Gå til innhold

9,5 år og alene hjemme?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Han vil ikke gå på SFO, og slutter sånn ca. 13-13:30 på skolen. Jeg slutter 15-15:30 på jobb. Synes dere han er for liten til å være alene hjemme til jeg kommer fra jobb? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Mange barn i den aldersen som ikke vil på SFO, så ser ikke problemet... Barnet ditt går vel da i 4. klasse og mange i den alderen kutter ut SFO.

Søsteren min er 9 og har sluttet på SFO - men nå jobber mamma i samme hus da, så sånn sett er hun ikke alene hjemme.

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Problemet er ikke at han har sluttet å gå på SFO, det er faktumet at han blir alene hjemme (om han ikke farter ute og gjør andre ting da) i 2-3 timer hver dag. Han er veldig flink å leke og finne på ting, men jeg lurer bare på om dette er forsvarlig??

Gjest Frysepulver
Skrevet
Problemet er ikke at han har sluttet å gå på SFO, det er faktumet at han blir alene hjemme (om han ikke farter ute og gjør andre ting da) i 2-3 timer hver dag. Han er veldig flink å leke og finne på ting, men jeg lurer bare på om dette er forsvarlig??

Jeg får prøve å forklare igjen...;

Det er svært mange 4. klassinger som slutter på SFO.

De fleste jeg kjenner har bortearbeidende foreldre.

Ergo er de fleste barna jeg kjenner (jobber på SFO) alene hjemme frem til foreldrene kommer hjem.

Jeg har aldri hørt at noe har skjedd.

Med mindre din sønn er ekstremt uansvarlig og umoden vil jeg tro dette skal gå veldig bra.

Skrevet

Jeg var da hjemme alene på fridagen den dagen det var i uka fra jeg gikk i 2.klasse, altså var jeg 8 år. I tillegg jobbet moren min lenge 1 dag i uken, da ble jeg sendt hjem alene, og i grunnen syntes jeg det var kjempedeilig å få noen timer helt for meg selv. Ordnet meg da mat selv uten problemer. Ergo synes jeg ikke det er ille om en 9,5 år gammel gutt slutter på SFO og er hjemme alene noen får timer hver dag.

Skrevet

Mine to gutter på 7 og 9 har akkurat slutta å gå på SFO, og er hjemme alene fra halv tre til halv fire. Jeg var veldig spent hvordan det skulle gå, men det har gått over all forventning. De koser seg sammen, og det har ikke vært noe "tull", og jeg har spurt, særlig han minste, om han ikke liker det og vil tilbake på SFO, men nei, DET vil de ikke, det er litt stas å være hjemme alene.

Tror man må se an ungene, min eldste er veldig rolig og fornuftig, og de har fått bestemme dette helt sjøl.

Dessuten var vi veldig klar på at hvis de ikke likte det, så fikk de starte på igjen med SFO, men det har ikke vært aktuelt enda ihvertfall.

Jeg sjøl var hjemme alene noen timer fra jeg gikk i første, og jeg ELSKET det! Spilte musikk, prøvde mammas høyhælte sko foran speilet.....men, unger er forskjellige. Man må prøve seg litt frem.

Skrevet

Umiddelbart synes jeg ikke det høres det minste uforsvarlig ut. Jeg har ei jente på snart 8 år, og det hender hun sykler hjem fra skolen og er alene en times tid. (Hun har plass på SFO, men noen ganger vil hun heller reise hjem).

Når det er sagt så kommer det selvfølgelig an på barnet. Du må kunne stole på det hvis det skal være alene hjemme. Noen barn er bl.a. mer "oppfinnsomme" enn andre, og kan finne på mye rart mens de er alene :) . Det er bare du som kan si om ditt barn er modent nok til dette.

Skrevet

Det er først de siste årene at SFO er blitt standarden, hvertfall for ca 15 år siden var det vel mer "rart" å gå på SFO i en alder av 9 enn det var vanlig. Tenk på hvordan det var da du var 9, du følte deg sikkert mye større enn det du ser på barnet ditt som nå!

Skrevet (endret)

Da jeg begynte på skolen som 6 åring i 1988, var jeg ofte alene hjemme etter skoletid frem til foreldrene mine kom hjem. Nabodama viste om det, og jeg kunne alltid stikke ned dit hvis jeg ville.

Var aldri noe problem.

(Må legge til at det tok 3 min å gå hjem fra skolen, og at faren min jobbet omtrent like langt unna og kunne komme hjem på kort varsel om jeg ringte etter han)

Endret av Bokormen
Skrevet

En på 9,5 burde absolutt klare å være hjemme alene noen timer midt på dagen.

Skrevet

Når de er 9,5 bør de i allefall få prøve seg hjemme. Tren en lørdag/søndagsformiddag først f.eks.

Det er også viktig at dere går igjennom noen ting. Vet barnet hvor hovedkrana er (skremmende nok vet mange voksne ikke hvor den er). Dersom det begynner å brenne, hva gjør han da?

Kan han bruke telefonen? Liste med viktige telefonnummer ved siden av den.

Regler for hva som er lov når man er alene og ikke er veldig fint å ha.

Jeg legger alltid igjen en lapp med et eller annet. 12 åringen her må f.eks gjøre lekser (er det noe han lurer på så tar vi det når det er en voksen hjemme) og noen ganger sette på potetene eller noe. Han er forresten veldig flink til å ringe oss også.. helst pappan :fnise: og spørre om han kan gå dit eller dit.

Vi har lagt litt opp til at det er et ansvar å være alene hjemme. Og derfor får han noen ganger plikter.

Skrevet

Jeg tror det gjelder å ikke "krisemaksimere" det å være hjemme alene..Har en svigerrinne som er livredd for å la ungene være alene, og alltid snakker om alt det fæle som KAN skje, med det resultatet at de nå har en 15 åring som kanpt nok tør å være alene hjemme, og ikke tør å reise NOEN steder med klassen/skolen uten at en av foreldrene er med..En kan faktisk "lage" angst på ungene med sin egen redsel for ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...