Gå til innhold

Celleforandringer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Var inne til den vanlige underlivsundersøkelsen for noen uker siden, og fikk et brev i posten fra legen om at prøvene viste små celleforandringer. Jeg måtte derfor bestille ny time om ca. 6 måneder for ny prøve.

Ble jo vettskremt :tristbla: Skal jeg gå i 6 måneder og lure på om jeg kanskje muligens har kreft??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er selvsagt ingen hyggelig beskjed å få, men det er viktig å huske på at celleforandringer ikke betyr at du får kreft, men det KAN være et forstadie til kreft. Det er derfor legen din vil følge deg opp med nye celleprøver om 6 mndr.

Det er klart du bekymrer deg for dette, men det trenger absolutt ikke være farlig, men det må kontrolleres jevnlig.

Du kan lese mer om celleforandringer i livmorhalsen her

Endret av Bokormen
Skrevet (endret)

Hei:) Neida, små celleforandringer er ikke kreft. Det tar lang tid før celleforandringer utvikler seg til kreft og ofte gjør det ikke det heller. De deler celleforandringene inn i CIN 1, CIN 2 og CIN 3 (CIN 4 er kreft). CIN 1-2 følger de vel som oftest bare med, det går ofte over av seg selv. CIN 3 (og 2 kanskje) er stadiet før kreft, da gjør de en konisering, altså at de fjerner den delen av livmortappen som har celleforandring, det er ikke snakk om mye, og det går som oftest flott. Jeg tror faktisk at småe celleforandringer betyr CIN 1. Kan hende jeg har skrevet noe feil nå, men det er altså ikke kreft. Søk om det på kropp og helse, det er mange tråder om det her, og du blir fort klokere. Lykke til :)

Endret av Chrizzy
Gjest Gjest_Allikatt
Skrevet

Hei. Som folket her sier, trenger du ikke bekymre deg enda. Celleforandringer kan føre til kreft, men det tar lang tid (vi snakker vanligvis flere år), og det er nettopp derfor kvinner blir anbefalt å ta celleprøve hvert 3 år. Og når man har fått påvist små forandringer, som deg, tar man oftere kontroll for å se om de utvikler seg.

Jeg fikk selv celleforandringer, ble sjekket 2 (eller var det 3?) ganger på litt over et år, før man fant ut at jeg måtte fjerne cellene. Jeg hadde en liten operasjon (var bare på sykehuset et par timer), hvor de brant vekk cellene som hadde endret seg.

Det var ganske udramatisk, og det er veldig vanlig å få slike celleforandringer. Til og med det å måtte operere er vanlig. Jeg var selv redd og engstelig (hvem ville ikke vært det), men det ordnet seg. Og det kommer det til å gjøre for deg også! Lykke til, og ikke tenk på dette i de neste 5 måneder og 3 ukene. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...