Gå til innhold

Chihuahua


Gjest Gjest_helle_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

æææææ min kjære chihuahua er agility champion. vi leker vilt og hemningsløst han hopper opp og ned i sofaer, senger, bord, spisebord osv, han kan herjes med og lekes med. Det skal sies at han er 3 kg så er forholdsvis stor, men de er ikke mer skjøre enn du gjør det til!!! hvis du bærer de hele tiden og syr puter under armene på de og ikke lar de være hund så kanskje må man være forsiktig med å la de hoppe høyder

men hjerneskade??? tungt hode? alvorlig talt! hvor i svarte har du det fra????

En liten hund er en liten hund uansett. Om du herjer aldri så mye med din chihuahua betyr jo ikke det at de ikke er skjøre! De er veldig små, og må behandles deretter, Når hunden skal sosialiseres med andre hunder for eksempel: Lek med større hunder kan fort bli en litt kjedelig affære på grunn av voldsom lek eller uforsiktighet.

Du skriver også at veterinærregninger ikke er noe stress siden man har forsikring. De aller fleste forsikringsavtaler (blant annet Agria - som er mest brukt) har egenandeler som ikke er bare bare. Standardundersøkelser, vaksiner ol. dekkes jo heller ikke av forsikringen. Jeg hadde i alle fall ikke hatt råd til dette som trettenåring.

Prisen på hunden i seg selv er bare en bitteliten del av hva det koster av penger med hundehold. Hva det koster av tid og krefter kan ikke måles en gang.

Jeg har en (relativt liten) hund selv, og det er absolutt moro, men ikke noe jeg ville anbefalt ei jente som såvidt er tenåring. Som flere her har nevnt før, så blir det til syvende og sist foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke anbefalt deg å skaffe en hund ennå, med tanke på at du er ung...

vi har hatt hund her hjemme i alle år, og jeg begynte å trene med hundene... men jeg gikk lei, og det gjør nok de fleste... nå har jeg begynt å få opp interressen igjen, men jeg som er 18 år kommer ikke til å skaffe meg en hund før jeg har flyttet for meg selv og da skal jeg se an om jeg har økonomi og tid til en hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om folk lar være å skrive ting de har hørt som ikke er fakta om chier?

Jeg har aldri lest så mye sprøyt i en tråd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chien til venninna mi skulle hoppe opp i sofaen, så skallet den i stuebordet og døde momentant :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Tine_*

Hah! Her har vi 4 chi, ingen av dem er skjøre, ikke engang den minste som dog er for lita til å avles på. Alle elsker de tur, ingen av dem er det minste redd for noe (dumt, kanskje?), det er kun én som bjeffer for mye (de var tross alt vaktbikkjer før, noe å tenke på?), og alle herjer som noen idioter hele tida.

Ingen av dem som har noe tungt hode i forhold til kropp, det har alt med hvilket oppdrett du velger å gjøre!

Til deg på 13; Slike hunder trenger stell, det gjør alle hunder, de får ofte doble tannsett så du må trekke tenner, de skal chippes, vaksineres, børstes, pusses tenner på, fôret koster, forsikring koster, klær koster, bur koster, kurs koster, alt annet utstyr koster, tilogmed bæsjeposer og godbiter KOSTER!

Grovt regnet;

Hunden koster gjerne 17 000 fra et skikkelig oppdrett, chipping varierer veldig fra sted til sted, men regn med 700 kr. på det. Trekke tenner koster noen hundrelapper, vaksine koster ca. 500 pr. gang, ormekur koster endel (nå får min hund ormekur samtidig med mora mi sine, så jeg slipper den), børstene er jo engangsutgift, om du har en langhåret chi bør du ha barbermaskin eller øyenbrynskniv til potehår, tannbørste og tannkrem koster vel 200 tilsammen, fôret koster 200 kanskje hver andre måned, forsikringa jeg har koster 1000 kroner i halvåret, klær er jo alt hva du gjør det til, regn med et regndekken og et vinterdekken (gensere og sånt er noe tull om det ikke er skikkelig kaldt, chihuahuaer driter da i hvordan de ser ut!!!), bur kan du regne med 400 kr. på, kurs går det lett mange tusen kroner på!!!

Har du virkelig RÅD til dette? Tid? For hvor skal hunden være når foreldrene dine påpeker at dette er ditt ansvar og at du ikke skulle skaffet deg hund om du ikke passer den selv? Jeg er 17 og har nettopp skaffet meg verdens nydeligste miniatyrhund, men jammen er det noe arbeid! :P Mamma passer ham såklart når det er noe, jeg har passet hennes hunder en drøss med ganger, men alt i alt kjenner jeg at ansvaret hviler på meg, og noen uke i utlandet gidder jeg ikke tenke på engang, det kommer aldri i livet på tale!

Så enten har du hunden 24/7 hele året, eller så skaffer du deg ikke hund, jeg vil anbefale det siste da du har null peiling på hvor du er om bare noen år, og du ikke kan så mye om denne rasen fra før. Les, lær, for all del, men tenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...