Gjest Gjest_helle_* Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 hei:) jeg er en jente på 13 år som så INDERLIG ønsker meg en chihuahua! ikke fordi alle kjendisene har det og det er en "mote". men fordi jeg likser små husder, og tror chihuahuaen kan være noe for meg. men nå er ikke foreldrene mine villige til å ha det, fordi vi reiser minst en gang i året til utlandet( og da er vi borte i 2-4 uker ), også har vi en katt fra før av. men jeg liker de så godt! og ville att kjempe godt vare på den! men så har eg ikke nok penger.også vi jeg ikke ha en uten stamtavle som kanskje er smuglet. er det noen som kan hjelpe meg? dete r da sikekrt mange som vil passe en chihuahua i sommerferien....? eller? er det noen her som har erfaring med rasen og som kan dele den med meg? si hvor mange turer om dagen den trenger og slikt? jeg elsker å gå i skogen og går der veldig ofte. liker å tusle rundt også. har masse fritid. vh Helle
Bokormen Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 Dersom foreldrene dine sier nei, tror jeg du heller burde prøve å finne på en måte du kan passe hunder på? Hva med å henge opp lapper på butikken og spørre om folk trenger en til å gå tur med hundene deres? Da kan du få vært sammen med hunder, gått turer i skogen, tjent penger og samtidig vist foreldrene dine at du kan ta vare på en hund og at du tar ansvar!
la Flaca Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Gjør research på alt foreldrene dine setter seg på bakbeina på grunn av. Spør familie og kjente (ei gammel bestemor som ikke reiser så ofte?) om noen er villig til å passe hunden 2-4 uker i året. Og som et alternativ; finn et godt hundehotell i nærheten og få pris hos dem. Begynn å spare penger nå og vis initiativ. Forhør deg om valpekurs og hvor mye det koster. Ring en vetrinærkontor og spør hvor høy kostnadene på fór til en slik hund blir i året. Forsikring etc. Kjøp en Chihuahua-bok og ha den liggende fremme på stuebordet så alle i familien kan lese om rasen. Osv. osv. Vær tålmodig. Jeg har ikke så mye peling på Chihuahua, men det jeg vet, som jeg ikke akkurat tror faller i god jord hos foreldrene dine, er at de er svindyre. 20 000 må du nok rekne med. Så hvis du ikke skal bruke hunden på utstilling hadde jeg nøyd meg med en liten (blandings)hund uten stamtavle. Så lenge du kan komme hjem til oppdretteren (sammen med foreldrene dine) og hilse på foreldrehundene og se at alt er som det skal være. Men sånne små må du jo rekne med å punge ut for uansett. Utrolig populære for tida. Lykke til. Syns det er flott når unge mennesker virkelig brenner for å ha dyr jeg. En god egenskap det. Ps: det er foreldrene dine som må ønske å ha hund, for det er alltid de voksne som har hovedansvar for dyret.
Lise_86 Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 hei... enig med bokormen, viktig å kunne bevise at du ikke er for ung for ansvaret med en hund. Kanskje du lærer at det ikke alltid er like enkelt å ha en... jeg har en japansk spisshund,som er en relativt liten rase, og leste meg til at den kunn trengte 20 min tur hver dag... sandelig om jeg tok feil... han elsker å gå på tur går gjerne 3-4 timer om han får lov, han skal mates på riktige tider (det er best for å få litt rutine, og for magen deres) og jeg må hjem rett etter jobb/skole for å lufte han, jeg kan ikke lage unskyldninger for må han tisse så må han tisse.... jeg er nok noen år eldre enn deg, men jeg har hatt hund siden jeg var 10 år, da jeg fikk kranglet meg til en... det er ikke bare et glansbilde når valpen ikke er valp lenger og hverdagen begynner... du får ikke like mye tid til venner heller... når det kommer til valget av hund, ville jeg vel kanskje vurdert en annen liten rase hvis det er viktig for deg at den er liten... Chihuahuaene er VEEEELDIG skjøre, du kan ikke feks sette den fra deg i sofaen, for den har et relativt stort/tungt hode iforrhold til kroppen og litt sleng på det kan føre til brukket nakke, hjerneskade og i værstefall kan den dø... dette er en hund man ikke kan ha røff lek med, eller herje med... jeg vil ihvertfall ikke kalle dette en familie/barne hund... hvis du skaffer en HUSK AT DETTE ER EN HUND!!!!! ikke en ting å ha på armen.... ønsker deg lykketil i hvertfall... hvis du jobber og sparer litt så kanskje du kan kjøpe en selv....
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Vent til du blir eldre du. Chiuahuaer er som sagt veldig skjøre og det bjeffer mye:S Men selfølgelig er de søte! Og husk! Om hunden din blir syk eller noe skjer med den så koster det flere tusen kroner å ta den med til dyrlegen. Hunden må også vaksineres hvert år og det er ikke billig det heller. Mitt råd: Vent til du er 18 eller har en god del penger til å bruke på hunden din.
la Flaca Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Chihuahuaene er VEEEELDIG skjøre, du kan ikke feks sette den fra deg i sofaen, for den har et relativt stort/tungt hode iforrhold til kroppen og litt sleng på det kan føre til brukket nakke, hjerneskade og i værstefall kan den dø... Er det sant? Hvem gidder å ha noe sånt da? :icon_neutral:
Gjest mayar Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 hei:) jeg er en jente på 13 år som så INDERLIG ønsker meg en chihuahua! ikke fordi alle kjendisene har det og det er en "mote". men fordi jeg likser små husder, og tror chihuahuaen kan være noe for meg. men nå er ikke foreldrene mine villige til å ha det, fordi vi reiser minst en gang i året til utlandet( og da er vi borte i 2-4 uker ), også har vi en katt fra før av. men jeg liker de så godt! og ville att kjempe godt vare på den! men så har eg ikke nok penger.også vi jeg ikke ha en uten stamtavle som kanskje er smuglet. er det noen som kan hjelpe meg? dete r da sikekrt mange som vil passe en chihuahua i sommerferien....? eller? er det noen her som har erfaring med rasen og som kan dele den med meg? si hvor mange turer om dagen den trenger og slikt? jeg elsker å gå i skogen og går der veldig ofte. liker å tusle rundt også. har masse fritid. vh Helle
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 når det kommer til valget av hund, ville jeg vel kanskje vurdert en annen liten rase hvis det er viktig for deg at den er liten... Chihuahuaene er VEEEELDIG skjøre, du kan ikke feks sette den fra deg i sofaen, for den har et relativt stort/tungt hode iforrhold til kroppen og litt sleng på det kan føre til brukket nakke, hjerneskade og i værstefall kan den dø... dette er en hund man ikke kan ha røff lek med, eller herje med... æææææ min kjære chihuahua er agility champion. vi leker vilt og hemningsløst han hopper opp og ned i sofaer, senger, bord, spisebord osv, han kan herjes med og lekes med. Det skal sies at han er 3 kg så er forholdsvis stor, men de er ikke mer skjøre enn du gjør det til!!! hvis du bærer de hele tiden og syr puter under armene på de og ikke lar de være hund så kanskje må man være forsiktig med å la de hoppe høyder men hjerneskade??? tungt hode? alvorlig talt! hvor i svarte har du det fra????
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Vent til du blir eldre du. Chiuahuaer er som sagt veldig skjøre og det bjeffer mye:S Men selfølgelig er de søte! Og husk! Om hunden din blir syk eller noe skjer med den så koster det flere tusen kroner å ta den med til dyrlegen. Hunden må også vaksineres hvert år og det er ikke billig det heller. hva er det folk her da??? bjeffer mye? hørt om oppdragelse eller? ja rasen er bjeffete med en kunnskap på lengde med en tommel klarer du fint å venne hunden av med bjeffing, selv en chihuahua. min bjeffer hvis han skvetter,eller gir fra seg et par dype boffs men som regel bjeffer han kun på kommando under lek dekan også trenes som alle andre hunder... det er ingen forskjell bortsett fra at den er liten ærlig talt!!! har noen her hørt om hundeforsikring?? koster fra 500 til 2400 i året. hvor den jeg har 2400 i året dekker alle utgifter utenom vaksine, dvs ulykke død (får da hele kjøpssummen tilbake så fremt han er yngre en 10år) skade medisin, operasjoner ja alt vaksine er en gang i året og koster 500 mat kjøp store sekker si at man kjøper dyrlege/dyrebutikkfor koster det ca 450 for den største sekken den har du i si 2-3 mnd og til deg som vil ha chihuahua.. vi går tur MIN 3 ganger om dagen gjerne mer. det er før jobb etter jobb og på kvelden før vi legger oss, som regel en gang eller fler i mellom der og. og da er det ikke snakk om å stå på trappa å se på altså ut å gå i regn og storm og snøføyk. de er kanondyre men hvis du virkelig vil ha det spar og vis interesse og gjør alle de fantastiske tipsene over her, de var veldig bra. la dine foreldre vite at det er dette du virkelig vil. de lever i 12-15 århvor er du om så mange år? du kan ikke studere i utlandet på den tiden. hunden er totalt avhengig av deg i kjempemange år fremover. og jeg vet ikke om en eneste oppdretter som selger til personer under 18. vet om noen få som selger til 18 år den de aller fleste har 20 års grense. og desverre er det for en grunn er det noe du lurer på om chihuahua kan svare, siden jeg har to
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 la flacha nei de er ikke sånn. skjønner ikke hvorfor folk sier det!!!! du har foressten veldig gode poeng. du er 13 si 15 år da da er du 28. vil du ofre studier og lange utenlandsopphold helt fram tildu er så gammel? for det er ansvaret vettu det er ditt ansvar og ikke dine foreldres.
Gjest vimselot Skrevet 22. oktober 2007 #11 Skrevet 22. oktober 2007 Ts, du liker å gå tur i skogen. Trur du en chihuahua liker det, dvs. den har tynne spinkle bein, og alt forblir et hinder for den... Liker du små bikkjer, ville jeg heller tenkt mer praktisk, og fått meg en som er litt mer hardfør, f.eks. en terrier. Hvis dine foreldre er enige da, det er ingen lett jobb å ha en hund. Jeg var 10 år da jeg fikk en bikkje, men mine foreldre forstod at dette måtte de også ta en del i... Var 11 da jeg fikk egen hest, men da også måtte og visste mine foreldre at de måtte stille opp... Vil ikke dine foreldre, vel da vil de ikke, men det er lov å mase litt...men kan de ingenting eller lite om bikkjer (el. hester), da forstår jeg dem. Fordi du er litt for ung til å takle ansvaret helt alene. Prat med de om din interesse, og se for deg at du får en hund når du er cirka 13, 14 år...men så lenge du bor hjemme, er ethvert dyr, noe alle i familien må bli enige om først. Ellers vil det lett gå utover bikkja, krangler osv. og det ønsker ingen.
Frey Skrevet 22. oktober 2007 #12 Skrevet 22. oktober 2007 Mye rart som sies her.... Klart en chi kan gå tur i skogen
Gjest vimselot Skrevet 22. oktober 2007 #13 Skrevet 22. oktober 2007 Joda, Frey. Den kan gå tur i skogen, men det er jo noen som bare veier 1 kg, og det meste av kratt osv blir bare kaos for bikkja, på en lang skogtur... I tillegg har den fiender andre bikkjer ikke har. Kråker, rotter, ville katter f.eks. slik at det blir mer å ta hensyn til enn med en litt større og robust bikkje, men jeg har aldri hatt chihuahua, vet bare om noen som har det...
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #14 Skrevet 22. oktober 2007 Joda, Frey. Den kan gå tur i skogen, men det er jo noen som bare veier 1 kg, og det meste av kratt osv blir bare kaos for bikkja, på en lang skogtur... I tillegg har den fiender andre bikkjer ikke har. Kråker, rotter, ville katter f.eks. slik at det blir mer å ta hensyn til enn med en litt større og robust bikkje, men jeg har aldri hatt chihuahua, vet bare om noen som har det... oh my god?? kråker rotter og ville katter?? nå må du søren meg tenke deg om!!! min chi elsker å løpe i skogen på fjellet og alt som er. han sloss med katter og vinner han elsker og løpe og skremme kråker og fugler (selv om han ikke får lov) de blir kjemperedde og flyr og rotter? tror du at en rotte skal komme og spise chihuahuaen?? nei skjerp deg. 1 kg er en teacup og det er svææært få, og de som er teacup er under 1,5 kg, men som regel mellom 1 og 1,5. ideal er 2-2,5 og kennelklubben vil helst ikke du skal avle på en hubikkje med mindre hun er 2,5 som igjen fører til større vovver. beklager med det du sier nå er løgn og fjas og tull. det om rasen ja. det andre var smart.
penogskeiv Skrevet 22. oktober 2007 #15 Skrevet 22. oktober 2007 Først vil jeg bare kommentere Jannamors kommentar "men hjerneskade??? tungt hode? alvorlig talt! hvor i svarte har du det fra????" ...min chihuahua tipper fremover hvis han blir for ivrig i matskole eller snuser iherdig på et eller annet i veikanten Det er hysterisk morsomt. Ellers til deg, TS: Jeg skaffet meg en chihuahua nå i sommer, og når vi er ute på tur og treffer på små jenter som sier: "ååå, jeg har lyst på en chihuahua!" Da tenker jeg at; nei. Det har du ikke. Selv har jeg ikke angret et sekund, og han er verdt hver krone. Både i dyrlegeutgifter, forsikring, mat og klær og alt som følger med. Hunden bør ikke være alene mye, og den krever masse, masse oppmerksomhet. Og rutiner, så den føler seg trygg. Men de som skriver at de er skjøre dyr med mange fiender og at de ikke kan gå i skogen, det er bare tull. Dessuten forstår ikke kattene hva han er for noe, så de vil bare leke. Og jeg lar dem leke. Men jeg synes du skal vente med å skaffe deg en chi. Eventuelt en annen rase. Og så må du huske på at det er lang, lang holdbahetsdato på dem! Du har den i fjorten, femten, seksten år fremover. Det er lenge. Så tenk, tenk, tenk! ...på hundens beste!
jannamor Skrevet 22. oktober 2007 #16 Skrevet 22. oktober 2007 Først vil jeg bare kommentere Jannamors kommentar "men hjerneskade??? tungt hode? alvorlig talt! hvor i svarte har du det fra????" ...min chihuahua tipper fremover hvis han blir for ivrig i matskole eller snuser iherdig på et eller annet i veikanten Det er hysterisk morsomt. ja det er selvfølgelig sant, men hvis hodet tipper fremover kan de ikke få hjerneskade og i verstefall dø??? hahaha er ikke tungt og stort hode som er saken det er kommentaren og resultatet av det som ikke er sann
Gjest vimselot Skrevet 23. oktober 2007 #17 Skrevet 23. oktober 2007 Ok, det viser bare hvor lite jeg vet om chihuahua. Vet bare at de er små og noen av de veldig små... Skrev bare det jeg har hørt av en som hadde en, men kanskje eieren var for overbeskyttende..? Grunnen til at de større bikkjene blir avlet på, er vel fordi en på 1kg, har større problemer med svangerskapet/fødsel, men dette er også noe jeg kun har hørt, og ikke noe jeg VET.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #18 Skrevet 23. oktober 2007 æææææ min kjære chihuahua er agility champion. vi leker vilt og hemningsløst han hopper opp og ned i sofaer, senger, bord, spisebord osv, han kan herjes med og lekes med. Det skal sies at han er 3 kg så er forholdsvis stor, men de er ikke mer skjøre enn du gjør det til!!! hvis du bærer de hele tiden og syr puter under armene på de og ikke lar de være hund så kanskje må man være forsiktig med å la de hoppe høyder men hjerneskade??? tungt hode? alvorlig talt! hvor i svarte har du det fra???? Så vidt jeg vet så er det bare en Chiuaua som går agility og den er i klasse 1
jannamor Skrevet 23. oktober 2007 #19 Skrevet 23. oktober 2007 Grunnen til at de større bikkjene blir avlet på, er vel fordi en på 1kg, har større problemer med svangerskapet/fødsel, men dette er også noe jeg kun har hørt, og ikke noe jeg VET. det er sant, keisersnitt er veldig vanlig for chihuahua og ikke så bra, man burde ikke ha formange. personlig tror jeg det er bra for rasen at de blir større
Ambriel Skrevet 23. oktober 2007 #20 Skrevet 23. oktober 2007 Beklager, men jeg må bare le når jeg leser mye av dette Chihuahua er en hund, ikke en dokke! Den klarer fint å hoppe ned fra sofaen og tåler en liten støyt! Den er en stor hund i lite format! At hunden ikke kan gå tur i skogen? Hvorfor skal den ikke kunne det? Tror folk at den er redd for å bli skitten på potene eller? Folk som setter valper på en hund på 1 kg burde vært fratatt retten til å ha hund! Alle som driver med seriøs oppdrett ville aldri satt valper på en så liten hund da faren for å miste både mor og valper er STOR! Sagt om Chihuahuaen: "Chihuahuaen er en sporty turkamerat. Den har stort mot, et livlig temperament, pågående, ernergisk og er svært leken. Den har en terrier lik atferd. Den er lett å skjemme bort, men er ingen pyse som skal overbeskyttes. Man må uansett ikke glemme at hunden er svært liten og må behandles deretter" Sånn,der fikk jeg ut litt aggresjon Så tilbake til hun jenta på 13 som ønsket seg hund Det å få en hund, uansett hvilken rase er et stort ansvar! Du har tross alt ansvar for et annet lite liv. Jeg ville ha tenkt meg godt om, som så mange andre her inne har sagt til deg. Det tar også en stund å få en Chihuahua fordi ventelistene er lange. I og med at du kun er 13 år så vil nok oppdrettere se litt skeptisk på deg også. Det er viktig at hele familien har lyst på, og er intstillt på å få seg et nytt familiemedlem, for det er det de er. De er ikke dukker som man bare kan sette bort når man blir lei dem! Nei, begynn å les om hunderasen, evt ta kontakt med oppdrettere i ditt nærområde og hør om du kan komme på besøk til dem. Da får du opplevd rasen på nært hold, og du får samtidig erfaring og kanskje tenkt deg om Jeg vil også bare nevne at bestemmer du deg for å få en Chihuahua får du deg en venn for livet! De er rett og slett helt herlige hunder :rødme:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå