Gå til innhold

Ville du sagt dette ansikt til ansikt?

Fremhevede innlegg

Gjest Kaploink
Skrevet

I en del tråder, særlig der noen spør hva andre ville gjort i tilsvarende situasjon etc. dukker gjerne dette spørsmålet opp dersom noen begynner å si hva de VIRKELIG mener.

Er det bare jeg som synes en kan tillate seg å være mer direkte og ærlig i en nettdebatt? Her snakker jeg ikke om hets, men om å kunne tåle ubehagelige og potensielt sårende svar når en ber om råd eller synspunkter.

Jeg tenker dette er en ærlighet man gjerne ikke får tilgang på fra andre enn sine aller nærmeste (og kanskje ikke da heller) i det virkelige livet. Burde ikke da denne ærligheten bli satt pris på, heller enn å stemples som brutal? Og er det virkelig like ille å høre sårende synspunkter fra en anonym bruker på internett som fra noen i egen omgangskrets?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis jeg har et svar jeg vet eller tror kan såre, så spør jeg ofte "vil du virkelig vite hva jeg mener?".

I tilfelle jeg får "ja", sier jeg like mye det jeg mener face to face som i en nett-debatt.

Blir folk snurte av den grunn, så sier jeg at de ikke burde spurt hvis de ikke tåler svaret.

Endret av caso
Gjest Corto Maltese
Skrevet

om noen vil ha min virkelige mening. Så sier jeg den blir de såret vel det er jo synd men om de vil ha min virkelige mening så får de tåle det.

Jeg er alltid ærlig når noen spør meg om min ærlige mening. Noen ganger kan jeg såre dem andre ganger ikke. Men vil man ungå å bli såret så spør man ikke om den ærlige meningen

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg har høyere terskel når det gjelder å såre mine venner enn å såre noen her inne.

Skrevet

Jeg er vel mer rett på sak over internett, men dersom noen spør hva jeg synes, så svarer jeg hva jeg virkelig synes. For å snu litt på flisa, så synes jeg det er teit å lage tråder om "hva synes du om ditt og datt", for så å fly i flint dersom noen kommer med synspunkter som ikke samsvarer med den meningen man gjerne allerede har gjort seg opp FØR man postet tråden.

Skrevet

Jeg sier ingenting her inne som jeg ikke kunne sagt om jeg hadde stått ansikt til ansikt med den personen.

Det er ikke alltid hva som blir sagt som er sårende, men måten det blir sagt på, og det er jeg like bevisst på her inne som i virkeligheten.

Det er greit å si ting som kan såre hvis det blir gjort i beste mening, men av og til blir det saft på en unødig brutal måte, og da er det ikke lenger gjort av beste mening.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg håper og tror at jeg er ganske lik her som i det virkelige liv. Prøver å være ærlig med vennene mine, og ønsker ikke å være for krass her inne. Selv om jeg skriver et svar til noen jeg aldri har truffet, så har jeg ikke lyst til å såre noen unødig.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg sier ingenting her inne som jeg ikke kunne sagt om jeg hadde stått ansikt til ansikt med den personen.

Det er ikke alltid hva som blir sagt som er sårende, men måten det blir sagt på, og det er jeg like bevisst på her inne som i virkeligheten.

Det er greit å si ting som kan såre hvis det blir gjort i beste mening, men av og til blir det saft på en unødig brutal måte, og da er det ikke lenger gjort av beste mening.

Dette signerer jeg.

Noen ganger når jeg leser en tråd tenker jeg meg om om jeg har noe å bidra med, om jeg vet nok om situasjonen til å bidra med noe, etc.

Men det er en forskjell til det virkelige liv og det er at hvis en venn ber om et råd så skal man leve med den vennen i fremtiden også. Det betyr ikke at man ikke skal si ting som det er men man vet vel mer om hva den personen tåler når man kjenner dem enn når man skriver med fremmede på nett.

En del her inne kaller hverandre med navn og lignende og det gjør de kun når de er på nett for jeg kan aldri tenke meg at man kaller vennene sine for kvinnelige/mannlige kjønnsdeler eller prostituerte i virkeligheten. Jeg har også vanskelig for å tro at man sier til venninnen sin at hun har for stygge bein til å gå i en slik kjole når kjolen allerede er valgt og brukt.

Men man kan være ærlig på nett og i virkeligheten uten å være slem. For noen er terskelen tydeligvis lavere for å være slem på nett. Jeg håper ikke jeg er en av dem.

Skrevet

Når noen ber om min mening, sier jeg den, enten det er på nettet eller i det virelige livet. Men jeg prøver begge steder å si det på en pen måte hvis jeg skal kritisere eller si i mot. Det er ikke så lett på nettet, der man aldri vet hvordan folk vil reagere. Ute i den virkelige verden sier man mest sin ærlige mening til folk man kjenner godt, + at man kan lese personens ansiktsuttrykk, kroppsspråk osv. som gjør det lettere å vite hvordan man skal si det.

Skrevet

Jeg skriver det jeg mener så langt råd er, men jeg prøver å være forsiktig i valg av ord. Hvis jeg er uenig så sier jeg det jeg mener, og er jeg enig så gjør jeg det samme. Jeg står for det jeg mener, men kan også skifte mening når det viser seg at jeg har tatt feil eller foretatt noen forhastede konklusjoner.

Får jeg svar som jeg selv mener er riv ruskende gale, hender det at jeg blir litt snurt og furten. Men det går over etter kort tid, alle har tross alt rett til å egne meninger og jeg bør være glad for at de deler disse med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...