Gjest ts Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Vil forbrenningen gå ned dersom man får i seg lite kalorier (ca 1000 per døgn), men samtidig fordeler dette utover slik at man spiser hver 3-4 time og ikke blir sulten innimellom? Takker for svar om noen har peiling
Gjest Klaus3 Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Mister man forbrenningen hvis man ikke spiser noe som helst?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Dette har jeg også lurt på. Veldig glad for svar!
Gjest Kristin_ Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 1000 kalorier er alt for lite med mindre du veier 40 kilo og er konstant sengeliggende. Kroppen bruker mer energi enn det pr dag bare på de vitale prosessene. Du må spise mer. Når det gjelder måltidshyppighet strides de lærde, i en undersøkelse der de hadde en gruppe som spiste 3 måltid/dag og en som spiste 6 så de ingen forskjell i forbrenning og næringsopptak. Fordeler med å spise ofte er at man kan få et jevnere blodsukker og bedre apetittkontroll. Men dette gjelder heller ikke for alle. Sett på den andre siden, hvis du spiser 1000 kalorier (noe som igjen, er alt for lite) vil for eksempel 4/5 måltider hver dag bety 250/200 kalorier pr måltid, og det er faktisk ingenting, bare sett deg ned og regn på det. Du vil også mest sannsynlig føle deg sulten hele tiden, fordi du aldri spiser noe måltid av en særlig størrelse. Det er heller ikke godt for tennene med masse småspising. Pass på å i det minste skylle munnen etterpå. Om du spiser ofte eller sjelden er med andre ord mer en smakssak, det er hva du putter i deg pr dag som faktisk har noe å si. For forbrenningen er det faktisk likegyldig. Men du må som sagt spise mer.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Om du spiser ofte eller sjelden er med andre ord mer en smakssak, det er hva du putter i deg pr dag som faktisk har noe å si. For forbrenningen er det faktisk likegyldig. Men du må som sagt spise mer. Det er da ikke likegyldig, spiser du for lite sjalter kroppen om til sparebluss (den tror det er uår), dermed går forbrenningen ned. Det er jo det som gjør at folk fyker opp i vekt etter en slankekur.. Går forbreningen ned, orker man ingenting, noe som umuliggjør trening "ved siden av" slankingen.. Slanking=Idioti
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Vil forbrenningen gå ned dersom man får i seg lite kalorier (ca 1000 per døgn), men samtidig fordeler dette utover slik at man spiser hver 3-4 time og ikke blir sulten innimellom? Takker for svar om noen har peiling Nei, forbrenningen går ikke merkbart ned. Men kroppen vil spare på alt unødvendig for å ha nok energi til basalmetabolismen.
Gjest Kristin_ Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Det er da ikke likegyldig, spiser du for lite sjalter kroppen om til sparebluss (den tror det er uår), dermed går forbrenningen ned. Det er jo det som gjør at folk fyker opp i vekt etter en slankekur.. Går forbreningen ned, orker man ingenting, noe som umuliggjør trening "ved siden av" slankingen.. Slanking=Idioti Du misforstår meg. Jeg sier ved flere steder i innlegget mitt at TS spiser alt for lite (i kalorisum). Det som var poenget mitt var at det ikke er noe vitenskapelig hold i at det er bedre å spise 1600 kalorier fordelt på 4 måltider enn 7. Det er sum kalorier pr dag som teller. Derfor har ikke antall måltider noe å si. At enkelte foretrekker det ene eller det andre er en annen sak.
Gjest Kristin_ Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Mister man forbrenningen hvis man ikke spiser noe som helst? Tja, du dør etter ikke så alt for lenge, og det er jo litt kjipt da.
Supraspinatus Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 1000 kalorier er alt for lite med mindre du veier 40 kilo og er konstant sengeliggende. Kroppen bruker mer energi enn det pr dag bare på de vitale prosessene. Du må spise mer. Når det gjelder måltidshyppighet strides de lærde, i en undersøkelse der de hadde en gruppe som spiste 3 måltid/dag og en som spiste 6 så de ingen forskjell i forbrenning og næringsopptak. Fordeler med å spise ofte er at man kan få et jevnere blodsukker og bedre apetittkontroll. Men dette gjelder heller ikke for alle. Sett på den andre siden, hvis du spiser 1000 kalorier (noe som igjen, er alt for lite) vil for eksempel 4/5 måltider hver dag bety 250/200 kalorier pr måltid, og det er faktisk ingenting, bare sett deg ned og regn på det. Du vil også mest sannsynlig føle deg sulten hele tiden, fordi du aldri spiser noe måltid av en særlig størrelse. Det er heller ikke godt for tennene med masse småspising. Pass på å i det minste skylle munnen etterpå. Om du spiser ofte eller sjelden er med andre ord mer en smakssak, det er hva du putter i deg pr dag som faktisk har noe å si. For forbrenningen er det faktisk likegyldig. Men du må som sagt spise mer. Jeg har lest mye lignende, og de lærde strides veldig. Tendensene er som du sier at det er snittet over en lengre periode som virkelig avgjør. Kroppen går ikke så lett inn i sult, fettsparende modus så lett som vi tidligere trodde. Samtidig har flere undersøkelser vist at det å være sulten i løpet av døgnet ikke gjør stor forskjell på muskelvekst. Det er vel heller det psykiske som gir grunn til at man skal spise ofte for å føle seg piggere. En annen ting er at slanking skal gjerne bryte vaner, slik at du kommer deg ut av den onde sirkelen. Det er da ikke likegyldig, spiser du for lite sjalter kroppen om til sparebluss (den tror det er uår), dermed går forbrenningen ned. Det er jo det som gjør at folk fyker opp i vekt etter en slankekur.. Går forbreningen ned, orker man ingenting, noe som umuliggjør trening "ved siden av" slankingen.. Slanking=Idioti Du er veldig forutinntatt. Slanking=idioti? Hvorfor det. Kroppen har det mye bedre i normalvekt, enn overvekt. Grunnen til at folk fyker opp i vekt etter en slankekur, er at de tror at slanking er en KUR. Det er en livstil man må tilpasse seg. Man må spise akkurat nok etter vektnedgangsfasen, ikke like mye som før.
Gjest Kristin_ Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 (endret) Men det psykiske kan likegodt slå begge veier når det gjelder måltidshyppighet. Mange er overvektige fordi de er FOR opptatt av mat, og det å grisle med å tilberede 6 måltider om dagen kan gjøre at de aldri tenker på noe annet enn mat og neste måltid, som er relativt tortur når man gjerne skal kutte litt ned også :D Du er veldig forutinntatt. Slanking=idioti? Hvorfor det. Kroppen har det mye bedre i normalvekt, enn overvekt. Grunnen til at folk fyker opp i vekt etter en slankekur, er at de tror at slanking er en KUR. Det er en livstil man må tilpasse seg. Man må spise akkurat nok etter vektnedgangsfasen, ikke like mye som før. Vel, de fleste har fått med seg at slankekurer ikke funker etter hvert, og svært mange elsker å si de bevingede ordene "Det hjelper ikke å slanke seg, det må en livsstilsendring til" også, som et kjapt søk i søkeboksen fort bekreftet ^^ Det er i og for seg en bra ting fordi det betyr at mange i hvertfall i teorien vet at ikke slankekurer funker (men veldig mange "glemmer" det når de vil fort ned i vekt), men sånne utsagn som ble sagt avslutningsvis bringer svært lite konstruktivt med seg, synes jeg. Endret 8. september 2007 av Kristin_
ehv61 Skrevet 8. september 2007 #12 Skrevet 8. september 2007 Men det psykiske kan likegodt slå begge veier når det gjelder måltidshyppighet. Mange er overvektige fordi de er FOR opptatt av mat, og det å grisle med å tilberede 6 måltider om dagen kan gjøre at de aldri tenker på noe annet enn mat og neste måltid, som er relativt tortur når man gjerne skal kutte litt ned også :D Vel, de fleste har fått med seg at slankekurer ikke funker etter hvert, og svært mange elsker å si de bevingede ordene "Det hjelper ikke å slanke seg, det må en livsstilsendring til" også, som et kjapt søk i søkeboksen fort bekreftet ^^ Det er i og for seg en bra ting fordi det betyr at mange i hvertfall i teorien vet at ikke slankekurer funker (men veldig mange "glemmer" det når de vil fort ned i vekt), men sånne utsagn som ble sagt avslutningsvis bringer svært lite konstruktivt med seg, synes jeg. Den signerer jeg.
Gjest Gjest_Pippi_* Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 Vil forbrenningen gå ned dersom man får i seg lite kalorier (ca 1000 per døgn), men samtidig fordeler dette utover slik at man spiser hver 3-4 time og ikke blir sulten innimellom? Takker for svar om noen har peiling Nå har jeg blitt så overvektig at folk kaster pølser etter meg på kjøpesenteret.
stjernekyss Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 Nå har jeg blitt så overvektig at folk kaster pølser etter meg på kjøpesenteret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå