Gå til innhold

Minnie's Mocca-Espresso kake for gode venninner

Fremhevede innlegg

Gjest Scampi
Skrevet

Kaka er bakt og halvveis fortært med et godt resultat - litt av ei bombe :D - Passer utmerket for sjokoholikere som meg :wink:

Takker Minnie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nam nam. Denne kaka var kjempegod. Den hvite kremen ble kjempeflytende. Aner ikke hva jeg gjorde galt, så den fløt ut av kaka og utover kakefatet. Den mørke kremen ble mere fast i "konsistensen" og holdt seg på plass der den skulle være. Herregud, jeg måtte kaste resten av kaka dagen etter for den var som snop for meg, og jeg måtte smake igjen og igjen!

Gjest Gjesta
Skrevet

Bakte kaka for andre gang denne helga, men nå ble den helt mislykket... :( Den hvite sjokoladekremen fløt utover og trakk seg inn i kakebunnen, som forøvrig ikke heva til mer enn 5 cm's tykkelse...Skal vel ikke være sånn???

Skikkelig skuffa...og det var ikke moro å servere kaka da jeg så at den hvite kremen rett og slett var borte...Men smaken er jo DEILIG da...Nam...

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Trist og høre at flere har hatt problemer med denne kaken, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å forandre oppskriften men dere kan jo prøve å ha mindre smør i den hvite kremen for å se om den blir fastere da.

Minnie

Gjest Tristessa
Skrevet

Har ikke laget kaken selv, men ettersom det er smeltet sjokolade og smør i kremen, bør den avkjøles godt, ellers blir den for sleip og blaut. Hvis kaken er for varm, vil kremen også smelte nedi. Slik jeg ser det, ville det beste være å avkjøle kaken til den blir helt kald, og la kremen stå i kjøleskapet, slik at den tykner. Skal prøve å lage kaken selv, så kan jeg se om det fungerer.

Gjest Gjesta
Skrevet

Som sagt, jeg fikk kaken og kremen fint til ved første forsøk, Minnie, men nå ble det ikke bra...Kan hende at jeg skulle ha brukt mindre fløte i den hvite kremen...det er det eneste jeg kan tenke på som kunne gjøre den for "flytende". Lurer på om det er lurt å ha riktig mengde smør, for smøret er vel kanskje med på å holde kremen "fast"...Jeg vet ikke.

Kankskje det er en ide å ha oppi litt mer melis hvis man ser at kremen blir for flytende? Det binder den jo sikkert mer sammen det også? Som sagt: jeg er ingen baker - dette er bare noen tanker. Skal eksperimentere litt... :wink:

Jeg prøver igjen! :D

Gjest Tristessa
Skrevet

Okai, jeg har laget kaken, og tror jeg har løst mysteriet om det hvite sjokoladekremen (lang trommevirvel).

Litt basics: Melis inneholder stivelse, ergo det binder, men er også søtt.

Hvit sjokolade smelter lettere, men er mer tyktflytende når det smelter og er generelt mykere enn mørk sjokolade.

Smør går som kjent fra fast til flytende til fast form igjen, alt etter temperatur.

Egg jevner og tykner i varme rører, og fløte kremer det hele litt.

Det er altså ikke fløte, smør eller sjokolade som er problemet, det er egg eller melis som er avgjørende her, nest etter temperatur. Er røren for varm når du har egget nedi, vil egget "curdle" (husker ikke det norske ordet) og lage stygge striper og resultatet er mislykket. Passe varm røre og elektrisk visp er alfa og omega. Melisen jevner det hele, derfor kan det lønne seg å ha i litt ekstra for en fastere krem. Problemet er at det da kan bli litt vel søtt. Selv lot jeg både kake og krem stå og kjølne lenge, kremen i kjøleskapet. Når sant skal sies, gikk jeg på kafè, så kremen sto kanskje i tre timer, men den smakte som englesang da jeg kom hjem igjen, så den tok ikke skade av det. :blunke: Kake og krem må altså være helt avkjølte, da går det nemlig fint.

Det var en fabelaktig kake, Minnie! Tror jammen jeg skal gå og ta meg et stykke til...

Skrevet
Okai, jeg har laget kaken, og tror jeg har løst mysteriet om det hvite sjokoladekremen (lang trommevirvel).

Passe varm røre og elektrisk visp er alfa og omega.

Elektrisk visp? Visper du mye da? For jeg brukte faktisk ballongvisp jeg, siden det ikke sto noe om å vispe mye... kanskje det er der feilen ligger?

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg vispet en del ja, slik at røren skulle bli fin og glatt. Sverger alltid til elektrisk visp til kremer og slikt jeg, slik at jeg er sikker på at den blir skikkelig blandet og blir tykk nok.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg prøvd igjen, og slik gikk det:

Lørdag kveld bakte jeg kakebunnen, og lot den avkjøle seg i matboden til dagen etter. Pakka inn i matpapir og håndkle slik at den ikke skulle bli tørr.

Søndag formidag laga jeg begge kremene, smelta sjokolade i mikrobølgeovn (90 sekunder men ikke full styrke var passelig dersom noen andre vil prøve). Brukte vispen på stavmikseren, vispa godt og lot kremene avkjøle seg en drøy time i kjøleskapet. Kaka bled PERFEKT :)

Den eneste "feilen" var at den var for lita :ler: Kanskje dobbel prosjon neste gang? Serverte i min manns bursdagsselskap, og fikk masse skryt. Stakkars gullerotkake ble helt oversett!

Skrevet

Jeg har prøvd denne - den ble kjempegod - men flat som en pannekake og den hvite kremen var best i munnen, men så ikke ut.

Skal prøve igjen, men ikke riktig enda.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg fant jeg fant..

Jinxen fisker etter gode kakeoppskrifter,

til kommende dåp :wink:

Må prøve denne en av de nærmeste dagene..

Å gir denne tråden et lite løft, så flere kokker

kan søle litt :wink:

• 2 år senere...
Gjest Også en gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg gjest.

Dette er virkelig en fantastisk god kake.

Gjest Gjest_Trultemor_*
Skrevet

Denne kaken blir også virkelig flott dersom man pynter med appelsinskiver

på toppen! :velkommen::smilbla:

Gjest Gjest_Trultemor_*
Skrevet

Oisann velkommen ikonet skulle ikke være med på innlegget da. :ler:

Det gjør ingenting. :ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Drar dere virkelig opp gamle kakeoppskrivfter fra Milla også? *rister på hodet*

Gjest Gjest_Trultemor_*
Skrevet

Du burde virkelig smake denne kaken Bellatrix. :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er mulig, men jeg tviler på at det er kaken i seg selv som gjør at den er blitt trukket opp nå.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ihvertfall lagret kakeoppskriften :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...