Gjest Étoile Skrevet 3. april 2003 #21 Skrevet 3. april 2003 Nå har jeg prøvd kaken, og den var nyydelig!! :D Blir nok bakt igjen og igjen denne ja, takk for oppskriften!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. april 2003 #22 Skrevet 3. april 2003 Nå har jeg prøvd kaken, og den var nyydelig!! :D Blir nok bakt igjen og igjen denne ja, takk for oppskriften! Hyggelig og høre- tusen takk E! :D Minnie
valmue Skrevet 4. april 2003 #23 Skrevet 4. april 2003 Jeg laget kaken i går kveld! Den var veldig god, men den hevet seg lite så det ble to tynne lag da jeg skulle dele den i to! Godt smakte det nå likevel! Jeg hadde ikke hvit sjokolade i huset og laget derfor en dobbel porsjon med mørk krem. Ved siden av kaken serverte jeg en deilig og frisk sitrussalat bestående av appelsinfileter (skinn fjernet) og grapefruktfileter, pistasjenøtter og en sukkerlake med en liten dash cognac i. Meget vellykket! Denne kaken kommer jeg nok til å lage igjen - takk for fin oppskrift!
lillen Skrevet 5. april 2003 #24 Skrevet 5. april 2003 Minnie: :D :D :D Det er så koselig at du legger ut dine oppskrifter her!! (særlig for sånne som meg, med dårlig fantasi; og alltid lyst på no godt!) Lillen
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2003 #25 Skrevet 5. april 2003 Jeg skal bake kake i dag, Minnie! Gleder meg - tenna løper i vann! Jeg eeelsker sånne kaker...Kommer med tilbakemelding når kaka er spist! :D
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2003 #26 Skrevet 5. april 2003 Den hørtes meget god ut, så den blir nok prøvd ut her hjemme om ikke så lenge. :D Har skrevet ut oppskriften nå, så jeg ikke glemmer den..
*Lillian* Skrevet 5. april 2003 #27 Skrevet 5. april 2003 I dag har jeg kjøpt inn det jeg trenger til å lage denne kaken, skal prøves ut enten i løpet av helgen eller i starten av neste uke... Den høres ut som en skikkelig god kaloribombe for sånne som meg!! Lillian
Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2003 #28 Skrevet 6. april 2003 Kaken er bakt - og smakt! Den var fortreffelig! - og MEKTIG! En skikkelig selskapskake som jeg kommer til å bake mange ganger! Kverulanten elsket den, og jeg fikk myyye ros for bakeferdighetene mine... Det eneste jeg lurer på er om den ikke skal heve så mye? Det ble to veldig tynne lag, og ganske mye krem i forhold til "kakebunn". Det kan godt være at dette er meningen, men jeg spør for å være sikker. Takk for en deilig kakeoppskrift, Minnie! Morsomt å ha en oppskrift som ikke alle andre i familien har!
Trikri Skrevet 6. april 2003 #29 Skrevet 6. april 2003 HEi Minnie! Kaken var kjempegod. Konfekt. Den lyse sjokoladekremen fløt ut av kaken for meg. Bør jeg vente til kremen er helt kald før jeg har den i kaken? Denne kaken kommer jeg definitivt å bake flere ganger.
Fakse Skrevet 6. april 2003 #30 Skrevet 6. april 2003 Ja, nå har jeg også prøvd denne kaken, og god ble den Skikkelig slankekake Jeg fikk kaken til å heve seg skikkelig, så det er nok ikke meningen at den skal bli tynn tror jeg. Det er viktig å være nøye med å sikte melet og vende det forsiktig inn med en slikkpott sånn at man ikke slår lufta ut av eggedosisen. Det samme når man vender inn sjokoladeblandingen. Man må også smøre kantene på kakeforma godt, sånn at kaka ikke hever seg bare på midten, men også på sidene. Jeg pleier også å være forsiktig sånn at jeg ikke slamrer med stekeovnsdøra når jeg setter kaka inn, og en bør heller ikke trampe forran ovnen når kaka steker, det kan få den til å falle sammen. Men jeg hadde litt problemer med den hvite kremen. Den så fin ut da jeg lagde den (tror jeg, for jeg vet jo ikke helt hvordan den skal se ut), men den forsvant liksom ned i kaka, og ble derfor helt usynlig. Det underste laget av kakebunnen ble derfor helt dynka i hvit sjokoladekrem, samtidig som det ikke var noe igjen som fungerte som fyll. Har noen ideer om hva som kan ha gått galt her? Burde jeg ha piska mere, eller kanskje mindre? Eller burde jeg ha ventet lengre før jeg hadde kremen på kaka? Har lekt litt med tanken om å bruke den mørke kremen som fyll og den hvite kremen oppå kaka. Da ville den i alle fall vises. Jeg sparte forresten litt av den hvite kremen og brukte som pynt oppå kaka. Det så ganske flott ut. La bare et par spiseskjeer oppå kaka, og dro den utover i spindelvevmønster. Hadde kjøpt inn mokkabønner, men de ligger urørte i skapet. Selv om den hvite kremen ikke ble helt som den skulle, satte gjestene mine stor pris på kaka Takk for en god oppskrift!
Gjest Kira Skrevet 6. april 2003 #31 Skrevet 6. april 2003 Hvor kjøper du den hvite sjokoladen da, og hva slags merke??? De har ikke det i vanlige matbutikker????? Eller????? Trulta Selvfølgelig har de den. De har den tilogmed på Rema 1000 her jeg bor (!) Lage kaken på mandagen.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. april 2003 #32 Skrevet 7. april 2003 Men jeg hadde litt problemer med den hvite kremen. Den så fin ut da jeg lagde den (tror jeg, for jeg vet jo ikke helt hvordan den skal se ut), men den forsvant liksom ned i kaka, og ble derfor helt usynlig. Det underste laget av kakebunnen ble derfor helt dynka i hvit sjokoladekrem, samtidig som det ikke var noe igjen som fungerte som fyll. Har noen ideer om hva som kan ha gått galt her? Burde jeg ha piska mere, eller kanskje mindre? Eller burde jeg ha ventet lengre før jeg hadde kremen på kaka? Oida! Dette hørtes ikke bra ut. Kan kaken ha vært for lite stekt, for varm da du tok på kremen, eller var selve kremen for varm? Minnie
Fakse Skrevet 7. april 2003 #33 Skrevet 7. april 2003 Kaken var godt nok stekt, men kan nok ha vært litt lunken da jeg tok på kremen (hadde det travelt...gjestene skulle jo komme snart). Hvor lenge skal kremen avkjøles før den has på kaken?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. april 2003 #34 Skrevet 7. april 2003 Den burde avkjøles minst 20 minutter. Minnie
Fakse Skrevet 7. april 2003 #35 Skrevet 7. april 2003 Ok, da var jeg nok litt kjapp. Skal prøve igjen, for smaken var god Dynker du forresten med kaffe på det øverste laget av kaka også?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. april 2003 #36 Skrevet 7. april 2003 Dynker du forresten med kaffe på det øverste laget av kaka også? Nei, da blir kaken for bløt. Håper det går bedre neste gang :D Minnie
Fakse Skrevet 7. april 2003 #37 Skrevet 7. april 2003 Håper det går bedre neste gang :D Minnie Det gjør det sikkert. Jeg er en yppelig hobbybaker (når jeg bare gidder). Min eneste feil er at jeg ofte har det litt for travelt...så også denne gangen ser det ut til Synes forresten det var mye styr med smelting av sjokolade og smør. Mener at jeg en gang brukte en oppskrift der man smelta sjokolade og smør i mikroen i stede for vannbad. Synes å huske at dette fungerte glimrende. Skal dobbeltsjekke med oppsriftsboka for å være sikker, så jeg ikke leder noen ut i villfarelse her.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. april 2003 #38 Skrevet 7. april 2003 Kan ikke se noen grunn til at du ikke kan smelte sjokolade og smør i microen- men jeg liker å gjøre det på gamlemåten :oops: Minnie
Fakse Skrevet 7. april 2003 #39 Skrevet 7. april 2003 Skjønner deg egentlig godt, men jeg blir så fort utålmodig. Liker ikke å vente på at det skal smelte ferdig liksom... Så da har vi to alternative metoder. En for den utålmodige, og en for den tradisjonelle Takk igjen for en god oppskrift!
Gjest Gjesta Skrevet 7. april 2003 #40 Skrevet 7. april 2003 Ranhild skrev: Mener at jeg en gang brukte en oppskrift der man smelta sjokolade og smør i mikroen i stede for vannbad. Synes å huske at dette fungerte glimrende. Jeg hadde heller ikke tålmodighet til å bruke vannbad, så jeg brukte mikrobølgeovnen...Det gikk helt fint! Og så raskt, da, gitt! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå