Gjest Gjest_Jenn_* Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Hei Som student i oslo, ble jeg satt i en litt kjedelig situasjon for en måneds tid siden: Jeg trodde jeg ikke hadde kommet inn på studiet mitt da jeg var nummer 200 og noe på ventelisten. Men brått kom det brev i posten om at skolen hadde revurdert karakterer og poeng, og som lyn fra klar himmel var jeg nummer 2 på venteliste Ettersom jeg overhode ikke hadde engang TENKT på problematikken rundt leilighet, gadd jeg heller ikke å registrere meg til studentbolig, for hvem kommer vel inn når man er nummer 200 på listen? Så brått var jeg en studieplass rikere og en leilighet fattigere. I ren desperasjon slang jeg meg på en 19kvadrats ett-rom leilighet på grünerløkka. Kanskje litt dumt, men gjort er gjort, og kontrakten er tegnet. Saken er den at jeg faktisk liker meg ganske godt i leiligheten min, den har en helt uslålig beliggenhet, og er i et sjarmerende strøk. I tillegg er den nyoppusset, av flinke håndtverkere. Problemet ligger i.. tja.. størrelsen.. 19m2 er VELDIG liten plass, i forhold til hva jeg er vant med (hos mamma og pappa). Lurte derfor på om noen hadde noen interiør-tips, gjerne plass-besparende. Er på utkikk etter en sovesofa, regner med at my plass er spart bare der. flatskjerm tv på veggen gjør vel sitt og. Rommet som skal innredes er litt over 2 meter bredt og litt over 5 meter langt, med et te-kjøkken på den ene 2 meter veggen. Har 3 vinduer, så den er lys og fin. Alt av vitevarer og basic bademøbler har jeg og Setter stor pris på all hjelp. Tusen takk
Gjest -eline- Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Endel generelle tips: flerbruksmøbler - feks en stor puff kan feks brukes både som stol og bord - sovesofa har du allerede nevnt, men skal du sove godt så ville jeg heller gått for loftseng om du har høyde nok under taket. Da får du plass til oppbevaring eller vanlig sofa under denne. Evt kan en vanlig seng "kles opp" som sofa med puter og sengeteppe etc. Ønsker du å ha spisebord&stoler så finnes det mange bord som kan slåes sammen og mange forskjellige klappstoler - disse kan du feks henge opp på veggen når de ikke er i bruk. Tenk muligheter til oppbevaring: sengeskuff, skap på vegg (feks kan rimelige kjøkkenskap henges oppunder taket), oppbevaring under bordplate osv. Ikea har endel løsninger, ellers så kan man finne mye fint hos bruktbutikkene (det er feks en stor IKEA på Alnabru og en stor brukthandler på Sinsen som har mye). Er endel tips å få her. Det er også akkurat gitt ut en bok: "10m² - inspirasjonsboka for små rom" av Tine Ollendorrf og Christian Berset om det å bo personlig på liten plass, les mer om denne her. Synes boka er kjempefin som inspirasjon, endel lure løsninger og en måte å se muligheter til å skape noe personlig
murray Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Trikset er å ha møbler som kan brukes til mer enn en ting. Feks en arbeidspult som også fungerer som spisebord når du har besøk. Møbler på hjul er også smart siden de er enkle å flytte på. Ta turen til Ikea og se på utstillingene der. De har masse bra løsninger for små rom.
Gjest Gjest_Jenn_* Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Hei Takk for svar. Det var informativt og raskt :smile: Har vel ikke dårlig takplass akuratt, er vel sånn helt normalt. Men en loftsløsning ved jeg ikke helt om er så veldig fan av. På den ene siden blir det jo den beste sengen å sov i. Men på den andre siden er det jo deilig å kunne stå opp å gå på badet om natten uten å få et klatreprosjekt av dimensjoner. Og har man "besøk" er det litt mindre romantisk og spontant å måtte klatre opp en stige. Og må jo legges til at jeg ikke er så veldig handy av meg, så tviler på at jeg klarer å lage noe sånt selv. og en snekker blir alt for dyrt. Bare min mening. Å kle opp en seng til en sofa er ikke aktuelt for min del. Liker ikke at folk sitter i sengen min, uansett hvor mye puter og tepper som er imellom dem. Å ja, jeg er klar over ironien med sovesofa da Møbler på hjul er notert Tenkte også litt på et veggmontert spisebord som kan slåes opp og ned + to bar-stoler. Laptop er kjøpt inn så litt blir jo spart der og. Trenger ikke så mye til arbeidspult i første omgang tror jeg. Får se om jeg kommer på en lur løsning etter at jeg har bodd der noen måneder. Innredninger er jo tross alt veldig progressivt, kan aldri slappe av Ellers er det plass til klær og seng som plager meg mest. Sover på en madrass på gulvet nå som midlertidig løsning. Og klær i en haug på gulvet. Er nok en liten shoppoholic, så jeg tror jeg har mer klær en leilighet Ikke umulig at det blir en liten Ikea tur på meg iløp av helgen. Satser på å finne noe skap som bygger i høyden, også får jeg finne på noe lurt noe
Bokormen Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Du trenger absolutt ikke bygge noen loftsseng selv, om du skal på IKEA har de flere typer der Lykke til!
Ciara Skrevet 8. september 2007 #6 Skrevet 8. september 2007 Klær, ja. Har du bod som hører til leiligheten? Mine venner som bodde like trangt var fullstendig avhengige av å pakke opp og ned klær etter sesong. Da oppbevarte de vinterklærne i klesskap i bod om sommeren, og motsatt. Det sparer en del plass. Eller har du fått ganske mange gode forslag. Tenk hele tiden møbler som kan oppbevare ting. Man kan f.eks få kjøpt puffer som man kan lagre ting inni. Sett TVen på et lite skap hvor du kan ha ting. Ellers må du jo bare være restriktiv med å kjøpe mer ting. Jeg kjenner mange som har bodd så trangt og fint fått det til
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Vet ikke helt hvordan dette vil fungere i din leilighet men har en liten ide.. Du kjøper en sovesofa og en romdeler, har sett at de har ganske rimelige typer på ikea, sett romdeleren litt ut fra veggen i den ene enden av rommet, sett sofaen inntil dvs at sofaen vender ut mot rommet og romdeleren er bak denne igjen... denne kan man fylle opp med bøker, og esker( også fra ikea) i eskene kan man jo putte alt fra sokker osv til regninger... bak romdeleren kan du da sette klestativ på hjul, tror de koster ca 200,- på ikea, disse kan du jo dra frem når du trenger de, men de vil være skjult bak romdeleren når du ikke vil se de.... rommet bak rommdeleren trenger ikke være mer enn bredden på klesstativet, og så du mister ikke mye plass og du får ekstra oppevaringsplass pga av romdeleren...
Gjest =tentacle= Skrevet 15. september 2007 #8 Skrevet 15. september 2007 Hvis du legger inn link til bilde av rommet, får du bedre hjelp. Vanskelig å se for seg når man ikke vet hvor dør og vinduer er plassert
Gjest Blondie65 Skrevet 15. september 2007 #9 Skrevet 15. september 2007 Alle bord bør være slike du kan oppbevare ting i. La ting henge på veggen. Begrens dine innkjøp - da jeg bodde på hybel (inntil for et år siden) gjorde jeg det til en regel at for hvert kjøp måtte en tilsvarende gjenstand ut. De ferdige loftsengene fra IKEA er greie de. Sove oppe - sofa nede og dermed har du ikke sengen i rommet. Personlig er jeg ikke så veldig fan av de, men 19 kvm er veldig lite og kanskje det er det eneste alternativet. Hvis du skal kjøpe sovesofa så prøveligg dem. De billigste fra IKEA er forferdelilg å sitte i og guess what - de er like ekkel å sove i. Da jeg flyttet på den første umøblerte hybelen kjøpte jeg seng, og jeg valgte å kjøpe en rammemadrass. Når jeg hadde gjester satt de i stolene mine, og sengen satt jeg i selv. Den ble aldri kledd opp til sofa, den var seng. Hvis du velger en sovesofa, velg en forholdsvis høy en slik at du kan ha et forholdsvis høyt bord. Dermed kan du spise og arbeide ved dette bordet også, og slipper å ha enda et bord til det. Hvis du velger seng i stedet for sofa kan du jo kutte sofaen helt og heller velge deg et godt bord for to personer til å spise og arbeide ved og hvis du skal ha vorspiel gjester så velger du rett og slett et hav av puter til gjestene. Gode store puter som dere kan sitte på på gulvet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå