Gjest Corto Maltese Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Jeg har merket, at i den siste tid har rasisme kommet mye. Kritiserer man innvandrere er man rasister. Sier man noe negativt om en pakistaner. Afrikaner er man rasist. Går det virkelig ikke ann og si kritiske ting til mennesker som har en annen hudfarge uten å bli kalt rasist ? Forsetter det slik så vil ordet rasisme miste sin betyding. Ordet blir misbrukt og kritisere er ikke rasistisk. Og hate noen for hudfargen er rasistisk. om jeg sier f.eks at om en pakistaner burde sendes ut av landet om han bryter Norsk lov og dreper osv er jeg ikke rasistisk. sier jeg det fordi han er pakistaner så er jeg rasistisk. bare så det er sakt. Så er jeg ikke rasist. Jeg er bare lei av folk som anklager alle som sier noe negatvit om fargede mennesker som rasister
Badlands Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Enig. Innvandring og innvandrarar er veldig tabu i Noreg, det er ikkje lov til å meine noko om det eller knapt diskutere det utan å passe VELDIG på korleis ein ordlegg seg, og gå så mykje rundt grauten at ein aldri kjem til noko poeng, og derfor ikkje finn løysing på dei mest vanskelege problema rundt integrering. (Heh! Berre så vidt eg turde poste dette, måtte lese gjennom fleire gongar for å sjå om eg hadde skrive noko som nokon kunne tolke rasistisk! :-D )
Gjest Cosmic Girl ikke innlogget Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Jeg opplever det på samme måte som dere, og synes det er utrolig synd. Jeg har i det stille lurt på om det at det er så lett å slenge "rasisme-kortet" for å vinne frem fører til mer rasisme. Jeg begynner å bli grundig lei av å være redd for å gå videre i situasjoner hvor noen hevder jeg er rasist, bare fordi jeg er uenig med en av en annen hudfarge. I det siste har jeg spurt mennesker rundt meg om de har opplevd å feilaktig bli kalt rasist. De aller fleste må innrømme at de har det. Og det verste, må jeg nesten si, er at samtlige også innrømmer at de har gitt seg etter at det er trukket fram som et argument for å vinne fram. Og jeg kjente meg så veldig godt igjen selv, da jeg forleden hadde stått lenge i kø i butikken, og noen sniker og stiller seg foran meg i køen. Jeg ber vedkommende pent stille seg bakerst i køen og vente som alle vi andre, hvorpå vedkommende spør om jeg er rasist og hva jeg har imot h*n. At jeg ikke er rasist og ikke har noe imot h*n, men har stått lenge i kø og ikke aksepterer sniking, er ikke et godt nok argument. Vedkommende spør hva jeg har imot h*n og anklager meg for å være rasist høyere og høyere, og til slutt finner jeg hele situasjonen så ubehagelig at jeg gir meg. Og akkurat DET skremte meg. Og det skremmer meg når jeg da hører at mine venner også har opplevd det samme Har vurdert om det ville ha samme virkning om jeg hadde gått opp til en med en annen hudfarge i en slik setting og kalt vedkommende rasist? Ville h*n vært så redd for å få stempelet rasist at h*n ville latt meg snike? Nå ble dette langt, og jeg, som Badlands, håper dette ikke fremstår som rasisme
yenoh Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Jeg har merket det samme. Og jeg begynner å tro at vi er på vei til å få et misbruk i samme gate som ordet "hore". "Jeg liker deg ikke, derfor er du ei hore" --> "Du liker meg ikke, altså er du rasist." Men må man begynne å veie sine ord med gullvekt(eller hvordan var det uttrykket nå igjen?) og fremheve at man er ikke uenig pga hudfarge, men pga saklige argument/handlinger? Hvordan skal man da få samspill mellom flere kulturer da? Joda, helt greit at man bør generelt passe på hva man sier, for å unngå å såre noen, men oppriktig talt; alt med måte.
Tabris Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Jeg tror en av grunnene til at dette har skjedd er at mange generaliserer når de snakker om slike ting. De sier "innvandrere gjør slik" og "muslimer mener sånn". Jeg er enig i at man ofte kan få rasisme-stemplet for fort, men jeg tror noe av det kunne vært motvirket om man hadde uttrykt seg mer nøyaktig.
Gjest Ulva35 Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg har merket, at i den siste tid har rasisme kommet mye. Kritiserer man innvandrere er man rasister. Sier man noe negativt om en pakistaner. Afrikaner er man rasist. Går det virkelig ikke ann og si kritiske ting til mennesker som har en annen hudfarge uten å bli kalt rasist ? Forsetter det slik så vil ordet rasisme miste sin betyding. Ordet blir misbrukt og kritisere er ikke rasistisk. Og hate noen for hudfargen er rasistisk. om jeg sier f.eks at om en pakistaner burde sendes ut av landet om han bryter Norsk lov og dreper osv er jeg ikke rasistisk. sier jeg det fordi han er pakistaner så er jeg rasistisk. bare så det er sakt. Så er jeg ikke rasist. Jeg er bare lei av folk som anklager alle som sier noe negatvit om fargede mennesker som rasister Du har så rett, både du og andre som svarer her. Det er for dumt nå man ikke tør hverken diskutere eller snakke til noen med en annen hudfarge, uten å bli stemplet som rasist.
Donpedro Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 I min jobb må man ofte ta upopulære avgjørelser. De gjøres etter en skjematisk vurdering som er lik for alle. Jevnlig får vi beskyldninger om rasisme.
Gjest Corto Maltese Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 det er også andre ord som jeg synes har mistet all sin betyding,. et av de værste er ordet Helt. ta f.eks de som ble drept 11 september 2001. Det var en stor tragedie men var de helter. Nei vi misbruker så mange ord i dagens sammfunn at de ikke betyr noe lenger.
Gjest Happy Dhimmi.. Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Det som er virkelig nedslående i denne forbindelse, er det som står i diskrimineringsloven, kanskje spesielt § 10: "Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd." Diskrimineringsloven tar med andre ord i bruk prinsippet om omvendt bevisbyrde. I normal rettspraksis er det slik at anklageren må bevise den anklagedes skyld. I den nye diskrimineringsloven er dette prinsippet snudd på hodet.. Ta også en titt på § 5, denne paragrafen griper direkte inn i ytringsfriheten.. "Trakassering på grunnlag som nevnt i § 4 første ledd er forbudt. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende." ..trenger vel ikke å nevne at dette er en lov som har blitt innført i det stille, uten særlig debatt ?
Brunhilde Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 I min jobb må man ofte ta upopulære avgjørelser. De gjøres etter en skjematisk vurdering som er lik for alle. Jevnlig får vi beskyldninger om rasisme. Kjenner meg igjen her, ja.
Gjest bada Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Jeg kjenner meg ikke igjen i det de fleste andre i denne tråden skriver. Selv har jeg aldri hatt problemer med å kritisere enkeltpersoner med bakgrunn i deres handlinger, uavhengig av etnisk tilhørighet. Jeg har aldri følt meg som, eller blitt beskyldt for å være rasist av den grunn. Derimot synes jeg det er tvilsomt å "skåne" enkelte etniske grupper, og å særbehandle dem. Jeg synes allikevel at kritikk av kulturelle praksiser ofte har en rasistisk undertone. Dersom slike praksiser strider med menneskerettighetene eller med generelle etiske prinsipper slik det er tilfelle med for eksempel kjønnslemlestelse eller ekstrem kvinneundertrykking, synes jeg så absolutt at kritikk er helt på sin plass. Men ofte synes jeg at man bør sette seg inn i bakgrunnen for skikkene før man feller en bastant dom. Og man bør uansett aldri være kritisk innstilt til mennesker på bakgrunn av etnisk tilhørighet eller religion. Alle mennesker har i utgangspunktet krav på respekt.
Gjest Corto Maltese Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Jeg kjenner meg ikke igjen i det de fleste andre i denne tråden skriver. Selv har jeg aldri hatt problemer med å kritisere enkeltpersoner med bakgrunn i deres handlinger, uavhengig av etnisk tilhørighet. Jeg har aldri følt meg som, eller blitt beskyldt for å være rasist av den grunn. Derimot synes jeg det er tvilsomt å "skåne" enkelte etniske grupper, og å særbehandle dem. Jeg synes allikevel at kritikk av kulturelle praksiser ofte har en rasistisk undertone. Dersom slike praksiser strider med menneskerettighetene eller med generelle etiske prinsipper slik det er tilfelle med for eksempel kjønnslemlestelse eller ekstrem kvinneundertrykking, synes jeg så absolutt at kritikk er helt på sin plass. Men ofte synes jeg at man bør sette seg inn i bakgrunnen for skikkene før man feller en bastant dom. Og man bør uansett aldri være kritisk innstilt til mennesker på bakgrunn av etnisk tilhørighet eller religion. Alle mennesker har i utgangspunktet krav på respekt. jeg antar at du er en av dem som misbruker ordet rasist
Gjest bada Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 jeg antar at du er en av dem som misbruker ordet rasist Hvorfor antar du det? :klø: Jeg tror ikke at jeg har kalt noen det noen gang.
Gjest imli Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Er enig med mange her. Jeg er ikke rasist, men forventer likevel at våre nye landsmenn følger norsk lov. De må gjerne videreføre sin kultur og religion, men de kan ikke forvente særbehandling for loven. Om noen blir diskriminert pga hudfarge osv, synes jeg dette er forkastelig, men folk med annen hudfarge må tåle å få kritikk uten å skrike opp om rasisme.
ATV Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 men de har jo klart og oppnå målet sitt, ingen tørr og kritisere innvandrere lengere her i landet. så en politisk debatt i går, siv jensen satt og prøvde etter beste evne og pakke inn det hun mente om at noen av de utnytter et system som er lagd for utnytelse, de andre mener nokk mye av det samme men tørr ikke si et negativt ord om innvandrere. politikere er og blir patetiske! jeg blei kaldt rassist en gang fordi jeg parkerte bilen på en plass hvor er inder(eller noe) tydeligvis ville parkere, og som jeg har nevnt her inne før så er jeg fullstendig enig i at ordet har mistet mye av sin betydning. " du er rassist om du er uenig med en person pga hudfarge men ikke om du er uenig pga oppførsel" slik beskriver jeg rassisme
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå