Litjtuppa Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Jeg er nå 36+2 og har hatt noen svimmelperioder de to siste dagene. Lurer på hva dette er og om det er noe jeg bør sjekke? Har fortsatt, og har alltid hatt lavt blodtrykk, men har ikke merket noe til det før.. Noen som vet hva dette kan være?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Jeg er nå 36+2 og har hatt noen svimmelperioder de to siste dagene. Lurer på hva dette er og om det er noe jeg bør sjekke? Har fortsatt, og har alltid hatt lavt blodtrykk, men har ikke merket noe til det før.. Noen som vet hva dette kan være? Selvsagt er dette noe du burde sjekke med legen din. Det er nok ikke uvanlig, men absolutt noen som man bør diskutere med legen.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Når blir du svimmel? Her kommer KG-legen gitt.
Mrs N Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Svimmel når man reiser seg og er sulten er ikke så uvanlig. Det slet jeg med i siste del av svangerskapet. Jeg var også veldig plaget med å se "sorte prikker", spesielt når jeg var i dusjen :klø: Men fikk i alle fall beskjed av både jordmor og lege at det ikke var noe farlig så lenge man ikke ble så svimmel at man føltes som at man ville besvime. De snakket om stort press på en del blodårer, lite oksygen og en del andre årsaker
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Her kommer KG-legen gitt. Kjære vene... Nå har deg seg slik at jeg faktisk har erfaring med svimmelhet i siste del av svangerskapet selv, og ville derfor høre om hun blir svimmel i de samme situasjonene som jeg ble, før jeg ev fortalte om min erfaring. Og det er feil, fordi?
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Jeg var også veldig plaget med å se "sorte prikker", spesielt når jeg var i dusjen :klø: Det var varmen fra dusjen som gjorde det, fikk jeg beskjed om
Litjtuppa Skrevet 7. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. september 2007 Jeg hadde to slike perioder i går, den ene var rett før jeg spiste mat (mulig det var fordi jeg var sulten og ikke hadde spist på en stund da), og den andre gangen var det ikke noe spesielt i forkant eller etterkant som jeg kan huske. Har nettopp vært ute og gått tur med hunden nå, og kjenner jeg er litt svimmel igjen. Mulig det er som Mrs N skrev, at det er press på blodårer osv gjør det. Får legge meg og hvile litt. Skal til jordmor på onsdag, men det er jo noen dager til, derfor jeg ville lufte det her først for å høre om det kan være noe som bør sjekkes raskt
Litjtuppa Skrevet 7. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. september 2007 Når ble du svimmel da Chiquita og hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Det er kun legen din som kan avgjøre om det i ditt tilfelle er noe som man må undersøke nærmere. Legen vil blant annet spørre deg om du har andre symptomer osv.
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Når ble du svimmel da Chiquita og hvorfor? Jeg ble svimmel om jeg ble sulten (vet ikke grunnen, blodsukkeret?) Jeg ble svimmel i dusjen (pga varmen - hadde vist sammenheng varme - blodtrykk) Jeg ble svimmel om jeg reiste meg for raskt (blodtrykket) Jeg ble svimmel om jeg lå på rygg (vena cava-"syndromet" som de fleste kjenner til) Snakk med jordmor på onsdag du
angelou Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Jeg har veldig lavt blodtrykk, men har ikke vært plaget med noe særlig svimmelhet på grunn av det, men hvis jeg derimot i tillegg får lavt blodsukker blir jeg skikkelig svimmel og får synsforstyrrelser - det er skikkelig guffent. Rådet jeg fikk av legen var å spise ofte og lite, drikke masse vann og ellers ta de hensyn man bør ta ved lavt blodtrykk (ikke reise seg for fort opp osv). Og legge meg nedpå når jeg først blir svimmel så det ikke ender med at jeg dåner i armene på vilt fremmede
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Snakk med jordmor på onsdag du Snakk heller med en lege som vet hva h*n snakker om du.
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #14 Skrevet 7. september 2007 Snakk heller med en lege som vet hva h*n snakker om du. Påstår du at en jordmor ikke vet hva hun snakker om? En jordmor er utdannet for å jobbe med gravide, og typiske "graviditetsplager" vil hun lett kunne oppdage. Og dersom det er noe som hun ikke tror skyldes graviditeten, så vil jordmor da "henvise" til legen. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å bestille time til legen nå, når hun skal til jordmor om en liten uke. Hvorfor mener du det motsatte?
Umuriel Skrevet 7. september 2007 #15 Skrevet 7. september 2007 Påstår du at en jordmor ikke vet hva hun snakker om? En jordmor er utdannet for å jobbe med gravide, og typiske "graviditetsplager" vil hun lett kunne oppdage. Og dersom det er noe som hun ikke tror skyldes graviditeten, så vil jordmor da "henvise" til legen. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å bestille time til legen nå, når hun skal til jordmor om en liten uke. Hvorfor mener du det motsatte? Jeg ble "henvist" fra lege til jordmor nettopp fordi hun kunne besvare flere spørsmål enn ham angående svangerskap/fødsel/barsel. Dersom jordmor er usikker på noe, konsulterer hun selvsagt med lege. Denne gjesten er bare ute etter å provosere, ikke noe å bry seg om
Gjest *nurket* Skrevet 7. september 2007 #16 Skrevet 7. september 2007 Jeg har lavt blodtrykk, og når jeg er gravid (og noen ganger ellers også) er jeg plaget av svimmelhet. Kommer ikke i noen spesifikke situasjoner. Du begynner også å nærme deg slutten av svangerskapet, så det er en anstrengelse for kroppen. Og når du tillegg har lavt blodtrykk kan det bidra til svimmelhet. Er du bekymret ta kontakt med JM/legen din :D
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #17 Skrevet 7. september 2007 Påstår du at en jordmor ikke vet hva hun snakker om? En jordmor er utdannet for å jobbe med gravide, og typiske "graviditetsplager" vil hun lett kunne oppdage. Og dersom det er noe som hun ikke tror skyldes graviditeten, så vil jordmor da "henvise" til legen. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å bestille time til legen nå, når hun skal til jordmor om en liten uke. Hvorfor mener du det motsatte? En jordmor er en sykepleier, de sitter ikke med slik spisskompetanse som en lege. En jordmor har ansvar for ukompliserte svangerskap, dersom det er komplikasjoner blir i det minste en lege dratt inn til hjelp av vurderinger. Ville være lurt å snakke med en lege om dette, ikke en sykepleier nettopp fordi det ikke trenger å være en helt vanlig svangerskaps reaksjon.
Litjtuppa Skrevet 8. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2007 Tenker jeg hører med jordmor først nå siden jeg skal dit om 4 dager, hvis det er noe som er typisk for gravide så vet hun ihvertfall noe om det. Og jeg tror hun greier å vurdere om jeg evt bør henvises til lege hvis det er noe utenfor hennes kompetansefelt. Jeg er svært fornøyd med min jordmor og stoler på henne som har 20 års erfaring imot min lege som ikke visste helt hva hun skulle si og informere meg om da jeg var til henne på svangerskapskontroll den første gangen. Jordmor er spesialist på nettopp svangerskap og fødsel iforhold til legene som har 1000 andre ting å konsentrere seg om. Jeg følte meg rett og slett til bry da jeg var til legen på svangerskapskontroll. Tydelig at det ikke var det mest spennende for henne å ha en fersk og glad gravid ung dame på besøk.. Da jeg kom til jordmor derimot, møtte jeg ei som var imøtekommende og forståelsesfull og visste hva jeg trengte å høre og få informasjon om til enhver tid. Så å betale mange hundrelapper for å inn til den slappe, uinteresserte legen min for å høre at jeg overreagerer og at det er heeelt vanlig hos høygravide og bla bla bla, det orker ikke jeg.. Da snakker jeg heller med min jordmor først Men takk for svar og hjelp alle sammen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå