Gjest Mor til jente 8 år Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Som sakt så er jeg mor til en 8 år gammel jente, og det hun gjør er å dræge med seg inn dunjakker/boblejakker som hun finner ute på stien og ved idrettsplassen, hun vil ha dem med seg inn, så vil hun ikke at jeg skal vaske dem, hva gjør jeg?
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Hiv dem ut igjen. Be henne om å legge dem på plass - de tilhører jo noen.
Gjest Mor til jente 8 år Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Hiv dem ut igjen. Be henne om å legge dem på plass - de tilhører jo noen. Hei Chiquita! Det er lett å si det, men hun vil ikke at jeg skal gjøre det, det hun gjør er å ta dem med seg inn på rommet, slik som en jeg fant nederst i kleskapet, det var en sort dunjakke som hadde ligget ute ganske lenge, for det var mugg i den og så luktet deg jord lukt av den. Hun blir så lei seg når jeg ber henne om å gå for å legge dem på plass. En av di dunjakkene som hun fant ute tok hun å kledde på seg. Jeg vil ikke være strenge mot henne.
Gjest Piper Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Man burde ikke få barn, før man er kalr for å ta på seg det ansvaret. Du lærer datteren din at det er greit å ta fra andre, så lenge det er noe hun har lyst på. Nå er det jakker hun finner, en annen gang kan det være ting i en butikk. Jeg hadde dradd barnet med meg, for hun skulle fint fått lagt den på plass igjen. Du er den voksne, og det er ditt ansvar å sørge for at hun lærer at man ikke gjør sånn.
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Du bestemmer, ikke din datter. Så enkelt er det. Du er mor, ikke venn
la Flaca Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Du kødder? Tør du ikke si til jenta at hun ikke skal ta med seg andres klær hjem, for hun blir så lei seg? Hun er 8 år. Ei jente på den alderen er ikke noe småbarn lenger. Så jeg syns faktisk det er bekymringsfullt at hun syns det er ok å ta på seg klær hun finner ute. Møkkete og fulle av mugg til og med. Det høres ihvertfall ut som et merkelig forhold dere har, hvis dere ikke kan snakke om det en gang.
Yrjenia Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Hjelp så frekke noen folk her inne er. Jeg hadde forklart henne at noen eier jakken, og kanskje er og leter etter den der hvor hun fant den.
Gjest Mor til jente 8 år Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Jeg gjør ikke det, når jeg gjør det så blir hun virkelig sint og sur og noen ganger kaster hun ting på rommet sitt i gulvet, jeg har pratet med henne men hun ser bare ned i gulvet eller bort fra meg. Du kødder? Tør du ikke si til jenta at hun ikke skal ta med seg andres klær hjem, for hun blir så lei seg? Hun er 8 år. Ei jente på den alderen er ikke noe småbarn lenger. Så jeg syns faktisk det er bekymringsfullt at hun syns det er ok å ta på seg klær hun finner ute. Møkkete og fulle av mugg til og med. Det høres ihvertfall ut som et merkelig forhold dere har, hvis dere ikke kan snakke om det en gang.
Nigo-san Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Hei Chiquita! Det er lett å si det, men hun vil ikke at jeg skal gjøre det, Nei- da er det jo greit å la være, da . La barna gjøre som de vil, sier jeg bare, tenk om de skulle blitt lei seg... Nei, i denne setting synes jeg ikke det er noe å diskutere en gang, jeg. Det er rett og slett å ta jakkene og legge dem tilbake der hun fant dem, og advare at det bør bli siste gang hun tar med seg andres ting hjem. Hvis oppførselen hennes er såpass merkelig at den bekymrer deg (liker å ha på seg gamle jakker det lukter mugg av...?), så ta det opp med fastlegen. Men la nå virkelig ikke jenta få ture fram som hun vil her. Når en åtteåring tar feil, er det mor/far sitt ansvar å gripe inn.
Nigo-san Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Jeg gjør ikke det, når jeg gjør det så blir hun virkelig sint og sur og noen ganger kaster hun ting på rommet sitt i gulvet, jeg har pratet med henne men hun ser bare ned i gulvet eller bort fra meg. La henne bli sur og sint! La henne slamre med dørene og surmule i noen timer. Det er da ikke farlig, faktisk tror jeg det er ganske normalt. Det er DU som har ansvaret her, og det er DU som skal sette grenser for hva som er lov og ikke. Reaksjonene får du bare takle. Men som sagt, hvis din datters oppførsel virker "rar" eller overdreven, så ville jeg tatt det videre.
Chiquita Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg gjør ikke det, når jeg gjør det så blir hun virkelig sint og sur og noen ganger kaster hun ting på rommet sitt i gulvet, jeg har pratet med henne men hun ser bare ned i gulvet eller bort fra meg. Du får bare prate en gang til da. For dersom du vil ha slutt på denne oppførselen, så er det bare DU som kan sette en stopper for den. Hva så om en 8-åring er sur på deg? Og hvordan tror du det blir når jenta blir eldre? Skal hun få gjøre alt hun vil? Få alt hun peker på? "Jenta er 14 år, og jeg tørr ikke nekte å kjøpe vodka til henne, fordi hun blir så sint og sur på meg om jeg ikke gjør det" Endret 7. september 2007 av Chiquita
la Flaca Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 "Jenta er 14 år, og jeg tørr ikke nekte å kjøpe vodka til henne, fordi hun blir så sint og sur på meg om jeg ikke gjør det" Jeg skjønner jo heller ikke helt problemet med å sette ned foten da. Men jeg ville snakket med henne om hvorfor i huleste hun syns det er ok å ha på seg sånne jakker som hun finner. Hva om noen kjente dem igjen på skolen, og har hun ikke egne klær å ha på seg?
Gjest *Mim* Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Hvis du synes det er vanskelig å sette grenser for datteren din går det an å kontakte helsesøster. Det er definitivt ikke greit å dra inn andres møkkete jakker og nekte å skille seg ad med dem.
c",) Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Hvis jenta får lov til å fortsette i samme bane som nå så vil hun etterhvert begynne å ta med seg ting fra venner, skole, butikker osv. Hva gjør du da når du ikke tør å si imot din datter? Barn SKAL lære seg forskjell på mitt og ditt, og de SKAL lære seg hva som er rett og galt. Du gjør ungen en bjørnetjeneste hvis du ikke setter foten ned å forteller hvem som er sjefen.
Rosalie Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 Så tidlig folk begynner å bruke dunejakker der du bor, da... :klø:
ThirtySomething Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Speil handlingene hennes. Når hun drar med seg andres ting, og nekter å gi dem tilbake, så ta hennes ting og nekt å gi dem tilbake. Ikke ment at det skal være en barnslig "ædda bædda" ting, men dette for å få frem følelsen andre får når hun tar ting fra dem, i seg selv. Speiling er et pedagogisk virkemiddel. Men jeg må si som de andre her - det er DU som bestemmer. Du har ansvar for ditt barns handlinger også.. og det er DU som må erstatte dersom dette blir oppdaget. Du MÅ lære dattern din at det er galt å stjele! Jeg hadde også dratt min datter med meg for å legge ting tilbake. Det er vi som foreldre som har ansvaret for å lære barna våre forskjell på rett og galt!
Brunhilde Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Du får være glad det ikke er døde dyr hun drar med inn! Enten setter du grenser eller så lar du være å klage. Du er den voksne, du bestemmer. Tør du ikke det så mener jeg at du trenger faglig hjelp!
Furstina Skrevet 8. september 2007 #18 Skrevet 8. september 2007 Tråden rydded. Se reglerne /Furstina (moderator)
la Flaca Skrevet 8. september 2007 #19 Skrevet 8. september 2007 Du får være glad det ikke er døde dyr hun drar med inn! Sånn som ts her beskriver den svarte dunjakka er det til forveksling likt...
Samba Skrevet 8. september 2007 #20 Skrevet 8. september 2007 :klø: Flashback fra i fjor. Dette temaet mener jeg var oppe i fjor. Forumtroll? Jeg fikk i hvert fall sprøe PM' er med masse sånn sprøtt snakk om dunjakker som ikke skulle/kunne vaskes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå