Gå til innhold

Ostekaker - hvilken type er best?


gard

Ostekake - kald metode eller stekes  

58 stemmer

  1. 1. Hvilken ostekake liker du best?

    • Jeg liker best ostekake som er stekt
      16
    • Jeg liker best ostekake laget på "kald" måte
      23
    • Jeg liker begge typene :-)
      19


Anbefalte innlegg

Jeg måtte jo prøve den oppskriften din Arkana. ;)

Den er ganske god. Undrer på en liten ting, må det være så mye gelatin i kaka ? Jeg synest den virker litt kompakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undrer på en liten ting, må det være så mye gelatin i kaka ? Jeg synest den virker litt kompakt..

Det kan du regulere selv, ikke noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler... Veldig glad i kake generelt :sjenert:

Den jeg lager mest er blåbærostekake. Verdens enkleste! Og alle vil ha den til selskaper. Den er kald og uten gelantin...

150 gram digestivekjeks

50 gram smør (ja, må være smør, ikke margarin)

Passer til form på 24 cm, men jeg har laget med diameter på 26 og, blir bare litt tynn...

Fyll:

Rør en pakke philadelfiaost sammen med 1 dl melis (bruk slikkepott, osten må ikke bli for løs)

Rør forsiktig inn en bx (3dl) pisket kremfløte

Til slutt vender du i 2 dl blåbærsyltetøy.

mmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker stekt ostekake best, og skal definitivt prøve Gards oppskrift i løpet av helgen.

Min yngste sønn elsker "kald" ostekake, så jeg tenker vi prøver Arkanas oppskrift i nærmeste framtid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Ingrid_*

Hei

Jeg har to ganger denne jula laget en ostekake som er forholdsvis lik denne som Gard gir oppskriften på - men det er ytterligere en topping (samt noen endringer i resten av ingrdiensene)! Venninnen min var på kurs hos Gastronomisk Institutt for noen år tilbake, og denne står i oppskriftsheftet de fikk med seg.

Bunn: 10 kornmokjeks

2 ss mandler

3 ss havregryn

1 ts kanel

7 ss smeltet smør

6 ss sukker

Ostemasse: 700 g creme naturell ost

150 g sukker

4 egg

1 del pasjonsfruktsirup (dette er vanskelig å oppdrive, så en eple/mangojuice kan brukes istedet)

Topping 1: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

Topping 2: 6 stk pasjonsfrukt

6 ss sukker

4 del vann

3 pl gelatin

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost myk. Tilsett sukker, egg og sirup/juice. Jeg hadde to ekstra pasjonsfrukter som jeg tilsatte her, men det er ikke et must. Fordel dette på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen).

Rømmeblanding:

Kjør rømme og sukker i en food prosessor. Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Når dette har blitt avkjølt, har man på siste topping, som lages på følgende måte: Pasjonsfruktene deles og man har innholdet i en gryte sammen med sukker og vann. Når det koker, skummes det av. Gelatinen oppløses for seg i en skål med vann, og etterpå has den oppi sammen med det andre. Rører godt slik at gelatinen blir oppløst. Så bruker man en skje og fordeler dette over rømmetoppingen på kaka. Settes kaldt slik at det stivner.

Nydelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ahhhhh, sulten! Nå håper jeg virkelig at det blir ostekake i familiebesøket i kveld :)

Selv elsker jeg begge typene, men den kalde varianten er uten tvil den som lages mest av i min familie. Den som stekes koser ejg meg derimot med på kafe. Lærøy mat på Galleriet i Bergen lager verdens beste sitronostekake, kjøper denne om kvelden etter jobb, de dagene jeg føler meg skikkelig bah og bare vil ta vare på meg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best den kalde varianten.

Lager selv en med bixit og smør i bunn, kremost, melis og kremfløte som fyll, og masse frisk frukt på toppen. Best er det med jordbær, kiwi, fersk ananas, pasjonsfrukt og granateple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...