Gå til innhold

Ostekaker - hvilken type er best?

Ostekake - kald metode eller stekes  

58 stemmer

1. 1. Hvilken ostekake liker du best?

• Jeg liker best ostekake som er stekt
      16
    • Jeg liker best ostekake laget på "kald" måte
      23
    • Jeg liker begge typene :-)
      19

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Til å begynne med laget jeg ostekaker på den kalde måten...det vil si med kremost, kanskje litt gele etc og deretter inn i kjøleskapet. Men ettersom årene gikk og jeg var på diverse restauranter fikk jeg alltid en ostekake som var bedre enn den jeg laget selv. Så da begynte jakten på den "perfekte ostekake" og det viste deg at den for min del er en variant som består at et kjekslag i bunn, ostelag i midten og rømmelag på toppen og den stekes i 3 omganger. Så hvilken kake synes dere er best? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker best ostekake som er lagd på kald måte. :)

Skrevet

Jeg trodde jeg likte stekte ostekaker best, men etter å ha smakt et par gode kalde nå er jeg i tvil.

Jeg har bare laget stekt ostekake. Enkelt og greit. Men må prøve meg på en kald en snart.

Skrevet

Jeg synes den kalde er best- så lenge geleen er i kaken og ikke på toppen.

Stekte ostekaker kan være godt det også - men de blir ofte litt kompakte.

Skrevet
Hei

Til å begynne med laget jeg ostekaker på den kalde måten...det vil si med kremost, kanskje litt gele etc og deretter inn i kjøleskapet. Men ettersom årene gikk og jeg var på diverse restauranter fikk jeg alltid en ostekake som var bedre enn den jeg laget selv. Så da begynte jakten på den "perfekte ostekake" og det viste deg at den for min del er en variant som består at et kjekslag i bunn, ostelag i midten og rømmelag på toppen og den stekes i 3 omganger. Så hvilken kake synes dere er best? :-)

Denne beskrivelsen ser mistenklig lik ut den ostekaken jeg liker absolutt best. Stekt er å foretrekke.

Skrevet

Synes begge typer er gode, jeg. Av de typene jeg har spist, synes jeg det virker som om den som stekes virker litt tyngre og mektigere enn den som ikke stekes? Sistnevnte synes jeg ofte er litt friskere også.

Skrevet

Stekt ostekake har jeg aldri prøvd.

Oppskrift?

Skrevet

Tror faktisk ikke jeg har smakt stekt ostekake før jeg. Det må prøves, er lite som er så godt som ostekake.

Skrevet

Jeg har bare smakt kald ostekake, og jeg eeelsker det! :sikle:

Pleier selv å lage en som er helt fantastisk god, med kjeksbunn, ostefyll og gelé på toppen.

Men stekt ostekake...det hørtes absolutt jo ut som noe man må smake :jepp:

Enig med Chiquita, oppskrift tas imot med takk :)

Skrevet

Hei

Denne oppskriften ligner litt på min...jeg har klippet fra en tidligere posting her på forumet:

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger.

Bunn: 15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet smør

Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter

1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen

mer smak fra seg.

Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader.

Skrevet

Liker best med nøttbunn, pleier ofte å bytte ut kjeksbunn med nøttebunn. Foretrekker stekt, den oppskriften over er kjempegod!

Skrevet

Jeg har kun prøvd den kalde/ustekte varianten. Lager bunn av kjeks(gjerne salte) og smør. Ostetopp av 1 gelepakke (med midre væske) som blandes med smørost(med eller uten smak), melis og fløte før den stivner helt. Nyyyyyyyyydelig! :sikle:

Skrevet (endret)

Jeg liker begge typene og har funnet meg en favoritt av hver som er de eneste jeg lager nå lenger. :) (Og den fra gastronimisk institutt er den ene.) Den kalde med gelatin lager jeg forøvrig aldri med gelépulver fra pakke, men med ekte bær, det smaker betydelig bedre.

Endret av Arkana
Skrevet

Min favorittoppskrift er stekt og ligner veldig på den Gard la ut egentlig. Den er kjempegod, men jeg liker også den kalde varianten godt.

Skrevet

Stekt er klart best!!!

De kalde variantene jeg har fått servert er ofte mer en halv-dårlig fromasj enn en fullverdig ostekake.

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger.

Opprinnelig kom vel denne kaken fra Markveiens Mat & vinhus ;)

Men GOD er den uten tvil!

Skrevet

Hei

Siden vi har fått oppskrift på stekt så bør vi også få oppskrift på de beste kalde variantene :-) Noen som har en god oppskrift som kan deles med andre?

Skrevet

Her er min andre favoritt. :)

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv, eller la det bare være to separate lag. Sett kaldt 4 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...