Gå til innhold

Minnie

Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg leste at du får graviditetstester på blå resept.

Jeg har en venninne som er i en lignende situasjon som deg. Hun får ikke!

Jeg lurte på om du kanskje kunne fortelle meg under hvilken paragraf du får blåresepten på, slik at hun står litt sterkere når hun tar det opp igjen med lege/trygdekontor.

takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne har jeg selvsagt lagt på HELT FEIL forum, kanskje noen kan flytte den til private meldinger?

*sent og trøtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Mille er ikke på KG lengre!

Jeg skal undersøke dette litt i løpet av morgendagen, men for meg var det ikke noe problem og få denne resepten.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Takk skal du ha, ehm, Minnie. ;)

Setter pris på det!

Jeg byttet brukernavn i dag (ikke noen sprilspøk).

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psst: det vil stå på resepten din hvilken paragraf det er som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
psst: det vil stå på resepten din hvilken paragraf det er som blir brukt.

AHA! Takk- ser du hvor mye snøring jeg har på slike ting. Skal finne den frem i morgen.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Har du funnet den? Lurte også litt på dette.

Jeg har funnet resepten men det står ikke noen paragraf oppføring på den- jeg blir nødt til å ringe legen min... lover å finne ut av dette i løpet av dagen.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ved Minnies tilfelle kan det være (som jeg har forstått) livstruende hvis hun blir gravid, slik at det er viktig å få testen på et svært tidlig stadium, slik at noe kan gjøres.

Ved slike tilfeller kan legen foreskrive blåresept slik at pasient kan raskt få tak i en test uten å betale så mye.

Resepten kan også reitreres opp til tre ganger.

Jeg husker ikke paragrafen nå, men har den på jobb, hvor jeg har utlevert slike resepter.

:D

Her står det litt om blåresept:BLÅRESEPT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Takk Merete- jeg forsøkte og ringe legekontoret fordi dette er en viktig sak for den som lurer på dette men det var lang kø.

Fint om du kan fortelle hvilken paragraf det er. Det jeg gjør er at jeg går på apoteket og kan hente 10 tester hver gang og betaler 175 kroner i egenandel.

Som nevnt så er det livsfarlig for meg å bli gravid så jeg må hele tiden følge nøye med etter at jeg har hatt sex.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sett over min felleskatalog men finner ikke noen paragraf under akkurat dette.

Men uansett så er ikke dette et legemiddel, så det står kanskje ikke der. Men på grunn av din risiko, kan en lege foreskrive dette på blåresept da du har behov for å ha det raskt tilgjenglig.

På blåresept betaler du en egenandel på 36%, og ikke mere enn 330 kr pr resept.

Dette står i felleskatalogen

Forskrift om stønad til dekning av utgifter for viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr.

Gitt av Sosial- og helsedepartementet den 18. april 1997 med hjemmel i lov av 28.februar 1997 nr 19 om folketrygd § 5-14 fjerde ledd og lov av 5.august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer § 6-2

F.eks ved Urinveisinfeksjon får man resept kun på hvit resept. Men hvis du har kroniske gjentagende plager med UVI, og man ikke klarer å få helt bukt med problemet, kan man få dette utstett på blåresept.

Eller ved inkontines, får man dekt det på blåresept hvis problemet er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til dere som ikke bør bli gravide. Har dere vurdert sterilisasjon? Det er jo enkelt og greit og man slipper å frykte det verste hver måned. For mannen er det jo bare et lite inngrep under lokalbedøvelse.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Et lite spørsmål til dere som ikke bør bli gravide. Har dere vurdert sterilisasjon? Det er jo enkelt og greit og man slipper å frykte det verste hver måned. For mannen er det jo bare et lite inngrep under lokalbedøvelse.

Hilsen Trille

Jeg skal steriliseres ved Volvat Medisinske Senter i Mai- har ikke fått endelig dato for inngrepet ennå. Dette har vært planlagt lenge.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Men uansett så er ikke dette et legemiddel, så det står kanskje ikke der.

Det kan være derfor min resept ikke har noen slik paragraf. Graviditetstester er kanskje ikke klassifisert som legemiddel.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet

Trudde nå at det skulle henvises til en påragraf uansett. Om ikke vet ikke trygdekontoret på hvilket grunnlag de skal refundere deler/hele beløpet.

Og alle tilstandene som gir refusjon står uansett i felleskatalogens små blå...gjør de ikke??

Litt fersk på området. Håper dere finner det ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal dere ha.

Jeg snakket med min venninne.

Hun sa at lege og trygdekontor sa at hun burde bruke p-piller eller annen prevensjon. Hun har ikke fått noen som helst hjelp til støtte til graviditetstester.

Hun har hatt et svangerskap utenfor livmoren en gang og bruker mange penger på tester de mnd mannen hennes er hjemme. (sjømann)

Hun er selvsagt livredd for å bli gravid igjen og står i kø for å bli sterilisert. Dessverre er dette noe som tar en del år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starfish:

kutt strengen på sjømannen. Det må da gå med lokalbedøvelse hos fastlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Takk skal dere ha.

Jeg snakket med min venninne.

Hun sa at lege og trygdekontor sa at hun burde bruke p-piller eller annen prevensjon. Hun har ikke fått noen som helst hjelp til støtte til graviditetstester.

Hun har hatt et svangerskap utenfor livmoren en gang og bruker mange penger på tester de mnd mannen hennes er hjemme. (sjømann)

Hun er selvsagt livredd for å bli gravid igjen og står i kø for å bli sterilisert. Dessverre er dette noe som tar en del år!!

Takk for at du endret tittelen på tråden Starfish!

Når det gjelder forskjellen på din venninne og meg så er det vel det at min tilstand er kronisk, dvs. at ett svangerskap alltid vil ende opp utenfor livmoren- Jeg vet ikke om det gjelder din venninne eller om hun bare var uheldig en gang og ellers har en frisk livmor som vil kunne bære frem ett barn.

Jeg er heldigvis så heldig at jeg kan betale for å få utført steriliseringen ved Volvat- men synes det er skrullete at det skal ta så himla lang tid ved ett offentlig sykehus. Selve inngrepet er over på rundt 30 min. og man trenger heller ikke å overnatte på sykehuset.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok en tilstand som uansett vil forårsake svangerskap utenfor livmoren.

Det er derfor jeg finner det rart at det er forskjellsbehandling.

I motsetning til deg, som har visst det lenge, fant ikke hun det ut før etter hun fikk det svangerskapet utenfor livmoren.

Og også i motsetning til deg, vil hun ikke ha rpd til å betale for det privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...