Wonders Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Som mange sikkert vet skal muslimer faste 1 måned i strekk, 1 gang i året. Tiden er snart inne, og jeg vil vite hva dere lager av måltider? Om morgenen for eks?¨ Hva tilbreder dere kvelden før, så dere spiser på morgenen?
Brunhilde Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Ramadan går ut på at man ikke skal spise, drikke eller røyke fra soloppgang til solnedgang. Fastekalenderen lages spesielt for hvert land, men det er ingen regel som sier at man ikke kan lage mat, man kan bare ikke spise mellom soloppgang og solnedgang. Ramadan avsluttes med Eid, en fest som kan sammenlignes med vår julaften.
Latee Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Jeg forsto det som hun lurte på hva andre laget og spiste mellom solnedgang og soloppgang
Brunhilde Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Jeg forsto det som hun lurte på hva andre laget og spiste mellom solnedgang og soloppgang Hvorfor svarer du ikke på det da? Jeg, i min enfoldighet , tolker "hva lager dere om kvelden som dere spiser om morgenen" annerledes. Beklager hvis det støter deg.
Latee Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 (endret) Hvorfor svarer du ikke på det da? Jeg, i min enfoldighet , tolker "hva lager dere om kvelden som dere spiser om morgenen" annerledes. Beklager hvis det støter deg. Oi da.. Jeg svarer ikke på det fordi jeg ikke er muslim og ikke faster nå. Endret 7. september 2007 av Latee
Brunhilde Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg sser at jeg skrev feil i mitt første innlegg, fasten varer fra daggry (1 - 1,5 timer før soloopgang) til solnedgang. Her står litt mer om hvordan fasten gjennomføres.
Crash Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros
Brunhilde Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 (endret) Oj.. Denne ligger jo på Mat og drikke, da er det vel naturlig at man spør om oppskrifter og tips o.l. og ikke om reglene.. (enig med Latee) Forøvrig er ikke jeg heller muslim og dermed faster jeg ikke, så jeg har dessverre ikke noe svar. Ha en god helg, Brunhilde! :rødme: Og dermed fortsetter avsporingen... Men mitt poeng var altså at muslimene ikke spiser om morningen under fasten... Ellers spiser de muslimene jeg kjenner litt mer festpreget mat enn ellers under ramadan og avslutter med en skikelig fest når det er Eid. Endret 8. september 2007 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Jeg er ikke muslim, men siden ingen muslimer har svart deg vil jeg skrive litt om hva jeg fant i et matblad: Under ramadan begynner dagen med et lett måltid med te og f.eks dadler, urter,oliven, kald risgrøt med honning,saftige frukter som f.eks. melon og yoghurt. Etter solnedgang er det gjerne fylte grønnsaker som aubergine, paprika, hvitkål fylt med kjøtt, linser og grønnsaker, bønnerett med bønner,løk, dill,poteter, egg,fersken og safran som stekes i stekepanne som en slags pai. Når ramadanen avsluttes spiser man kaker og bakverk i tillegg. Men det varierer hvor man kommer fra. Man bruker sine lokale mattradisjoner.
Wonders Skrevet 14. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2007 (endret) nekter å tro at det ikke er noen som faster her da... sliter litt med handlelisten forstår dere, takk gjest, gjorde det litt enklere å dele hus med en muslim. Jeg skal stå for maten i år har jeg bestemt meg for. Men jeg faster ikke i år. Det som virkelig er kjipt er at man heller ikke skal kose no på dagtid(eller i heletatt om man er streng), og jeg som elsker å kose litt...Ja ja, det er maten som blir viktig fremover. Jeg får prøve å vekke de kulinære lyster i stedet da... Innlegget er redigert. Trille (mod) Endret 15. september 2007 av Trille
Caboodle Skrevet 15. september 2007 #11 Skrevet 15. september 2007 Men mitt poeng var altså at muslimene ikke spiser om morningen under fasten... Joho, de kan spise og drikke klokken 4 om morningen og klokken 8 om kvelden.
ToveM Skrevet 15. september 2007 #12 Skrevet 15. september 2007 De muslimene vi har hatt på jobb, deler pausen sin opp i 2 i fastetiden når de jobber om nettene, slik at de tar halve pausen i 6 tiden og får spist litt før dagen begynner
AUF Skrevet 15. september 2007 #13 Skrevet 15. september 2007 Jeg er ikke muslim, og lurer på det samme...
Brunhilde Skrevet 15. september 2007 #14 Skrevet 15. september 2007 Joho, de kan spise og drikke klokken 4 om morningen og klokken 8 om kvelden.
Ruth Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 (endret) Jeg bodde i ganske mange år i et muslimsk land. Var gift med en muslim. Når solen gikk ned spiste man et lett måltid. Frukt, salater, brød og suppe. Senere på natten spiste man et stort måltid. Alle måltider started med suppe. Oftest en suppe lagd av grønnsaker, mye tomat, bulgur og gjerne litt kjøtt fra middagen dagen før. En kald salat, så en varm salat. Grillet paprika, stekt squash, gullerøtter kokt i litt vann, smør og oregano. Så en kjøttrett, oftest lam eller kylling med couscous. Så var det kaffe og kaker. Små kaker formet som en halvmåne, fylt med mandelmasse. Er det noe jeg savner fra Nord Afrika så er det maten! Endret 16. september 2007 av Ruth
Wonders Skrevet 17. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2009 (endret) Det hørtes riktig godt ut, Ruth ! OG jammen er det ikke på tide igjen. Huff, gruer meg. Gubben faster, ikke jeg. Det er så lang måned...Maten gjør opp for mye slit gitt... Var på Grønlad etter nye fine klær, de setter opp prisene på alt denne uka vettu...samme som vi norske gjør før julen ...hihi, fant ikke noe, så da blir det ik no nye klær på meg gitt...Men vi spiste på medina sweets _SÅ KLART Endret 17. august 2009 av Wonders
Gjest Fastende Skrevet 2. september 2009 #17 Skrevet 2. september 2009 Hei, Jeg faster, og har prøvd å spise litt forskjellige ting om morgenen for å se hva som metter lengst. Det er jo sååå lang faste i år. De første dagene spiste jeg frokostblanding og var svimmel av sult ved lunch tider. Derfor begynte jeg å spise noe som hete "paratha", det er en "chapati"/lefse som stekes på panna med mye smør. Denne spiser jeg med yogurt og eventuelt et egg. Dette synes jeg metter godt og dermed går fasten bedre. På kvelden blir det ganske mye kosemat. Føst så åpner vi fasten med dadler og vann og snacks som f.eks samosa(pakistansk snack med potet eller kjøttdeig fyll) og fruktsalat. Deretter ber vi kveldsbønnen og spiser da selve måltidet. Den varierer fra dag til dag, noen ganger er det tradisjonell mat og andre ganger blir det pizza, pasta, fisk alt ettersom hva vi har lyst på. Håper det hjalp deg litt:) Det hørtes riktig godt ut, Ruth ! OG jammen er det ikke på tide igjen. Huff, gruer meg. Gubben faster, ikke jeg. Det er så lang måned...Maten gjør opp for mye slit gitt... Var på Grønlad etter nye fine klær, de setter opp prisene på alt denne uka vettu...samme som vi norske gjør før julen ...hihi, fant ikke noe, så da blir det ik no nye klær på meg gitt...Men vi spiste på medina sweets _SÅ KLART
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå