Gå til innhold

Dårlig selvfølelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med selvfølelsen og lurte på om det var noen som hadde noen smarte triks til hvordan jeg kan få den bedre .

Jeg mener ikke egentlig selvtillit , siden det ikke er så mye galt med den , mener mer at jeg altfor lett føler at jeg er en dårlig person , har negativ påvirkning på andre , ødelegger for andre etc .

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg sliter litt med selvfølelsen og lurte på om det var noen som hadde noen smarte triks til hvordan jeg kan få den bedre .

Jeg mener ikke egentlig selvtillit , siden det ikke er så mye galt med den , mener mer at jeg altfor lett føler at jeg er en dårlig person , har negativ påvirkning på andre , ødelegger for andre etc .

Det er bra at du er kommet til det punktet der du ønsker å gjøre noe med den selv. Da er du allerede kommet et stykke.

Prøv å legge merke til det når de rundt deg skryter av deg, kommenterer utseende ditt på en positiv måte (Fin på håret, bra jobbet, etc). Si takk og gjenta for deg selv hva som ble sagt.

Si pene ting om deg selv. Skriv en liste over 10 positive ting med deg selv. Slå den opp på veggen nær speilet på badet (finner du ikke 10 ting? Tøys, prøv hardere :)) Si de 10 tingene høyt for deg selv om morgenen hver dag.

Gi andre rundt deg komplimenter. Det smitter!

Jeg tror ikke et øyebikk på at du er en negativ innflytelse for andre og ødelegger. Svært få er det og de kjennetegnes ofte av det motsatte av et lavt selvbilde :)

Skrevet

Rådene jeg gir i tråden jeg har en link til er mere myntet på folk med alvorlige problemer som trenger terapi. Alikevel er det flere ting som kan benyttes i forbindelse med vanlig problematikk rundt selvfølelse.

Selvhypnose og suggesjonsteknikker er meget gode for akkurat det.

Meditasjon og yoga har stor dokumentert effekt på selvfølelse.

Akkupressur og mudraer er enkle nesten innsatsfrie teknikker du kan bruke i hverdagen.

http://www.eclecticenergies.com/energy/indexemotional.php

Boken tenk deg glad er en bok om å snu negative tankemønstre som baserer seg på teknikker som benyttes i ordinær terapi, men kan brukes med hell på egenhånd i forhold til selvfølelse, engstelighet, tristhet og selvhevdelse. Den er solgt i enorme opplag og det er gjort studier som viser at de som leser boken og følger øvelsene får meget gode resultater. Det er en svær bok, men det er kunn meningen at man skal jobbe med de kapittlene som er aktuelle for en selv.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=283975

NLP har mange gode teknikker for å snu negative tanker til positive.

Et godt råd jeg selv følger er at umidellbart etter at jeg våkner, gjerne i løpet av 10-15 sekunder, så begynner jeg å tenke gjennom ting jeg er takknemlig for. Kluet er at rett etter at du våkner er hjernen mye mere påvirkbar en ellers. Du starter dermed dagen langt mer positiv.

Et annet triks er å gå rundt hjemme med et påtvunget smil. Det starter prodiksjonen av de samme støffene som ved ekte smil og etter hvert så smiler du på grunn av disse stoffene.

Skrevet

Veldig bra svar over det. Jeg har slitt med noe av det samme, jeg følte jeg var en dårlig person, dermed fikk jeg dårlig selvtillitt, jeg begynte å gi komplemanger ved alt jeg virkelig mente, ikke lyve. Jeg ler mer, det handler om å gi litt faen å. Altså da tenker jeg, at en ikke å gå å gruble så mye. Det hjelper! Kanskje du er for fokusert på deg selv og hva du gjør, at det er bare hjernen din som tror du er sånn du er. Etter hvert som eg begynte å være den så gav komplemanger til venner og folk, smile og le. Fikk jeg komplemanger tilbake at jeg er en så snill, ærlig å blid person. Så skjønte jeg at så gale kan ikke jeg ha vert... Det var nok hjernen min så spilte meg et puss. Send en fin melding til en og flere av dine venner hvor mye du setter pris på de og hvilken betydning de har i hverdagen din. Ingenting er som å få en så kjekk melding...! Etter det, så finner du fort ut at du kanskje tenker for mye.

Jeg er i tillegg veldig perfeksjonist, at om jeg gjør noe galt eller sier noe galt, så plager dette meg i ukevis...! Men, dette har blitt bedre etter jeg virkelig tok meg sammen, òg VISTE at jeg brydde meg om omverdenen, òg ikke bare tenke, men SI det.

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Skal prøve det med de 10 positive tingene ,men skal sitte og formulere 10 ting som gjør meg til et bra menneske hver dag i 40 dager fremover eller hvor lang tid det tar for å skifte en vane .

Skal også lete opp den boken , vet du hvor jeg får kjøpt den ,eller om den finnes på engelsk ?

For meg er den dårlige selvfølelsen sikkert egentlig såpass alvorlig at den er klinisk , og bedrer ikke ting seg i løpet av et års tid så drar jeg til psykolog .

Rent rasjonelt så vet jeg at jeg ikke hverken ødelegger andre sitt liv eller er noe særlig dårligere enn andre , men de tankene er såpass dypt innprentet i meg at jeg ikke kan si eller skrive om meg selv at jeg er et bra menneske og samtidig mene det .

(Ja , jeg nølte sikkert 30 sec bare for å skrive det her )

De gjennomsyrer alle de mellom menneskelige relasjonene jeg har og gjør til (tror jeg da ) at jeg har et veldig problematisk forhold til de jeg har et nært forhold til . (Bruker årevis på å komme over små bagateller , bruker altfor mye ressurser på ting som allerede er ferdig fordi jeg må tenkte på det over and over and then over again uten mål og mening )

Har egentlig ikke vært bevisst på dette før veldig nylig , har bare lagt merke til at jeg bruker usedvanlig lang tid til å komme meg over bagatellmessige ting i mellom menneskelige relasjoner .

Flere tips mottas med takk :)

Skrevet

Norsk og engelsk:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...9827&rom=MP

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?en...=David+D.+Burns

"Skal prøve det med de 10 positive tingene ,men skal sitte og formulere 10 ting som gjør meg til et bra menneske hver dag i 40 dager fremover eller hvor lang tid det tar for å skifte en vane . "

Om du gjør dette så er jeg sikker på at du får resultater. Så lenge du finner noen gode teknikker å jobbe ut fra og jobber jevnt og trutt, uten å slite deg i hjel med det, vil du oppleve stor bedring.

Skrevet

Det å gjøre noe for andre mennesker som virkelig trenger det har en tendens til både å gjøre en lykkeligere og å bedre selvfølelsen. Man føler seg mere verdiful fordi man gjør noe verdifult. Man får også bedre perspektiv på egen livssituasjon og blir derfor mere fornøyd med det man har.

Jeg vil også oppfordre til til å prate om dette med en venn.

Skrevet
Jeg vil også oppfordre til til å prate om dette med en venn.

Jeg har sikkert snakket med mannen min totalt målt i antall timer i over 1 år eller noe sånt ;)

Tror ingen vanlig venn hadde hatt uthodenhet til å høre på meg lenge nok til at det hadde blitt særlig fruktbart , dessuten blir jo alle mine mellommenneskelige forhold komplisert etter en viss tid .

Skrevet

Jeg ville seriøst vurdert å gå til en psykolog som driver med hypnose. Da vil du kunne droppe å snakke så mye om problemene dine, men i stedet bare få hamret inn ønskelige ting i underbevistheten. Du kan legge inn ting om større selvtillitt, at du ser deg selv som verdifull, at du ser at du har mange positive kvaliteter og den slags. Du kan også legge inn ting som "jeg er selvhevdende og tørr å si fra når noen tråkker over grensene mine" og at du skal være konstruktiv i dine sosiale relasjoner, at du ikke skal tenke mere på fortid, men se fremover osv osv.

Å gå til hypnose en gang i måneden er et sterkt virkemiddel som kickstarter prosessen til bedre psyke for de fleste. Min erfaring var at noen problemer forsvant etter en time eller to. For eksempel, sluttet jeg å gruble over fortiden og være deprimert over ting jeg hadde gått glipp av etter to sesjoner. Andre ting tok lang tid før det virket ordentlig bra, noen ting ble bare litt bedre og en god del ting hadde hypnosen aldri noen effekt på. Jeg har ingen forklaring på hvorfor noen ting virket bedre enn andre. Noe av det det virket aller best på var de mest fastlåste og irrasjonelle forestillingene jeg hadde, de mest tvangsmessige tankene.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er flott at du gjest har fått hjelp av hypnose.

Men det å skrive opp 10 positive ting om seg selv og henge ved siden av baderomsspeilet og gjenta dem hver dag før man starter dagen slik at de blir liggende i bakhodet er også hypnose. Det er selv-hypnose. Fordelen med selv-hypnose er at det er noe man gjør selv og dermed fikser man tankemønsteret selv og ser god bedring etter kort tid. Det i seg selv gir større selvtillit.

Men det er mange veger til rom - og hver må finne sin.

(Jeg kan bare med hånden på hjertet si at selvhypnose eller NLP (dvs. å snakke til seg selv og endre tankebaner på egen hånd) hjelper - jeg hadde heller ingen selvtillit og negativt selvbilde og jeg brukte NLP til å endre det).

Skrevet
Det er flott at du gjest har fått hjelp av hypnose.

Men det å skrive opp 10 positive ting om seg selv og henge ved siden av baderomsspeilet og gjenta dem hver dag før man starter dagen slik at de blir liggende i bakhodet er også hypnose. Det er selv-hypnose. Fordelen med selv-hypnose er at det er noe man gjør selv og dermed fikser man tankemønsteret selv og ser god bedring etter kort tid. Det i seg selv gir større selvtillit.

Men det er mange veger til rom - og hver må finne sin.

(Jeg kan bare med hånden på hjertet si at selvhypnose eller NLP (dvs. å snakke til seg selv og endre tankebaner på egen hånd) hjelper - jeg hadde heller ingen selvtillit og negativt selvbilde og jeg brukte NLP til å endre det).

Så interesant å høre om andre som har fått mye ut av selvhypnose og NLP. Jeg har stor tro på det å skrive opp positive ting om seg selv og henge det opp og lignende. Men, jeg tor at for de fleste blir det sterkere hvis man bruker teknikker som visualisering i tillegg og hvis du i tillegg er dypt avspent eller i transelignende tilstander når du skal gi beskjedene til deg selv så virker det sterkere. Grunnen til at jeg annbefaller hypnose hos en fagperson er at det øfte vil virke sterkere fordi du kommer dypere i trande og er lenge i transe og fordi de som er trenet gjerne er spesielt gode på å formulere ting slik at underbevistheten responderer på det. Men, jeg mener selvfølgelig ikke at alle skal gjøre det samme. Man må selv kjenne på hva mavefølelsen sier. Best valg tror jeg man gjør når man setter seg inn i alle alternativene og kunnskapen som finnes om dem, sover på det og så følger mavefølelsen.

Gjest Gjest_mulle_*
Skrevet

Hei!

Jeg har et forslag som kanskje kan virke absurd..

Du kan prøve å late som! Gå igjennom dagene dine og lat som du er en person med god selvfølelse. Oppfør deg slik du tror noen med god selvfølelse opptrer. Du må heller aldri unnskylde deg for den du er eller tingene du gjør. Ikke snakk nedsettende om deg selv til andre, heller det motsatte, prøv å si positive ting om deg selv. Klarer du dette i forhold til andre mennesker er du på god vei. Dette kan være verdt et forsøk. Forskning viser at hvis vi påtar oss en ny rolle vil den alltid føles unaturlig i begynnelsen, men etterhvert vil den føles kjent og komfortabel. Om du dermed oppfører deg som om du liker deg selv vil du til slutt gjøre det. Prøv dessuten å ikke tenke så mye på hvordan du føler om deg selv, prøv heller å finne ut hva du liker å gjøre og hva som gir deg nytelse og en god følelse. Hva kan du gjøre for å ha det gøy og føle deg fantastisk? Om du ikke aner er det på høy tid å finne ut av dette! Og som mange andre her har nevnt er det å gjøre noe for andre en vidunderkur for selvfølelsen. I tillegg kan det å prøve noe nytt og utfordre seg selv være en god ting.

Jeg kan tilslutt tilføye at jeg også har slitt med lav selvfølelse, men nå fokuserer jeg mindre på å tenke negativt om meg selv - noe som jo er bortkastet energi og ikke gir glede hverken for meg eller andre. I dag fyller jeg dagene med aktiviteter og mennesker som gir meg glede, entusiasme og energi i steden.

Lykke til!

På et tidspunkti framtiden håper jeg du vil lure på hvorfor i all verden du tvilte på hvor fantastisk du er og alt det gode du har å tilby verden.

Skrevet

Du er allerede langt på vei ved å sette ord på dine følelser. :)

Kan du huske å ha opplevd noe negativt? I mange tilfeller handler det om det, og da blir det mye lettere å jobbe med det.

Hvis du kun føler en generell udugelighet i forhold til deg selv, er det viktig å understreke det du liker ved deg selv og det du klarer å mestre i livet. Du kan for eksempel finne et blankt ark og skrive dette ned. Lat som om du er din egen venn og at du vil gi din venn komplimenter. Les igjennom det nå og da, og legg gjerne til ting du kommer på etter hvert. Det høres sikkert noe snålt ut, men dette kan hjelpe deg.

Klarer du det ikke på egenhånd, er det ingen skam å søke profesjonell hjelp. Mange er veldig følsomme og redde for dette, derfor går veldig mange glipp av et bedre liv. Dette er trist.

Skrevet

Ja , jeg har noen ideer for hvordan selvfølelsen har blitt som den har blitt .

Det snåleste er vel egentlig at jeg aldri har vært kalr over at den har vært hverken god eller dårlig , har alltid bare gått rundt med en ubevisst oppfatning av at jeg er en dårlig person som dårlige ting skjer med .

Ok , la meg presisere dette en gang for alle : det er ikke SELVTILLITEN det er noe galt med , det er SELVFØLELSEN .

Det er ikke slik at jeg tror jeg er udugelig og at jeg ikke får til ting , for det vet jeg at jeg gjør .

Problemet er at jeg har en eller annen slags merkelig oppfatning av at jeg er en dårlig person , at jeg ødelegger livet til andre mennesker etc . Det er begrenset til mellom menneskelige relasjoner , ikke til oppgaver og jobber og sånt .

Utad ville ingen i verden trodd dette om meg , siden det egentlig bare kommer til utrykk når jeg for 10 000 + n'te gang må tenke igjennom en eller annen hendelse mellom meg og en annen person .

De fleste ser på meg som en person som er ganske selvsikker , og det er snålt siden jeg har lest et sted at selvfølelse og selvtillit henger sammen .

Skrevet

Som skrevet finnes det metoder som kan endre tankebanen. Men hvis det er noe som sitter dypt i deg, noe fra barndommen eller oppveksten, som påvirker deg til å føle som dette ovenfor deg selv, må du få hjelp til å løse problemet. Du må ikke, selvsagt, men jeg tror at du ikke ønsker å føle som dette siden du valgte å ta det opp.

De færreste mennesker har noen som helst god grunn til å føle som deg om seg selv, og derfor er jeg sikker på at dette er et problem som kan løses med profesjonell hjelp.

Jeg håper det ordner seg for deg. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...