Gjest deprimert Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Noen som har erfaring med kunstterapi eller andre alternativer til "snakke-behandling" hos psykolog? I Trondheims-området?
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 Noen som har erfaring med kunstterapi eller andre alternativer til "snakke-behandling" hos psykolog? I Trondheims-området? dytter...
Gjest ami Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Det er mange kurs rundtomkring. Anbefaler veldig psykodrama, det er en kreativ men effektiv måte å komme til rota av det som er vondt og bearbeide det. For meg har det vært mer effektivt enn å psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 Noen som har erfaring med kunstterapi eller andre alternativer til "snakke-behandling" hos psykolog? I Trondheims-området? Jeg har klippet inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd fordi jeg i det gir råd om alternative behandlingsformer. Det er helt klart en del som blir verre før de blir bedre i forbindelse med terapi selv om jeg tror de fleste erfarer at problemene letter en del etter første time fordi de endelig får snakket ut. For mange som har hatt ekstremt traumatiske erfaringer tidligere tror jeg det er mere vanlig å bli verre først enn for de som bare sakte men sikkert har fått problemer. Å gå inn i terapi betyr jo at man går mer direkte inn i problematikken rundt grusomme opplevelser og det kan selvfølgelig bringe frem sterke reaksjoner. I forbindelse med overgrep så er nok ikke oppkast helt uvanlig. Jeg har selv gått i terapi i mange år og har til slutt kommet meg nesten ut av problemene mine. For meg var det sammensatte grunner som ga meg problemer. Jeg tror jeg tidlig utviklet noen usunne måter å forholde meg til det som var vondt og vanskelig og ble så utsatt for lang og ekstrem trakkasering av et søsken, opplevde et seksuelt overgrep i 12 års alderen, en problematisk skilsmisse mitt i tenårene og røyket så for mye hasj. Det ledet til angst og depresjoner. Etter å ha prøvd mye terapi, lest mye og snakket med mange med psykiske problemer så har jeg gjort meg en del tanker om hva som kan gjøre en firsk. Jeg er helt overbevist om at forskjellige ting virker ulikt på forskjellige mennesker. Noen trenger kroppslig terapi, noen samtaleterapi, noen har mest utbytte av å snakke med en prest, noen trenger en målrettet coach noen må ha medisiner og noen klarer seg best på egenhånd. Menneskers hjerner fungerer veldig forskjellig og årsakene til problemene vil kunne variere i svært stor grad og derfor trenge veldig forskjellige løsninger. Uansett hvilke råd jeg eller andre gir deg vil ditt viktigste verktøy i valg av strategi være din indre stemme kombinert med bred research om hva som finnes av alternativer og dkumentasjon. Prøv å virkelig kjenne etter hva du trenger, men prøv å ikke la deg lure av at plagene dine også kan skremme deg bort fra det du trenger mest. Jeg fikk selv avgjørende hjelp av å ta zoloft. Men, medisiner er et sjansespill. Effektene og graden av bivirkninger er svært individuelle og vanskelige å forutsi og det tar noen uker eller måneder før man ser om det virker. Det som kalles cognitiv terapi er det som i hovedsak har best effekt mot de fleste normale psykiske problemer. For posttraumatisk stress så er det noe som kalles rapid eye movement desensitation som har vist dramatiske resultater. http://www.lse.ac.uk/collections/pressAndI.../On_Anxiety.htm I denne boken hevder en professor ved LSE at det som i størst grad skaper angst er forsøket på å bli kvitt den. Svært mange psykologer og en hver budhist, hindu eller taoist ville være hjertens enig. Det de mener er ikke at det å jobbe med seg selv for å bli frisk skaper angst. Det de mener er at i det øyeblikket folk blir engstelige så blir de engstelige for engsteligheten, så prøver de å skyve den bort og å angripe den på forskjeliige hvis og det skaper mere engstelighet igjen enn noe annet. Det som reduserer engstelighet er å la den komme, kjenne forsiktig på den, slutte å angripe den, akseptere den og så med et hvist nærvær på engsteligheten igjen bringe mesteparten av fokuset over på de ytre omgivelser og det man ellers driver med mens man lar engsteligheten være der. Man kan si det slik at man starter med nøytral observasjon av angsten og så går over til nøytral observasjon av verden rundt seg og det man vil gjøre. Når man gjør dette i stedet for å angripe, fornekte og støte bort angst så blir den først en del større og så reduseres den kraftig. Alle positive følelser har derimot en tendens til å øke av at man ikke klamrer seg til dem men kun er nærværende og observerende. For mange er det nettopp dette som i utgangspunktet utvikler angstlidelser. Man opplever frykt i livet og låser seg i en frykt for frykt som så vokser seg enorm i en ond sirkel. Denne prosessen er så automatisk for de fleste at de ikke klarer å se den. Dette mønsteret gjelder også depressive følelser og andre former for lidelse. I alle tilfellene så er nærvær den beste kuren. I stedet for forsvar så er man på en mild og forsiktig måte nærværende og tilstede i egen kropp og opplevelse av lidelse. Den beste måten å utvikle denne typen nærvær er å jobbe med kropp og pust på en eller annen måte. Det finnes teknikker for pust man kan lære av psykologer, kroppsorienterte terapeuter kan lære deg teknikker, man kan gjøre dans, pilates, pusteintegrasjonsterapi, yoga, meditasjon, kampsport eller mye annet. Kjernen i alle teknikker for å utvikle denne typen nærvær er pusten. Når du låser deg i forsøket på å ungå det som er vondt så strammer man i musklene som kontrolerer pusten og man nummer seg ned litte grann. Ved å lære å snu dette og puste seg gjennom det så snur man også den psykologiske reaksjonen. Det virker begge veier. Snu den psykologiske reaksjonen og snu pusteresponsen, eller snu pusteresponsen og snu den psykologiske reaksjonen. For de fleste er det lettest å snu pusten. I tillegg vil det å lære seg å puste FRITT, UKONTROLERT, DYPT og ROLIG også gjøre at man blir muskulært rolig og etter hvert opplever en dyp avspenning i nervesystemet som er en ukjent opplevelse for de fleste. Disse typene avspenning henger delvis sammen men er også adskilte. Man kan ha en enormt dyp nevrologisk avspenning samtidig som man anstrenger seg kraftig muskulært. Begge typen avspenning gjør at man i mye mindre grad opplever angst og andre psykologiske plager. Den aller beste måten å lære seg pustenærvær er for de fleste meditasjon. Det er gjort en rekke studier på effekten av meditasjon og yoga på psykiske lidelser. For stort sett alt av psykiske lidelser så gir det en effekt som er like god som antidepressiva på 3 måneders sikt, bedre på 12 måneders sikt og voldsomt mye bedre på flere års sikt. I tillegg hjelper det mot så godt som alle andre helseplager. Såvidt jeg husker reduseres de totale legebesøkene med 50% etter et par år og går ned til 20-25% i løpet av en 5-7 år. I tilleg øker iq, konsentrasjonsevne og en rekke andre ønskelige egenskaper.Begge deler påvirker faktisk også vekt. Ikke bare reduserer yoga vekt hos overvektige, men den øker den hos undervektig og det samme gjør utrolig nok meditasjon. Denne typen praksiser normaliserer en hel rekke ting man ønsker normalisert, for eksempel så får folk med høyt kollestrol lavere, de med lavt høyere og de med sunt nivå står stille. I tilleg øker det ting man vil ha som konsentrasjon og iq. Begge praksisene har også den særegne fordelen for en med spiseforstyrrelser at de normaliserer alt som har med fordøyelse å gjøre og at de integrerer kropp og sinn og skaper ett godt forhold til kroppen. De fleste med spiseproblemer har både et veldig anstrengt forhold til egen kropp og blokkerer hodet fra kroppen mentalt. Disse praksissene er den totale motsetningen av dette. Man kan også "spisse" både meditasjon og yoga for å målrettet jobbe med spesielle aspekter av psykiske eller fysiske problemer. Visse øvelser er spesielt gode for fordøyelse, andre for angst og igjen andre for integrasjon av kropp og sinn og andre for depresjon. Noen øvelser er gode for å slippe ut innestengte følelser og andre for å styrke leverfunksjonen. Uansett hvilken vei man velger for å jobbe med avspenning og pust så vil man oppleve at man sakte men sikkert skreller av gamle traumer. Uansett hvor dypt det ligger så blir man kvitt dem før eller siden, men det innebærer også at man må se dem i øynene. Det kan jo være skremmende og ubehagelig, omtrent som i terapi. Det vanlige er at man får en deiligere og deiligere meditativ praksis det første året, avbrutt av at noen ganger kommer ting opp, så har man en periode hvor all meditasjon er herlig, og så begynner en fasse med mye uro og tanker i meditasjonen. Da stopper mange, men hvis de fortsetter kommer de igjennom det og når en enda deiligere tilstand og slik fortsetter det i sykluser. Noe av det aller beste med meditasjon er at man får evnen til å ha det ekstremt vondt fysisk eller psykisk, kjenne på det og alikevel synes at det er greit og ha en indre lykke. Det er en pussig opplevelse some r ny for de fleste. For at en meditativ praksis skal virke så må man ha minst 5, men anntagelig 10 minutter hver dag. Litt hver dag er viktigere enn mye tre ganger i uken. Yoga trenger man derimot ikke gjøre hver dag. Hypnose er ett lite innsatskrevende virkemiddel som gir svært gode resultater for de fleste og som med fordell kan benyttes i sammenheng med annen terapi. En stor fordel er at du kan hamre inn beskjeder til hjernen om positive tanker, selvdisiplin og lignende for å styrke deg i en vanskelig tid. Hypnose er det som for de fleste vil gi en rask boost. Hypnose er også spesielt bra for å knekke hangups man ikke klarer å knekke i annen terapi. For folk med store gamle traumer, spesielt kroppslige, så er en eller annen terapi som forløser kroppslige traumer som regel essensielt. Rosentreapi er et godt alternativ. Men, slik terapi kan være spesielt tung å gjennomgå og man bør derfor vanligvis ha en viss styrke og kontroll over hverdagen før man går inn i det. Anntageligvis så bør du på ett eller annet tidspunkt gjøre noe slikt. Generelt så har akkupunktur (og akkupressur) gode resultater mot angst og depresjon. Det har også den fordelen at det er noe som utellukende styrker deg og ikke gir deg mere vonde følelser enn at nålene stikker litt. Akkupresur kan du selv bruke i hverdagen for å styrke deg selv, er ekstremt lite innsatskrevende og gjør ikke vondt. Det er bare å sitte å trykke på et punkt mens du er på trikken eller i et møte. Begge deler kan også påvirke mave og fordøyelsesprosseser. Hvis du ønsker dokumentasjon på hva som er gode behandlinger så kan du google både disse og andre terapiformer. De fleste formene for terapi har det blitt gjort studier av og kan man finne nyttig info om på nettet. Om du velger å teste meditasjon eller yoga så er det to ting du må holde deg unna. Det er TM og Sidha. Du kan godt gå på et kurs for å lære TMs grunnleggende meditasjonsteknikk fordi det er en trygg gammel indisk teknikk. Men, de videregående kursene er en måte å fange deg i en kvasisekt på. Hvis man googler det så finner man nok av tidligere lærere som hevder det og lederen er beviselig klin kokkos. Sidha er enda verre selv om yogakursene deres i utgangspunktet er bra. Ellers så er de fleste yogakurs og yogalærere meget bra. Acem er en vestligjort norsk meditasjonsform som er meget bra for mange, men ikke passer for alle, spesielt de som er for mye i hodet sitt. Sekulariserte varianter av budhistisk vipassana meditasjon eller zen er for de fleste svært bra. Anusara er en yogaform som er spesielt bra for folk med kroppslige issues. Generlet er det stor forskjell på meditasjons og yogaformer og derfor mye man kan prøve for å finne noe som passer for en selv. Magedans skal også være veldig bra for folk med kroppsissues. Folk med kroppslige traumer opplever gjerne det som kalles bodyarmouring som er en numming av kroppen fra å oppleve og føle. Det kommer av at man beskytter seg mot det vonde, men konsekvense er at man ikke lenger kan oppleve det gode. Dette kan du google. Lykke til. Jeg føler med deg og vet at veien ut finnes
LilleMy77 Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Gestalt-terapi tror jeg er bra! Vet ikke om det tilbudet finnes i TRondheim? Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Gestalt-terapi tror jeg er bra! Vet ikke om det tilbudet finnes i TRondheim? Lykke til! Men, er ikke det en form for samtaleterapi? Du kan også gå til en coach. Det er snakk, men annerledes og inkluderer ofte øvelser av ymse slag.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Søk på www.kunstterapi.org; Kunstterapiforeningen hjemmeside etter terapeuter i Trondheim.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Det er ikke mange gestaltterapeuter i Trondheim. Ring Gunn: http://www.trondheimgestaltsenter.no Terapiformen er den som mest veksende terapiformen. Norsk Gestalt Institutt er en godkjent høyskole og stiller strenge krav både til opptak, egenterapi og veiledning. Sjekk ut nettsiden deres http://www.gestalt.no/ Det er mye "tull og tøys" som tilbyes av tidligere frisører og bilselgere. Bruk pengene og tiden på noe som kan bidra til en endring! Steinar
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #9 Skrevet 5. oktober 2008 Det er ikke mange gestaltterapeuter i Trondheim. Ring Gunn: http://www.trondheimgestaltsenter.no Terapiformen er den som mest veksende terapiformen. Norsk Gestalt Institutt er en godkjent høyskole og stiller strenge krav både til opptak, egenterapi og veiledning. Sjekk ut nettsiden deres http://www.gestalt.no/ Det er mye "tull og tøys" som tilbyes av tidligere frisører og bilselgere. Bruk pengene og tiden på noe som kan bidra til en endring! Steinar Hva koster individualterapi hos disse gestaltterapeutene? For de har vel ingen refusjonsavtale?
Torine Skrevet 5. oktober 2008 #10 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg vil anbefale EFT eller TFT. Har selv prøvd EFT for et traume jeg var gjennom som niåring. Det har veldig rask effekt, men innebærer også en del samtale. Samboeren min har vært til TFT behandling i trondheim og ble også veldig bra. Han slet med depresjon og ble sittende alt for mye inne. Trengte kun 4 behandlinger. Det er det samme som Mckenna driver med. sjekk ut TFT.no det er virkelig å anbefale! Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå