Gå til innhold

Hvordan raste du ned i vekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg vil rase ned i vekt..nååååååå..... hjeeelp...gikk du på medisin? jukseslanking? fikk du noe fra lege? fettsugde du? gikk du på diett? eller ofte og lite og variert kosthold... det siste har jeg...pluss at jeg trener..men det funnker ikke..lavt stoffskifte:/

et annet spm: du som har LAV STOFFSKIFTE - Gikk du ned etter du begynte på levaxin?(eller annen medisin du fikk for lavt stoffskifte)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raste og raste. Var sykelig overvektig (BMI ca 38), så jeg hadde mye å ta av. Gikk ned i overkant av 20 kg på et par måneder kun fra å kutte ut p-piller og melk. 20 til forsvant i løpet av det påfølgende året.

Skrevet

Jeg gikk ned mange kilo kort tid ved å begynne å spise hyppig, og nok.

Har ikke endret kosthold eller aktivitetsnivå, men satser på å spise sunt og nok, samt å holde et sunt aktivitetsnivå.

Jeg fant ut at ved å spise for lite begynte kroppen å gå på sparebluss, det hindret forbrenningen, men nok mat og aktivitet har fått fart på forbrenningen.

Skrevet

Jeg har på ingen måte rast ned i vekt. Det har gått sakte, men sikker,og nå har jeg både et kosthold og et aktivitetsnivå som gjør at jeg holder vekta og ikke trenger å tenke på veldig mye på hva jeg spiser.

Gjest Peachbud
Skrevet (endret)

Gikk ned en del da jeg hadde lungebetennelse. Spiste lite, kastet opp det lille jeg spiste og rørte ikke på meg i det hele tatt. Det er ca 10 mnd siden, og jeg har greid å holde vekta.

Endret av Peachbud
Skrevet

Jeg raste ned i vekt (10 kg to måneder) da jeg tok magnesium som kosttilskudd. Det var ikke planlagt, det bare skjedde.

Skrevet

Jeg var altfor tynn og gikk så relativt raskt opp i vekt med samme middel som du kan bruke til å gå ned: YOGA

Som all annen fysisk aktivitet så forbrenner yoga kalorier og hjelper derfor på vekten. Flere yogaformer er også svært fysisk krevende så man finner varianter som gir mer enn nok bruk av muskler hvis man ønsker det.

I tillegg så reduserer yoga vekten til overvektige ved at det påvirker produksjonen av de stoffene og hormonene i kroppen som påvirker forbrenning. Hvis du fra naturens side har annlegg for overvekt så vil yoga redusere produksjonen av de stoffene som forårsaker at du lettere enn andre går opp i vekt. Hvis du derimot er undervektig så virker det omvendt.

Denne normaliserende funksjonen har yoga på en rekke områder. Kolestrol går opp hvis den er for lav, ned hvis for høy og holder seg stabil hvis den er god. Både dt og vekt er det en rekke studier på.

Såvidt jeg husker så har meditasjon paradoksalt nok den samme normaliserende effekten, men det kan jeg ikke si helt sikkert.

Det som er helt sikkert er at det finnes spesifikke yogiske pusteøvelser hvor man sitter stille som direkte påvirker stoffskifte og produksjonen av andre ting som påvirker vekt. Det finnes også spesifikke yoga stillinger som påvirker stoffskiftet mer enn andre og det trenger ikke være de mest fysisk krevende.

Yoga påvirker imidlertid vekten på en tredje måte som de færreste er klar over. Hvis man gjør en passelig stor mengde yoga over litt tid så begynner man automatisk å spise bedre uten at man bevist prøver å få det til. Forklaringen på dette er delvis økt sensitivitet og delvis at man kommer mer i kontakt med dypere aspekter av seg selv som protesterer mot ting som ikke er bra for deg.

De fleste har opplevd at når de spsier på McDonalds eller spiser annen skikkelig usunn mat så føler de seg slitne og usunne i kroppen etterpå. De fleste har vel også en erfaring av at å drikke rent fjellvann eller å spise ett eple føles "riktig" og helsebringende for hver slurk og bit. Yoga oppøver sensitiviteten din overfor slike ting og det gjør at det som er bra for deg smaker og føles bedre å innta, mens det som er dårlig for deg smaker og føles verre å innta. Litt etter litt fører dette til at preferansene endrer seg slik at man naturlig og uten annstrengelse spiser bedre.

Spesielt yogiske pusteøvelser er bra for å utvikle denne typen sensitivitet.

Det er imidlertid enda en fordel med denne typen sensitivitet. Når kroppen trenger mat så kjenner man sult og når den trenger drikke kjenner man tørst. Hvis kroppen savner visse ting i spesielt stor grad, et vitamin for eksempel, så vil den sende signaler som er ment å gi deg lyst på noe som kan skaffe tilveie dette. Sterkt sug etter juice eller fisk eller en hvis form form kjøtt kan, men trenger ikke være et utslag av denne mekansimen. Fordi vi er for mye i hodene våre og fordi vi er vant til kosthold som er dårligere enn det vi burde spise så blir vår evne til å kjenne på slike sug forstyrret og suget etter noe som er bra kan lett slå ut i sug etter noe som er dårlig som sjokolade. På lang sikt så rydder yogaen opp i dette slik at man etter hvert lærer å kjenne forskjellen på det riktige suget etter det som trengs akkurat nå og usunne erstatninger. Hvis man da gjennom vaner og disiplin har lagt opp et kosthold som i rimelig grad følger vitenskapelige råd, så vil yogaen sørge for at man selv intuitivt vil regulere hvor mye man trenger av de forskjellige sunne elementene.

De to formene for sensitivtet som utikler evnen til å innta det kroppen bør ha har jeg ikke vitenskapelig belegg for. Det er ikke studert enda. Men, jeg har opplevd det selv før noen fortalte meg om det, jeg har møtt så mange som har praktisert yoga i noen år og opplevd det samme, og dette er noe som er beskrevet i tusenårgamle tekster og som altdi har vært en selvfølgelig og annerkjent effekt av yoga for indere. Jeg vet derfor med meg selv at det er reelt.

Mitt råd vil derfor være å begynne med yoga og få et program som er spesialaget for å gå ned i vekt. Jeg kan nok ikke love spesielt raske resultater, men jeg kan love svært gode langsiktige resultater og ok resultater på kortere sikt. Å supplere yoga med jogging eller lignende er anntageligvis en god ide.

Såvidt jeg vet (ikke helt sikker) finnes det også yogastillinger og pusteøvelser som til en hvis grad kan bidra til at man mister mere fett på visse deler av kroppen som rundt livet. Ved å lete litt på nettet skulle det være mulig å finne noe om det.

Et mer konkretisert råd vil også være at du får et 10-15 minutters program du kan gjøre hver morgen og som har stillinger som psesielt går på stoffskitet. Hvis du gjør det gjevnlig over lang, lang tid så burde du kunne dramatisk endre stoffskiftet ditt fordi jeg vet fra studier av andre ting at det er en rekke hormoner og kjertler man med langsiktig daglig praksis av en eller to spesielle stillinger kan klare å kontrolere produksjonen til. Selv 5 minutter hver dag kan ha stor effekt på lang sikt.

Skrevet (endret)

Jeg kommer tilbake til konkrete undersøkelser om vekt og stoffskifte og konkrete yogaøvelser mot slutten av innlegget. Først må jeg bare illustrere et poeng.

Svært mange kvinner er ufruktbare og leter desperat etter noe som kan hjelpe dem å få egne barn. Hvis jeg sier at det finnes en enkel og naturlig mirakelkur med store positive bivirkninger som gjør 42% fruktbare er det få som tror på meg.

Om jeg legger til at den samme mirakelkuren gjør at 91% av folk med søvnproblemer enten blir kvitt problemene helt eller i hvert fall kan redusere bruken av medisiner så er det vel ingen som tror meg

Hvis jeg sier at menn kan lære seg å velte seg i fullkroppsmultiorgasmer uten utløsning blir folk meget skeptiske.

Hvis jeg sier at det finnes en teknikk som gjør at du kan sove naken i snøen uten å fryse eller bli syk vil de fleste tro jeg har mistet forstanden fullstendig.

All tvil om at jeg er fullstendig på bærtur vil forsvinne når jeg sier at det er den samme grunnleggende teknikken som er basisen for alle disse fire tingene og hvis man fortsetter med den i 20 år kan man forvente at aktiviteten i hjernens sentre for lykke er svært, svært mye høyere enn hos folk flest og hos de som virkelig praktiserer mye, 800% høyere.

Alt dette er imidlertid helt reelt og hanlder om mediatsjon og avarter av det.

Ved Harvard Universitys Benson-Henry Institute for Mind-Body Medicine har de blant annet dokumentert at meditasjon fører til at:

Infertile women have a 42% conception rate, a 38% take-home baby rate, and decreased levels of depression, anxiety, and anger.

Journal of American Medical Women's Association. Volume 54, pages 196-8, 1999

One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use.

The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996

In the early 1980s, IONS sponsored an early research project on meditation headed by Herbert Benson of Harvard Medical School. Benson traveled to Tibet to study Buddhist monks practicing the tradition of "tum-ho." Such monks exhibit startling control over bodily functions, including production of enough heat to dry wet blankets on a cold winter day. Pioneering studies such as Benson’s illustrated the potential such non-ordinary states have for accessing exceptional bodily capacities.

I vestlige medisinske bøker står det som regel altid at menn ikke kan få multiorgasmer. Det er helt feil, alle menn kan få det med litt øvelse og kan lære det via taoistisk eller tantriske pusteteknikker. Jeg har gjort det selv og får enromt sterke og flere minutter lange orgasmer, så mange ganger jeg vil, før jeg eventuelt velger å få utløsning.

I boken Healing emotions så dokumenterer en av verdens fremste psykologiprofessorer, Daniel Goleman, undersøkelser som viser at hjerneaktiviteten til svært aktive langtidsmeditører er høyere i sentre forbundet med lykke enn hos noen annen gruppe som er målt, og opp til 800% høyere hos ekstremt aktive meditører. På 2 måneder snur aktiviteten i hjernen hos de som er litt under snittet i aktivitet i disse områdene til å bli litt over snittet. Goleman dokumenterer også at folk med svært langvarig og intensiv meditasjonspraksis har en nærmest perfekt evne til å lese følelser i folks annsikter og er like gode som CIAs spesialutvalgte og spesialtrente eksperter i å avsløre løgn.

Over og undervekt er i stor grad styrt av skjoldbruskkjertelen ( thyroid gland). Her er et eksempel som dokumenterer evnen yoga har til å regulere og normalisere aktiviteten til skjoldbruskkjertelen:

When the thyroid gland loses its balance and becomes overactive, the condition is known as thyrotoxicosis. The person becomes thin, tremulous, overactive, anxious, and experiences widespread symptoms ranging from bulging of the eyes to disruption of the menstrual cycle.

http://www.yogamag.net/archives/1981/3mar81/opfor.shtml

Her følger litt mer info om mekanismene bak effekten av yoga og meditasjon og eksempler på gode stillinger. Hvis man skal praktisere yoga gjevnlig så er man imidlertid nødt til å ha en lærer ellers kan man lett gjøre skadelige feil.

Asanas like shoulder stand and the bow posture are particular for the thyroid gland. These asanas increase fat metabolism thereby converting fat to muscle and energy. Moving quickly between a series of poses can accelerate the process. This is like killing two birds by a single stone. You will not only loose fat but also have a better muscle tone and vitality. Practicing yoga will increase your metabolism. An increased metabolism leads to an increase in the calorie burning process, so combining yoga with a calorie burning program may bring you excellent results.

Yoga deep breathing helps in increasing the oxygen intake to the body cells, including the fat cells. This results into burning up of fat cells. Another amazing aspect of Yoga is that it reduces anxiety which, in turn, reduces anxious eating. It is human tendency that whenever we are tensed we tend to swallow our food without deriving much satisfaction and pleasure. In the process we end up eating more. On the other hand, if we approach our meals with better mood, we tend to be less likely to overeat in a worried effort to calm our anxieties. Yoga plays an important role in making us more calm and cool.

Good poses are the camel, rabbit, plow, bridge and shoulder stand

To stimulate metabolism, various back bends and forward bends are used. Poses that affect the neck area, where the thyroid gland is situated, are particularly helpful if the weight problem is caused by a hormonal imbalance

http://www.shardsofconsciousness.com/2007/...rmalize-weight/

http://www.lifedynamix.com/articles/Weight...eight_Loss.html

http://www.theholisticcare.com/cure%20diseases/Obesity.htm

Her er det endokrine systemet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Illu_endocrine_system.jpg

Alle disse kjertlene kan må påvirke sterkt og tildels ta fullstendig kontroll over gjennom yoga som i eksempelet om skjoldbruskkjertelen.

Det sentrale når det gjelder yoga og vektregulering er ikke at du oppnår svært gode, men relativt normale resultater innenfor den typiske tidshorisonten til studier av vekttap ved ulike treningsformer som gjerne er rundt tre måneder. Det sentrale er at ved å gjøre akkurat den eller de viktigste stillingene for å få kontroll over stoffskiftet så får man til dels på kort sikt, men i veldig stor grad på ordentlig lang sikt normalisert dennes aktivitet. Hvis man skal velge treningsform så vil det å ta gjevnlige yogatimer og gjøre de viktigste stillingene hver morgen føre til at du går ned ca like mye som ved annen trening i begynnelsen, men at du etter et par tre år har gått ned mere enn du ville med noen annen treningsfrom. For å oppnå dette må man imildertid bruke 5-6 min de fleste dager hvor man fokuserer på de avgjørende stillingene. De fleste som gjør yoga er faktisk ikke klar over den muligheten, eller er ikke interesert i å jobbe aktivt med det på den måten, og kan derfor ha opplevd langt lavere vektnedgang enn de kunne i forhold til hvor lenge de har praktisert.

I tillegg til å oppnå vektnedgang så vil yoga og meditasjon lede til høyere IQ (9 poeng etter 5 år), bedre psykisk helse enn via annen trening, bedre fysisk helse enn annen trening, bedre sexliv osv.

Innlegg redigert, se reglene om kopibeskyttet materiale.

vimse-mod

Endret av vimse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...