Gå til innhold

Dagens ungdom og mangel på kultur!


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie

Når jeg vokste opp, var det ingen bønn. Da ble vi skolebarn dratt rundt på diverse museer, teater og operaer. Vi måtte til og med slite oss gjennom den tre timer lange filmen om Ghandi på kino. Og det var ikke mye spennende for en rastløs ungdom. Men ihvertfall så var vi så utmattet etter disse kulturelle begivenhetene, at grafitti og raning av gamle damer ikke lå i tankene. Nå skal det nevnes at dette var tiden før tagging og spytting på innvandrere var in.

På skolen i disse dager setter man av en hel dag for å ta med ungdommen på "Grafitti seminar", med på agendaen der er; skal man tagge, så gjør det ihvertfall pent på veggen. Da tar man inn Killer-B og The Tag Boyz for å vise den oppvoksende slekt hvordan det KAN gjøres.

Har vi gått helt fra konseptene folkens? Er det dette som er kultur i disse dager?

Nei, tjor fast pøblene foran et kinolerret med Ghandi og Khundun på spilleplanen. Tving dem inn på Munchen, og forklar drittsekkene hva kunst er.

sexy Sadie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jess, endelig begynner skolen å RØRE på seg ! Endelig litt av det som en UNGDOM er oppatt av. De som du gikk i klasse med er blitt voksne, og husker tilbake. Og lærer lille meg noe som er gøy!!! Jahuu

Er du missunlig kanskje?

Skole er topp.

Rett og slett.

Man sier aldri stopp.

Skole er fett!

icon_razz.gif ædabædaa12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man begynner å finne tiltakene kan det være godt å få litt kunnskap om hvorfor ungdomskulturen er anderledes nå. Vi må ha flere tanker i holdet på en gang. Mye startet allerede med det moderne industrisamfunnet. Familiestrukturen og det pluralistiske samfunnet har også gjennomgått en god del.

Familiemønstret har endret seg og skapt en rekke konsekvenser for primærsosialiseringen. Vil tipse om en del litteratur på dette området som kan få deg til å forstå utviklingen bedre. Ivar Frønes "den norske barndommen" er en fin begynnelse. Videre kan du lese Neil Postman "den tapte ungdommen".

Når du har lest dem - kan du bevege deg over på sosiologisk moderniseringsteori med fokus på ungdom - les Thomas Ziehe. Han forklarer hvorfor ungdom er rotløs, forvirret, narsessistisk og egosentrert. Alt dette kan spores tilbake til samfunnet og hvordan vi organiserer hverdagen vår.

Men husk en ting - kultur er noe som skapes og forandre, vi kan vel neppe tvinge "vår" kultur over på neste generasjon. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jeg kanskje ikke den typiske ungdom. Sett at jeg liker å gå på klassiske konserter, se lange filmer som faktisk har en dypere mening, lese lange bøker som noen voksne ikke har lest en gang...

Jeg er fortsatt en ungdom.

Men jeg innser at alle ikke er som meg. Kanskje det er like bra.

Det er forskjell på aldersgruppene i samfunnet. De vil aldri bli enige.

Men å lære folk å tagge? Greit nok at det skal være på en kunstnerisk måte, men lære folk opp til å tro at dette er greit så lenge det skjer kontrollert?

Jaja. Sånn har det altså gått.

Klassen min var på opera i fjor. Den var dårlig, en såkalt 'ungdomsopera', der hovedrolleinnehaveren snurra rundt på scena på rulleskøyter og med capsen på snei. Dette fenget ikke i det hele tatt.

Så å prøve å tilpasse kunsten til ungdommen har ikke noe for seg, etter min mening.

Vi må lære oss å verdsette noe sånt, det er den eneste måten. Vi må innse at dette her er det verdt å bruke tid på, i stedet for å stå med ei sprayboks mellom fingrene.

Og for å lære dette har faktisk skolen et ansvar. Igjen skylder man på skolen, men av og til er det berettiget.

Foreldre har jo størsteparten av skylden, som vanlig.

Men skolen har en unik mulighet for å få store mengder ungdommer på konserter og andre 'kjedelige' greier. Man får som regel en mer positiv opplevelse når man er sammen med andre likesinnede. Om man ikke da sitter og sender meldinger til kjæresten om hvor teit dette er.

Når vi slutter på skolen er det for sent for mange, og de vil sitte fast i det samme gamle mønsteret til de endelig blir vekket opp av noen som har skjønt dette med de høyere verdier.

Min mening, da. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan tvinge noen til å bli interessert i kunst og kultur!

Jeg ble tvunget til å pugge salmevers på skolen og jeg husker ingen av dem i dag, så det hjelper ikke!

Jeg ble selv i ung alder interessert i blant annet musikksjangere som ligger langt utenfor det som rir hitlistene, men det kom absolutt ikke av tvang.

Det samme gjelder min litteraturinteresse.

Jeg tror man må prøve å bringe kunst og kultur ut til ugdom på en metode som fenger, men som det blir sagt ikke forsøkt å tilpasses for mye. Da blir det fort dumt.

Videre vil jeg i disse "Big brother og såpetider" stille spørsmålet om dagens voksne er særlig mer kulturellt bevisste enn ungdom.

Jeg tviler sterkt på det!

Jeg tror også at vi i fremtiden vil se at både innen tagging og musikksjangere i dag som provoserer voksne, som f.eks. trash metal og black metal vil stå igjen utøvere av kvalitet.

mvh

_________________

¤Kris¤vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-04-04 21:36 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes ungdom fortsatt bør lære noe av vår felles kulturarv og gå på museer for å snappe opp nødvendige historiske og sosiale kunnskap. Ungdom i dag eier jo ikke sans for hverken tid eller sted, desverre. Tror ikke det heller skjønner alvoret i ting de gjør galt, så de burde virkelig hatt et kurs i normal oppførsel. Hvorfor har alt blitt så mye værre de senere årene. Mange fler røyker og mange fler skal ha merkeklær. Synes det er en skummel utvikling jeg... icon_frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Faktisk så tror jeg ungdom er mer opptatt av kunst og kultur enn mange tror. Bare i litt andre former enn tidligere.. som sagt så har ting forandret seg-også vår oppfatning av kunst og kulturelle ting. SAmfunnet godtar det meste idag, og du kan neste putte all verdens inn i kategorien kunst. Selv er jeg opptatt av museer, maleier, teater, klassiske konserter og kino, og her i Kristiansand så er det utrolig mange ungdom på slike arragementer. F. eks i høst så satte teatret opp Puccinis opera Tosca (med tjekkisk orkester og italienske sangere), og da kan jeg med hånda på hjerte si at over halvparten var under 30 år! Kristiansand har iallefall en gjeng med ungdom som er veldig opptatt av kunst og kultur- og som har klart å skape et kjempe bra mijlø her i byen. Så i stedet for å sitte å akke oss over ungdommens manglende interesse-kan dere ikke heller støtte opp om den interessen som finnes???

Til slutt vil jeg bare si at kulturelle oppsetninger ol er altfor dyre! Bare å gå på kino koster jo snart 100 kr. Burde ha kostet 30 kr for studenter og ungdom. SAmme med konserter ol. Tror dette er en av faktorene som gjør at ofte unge uteblir på slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt si at mange ungdom mangler verdier når det gjelder kunst og kultur, men å si at alle gjør det, er helt, helt feil!

For å ta meg selv som et eksempel: Jeg elsker å gå på jazzkonserter, kunstutstillinger og teater. Jeg har ikke noe til overs for dataprodusert kommersiell "kunst" (som for eksempel mye techno og trance musikk). Jeg leser gode bøker og jeg leser aviser, og jeg er politisk engasjert. Men jeg klarer å akseptere at ikke alle er som meg.

Jeg synes allikevel det er skremmende at mange ungdom, men også voksne, mangler kunnskap om det som skjer rundt i verden. At mange ikke vet hvem Munch var, eller aldri har hørt om Knut Hamsun. Men dette gjelder for all del ikke bare unge mennesker... jeg synes det å skjære alle over en kam her, er litt for enkelt. Jeg mener at dette problemet dreier seg om andre grupper i samfunnet enn bare ungdommen.

Jeg er enig i at folk bør ha kunnskap om sin egen kultur, men jeg tror det må komme av seg selv. Jeg tror ikke det hjelper å prøve å tvinge folk til å interessere seg, da får man det bare enda lenger opp i halsen.

I et samfunn hvor alt skal kommersialiseres, også kunst, er det jo ikke rart at utviklingen går i den retningen den gjør. Vi må jo ha noen til å like kunsten man skal tjene penger på. Dette er nok ikke bare ungdommen sin skyld. Det er voksne mennesker som sitter i kulissene og styrer. Det er de som skal tjene penger på den lettest påvirkelige gruppen i samfunnet.

Ha en fin dag, dere!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at ungdom skal få gjøre noe som er gøy på skolen! For all del - godt at verden har gått fremover siden jeg gikk på skolen!

Men det skal IKKE frita ungdom for å lære litt generelt om historie, kultur, kunst, klassisk musikk etc. Det har nemlig noe å gjøre med hva slags samfunn vi lever i, hvem vi er, ikke minst HVORFOR vi er som vi er - hva som er bakgrunn for tagging, hvorfor ingen har klart å skrive mer enn 9 symfonier... sånne ting gir oss et grunnlag å mene noe, synes noe, og så å VELGE hvilken retning vi ønsker å gå videre.

Litt allmennutdannelse kunne mange hatt nytte av...

Ingen har vondt av å lese Hamsun og ibsen, eller ta en tur på Nasjonalgalleriet eller på Munchmuseet. Ingen har vondt av å lære at det faktisk fantes en vel utviklet kulturverden for 100 år siden. (eller 500 eller 20 - whatever). Den jobben må skolen ta, for foreldrene til barn i skolen i dag sitter ogser på Big Brother som Kris nevner...

(og til salmeversene dine Kris - om du ikke husker dem, lærte du teknikken å pugge, dessuten har du lært at det er noe som heter salmer...ikke verst det heller, hva?)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tusenfryd!

Jeg tar den.

Joda jeg lærte at det var noe som het salmer, og jeg skal innrømme at det finnes mange fine salmer.

Men det hadde da gått an å lært pugging via noe annet enn salmevers!

Vi kunne da pugget andre viser!

Jeg har og vil alltid ha et litt anstrengt forhold til kristendomsundervisningen på skolen, he, he.

Utover det har jeg alltid hatt stor interesse og nytte av å ha historie, litteratur, sport og musikk som hobbyer.

Jeg tror mange ungdom som sagt er interessert i kunst og kultur, og ungdomskultur er også kultur.

Jeg husker da at jeg ble kritisert for mine punk og new wave plater, men jeg vil til dags dato påstå at Sex Pistols har bidratt med noe i kulturarven. De brakte rocken tilbake til folket.

Utover det så vil Alf Prøysen og Cornelis Vreeswijk og John Steinbeck f.eks. stå igjen med et langt viktigere bidrag til kulturen.

Som jeg sa tidligere også, så tror jeg faktisk ikke dagens voksne er så fordømt mye mer kulturbevisste enn ungdom!

Det er dessverre en grunn til at Big Brother, Hotel Cæsar og Robinson ekspedisjonen selger!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bare en liten kommentaer angående skolen og kultur:

Så vidt jeg husker har jeg lest Hamsun i forbindelse med skolen. Jeg har lært noe av Terje Vigen utenat (Les: Den bodde en undelig gråsprengt en på den ytterste nøgne ø... osv.)

Jeg har vært på museum med klassen.

Teater har det også vært i løpet av årene.

Mulig jeg har gått på kulturelle skoler. Synd for de som ikke gjør det, da!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Hope!

Det var som jeg trodde at ungdommen ikke nødvendigvis er mindre kulturellt "utdannende" eller interesserte enn oss "gamlingene".

Jeg tror ikke du er noe unntak, men mulig du er mer kulturellt bevisst enn andre.

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så tror jeg ikke ungdommen idag er verre enn vi var på den alderen. Selv om jeg er oppvokst i et kunstnerhjem, så interesserte jeg meg overhodet ikke for kunst når jeg var i tenårene. Da var det gutter, sminke og festing for alle pengene. Litteraturundervisningen på skolen var noe jeg pinte meg gjennom, men vi forandrer oss, heldigvis. Nå elsker jeg å gå på kunstutstillinger, og jeg er en ivrig samler av kunst.

Vi må ikke generalisere ungdommen - de fleste er kjekke og greie gutter og jenter selvom de ikke er særlig kulturelt bevisste. Jeg har selv en sønn på 16 og selvom interessene hans stort sett dreier seg om musikk, elektrisk gitar, kino, fotball og jenter, så er jeg overhodet ikke bekymret.

Vi må ikke opptre som "kultur-snobber" - det blir bare tåpelig.

_________________

Hilde icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Hilde den 2002-04-16 18:26 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Excuse moa....Men....Okey,men jeg må da være den merkligste ungdommen som finnes..Og jo;jeg har vært i opera,jeg har vært i Praha og studert vakre byggninger,jeg liker allslags musikk,gjerne jazz,klassisk osv,jeg elsker teater,jeg sitter sjelden stille..Untatt med lekser og når jeg skriver innlegg...Jeg synes skolen er veldig GØY!Så hva var det du beskyldte meg og mange i klassen min for?Vi så faktisk Sofies Verden på kino,hele klassen,vi er veldig engasjert i samfunnsdebatten rundt oss....Men,men,who cares anyway?Det virker som mange av dere voksne ikke ville ha trodd meg uansett....

Hilsen meg....I'm back..!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

"Dagens ungdom er blitt så uhøflig og har ikke lenger respekt for de eldre. De reiser seg ikke når eldre entrer rommet, og de trakasserer lærerne. Attpåtil er de late, og ukonsentrerte… Ungdommen nå til dags er rett og slett ikke hva den var før…"

Dette ble sagt Sokrates for ca 2405 år siden, men han hadde ikke internett så jeg tar meg den friheten å sitere ordrett ... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer enn fire år siden jeg gikk ut fra videregående, og mener da og huske at vi leste litt Ibsen, Hamsun, hørte litt på Bach, var og så Erasmus Montanus på Nasjonalteateret..... Det kan vel ikke ha forandret seg så mye i løpet av de årene?

Ungdom har forskjellige interesser, akkurat som alle voksne. Ikke alle syns Ibsen og Hamsun er noe særlig, mens noen syns det er ålreit lesning. Noen satt og himla med øya under Bach, mens andre lukket øynene og fulgte med.....

Vær litt forsiktig med å skjære alle over en kam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Virvel

Hehe, jeg hadde også tenkt å komme med det Sokrates-sitatet, men ettersom manfrommars kom meg i forkjøpet, nøyer jeg meg med å si at jeg har gått på skole i 11 år nå, og vi har blitt dratt med på museer, teater og utstillinger helt fra førsteklasse på barneskolen og til nå. Visst er det en del elever som himler med øynene og synes det er uutholdelig kjedelig, men jeg tror nok de fleste lærer å sette pris på det når de blir litt eldre... Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi har måttet "lide" oss gjennom litt kultur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Sorry asså men makan til bitre kjerringer har jeg ikke hørt på lenge!

Bare fordi dere måtte slite dere gjennom å se og høre ting dere ikke ville, så må og SKAL vi det bare så det skal være like ille for alle? oiii, hør på dere selv... Vil det hjelpe på deres gud-vet-hva-traumer dere har fra barne-/ungdomstiden?

Nå skal du høre, iløpet av 8, 9 og 10-klasse har jeg vært på museer, krigsmuseer, gud vet hvor mange 'gutta på skauen'-fortellinger, kunstutstillinger av alle slag + vi har måtte lage kunst selv, og da mener jeg munch og slikt og vi har sett på 3timers opera (der læreren vår faktisk sovnet..)

Sånn, føltes det bedre?

leve ungdomstiden hvis det er sånn jeg blir om noen år..

Og har dere noen gang sett bra grafitti? har dere?

Tæh... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på endel teater og museer i løpet av skolegangen jeg og.

Det eneste jeg sitter igjen med et "godt bilde" av er fra da vi så "beatles"på teater. Det var morsomt-det var noe vi kjente oss igjen i.

Var på nasjonalgalleriet med norsklæreren ifjor..det er noe av det kjedeligste jeg har vært med på!

Halvannen times omvisning.. det var INGEN som hørte etter hva guiden sa, for det intr ikke folk i det hele tatt. Bortsett fra guiden selv(så ikke ut til at hun la merke til engang at ingen fulgte med), og læreren da.

Norsk var yndlingsfaget mitt helt til jeg begynte på videregående. Etter det ble det for mye kunst og kultur, norrønt og litteratur.

Sånn tror jeg det er for mange, man mister interessen når timene og temaene blir dønn kjedelig.

Hvor morsmomt er det å diskutere noe som overhodet ikke interesserer en, og med en lærer som helst vil at en skal lære seg å snakke norrønt i tillegg..for det kan hun selv..

Skolen må anstrenge seg mer for å gjøre det intressant for ungdommen.

Det er faktisk lettere å lære da. Og å bli interessert i ting.

Mange fikser ikke at ting skal bli prakka på en til de grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...