Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Nå har det seg sånn at jeg ha ca +1 på begge øynene, og den siste optikeren jeg var hos mumlet noe om at jeg hadde litt skjeve hornhinner, men bare veldig lite. Den samme optikeren sa også at jeg hadde så lav synsfeil at det ikke var nødvendig å bruke noen korreksjon... Likevel ga han meg briller da jeg sa at det var et problem for meg å lese hele dagen uten (er student som leser masse). Det jeg ikke skjønner helt, er at optikeren i hjembyen min syntes det var helt greit for meg å bruke linser, han foreslo til og med å bruke linsene sammen med lesebriller, når jeg leser!?! Skjønner ikke helt dette jeg... Uansett, så lurte jeg på om det er mange her inne som bruker lesebriller, og har ca samme styrke? Det er ikke sånn at jeg ikke ser uten, men jeg blir veldig trett i øynene når jeg leser, og får lett vondt i hodet, dessuten sliter jeg med å holde meg på den rette linjen. Det er også plagsomt å sitte lenge foran pc'en. Fokuserer dårlig... Noen andre med erfaring?
Gjest Guro21 Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Hmm. optikeren hørtes litt rar ut.. Selv bruker jeg lesebriller med styrke +1,25 og +1
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Det kan vel også være at dine øyne ikke har behov for korreksjon? Tror det kan være sånn at selv om man har samme styrke, så er det ikke alle som trenger briller?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Det er dine øyne og det er du som erfarer at det er behov for korreksjon eller ikke. Hva en optiker har som personlig oppfatning skal du ikke ta så tungt. En jeg kjenner ble fortalt av øyenlegen sin at vedkommende var blind. I denne blinde tilstanden fortsatte vedkommende med håndarbeid i alle år, med et snøft om at Øyenlegen nok tok feil. Det er ikke noe i veien for at du bruker lesebriller når du leser - selv med en så "lav" langsynthet. Men det er vel kanskje ikke 100% påkrevd å gå med synskorreksjon i form av linser hele dagen. Ellers er det slett ikke uvanlig å kombinere linser med lesebriller. Er du ikke fornøyd med svaret hos en optiker går du til en annen neste gang. For mye mysing pga at man ser dårlig kan medføre hodepine og tannverk og siden du er avhengig av å lese mye er det lurt av deg å stå på ditt her!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Jeg ser bra uten korreksjon det er ikke det, og jeg er ikke avhengig av å gå med linser hele tiden, men grunnen til jeg fikk linser var at jeg ikke ville ha briller. Jeg hadde stort sett bare linsene på meg på skolen, også tok jeg de ut når jeg ikke skulle lese mer... Det funket helt greit, men jeg ble veldig tørr på øynene, og syns det er bedre å lese med briller så da jeg flyttet til en annen by gikk jeg til en ny optiker, altså denne som ikke mente det var noe behov. Det er derfor jeg blir så forundret når en optiker anbefaler meg å lese med briller og linser, og den andre sier at jeg ikke trenger noe i det hele tatt. Må si jeg følte meg veldig dum, dessuten så gjorde han testen ferdig på null komma niks, har aldri vært på så rask test før... Så nærmest hoppet han opp og sa: kanskje du skjeler! Han fant ut at det i så fall var veldig veldig lite... Han spurte ikke om jeg fikk mye hodepine eller vondt i nakken, bare avfeide meg med at man ikke kunne forlange at man skal kunne lese i seks timer til dagen... For å si det sånn, mitt fag må leses mange timer hver dag.... Det verste er at jeg kjøpte lesebriller der, fordi han ville jo selvfølgelig selge litt:( Nå har jeg stygge briller, og tør nesten ikke gå til noen ny optiker igjen, er redd for å få samme behandlinge...
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Er det noen andre som har fått beskjed om at lesebriller er unødvendig hvis man har +1?
Ce'Nedra Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg har 0,75 (husker ikke om det er pluss eller minus, er overlangsynt i alle fall). Så da vil jeg mene at det er nødvendig med lesebriller. Jeg syntes det var et stort problem med bare 0,75 i alle fall. Hadde vanskelig for å konsentrere meg om tungt stoff, fikk vondt i hodet og bokstavene skled ut da jeg ble sliten. Finn deg en ny optiker du Edit: Eventuelt kan du jo klage på den forrige behandlingen du fikk, du vet jo best hvilke plager du har. Endret 5. september 2007 av Ce'Nedra
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Jeg har 0,75 (husker ikke om det er pluss eller minus, er overlangsynt i alle fall). Langsynt = + Nærsynt = - Om det er 0,01 eller 1 eller 3+ så er det kunden som vet om det er nødvendig med briller/linser eller ikke. Optikeren er der bare for å konstantere synsfeilen og hjelpe med å finne brille/tilpasse linser. Noen vurdering fra optikers side som overprøver hva kunden selv mener er jo uansett ikke objektiv. Noen kan klare seg utrolig godt i åresvis med større synsfeil enn 1+ uten briller - andre klarer det ikke. Og når det kommer "dustete" uttalelser om at man ikke bør lese 6 timer i strekk uansett så er det bare en ting å si: Skift optiker. Jeg selv er veldig fornøyd med Brilleland her i byen, de yter god service, har moderne utstyr og lar det være veldig opp til meg hva jeg føler er best når det gjelder styrke. De har også alltid tid til å forklare og svare på spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 Langsynt = + Nærsynt = - Om det er 0,01 eller 1 eller 3+ så er det kunden som vet om det er nødvendig med briller/linser eller ikke. Optikeren er der bare for å konstantere synsfeilen og hjelpe med å finne brille/tilpasse linser. Noen vurdering fra optikers side som overprøver hva kunden selv mener er jo uansett ikke objektiv. Noen kan klare seg utrolig godt i åresvis med større synsfeil enn 1+ uten briller - andre klarer det ikke. Og når det kommer "dustete" uttalelser om at man ikke bør lese 6 timer i strekk uansett så er det bare en ting å si: Skift optiker. Jeg selv er veldig fornøyd med Brilleland her i byen, de yter god service, har moderne utstyr og lar det være veldig opp til meg hva jeg føler er best når det gjelder styrke. De har også alltid tid til å forklare og svare på spørsmål. Takk skal du Blir skifte av optiker ja... Godt at det ikke var bare meg som syns dette hørtes rart ut:=)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå