jomfrua Skrevet 5. september 2007 #21 Skrevet 5. september 2007 Kjære Villo............ Du har muligheter til å gjøre noe med situasjonen. Jeg har selv vært i samme situasjon. Det var fysisk umulig for meg å rekke barnehage før stenging. Det jeg valgte å gjøre var å gå ned i stilling og søke om overgangs stønad for den tiden jeg ikke jobbet. Jeg gikk ned 1 time om dage i arbeidstid. Akkurat så mye skulle til at skuldrene datt ett hakk ned. Har du anledning til å gå ned mer i arbeidstid..........gjør det!!!!! Og så søker du om overgangsstønad som dekker nesten den lønnen du taper ved å gå ned i arbeidstid. Mine rutiner er å stå opp kl 0500 hver morgen (mine barn er nå 11 og 12) og ennå trenger jeg den tiden alene om morgenen. Vekker barna tidlig for å IKKE ha stress om morgenen. Vi har alltid hatt en ro og god tid om morgenen (for meg har det vært viktig å prioritere!!) Og så er det viktig og ikke gjøre middagen til en stor ting i forberedelse. Spis mat som er lett og enkel å lage i hverdagen (les; ikke tidkrevende) og lag heller store flotte og krevende middager i helgene. Selv har jeg nå to barn som gleder seg til fredag for da er det biff Vår kosemiddag!! Det gjelder og legge tilrette for ALLE parter. Fredag er for meg biff og ett glass rødvin sammen med ungenes biff og brus. Og alle gleder seg til fredag. (stopp etter ett glass rødvin ) Også en ting til. Du dør ikke av dette; og du vil merke at det blir fort lettere og lettere og det vil gå SÅ BRA!!!! Bare bruk litt fantasi på å legge ting tilrette for deg selv og dine behov også
FrizzleSizzle Skrevet 5. september 2007 #22 Skrevet 5. september 2007 Mange fine svar her, ja, som andre alenemødre også tar til seg! Kjenner meg jo igjen selv om jeg selv har vært superheldig med besteforeldrene. Vil bare nevne en ting som ble sagt på en annen tråd, nemlig at kostholdet har utrolig mye å si. Både for deg og barna. Raske karbohydrater gjør en sliten og uopplagt når blodsukkeret faller, og er ingen god energikilde til hverdagens utfordringer. Verken for voksne eller barn. Mange barn blir også hypre og vanskelige å takle når de har spist sukker og annet med høy GI, som loff, hvit ris etc. Noen mener det bare er tull, men jeg merker det veldig på mine barn når de har fått i seg sukker. Uten at jeg vet noe om kostholdet deres, tenkte det var verdt å nevne!
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #23 Skrevet 5. september 2007 Alle dere aleneforeldre der ute har min fulle respekt! Jeg er alene 2-3 uker om gangen mens pappen er på jobb og jeg syns det er veldig slitsomt. Ser du har fått mange gode råd, men noe ingen har nevnt, og som kanskje kan være en ide er å "menge" deg med andre i samme situasjon slik at dere kan hjelpe hverandre. Lage fellesmiddag i blant, ta hverandres unger med hjem så den andre foreldren kan handle alene osv. altså felles nytte...
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2007 #24 Skrevet 5. september 2007 Ser du har fått mange gode råd, men noe ingen har nevnt, og som kanskje kan være en ide er å "menge" deg med andre i samme situasjon slik at dere kan hjelpe hverandre. Lage fellesmiddag i blant, ta hverandres unger med hjem så den andre foreldren kan handle alene osv. altså felles nytte... Jeg har ikke barn selv, men hadde en av mine venninner slitt på denne måten og sagt fra hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å hjelpe. Og stilt opp selv. Selv med to viltre unger i "plukke på alt og få all oppmerksomheten" - alder. F.eks. kunne jeg tatt med meg den ene på kino eller til byen slik at det blir bare en å styre med. Eller jeg kunne sittet barnevakt eller hjulpet med handling. Laget middag en gang i uken kunne jeg også. Så nøkkelen tror jeg her er å stole på at man har resurser i omgivelsene som er villig til å hjelpe, for det tror jeg de fleste har.
Gjest Gjest_Bibbi_* Skrevet 6. september 2007 #25 Skrevet 6. september 2007 Du verden så mange godhjertede mennesker det er her. Blir helt rørt jeg! Jeg har sett på Home-start sidene, og det ser interessant ut. Kommer til å kontakte de for å høre mulighetene. I natt sov de faktisk godt begge to. Jeg la meg kl. 2030 og sov helt til i morges. Fantastisk :icon_razz:. Ellers så kjenner jeg ikke noen med barn på min alder. Jeg har flyttet tilbake til gamle trakter etter mange år i Oslo så jeg har ikke så stor kontaktflate. Og så er det jo slik at mange har store familier nå med dine, mine og våres barn så de fleste har nok med seg selv. Jeg er uansett mer optimistisk i dag. Sikkert fordi jeg har sovet så godt
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #26 Skrevet 6. september 2007 Du verden så mange godhjertede mennesker det er her. Blir helt rørt jeg! Jeg har sett på Home-start sidene, og det ser interessant ut. Kommer til å kontakte de for å høre mulighetene. I natt sov de faktisk godt begge to. Jeg la meg kl. 2030 og sov helt til i morges. Fantastisk :icon_razz:. Ellers så kjenner jeg ikke noen med barn på min alder. Jeg har flyttet tilbake til gamle trakter etter mange år i Oslo så jeg har ikke så stor kontaktflate. Og så er det jo slik at mange har store familier nå med dine, mine og våres barn så de fleste har nok med seg selv. Jeg er uansett mer optimistisk i dag. Sikkert fordi jeg har sovet så godt Du skal likevel ikke undervurdere vennene dine og deres mulighet til å hjelpe. Bare det å være på "utflukt" sammen med noen andre slik at du kan dette ned i campingstolen med et glass rødvin mens dine unger leker med "dine-mine-våre-barn" familiens unger er vel avslapping? Og ikke undervurder dine "barnløse" bekjente heller. Som sagt før - hadde du vært min venninne og du hadde "nødropt" på telefon så hadde jeg ryddet en helg hvis du var langt unna eller en kveld i uken hvis du var i nærheten. Såpass synes jeg man kan gjøre for sine venner hvis man har energi selv :D Uansett er jeg sikker på at det ordner seg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå