Gå til innhold

Sliter som alenemor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bibbi_*
Skrevet

Jeg er alene med to barn på 3 og 4 år. Hverdagen er så utrolig hektisk at jeg stadig føler jeg er på grensen til ikke å klare det mer. Barna merker jo dette og da får jeg samtidig veldig dårlig samvittighet for det. Begge to sutrer fort og blir ofte lei seg. Dette særlig når vi må forte oss om morgenen og når jeg ikke har tid til de etter jobb for da må middagen lages. De legger seg tidlig siden de må opp så tidlig og vi får lite tid sammen. Det var vanskelig å få jobb som alenemor og den jeg fikk er veldig krevende og ligger et stykke unna. Besteforeldrene er begge i jobb så det er vanskelig å få avlastning. Pappaen deres er syk og har ikke mulighet til å avlaste noe mer enn hver 2 helg. Alt stresset går ut over humøret mitt som igjen går ut over barna. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få det bedre. Noen som har vært i samme situasjon som kan gi noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk kommunen om avlastning.

Dette gjøres gjennom bestillerenheten eller barnevernet.

Her kan du få støttekontakt for barna dine eller avlastningshjelp til deg :)

Skrevet

Jeg har ikke barn, men har et tips som hjelper for alle, nesten uavhengig av livssituasjon. Bruk kveldene etter at barna har lagt seg til å forberede dagen etter. Du kjenner din egen hverdag og hva du stresser med, men noen ideer kan være:

* Legg klar klærne du og barna skal ha på seg

* Pakk barnehagesekker og eventuelt din egen jobbveske

* Gjør klar hele middagen til dagen etter, eller gjør noen av forberedelsene om det ikke er mulig (hakke ting og legge i pose eller vann, finne frem, legge klar oppskrift osv.

* Lag lunsj til deg og eventuelt barna og sett klar i kjøleskapet

* Dekk på fat og kopper på frokostbordet (regner med dere spiser frokost siden du har barn?)

Det høres også ut som om du bør prøve å skaffe deg annen avlastning, eller la besteforeldrene hjelpe deg på ettermiddager og i helger sånn at du får henta deg inn igjen selv om hverdagen er hektisk.

Håper du finner en løsning som gjør hverdagen litt lettere :klem:

Skrevet

Huff, ja, det er nok ikke enkelt å skulle klare hverdagen og samtidig være en god mor for to barn i den alderen :) Men jeg må si at det virker som du absolutt er en god mor, særlig når du mer om hjelp :)

Jeg har ikke så veldig mange gode tips, men det er vel mulig å kontakte barnevernet og be om hjelp derfra? Legger ved en liten link her hvor det står litt om hvordan de kan hjelpe deg. Du har jo tydeligvis ingen problemer med at omsorgen ikke er god nok, men kanskje det ville hjulpet med litt avlastning, så du fikk tid til deg selv?

Det er flott at du er så trygg på deg selv at du ber om hjelp, det er alt for få som gjør det :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke noe rart det blir hektisk i hverdagene når alt skal tilpasses arbeid. Det er det vanskelig å gjøre noe med.

Men klarer du å roe ned tempoet og ta igjen noe av det "forsømte" i helgene?

Går det an å stå tidligere opp slik at man får mer tid? Jeg vet selv hvor vanskelig DET er men samtidig er det forferdelig å være så stresset hele tiden.

Har du mulighet til å gjøre forberedelser til morgendagens middag etter at ungene er lagt - f.eks. kutte opp grønnsaker, etc - slik at det tar kortere tid å lage middagen. Kan du forberede matpakker og klær til morgendagen etter at barna er lagt?

Skrevet

Hei hei.

Jeg føler med deg og skjønner det kan være tøft. Jeg er ikke alene, men har en mann som jobber en del kvelder. To ting som gjorde hverdagen mer harmonisk og mindre stressende for min del:

- barehagetøy og matpakker gjøres klar kvelden før.

- vi spiser en litt lett brødskive eller youghurt eller noe når vi kommer hjem - og tar middag rundt halv syv, som da blir kombinert kveldsmat. Da kan vi roe litt ned, og heller kose oss litt med middagen.

Ellers vil jeg bare sende en klem:)

Skrevet

Det er klart du har krav på avlastning! Om du sier vem kommune bor du i, skal jeg finne ut link vedr. avlastning. Avlastning for deg i en sånn situasjon er en selvfølge:)

Veldig bra link fra Bokormen:)

Skrevet

3 og 4 år er en veldig krevende alder. Det blir bedre etterhvert, hvis det er noen trøst.

Prøv å få barna mest mulig ute i frisk luft, la dem ta seg ut på den måten. Det blir de roligere av.

Husk at alt ikke trenger å være perfekt hjemme. Svært få småbarnsforeldre som har det, selv om de er to foreldre, det spiller forresten ingen rolle hvordan andre har det.

Det er vanlig å ha dårlig samvittighet som mor. Det viser at du hele tiden tenker på dine barns beste. Jeg er alenemor, og jeg kjefter og er sur mange ganger, skynder på dem om morgenen, osv, synes ikke det er spesielt festlig, men jeg tror det er svært få barn som aldri har hatt en sur og uopplagt mor. Det finnes ingen perfekte mødre!

Lær barna dine selvstendighet. Ikke gjør alt for dem fordi du er utålmodig. Det krever litt innsats i starten, men det har du igjen for senere.

Kanskje du kan få tak i en skoleelev i nabolaget som vil sitte barnevakt en ettermiddag el.l. i uka? Bare så du kommer deg ut og får litt fri? Det trenger ikke å være så dyrt, og kan kan hende være verdt det.

Når de er hos pappaen, prøv å ha det moro eller slappe av, ikke bare "ta igjen" alt du ikke fikk gjort ellers.

Voksenlivets stress og jag kan virke brutalt å utsette små barn for, men det er nå en gang slik livet er, så det er vel en del av oppdragelsen å vise dem denne realiteten...

Gjest Gjest_Bibbi_*
Skrevet

Takk for mange fine svar. Jeg ordner alltid mat, klær osv klart kvelden før. Vi står opp kl. 0545 og det er jo allerede veldig tidlig egentlig. Jeg har lurt på å kontakte noen for avlastning, men synes barnevernet er skremmende. Så på nettsiden deres i dag men fant ikke noe konkret. Lønnen min er mer mer enn den grensen som normalt gjelder for slike tjenester så de forventer sikkert at jeg skal skaffe avlastning selv? Jeg har likevel ikke god råd.

Skrevet (endret)

Først- en :klem: til deg! Det er slitsomt å ha det sånn, og slitsomt å ha dårlig samvittighet hele tiden. Det høres ut som om du gjør ditt for å få dagene til å henge best mulig sammen.

Men jeg deler din erfaring ifht avlastning. Det stemmer ikke det denne gjesten sier:

Det er klart du har krav på avlastning! Om du sier vem kommune bor du i, skal jeg finne ut link vedr. avlastning. Avlastning for deg i en sånn situasjon er en selvfølge:)

Jeg har vært i samme situasjon som deg- bare med null inntekt (student) og ingen barnefar. Og jeg hadde ikke krav på noe som helst slags avlastning- ikke med mindre det var "problemer" inne i bildet, da hadde det blitt en barnevernssak. Så lenge det eneste problemet er at man er utslitt og alene med ansvaret, er det ingen hjelp å få fra kommunale instanser her hvor jeg bor (Oslo).

Er du sikker på at du har utnyttet nettverket ditt til det fulle? Kunne du spurt noen bekjente eller naboer om hjelp til henting i barnehagen eller barnepass en gang i uka? Er du sikker på at foreldrene dine ikke kan ta en helg iblant, hvis du forteller hvor sliten du er?

Jeg tror mange i den situasjonen er flinkere til å bite tenna sammen enn hva godt er. Man vil jo så gjerne klare seg selv. Men du hjelper deg selv og barna dine mye hvis du tør å spørre om hjelp. Kanskje du får den fra uventet hold.

Uansett, lykke til! Og ikke glem at dette er en fase- barna blir større, det blir enklere etterhvert! Ikke at det hjelper stort nå, men det er et faktum.

:klem:

Endret av Nigo-san
Skrevet

Jeg fikk avlastning, men da var barna ikke hos far i det hele tatt. Hadde de vært der annenhver helg, hadde jeg ganske sikkert fått avslag.

Inntekten min var det ingen som spurte etter.

Skrevet

Noen steder kan en få avlastning/barnepass gjennom Frivillighetssentralen, men jeg er litt usikker på om det vanligvis er en form for bytteordning når det gjelder tjenester, og å skulle yte noe til noen andre som gjengjeld er vel ikke akkurat det du trenger nå ... men jeg mener å ha hørt at de tilbyr ungdom barnepass"kurs", og at disse barnepasserne ikke koster så altfor mye i timen.

Jeg tror også det er en slags frivillig organisasjon e.l. i Oslo for aleneforeldre som kan tilby hjelp, men kommer ikke på hva den heter. Rødhette? Hvis den eksisterer fortsatt da. Kan hende finnes det tilsvarende andre steder også. Går det an å kontakte foreningene for aleneforeldre for å få informasjon om hvilke tilbud som faktisk finnes? Det høres ut som om du har det veldig strevsomt akkurat nå, så noe avlastning ville nok vært til hjelp.

Jeg synes forslaget om brødskiver etter jobb og middag senere er veldig lurt, jeg gjorde selv det samme i en periode og det hjalp veldig på ettermiddagsstresset.

Skrevet

Jeg bor i Oslo og tok kontakt med Barnevernet fordi jeg måtte ha avlastning for mine barn som ikke hadde sammvær med far.

Jeg fikk time hos barnevernet og de mente jeg trengte avlastning.

Det dem imidlertid sa var at teskelen for at det skulle bli en barnevernssak var høy, så derfor hadde de opprettet noe som het bestillerenheten som tok seg av avlastning for de som trengte det.

Terskelen var høy for at det ble en barnevernssak fordi barnet mitt hadde det veldig bra hos meg, men det var jeg som trengte avlastning, og barnet mitt trengte å komme vekk fra skjørtene til mor.

Jeg fikk invilget støttekontakt 20 timer i mnd. Dette var Oslo bydel 5

http://www.bydel-grunerlokka.oslo.kommune....dre/avlastning/

Skrevet
Jeg tror også det er en slags frivillig organisasjon e.l. i Oslo for aleneforeldre som kan tilby hjelp, men kommer ikke på hva den heter. Rødhette? Hvis den eksisterer fortsatt da. Kan hende finnes det tilsvarende andre steder også. Går det an å kontakte foreningene for aleneforeldre for å få informasjon om hvilke tilbud som faktisk finnes? Det høres ut som om du har det veldig strevsomt akkurat nå, så noe avlastning ville nok vært til hjelp.

Her er en link til Rødhette http://www.aleneforeldreforeningen.no/inde...p;sess=l1443593

Skrevet
Takk for mange fine svar. Jeg ordner alltid mat, klær osv klart kvelden før. Vi står opp kl. 0545 og det er jo allerede veldig tidlig egentlig. Jeg har lurt på å kontakte noen for avlastning, men synes barnevernet er skremmende. Så på nettsiden deres i dag men fant ikke noe konkret. Lønnen min er mer mer enn den grensen som normalt gjelder for slike tjenester så de forventer sikkert at jeg skal skaffe avlastning selv? Jeg har likevel ikke god råd.

:klemmer: Se mine tre siste innlegg du:)

Skrevet

Vet ikke så mye om dette tilbudet, jeg antar at det er relativt nytt? Men en kikke på sidene viser jo at de har lokalavdelinger i ytterst få deler av byen, samt at man i hovedsak tilbys starthjelp, råd, besøk og avlastning. Det høres flott ut for de som trenger det- det er nok en god del som sliter med slike problemer, og det er bra at man da har et sted å henvende seg. Det havner likevel i en annen kategori enn de som bare er slitne. Nå skal ikke jeg snakke for trådstarter, men min situasjon var ikke slik at jeg hadde bohv for hjemmebesøk et par timer i uka for å snakke om ting- jeg trengte bare å sove og slappe av ;)

Ser at noen har linket til Rødhette- det virker som et godt alternativ for trådstarter, hvis hun bor i nærheten. Kanskje det finnes lignende tilbud andre steder i landet også?

Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt at du er sliten. Itillegg til avlastning med barna kan det kanskje være på sin plass med en gradert sykemelding for en periode?

Det er jo ikke noen løsning i lengden, men kan gjøre at du unngår å få deg en skikkelig smell.

En slik hverdag som du har er vanvittig krevende, og veldig mange, meg selv inkludert tar ikke signalene på alvor før det er forsent og man ender opp med en langtids sykemeldig på heltid.

Har du en gradert sykemelding kan du selv velge om du feks ønsker å jobbe kortere dager eller være hjemme en dag i uka feks. Kan være en løsning en stund for å komme deg litt ovenpå igjen.

:klem:

Lykke til, og husk på at du er kjempeflink!

Endret av Fibi
  • Liker 1
Gjest Silmarill
Skrevet

Mange fine råd du har fått her. :)

Har vært i samme situasjon selv engang, selvom jeg bare har et barn (han var hyperaktiv i tilegg så han gikk vel for 5 barn å regne :fnise: )

Jeg bor i Oslo og jeg fikk avlastning, MEN som Nigo San sier så har det mye å si om barnet er sykt osv. Sønnen min var som sagt hyperaktiv, så mye av årsaken til at jeg fikk avlastning var pga. det, og da var det i samarbeid med skolen.

Det skader ikke å høre med kommunen din om hva slags tilbud dem har, det kan være det er anderledes der du bor.

Ellers er jo Familiekontakten og Rødhette noe du bør forhøre deg mer om.

God ide som brukeren over her nevner med gradert sykmelding! Snakk med legen din om det du :)

Husk at du er kjempe, kjempe flink - og en liten trøst er at du ikke er alene om å føle det du gjør nå :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...