Jump to content
Sign in to follow this  
Guest anonym

sparemat..

Recommended Posts

Guest Anonymous

har minimalt med $$$$$ i disse dager.. (student!)

Noen som har bra forslag til mat jeg kan lage som er billig og godt? Og ellers andre tips for å klare meg på småmynt.. :roll:

(Og gjerne slik at jeg kan spise rester senere:) )

Fortsetter under...

Chiquita

Hva med å lage deg vårruller og ris?

Vårruller lager du ved å kjøpe deg "flak" (finnes i frysedisken i "invandrerbutikker" til 25,- for 50 flak) - kjøp litt gullerøtter, hodekål og kålrot - kapp/rast det i passe store biter - fyll flakene med dette, og brett etter anvisning på pakken og fritér dem i en kjele med VARM olje....

NAM!!!!!

(Jeg har også litt stekt kjøttdeig i når jeg lager dette, men det er like godt uten, og siden du er student, så er jo kjøttdeig ganske dyrt også)

Pizza Grandiosa (er du vel lei av?)

Pasta/spaghetti (lei av det også?)

Kjøp en pakke med 10 hele kyllinger på OBS! (el.lignende) når de har salg og stek en kylling....

tja....

dårlig med fantasi jeg da, men men

*klem*

Loolaa

Fiskepinner, lapskaus, gryterett (fra pose) med kjøttdeig, nudler og grønnsaker, potetmos og pølser....

loolaa

Guest Minnie Emmerdale

Risgrøt, nudler, pannekaker, vegetarisk WOK som kan fryses eller spises kald. Det er mange muligheter.

Minnie

Guest Frøken Dings

Kok spaghetti. Finhakk eller riv et par fedd hvitløk og fres den i stekepanna sammen med olivenolje. Bland inn spaghettien og ha over grovkvernet pepper.

Godt og billig. Har du litt ost (helst parmesan) å rive over blir det enda bedre!

Guest Frøken Dings

Lapskaus er jo glimrende som restemat, forresten, lag en diger gryte og frys ned i porsjonsposer.

Pastasaus kan du også fryse, lag en stor porsjon, så har du til mange pastamiddager.

En god middag trenger ikke inneholde kjøtt. Fisk er godt og billig (prøvd seifilét?), og ellers kan sopp ofte erstatte kjøtt/fisk. Østerssopp er nydelig!

Annonse

starie

Noe som er billig (og godt synes jeg) er å steke pølser, bacon, paprika, løk og champignon og ha potetstappe til.

Pølsegrateng er også billig og godt. Da er det bare å steke pølsebiter, koke makaroni og ha det i en form. Slå hvit saus over og strø på litt ost. Stek det i ovnen til osten er gyllen og server med poteter og salat.

Smaker best dagen etter!

Grønnsakssuppe er også kjempegodt. Jeg bruker grønnsaksbuljong, poteter, purre, gulerøtter, kålrabi og ellers alt jeg vil ha :D Man kan også putte pølser eller kjøtt i.

Guest Anonymous

takk for fine svar!

Blir sulten jeg....:) Fikk jeg noen nye ideer også, skal jeg teste ut! :D

Guest Anonymous

Joikakaker... (med fare for å bli "hengt" - jeg synes det er ok hverdagsmat jeg!!)

Omelett..

Fiskeboller i hvit saus..

seifilet/seibiff

ostesmørbrød

kyllinggryte av 1/2 grillet kylling, 1/2 paprika, litt champignon og bretagnekyllingsaus - nok til 2 eller til 2 dager..

posesupper m/brød til

nudler m/grønnsaker og kanskje litt skinke