Gjest Gjest_Redd_* Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 Hei jenter, Uff, jeg er så redd/engstelig for brystkreft jeg. Går og klemmer og kjenner på brystene mine hele tiden og holder på å bli sprø. Var til mamografi i nov-06 og de fant ingenting galt. KAn legge til at jeg er 32 år og mor til en på 2 år. HVordan kjennes en farlig kul ut egentlig ? Brystene er jo fulle av rugler,ujevnheter og "kuler". Så hva skal man kjenne etter egentlig. Er så lei av å ha det slik - var aldri hypokonder før jeg fikk barn. Kjenner spes rugler og kuler på sidene på hvert bryst. På siden av brystet som vender ut mor armene liksom. Ikke så mye ellers på brystene. Kjenner det samme i hver pupp heldigvis. Mellom armhulen og brystet , der hvor brystmusklaturen er kjenner jeg smårugler/kuler. Jeg blir sprøøøøøøø. Har meldt meg inn i mamografiringen men fått beskjed om at jeg ikke får innkalelse til mamografi igjen før det har gått ett år. Altså i november igjen. Er redd jeg innen den tid har slitt ut både mann og venninner
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 Har du en ok lege? Gå til han/henne, og få en GRUNDIG undersøkelse av brystet, hvor han/hun går gjennom sammen med deg hver enkelt liten bump. Da vet du hva de ulike tingene er, og at det (sannsynligvis iverfall) er slik som det skal være.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Har du en ok lege? Gå til han/henne, og få en GRUNDIG undersøkelse av brystet, hvor han/hun går gjennom sammen med deg hver enkelt liten bump. Da vet du hva de ulike tingene er, og at det (sannsynligvis iverfall) er slik som det skal være. Takk for svar. Jeg skal ringe legen i morgen. Sitter her nå ig tårene renner i strie strømmer. Mannen min har akkurat kjent på puppene mine sammen med meg og han svarer at han kjenner rugler men han kjenner like rugler på samme sted i begge bryst så han mener derfor at det er helt normalt. Og at han ikke kjenner noen foandring i brystene mine. De ruglene jeg kjenner på siden ut fra armen som beskrevet ovenfor mener han er brystmusklene mine. Tror jeg er i ferd med å gå fra vett og forstand her.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 Det der høres veldig kjent ut, men nå går jeg ut på WC og kjenner etter om jeg finner noe liknende. Kan kanskje roe nervene litt til du kommer deg til legen i morgen (og så får jeg rotet meg til å sjekke meg i samme slengen)
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #5 Skrevet 3. september 2007 Og der var jeg tilbake Er i midten av 20 årene, ingen barn, ingen p-piller el de siste 7 årene, har heller ingen brystkreft i familien, og etter all statistikk skal dette være friske bryster. Ble bare en kjapp sjekk dette, men jeg kjenner absolutt det samme som du beskriver. Som om det skulle være fullstappet i en form for enorme erter el som er litt myke. Kjenner de endrer konsistens og plassering alt etter hvordan jeg beveger armen. Vil tro det er muskulatur/fettvev. Men ta det med en klype salt og kom deg til lege slik at du får det ut av hodet
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Og der var jeg tilbake Er i midten av 20 årene, ingen barn, ingen p-piller el de siste 7 årene, har heller ingen brystkreft i familien, og etter all statistikk skal dette være friske bryster. Ble bare en kjapp sjekk dette, men jeg kjenner absolutt det samme som du beskriver. Som om det skulle være fullstappet i en form for enorme erter el som er litt myke. Kjenner de endrer konsistens og plassering alt etter hvordan jeg beveger armen. Vil tro det er muskulatur/fettvev. Men ta det med en klype salt og kom deg til lege slik at du får det ut av hodet Tusen tusen takk!!!! LItt roligere nå. Du må være et snilt menneske
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #7 Skrevet 3. september 2007 Prøver så godt jeg kan i det minste Satser på at jo flere jeg er snill mot, jo flere er de snill mot og så kommer det før eller senere tilbake til meg selv når jeg trenger hjelp Men si i fra hvordan det går hos legen da, blir alltid engasjert i folk jeg treffer på slik på nett
Gjest TS Skrevet 3. september 2007 #8 Skrevet 3. september 2007 Prøver så godt jeg kan i det minste Satser på at jo flere jeg er snill mot, jo flere er de snill mot og så kommer det før eller senere tilbake til meg selv når jeg trenger hjelp Men si i fra hvordan det går hos legen da, blir alltid engasjert i folk jeg treffer på slik på nett Jeg skal skrive i morgen når jeg har ringt legen.
Wildy Skrevet 3. september 2007 #9 Skrevet 3. september 2007 Rugler og kuler er det endel av i brystet, og jeg synes det har blitt mere av de etter at jeg ammet. Eller så har hele brystet blitt "tommere",slik at de kjennes bedre.
Bokormen Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Kjære TS, håper du har fått en time hos legen og fått beroliget deg Rugler vil det alltid være i et bryst, da det består hovedsakelig av kjertelvev og fettvev, og dette er det normalt å kjenne Mellom brystet og armhulen er det mange lymfekjertler, som man også vil kjenne som små, jevne kuler. Disse vil kunne hovne opp om man har betennelser i områdene rundt, men skal normalt være symmetriske og små Du har helt sikkert friske, flotte bryst, men om du er redd er det mye bedre å få en sjekk hos legen
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 Jeg hadde i en periode i livet, etter at flere familiemedlemmer døde av kreft, stor redsel for dette selv. Det jeg gjorde var å snakke med legen om det og (nå har jeg verdens greieste lege da det må sies) h*n sa bare at da gjør vi sånn: en gang pr år eller hvis du er sjeldnere inne så gjør vi det bare - tar en utvidet blodprøve. Dette er ikke noe du trenger å be om, jeg bare sier jeg "nå er det tid for". Siden dette skjer såpass ofte føler jeg meg trygg på at uhumskheter oppdages. Når det gjelder brystene så anbefales man å sjekke en gang pr måned når man står i dusjen. Spør legen din om ikke han eller hun kan vise deg hvordan det gjøres og "gjennomgå" brystene sammen med deg og fortelle hva du kjenner. Når du nå vet hva du skal kjenne etter så kutter du ned på "kjenne etter" syndromet for du vet jo selv hvor "hysterisk" det gjør deg. Mammografi en gang pr år og legeundersøkelsen nå betyr at du er i trygge hender og at eventuelle uhumskheter skulle bli oppdaget i tide. Men det er viktig at du sier til legen din hvordan du har det mht. til din kreftangst for det du trenger er faktisk at en lege beroliger deg på dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå