Gjest 4DEAC1 Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 (endret) Jeg mener at alle skoler skulle starte morgenen med en sesjon yoga og meditasjon og til dels kampsport. 5 års meditasjon endrer voksnes IQ med 9 poeng noe som er drastisk. Barns hjerner er mye mer formbare og en sannsynlig effekt av 12 års meditasjon for barn vil være 15-20 iq poeng. Forskjellen mellom å ha 105 i IQ og 125 i IQ er som forskjellen på å kunne klare seg såvidt på et universitet og på å være i stand til å ta en doktorgrad. Evnen til konsentrasjon blir etter hvert helt abnorm ved meditasjon. Lang tids meditører har høyere aktivitet i sentrene av hjernen som aktiveres ved lykke og velvære enn noen andre grupper som er målt. De har mye høyere selvtillitt, blir like gode til å lese ansiktsuttryk som CIAs forhørseksperter (seriøst, dette er det forsket på), reduserer legebesøkene med 80% etter 5 år, viser større evne til selvstendig vurderingsevne enn noen annen gruppe som er testet, folk som har meditert i 5 år har en biologisk alder som er i snitt 12 år lavere enn sine jevnaldrene når man måler i forhold til blodtrykk og en haug av andre kritereier for å avgjøre biologisk alder (dette er korrigert for faktorer som kosthold etc), osv osv i det uendelige. Hvis du i tillegg legger til yoga så blir resultatene enda mer dramatiske. Yoga har like god effekt som Ritalin mot ADHD på kort sikt og mye, mye bedre på lang sikt osv osv. Om man tar opp meditasjon når man får kreft eller lignende så halveres som regel dødsrisikoen. Forskningsrapportene renner inn fra universiteter som Harvard og Princeton på hvor gode effektene er for nær sagt alt mellom himmel og jord. De mest dramatiske effektene får du i forhold til angst og depresjon. 12 års meditasjon og yoga nesten utelukker muligheten for den typen psykiske problemer. Ut med kanonball inn med yoga! Hvis man legger til litt trening i kampsport så vil man i tillegg få veldig mye mer av den rå prestasjonsrettede selvtilliten. Den trenger man også. Jeg mener også at man bør ha en time i uken som er rettet direkte inn mot emosjonell og sosial intelligens. Det er gjort studier av skoler som har det i USA, og elevene som har hatt slik undervisning over flere år utklaserer andre elever i forhold til alt som kan måles av sosial og emosjonell intelligens og skoleresultater. Vanlige lærere er stort sett udugelige til å lære bort dette sammen med andre ting i vanlige timer. Spesialtrente lærere får derimot glimrende resultater når det gjøres MÅLRETTET i egne timer over lang tid. Jeg ikke bare mener, men VET med meg selv at intelligens er mulig å trene hvis man gjør det riktig. Grunnøvelsen er vanlig meditasjon. Det gir en basisevne til voldsomt mye høyere konsentrasjon og bedre hjernefunksjon som direkte øker intelligensen (5 år=9 IQ poeng). Med det som grunnlag kan man oppøve andre mer finslepne aspekter av intelektuell kapasitet. Når man tenker så ser man for seg flimmerbilder på netthinen. Man klarer ikke nødevendigvis å se disse klart, men man har fornemmelser av visse bildeaktige ting og ser noen bilder klart. Man ser også til forskjellige retninger avhengig om man prøver å huske eller om man tenker logisk, emosjonelt osv. Innenfor yoga så finnes det øyeøvelser man kan gjøre som styrker disse funksjonene. Man beveger øynene på visse måter i visse mønstre og øver slik sett opp øynenes kraft og presisjon i forhold til det indre blikk når man prøver å huske eller resonere. Ved løgn ser man for eksempel vanligvis opp til høyre. Når man først har gjort dette og er kommet ett stykke med meditasjonen så har jeg tenkt ut ett skritt videre. Man sitter i meditasjon og ser lenge med det indre blikk for eksempel opp til høyre og fokuserer på følelsene forbundet med det. Det vil styrke evnene til å se og holde fast ved det indre blikk i forhold til resonementer og tilsvarende i forhold til andre retninger og cognitive egenskaper. For en uten erfaring er det vanskelig å forestille seg hvor ekstrem evnen til å oppøve det indre blikk er. Ta en titt på dette:http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=SUNA,SUNA:2007-08,SUNA:en&q=mandalas&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi Jeg kjenner folk som startet med vanlig evne til å visualisere og nå kan se slike for sitt indre øye akkurat som om det var virkelig. Langvarig meditasjon med visualisering gir etter hvert slike resultater. Akkurat dette nivået er kunn oppnåelig for munker og den slags, men det sier mye også om hvor langt en vanlig meditasjonspraksis kan utvikle slike evner hvis man fokuserer på det. Ved å oppøve evnen til sterk konsentrasjon i hvert ledd av det indre blikk og til å se ting krystlklart på netthinen og holde det der, så oppvøer man mange elementer som er avgjørende for intelligens og hukommelse. Det er gjort solide studier av muligheten for å trene opp det som kalles arbeidsminne. Det vil si hvor mange faktorer man kan hold i hodet samtidig. Det viste seg at hvis man øver daglig 45 minutter i en måned med et dataspill som fokuserer på dette, og hele tiden pusher grensene sine, så øker arbeidsminnet betraktelig og forblir permanent høyere etter at man slutter å øve. Arbeidsminnet er annslått å utgjøre ca halvparten av IQ. Forsøkspersonene fikk også kraftig økning i IQ. Det som skiller denne typen trening av arbeidsminne fra den treningen studier og annen intelektuell aktivitet gir, er målrettetheten, systematikken og at man hele tiden oppererer på grensen av ens evne. Ett års universitetstudier øker IQen bitte litte grann. En måned med dette 45 min om dagen øker den derimot betraktelig. Vanlig intelektuell aktivitet gir derfor primært vedlikehold og kunn en liten økning i den generelle inteligensen. Man blir selvfølgelig mye flinkere til å reflektere rundt konkrete problmestillinger av å studere, og man lærer jo om det man studerer, men intelligensen i seg selv øker lite. Studiene rundt arbeidsminne sannsynligjør at den typen andre øvelser i forhold til øyne og visualisering som jeg har beskrevet også vil virke. Disse evnene er svært nært knyttet til arbeidsminne og det å holde mange faktorere i hodet på en klar måte. Øvelsene jeg har skissert går målrettet og intensivt på spesifikke egenskaper som er sentrale for intelligens akkurat som øvelsen ved dataspillet. En annen øvelse vil være å først meditere litt og så i meditativ tilstand øve på å holde mange tall, ord eller bilder i hodet, eller å tenke gjennom mange komplekse logsike resonementer etter hverandre. Ved først å gå inn i dyp meditativ konsentrasjon så får man en annen evne til å tøye grensene for ens intelektuelle evner. Ved å gjøre det mange ganger etter hverandre så presser man grensen sin litt frem. Ved å gjøre litt hver dag så ivaretar man gevinsten og hopper litt frem uke for uke. Jeg kan også i meditasjon kjenne de spesifikke følelsene forbundet med arbeidsminnkonsentrasjonen. Det er analogt med følelsene forbundet med å se med det indre øye i en eller annen retning, men en annen følelse. Ved å fokusere på denne konkrete følelsen i stedet for andre aspekter av det indre liv, eller den brede konsentrsjonen om alt jeg sanser, så er jeg 100% sikker på at arbeidsminne kan økes enoormt bare ved dette. I meditasjon med mantra så prøver man for eksempel å samle konsentrasjonen rundt fornemmelsen av et ord. I begynnelsen er dette ekstremt vasnkelig, men etter hvert så lærer man å fjerne alle andre tanker og følelser og samle seg om dette ordet. Etter hvert kan dette utvikles videre til tilstander hvor du glemmer kroppen og alt annet og det eneste som eksisterer for deg er dette ordet. Evnen til konsentrasjon rundt et element blir abnormt i forhold til utgangspunktet. Ved å finne fronemmelsen av arbeidsminnet og la det være et mantra så bør man kunne øke arbeidsminne i voldsom grad. Ved å meditere over en periode øver man opp en sensitivitet som gjør at man blir is tand til å finne føelesen av arbeidsminne og av logisk tenkning, og benytte dette som en form for mantra. Det vil gi massiv effekt. Dette er prinsipper jeg har erfaring med fra meditasjon. Man trenger litt hver dag med totalt fokus for å ivareta og komme videre. Hvis man hopper over en dag så faller du 3-5 dager tilbake og må gjøre 3-5 ganger så mye for å kompensere. Det essensielle for å endre hjernens evner er derfor den daglige øvelsen ikke skippertak. Dette er nok også mye av forklaringen på at universitetstudier ikke øker IQen i så stor grad. Delvis er det fordi man hele tiden hopper frem og tilbake mellom litt forskjellige cognitive evner når man leser og tenker som gjør at effekten er lav, men en god del av forklaringen er nok at folk i helgene ofte ikke har 10 minutter med intenst intelektuelt arbeid begge dager og at de har ferier eller andre perioder hvor de slapper mentalt av 24 timer i døgnet. Flere studier viser at IQen faller ganske kraftig under en ferie og tar seg opp en stund etter at arbeid eller studier er gjennopptatt. Det er det å permanent oppholde seg på grensen av ytteevnen 10 minutter eller mer hver eneste dag som gir vekst. Meditasjon har også en helt særegen evne til å oppøve empati. En hver type meditasjon øker ens sensitivitet til alt. Det medfører også at man fanger inn mer fra ens egne følesler og mer fra andres. Hos folk som har meditert mye i mange år ser man at de har en nesten perfekt evne til å lese annsiktsuttrykk. Det er dels fordi de klarer å motta flere og klarere signaler, og dels fordi deres ekstreme evne til å kjenne egne følelser er basisen for å lese andres. Dette leder også til empati. Selve den personlige utviklingen med økt selverkjennelse, tilstedeværelse, lykke, selvfølelse og nærhet til sitt indre jeg gir også økt empati. Det virkelige kruttet ligger imidlertid i meditasjoner som er rettet direkte mot å øke empati. Jeg har selv testet det og man blir etter en stund sittende i en tilstand av veldig sterk kjærlighet til andre og ønske om å lindre lidelse. Dette er veldig likt som empatiøvelser som gjøres på mange kurs og i trening av psykolger, men mye kraftigere fordi meditasjonen forsterker kraften i det man gjør under en meditasjon. Så lenge en psykopat har et ørlite grann av empati så kan dette øves opp systemtatisk ved medtiasjon til å bli sterkere enn hos folk flest. Empati er også basisen for sosial intelligens og mye av grunnen til at medtiasjon øker den sosiale intelligensen betraktelig. Totalt sett vil 45 minutter yoga og meditasjon hver morgen føre til rolige, harmoniske, lykkelige, slevsikkre, sunne, selvstendige, konsentrerte, intelligente elever med svært stor grad av empati og sosial intelligens. Besparelsene vil være enorme og overflødigjøre en rekke ting. Bare det å redusere legeutgiftene til alle barn i skolealder med 80% slik man ser hos voksne meditøerer vil være en ekstrem innsparing. Ingen andre ting man kan bringe inn i skoleverket har noe som ligner på en slik dokumetert effekt. Det er bare å google i vei og sjekke i verdens mest annerkjente medisinske tidskrifter og å se på forskning rundt dette ved de beste universitetene i verden. I thailand så er det obligatorisk å lære å meditere på skolen. Men, man lærer det kunn en enkelt gang, man må ikke praktisere hver dag. Mesteparten av effektene uteblir derfor fordi få elever etablerer en jevn praksis på egenhånd. Mange asiatisk klostre fungerer også som barnehjem og her er det imidlertid mange barn som vokser opp med daglig meditasjon og yoga. Disse opplever fordelene og opplever praksisen som svært positiv. Det er uansett ikke vanskeligere å få til enn daglige gymtimer og det har man mange steder i vesten allerede. Endret 3. september 2007 av Nigo-san
Kosemose Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #3 Skrevet 2. september 2007 Hvor lærer man seg å meditere da? (inntill det blir pensum på skolen, vel å merke) På yogakurs vil du ofte lære litt. Hos puroyoga i Oslo har de en lærer jeg kan annbefalle. Acem er en norsk organisasjon som har praktisert siden 70 tallet og har mye erfaring med å vestligjøre meditasjon, men teknikken passer ikke for alle. Problemet en del opplever i forbindelse med meditasjoner at de prøver en teknikk som ikke passer for dem. Man bør derfor ikke gi seg hvis man fikk en bra smakebit av en teknikk, men alikevel ikke helt klarer å følge opp. Da kan man heller prøve noe annet. Hvilken teknikk som passer for hvilke mennesker er noe man i vesten antageligvis vil klare å finne ut i løpet av noen år. Det foregår en ufattlig nyskapning etter at disse tingene er blitt først til vesten fordi vestens vitenskapelige blikk og voldsomme kreativitet førerer til masse analyser og nyskapning. Det jeg har skrevet om intelligensutvikling er et eksempel på hvordan folk fra vesten tenker ut nye ting ut fra andre ønsker og behov og ved å spleise kunnskap vi har med den de har i østen. Når jeg surfer på meditasjonssider så ser jeg masse tendenser til slikt. Art of Living tror jeg også har bra kurs, men de er kanskje litt kvasireligiøse. Zen er en bra teknikk og sekularisert Vipassana er glimrende for de fleste. Generelt så kan du være uheldig og møte lærere som legger inn mer åndelighet enn de bør, men da er det bare å ta et annet kurs. Du kan også lære fra en CD med en stemme som veileder deg, men på sikt så er du nødt til å ha en fast lærerer du en gang i blant har kontakt med. Det trenger ikke være ofte, men du vil trenge innputt for å forstå det som skjer når du kommer dypere og gjøre ting rett. Men det trenger ikke være mer enn en gang eller to i året. Liten smakebit kan du få her og nå. Sitt i en begagelig stilling, gjerne i en stol, men med helt rett rygg. Si til deg selv: tidligere har jeg gjort noe annet, senere skal jeg gjøre noe annet, men nå skal jeg meditere, jeg samler all oppmerksomhet om meditasjonen. Så puster du dypt og rolig noen ganger med øynene åpne. Så lukker du pusten og trekker noen sakte dype pust til. Så lar du pusten gå helt fritt akkurat slik den selv vil. Du griper ikke inn på noe hvis. Du er nærværende og tilstede i hele kroppen, men mesteparten av nærvret er på pusten. Du kjenner etter, men du konsentrerer deg ikke på en annstrengt måte. Det er et lett nærvær. Hvis du merker at det er mye tanker eller at du blir distrahert av en følelse eller ubehag, så legger du bare merke til det på en rolig måte og bringer oppmerksomheten tilbake til pusten på en forsiktig måte. Du skyver ikke bort tankene, men lar dem være der som skyer på himmelen, mens du forsiktig returnerer til pusten. Dette kan varieres med at du teller inne i deg fra en til fire på innpust, så holder pusten stille og teller til to så puster ut rolig mens du teller til fire så holder og teller til to så inn mens du teller til fire osv. Det stabiliserer pusten og fokuset. Du kan også telle fra en til ti hver gang en innpust går over til en utpust. Du kan også bringe litt mer oppmerksonhet til nesen og kjenne kald luft i nesen på innpust og varmere på utpust. Alternativt kan du hvelge et hvilket som helst meningsløst ord og samle oppmerksomheten rundt det og bringe den tilbake til ordet når du blir distrahert. Hele tiden skal du være en nøytral observatør. Hvis du blir irritert fordi du ikke klarer å bare observere at du ble distrahert og så bringe oppmerksomheten tilbake til det du fokusererer på, så observerer du bare at du blir irritert og bringer oppmerksomheten tilbake. Dette er basics. På lang sikt er teknikkene imidlertid svært kraftige og man bør holde seg innenfor et meditasjonssystem og et yogasystem for ikke å skape krøll. Man trenger også en erfaren lærer som kan krorigere nå og da. Man kan skade seg man er ufrosiktig, selv om de langsiktige effektene er fantastiske om man gjør ting rett. Presis kunnskap om hva som innebærerer å gjøre ting rett vil bli bedre dokumentert i vesten i fremtiden fordi det er så mye forskningsinteresse og ut fra hvordan vestlige yogalærerere angriper dette. Kulturutveksling kan føre mye bra med seg. Yogaforalle har fine meditasjonskurs iblant tror jeg.
Gjest Nedfall Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Du Yogagjest.. ? (Vet ikke helt hva jeg skal kalle deg) Burde du ikke ha en bruker her inne ? Du har mye bra info om dette ! Synd du ikke registrerer deg.
Gjest yogamannen Skrevet 2. september 2007 #5 Skrevet 2. september 2007 Jeg skal lage en yogatråd i kosthold og trening. Men, jeg vil ikke registrere meg fordi jeg vil at det jeg skriver skal vurderes ut fra logikken i det som står der og være fritatt for assosiasjoner til et brukernavn som forbindes med irritasjon fra tidligere tråder. Jeg skriver jo andre ting her også og da havner man jo inne i noen uenigheter som kan være ganske bitre. Bladet Economist har usignerte artikler for at ingen skal assosiere til journalister de liker eller ikke liker og derfor forholde seg mer til argumentasjonen. Forøvrig så har jeg pepret alle trådene om psykisk helse med yoga og meditasjonsting pluss litt andre råd i det siste. Jeg skal utarbeide et innlegg som er mitt all round råd til psykisk helse og så skal jeg bare linke til det i alle psykisk helsetrådene. Det er jo så ufattelig mange som ber om råd og de færreste vet at man kan gjøre andre lure ting i tillegg til å gå til vanlig psykolog. Hypnose, rosenterapi og meditasjon, for eksempel.
Gjest Nedfall Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 (endret) Det er gjort solide studier av muligheten for å trene opp det som kalles arbeidsminne. Det vil si hvor mange faktorer man kan hold i hodet samtidig. Det viste seg at hvis man øver daglig 45 minutter i en måned med et dataspill som fokuserer på dette, og hele tiden pusher grensene sine, så øker arbeidsminnet betraktelig og forblir permanent høyere etter at man slutter å øve. Arbeidsminnet er annslått å utgjøre ca halvparten av IQ. Forsøkspersonene fikk også kraftig økning i IQ. Det som skiller denne typen trening av arbeidsminne fra den treningen studier og annen intelektuell aktivitet gir, er målrettetheten, systematikken og at man hele tiden oppererer på grensen av ens evne. Ett års universitetstudier øker IQen bitte litte grann. En måned med dette 45 min om dagen øker den derimot betraktelig. Vanlig intelektuell aktivitet gir derfor primært vedlikehold og kunn en liten økning i den generelle inteligensen. Man blir selvfølgelig mye flinkere til å reflektere rundt konkrete problmestillinger av å studere, og man lærer jo om det man studerer, men intelligensen i seg selv øker lite. Studiene rundt arbeidsminne sannsynligjør at den typen andre øvelser i forhold til øyne og visualisering som jeg har beskrevet også vil virke. Disse evnene er svært nært knyttet til arbeidsminne og det å holde mange faktorere i hodet på en klar måte. Øvelsene jeg har skissert går målrettet og intensivt på spesifikke egenskaper som er sentrale for intelligens akkurat som øvelsen ved dataspillet. Det derre dataspillet hvor finner jeg det hen ? Tenkte jeg kunne startet med en sånn "no-brainer".. Endret 13. september 2007 av Nedfall
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Det derre dataspillet hvor finner jeg det hen ? Tenkte jeg kunne startet med en sånn "no-brainer".. Cogmed lager spillene. Tror det kommer programmer for voksne snart.
Gjest Nedfall Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Cogmed lager spillene. Tror det kommer programmer for voksne snart. Hum.. jeg har ikke akkurat lærevansker da (gogglet litt om Cogmed), så jeg får vel vente på voksenversjonen da ? ..men dette er vel ikke freeware, tenker jeg ?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Hum.. jeg har ikke akkurat lærevansker da (gogglet litt om Cogmed), så jeg får vel vente på voksenversjonen da ? ..men dette er vel ikke freeware, tenker jeg ? Tviler på det. Men det er mulig at barneversonene egentlig fungerer fint for voksne også. De skal vist tilpasse seg nivået en ligger på. Det kan jo tenkes at det er mere spillets kontekst og ikke potensiell vanskelighetsgrad som gjør at det er for barn og ikke voksne. Send dem en mail og spør. Ellers er det masse bra øvelser for å trene opp konsentrasjon og forskjellige aspekter av intelektuelle evner. Du kan for eksempel prøve image streaming.
Gjest Nedfall Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Tviler på det. Men det er mulig at barneversonene egentlig fungerer fint for voksne også. De skal vist tilpasse seg nivået en ligger på. Det kan jo tenkes at det er mere spillets kontekst og ikke potensiell vanskelighetsgrad som gjør at det er for barn og ikke voksne. Send dem en mail og spør. Mulig jeg er heldig og finner noe på en torrent ett sted.. Ellers er det masse bra øvelser for å trene opp konsentrasjon og forskjellige aspekter av intelektuelle evner. Du kan for eksempel prøve image streaming. Dette ? Virker veldig "new age", og rart. Må nesten tro på det ! Begynner jeg med dette, vil folk tro jeg er aldeles sprø.. Kunne godt tenke meg en lettvint "machine only" løsning. Menmen, takk for input !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå