Gå til innhold

Kumelk er til kalver osv

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar. Jeg synes det er veldig interessant, spesielt fordi noen av dere faktisk er villig til å slutte med alt av meieriprodukter pga bl a dyrehold. Det står det respekt av.

Har lært mye. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TS her.

Tusen takk for svar. Jeg synes det er veldig interessant, spesielt fordi noen av dere faktisk er villig til å slutte med alt av meieriprodukter pga bl a dyrehold. Det står det respekt av.

Har lært mye. :)

Alltid hyggelig å svare folk som er oppriktig nyskjerrige og ikke bare ute etter krangel :)

Kan forresten tipse om: http://vegetarforum.net der er det lesestoff nok til at du sannsynligvis er sysselsatt ut uken om du skal komem over alt ;)

Skrevet

Vi mener og at melk er for kalver, og holder oss unna tørstedrikking av melk. Vi bruker ganske lite melk, og holder oss helst til økologisk melk til matlaging og i kaffen. Vi pleier å ha soya eller rismelk i kjøleskapet, og bruker det innimellom. Når det er sagt bruker vi produkter som smør, ost og youghurt, så helt ren samvittighet har vi ikke...

Svogeren min er veganer (vi er selv vegetarianere), så til jul og i andre anledninger serverer vi vegansk mat. Da lager jeg ostekake med fløte/smøreost av soya, og vi bruker soya eller rismelk til grøt. Vi kjøper melkefri margarin og melkefri ost. Julekakene lager vi av melkefri produkter (eggfri også, vel og merke). Vanligvis tar vi utgangspunkt i vanlige oppskrifter når vi lager mat han kan ha (med unnntak av noen kaker som skal ha meierismør og masse egg).

Det blir jul i heimen selv uten melk!!

Skrevet
Vet ikke hva du definerer som hus og stell, men innefor økologisk produksjon er det bla krav som at kyrne skal ha løsdrift inne fjøset, at de skal få mulighet til å være ute en viss andel av dagen, noe som ikke kreves i konvensjonell produksjon.

Nei, det er ikke krav til løsdrift før 2011, men båsdyr skal ha mosjonsmuligheter + gå ute i beitesesongen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Nei, det er ikke krav til løsdrift før 2011, men båsdyr skal ha mosjonsmuligheter + gå ute i beitesesongen.

Og når dette kravet blir innført, så gjelder det både vanlig husdyrdrift og økologisk!

Og det er per i dag ikke flere som driver økologisk med melkedyr som har løsdrift, enn de som driver ordinært. Var akkurat en sak oppe i bondeorganisasjonene om akkurat dette temaet.

Endret av Wolfmoon
Skrevet
Det stemmer, men i tillegg til melkesukkeret (laktosen) er det et fakta at melkefett og muligens noe av melkeproteinet omtrent blir som "stein" i magen og ikke er spesielt fordøyelig - reaksjonen med magesyre kan man kanskje tenke seg når man lager en type indisk ost vha melk og sitron; osten felles ut pga syren. Jeg regner med at jeg personlig bryter ned laktosen, men føler likevel ubehag og lett fordøyelsesbesvær om jeg drikker ubehandlet melk - og jeg har drukket melk fram til de aller siste årene. Dessuten som nevnt over - man kan erstatte melk som kalsiumkilde, og likevel få i seg nok kalsium. I Norden er det d-vitamin det står og faller på, tror jeg.

Føler ikke at dette var noen god vitenskapelig forklaring, dog :ler: Og jeg understreker igjen - andre meieriprodukter har jeg ingen problemer med.

Det er d.vitaminet vi mangler, jeg har i alle fall fått beskjed om det på bentethetsmålinger, og de sier også at melka ikke har noe å si fra eller til siden nordmenn er på toppen av statistikken både når det gjelder melkeinntak og benskjørhet. Hvis man skal ha kalsium fra melkeprodukter kan man like gjerne få dette fra ost osv, så de som ikke drikker melk trenger virkelig ikke tenke mer på det. Jeg drikker ikke melk fordi jeg ikke liker melk, de som liker må melk må selvsagt få gjøre det. det jeg derimot ikke ønsker er å bli fortalt at vi som ikke drikker melk er så innmari usunne og at det er vår egen skyld osv dersom vi blir benskjøre. Siden dette ikke stemmer og de fleste som drikker melk drikker det fordi de liker det, synes jeg det bør være en personlig sak og en smaksak om man drikker melk eller ei. Når det gjelder uttalelsen av melk er for kalver og ikke mennesker er jo det et faktumde fleste steder i verden..

Skrevet

Jeg drikker ikke melk fordi jeg blir slimete i halsen av det, men bruker kumelk i kaffe, sauser, matlagning, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...