Gå til innhold

Kumelk er til kalver osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett nysgjerrig:

Dere som mener at kumelk er til kalver og ikke til mennesker, hva bruker dere i matlaging? Hva baker dere brød av og lignende?

Spiser dere produkter som er laget av melk?

Eller er det bare ren melkedrikking (til frokosten) dere er i mot?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i en prosess hvor vi går mer og mer bort fra kumelk, hovedsaklig på grunn av forholdene melkekyr lever under i Norge. Vi bruker kun melk i noe matlaging, og da kun økologisk melk. Etterhvert vil vi nok kutte ut dette også, og gå over til melkeerstatninger - men hovedsaklig vil vi basere oss på et kosthold som ikke trenger noen form for melk.

For oss er dette en gradvis prosess, og ikke noe vi endrer radikalt over natten.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg strør ofte om meg av den slags ugjennomtenkte påstander, og gjorde det senest i "Hva er din mest ukonvensjonelle mening" inne på skråblikk og generaliseringer. :ler: Kanskje det var det du tenkte på?

Jeg er bare imot den skrekkelige propagandaen vi blir utsatt for, som i korthet går ut på at man kommer til å brenne i helvete og utvikle alle slags mangelsykdommer hvis man ikke drikker melk til frokost hver dag. Slik var det iallefall da jeg var liten, og som en som alltid fikk vondt i magen av melk har jeg blitt litt muggen på grunn av det. Det går selvsagt an å bli et normalt menneske selvom man ikke daglig bøtter nedpå med litervis av melk.

Når det kommer til stykket er jeg hverken påvist melkeintolerant eller hysteriker, så i korthet betyr det for meg at jeg aldri ville finne på å drikke melk til frokost, men bruker gjerne melk til kaffe og annen matlaging. De av ungene mine som foretrekker melk til frokost får også det.

Derimot synes jeg det er litt ...eh...rart når voksne mennesker drikker melk til måltider. Men det er bare en fullstendig dille jeg har. Omtrent like rart som at noen i fullt alvor ville smøre Banos på brødskiva.

Skrevet

Nå er vel ikke jeg ekstrem, og jeg bruker melkeprodukter som smør, oster, fløte, creme fraiche, rømme osv - og melk til endel matlaging. Men jeg har også kuttet ut melk i "rå" tilstand i stor grad, drikker aldri melk til frokost lengre og bruker rismelk på frokostblanding og i noe matlaging (det er dyrt å skulle bruke til alt). For min del merker jeg at kroppen har godt av å slippe den rene melka - magen fungerer bedre og huden blir renere. Melkefettet og melkesukkeret er ikke spesielt lett fordøyelig, men jeg kan ikke si jeg får problemer av mat hvor melken blir behandlet/kokt/syrnet osv.

Dessuten mener jeg at voksne mennesker faktisk ikke trenger melk - Tine har i mange år kjørt reklamekampanjer hvor det trues med benskjørhet om man ikke tyller i seg melk, men fakta er at selv om nordmenn drikker mye melk ligger vi fortsatt øverst på benskjørhetsstatistikkene. De fleste solemerker tyder etter min mening på at de fleste av oss får i oss (mer enn) nok kalsium både gjennom melk, meieriprodukter og annen mat - det er derimot et problem med opptaket som er avhengig av D-vitamin; og D-vitamin får vi som kjent ikke så mye av i mørke vintre... Det burde vært mer fokus på dette framfor å skremme oss til å drikke mer melk til ingen nytte.

Men meieriprodukter generelt har jeg ikke noe å utsette på. det skal nok endel til før jeg går over til soya som erstatning for fløte, is, syrnet melk osv...

Skrevet
Dessuten mener jeg at voksne mennesker faktisk ikke trenger melk - Tine har i mange år kjørt reklamekampanjer hvor det trues med benskjørhet om man ikke tyller i seg melk, men fakta er at selv om nordmenn drikker mye melk ligger vi fortsatt øverst på benskjørhetsstatistikkene. De fleste solemerker tyder etter min mening på at de fleste av oss får i oss (mer enn) nok kalsium både gjennom melk, meieriprodukter og annen mat - det er derimot et problem med opptaket som er avhengig av D-vitamin; og D-vitamin får vi som kjent ikke så mye av i mørke vintre... Det burde vært mer fokus på dette framfor å skremme oss til å drikke mer melk til ingen nytte.

Men meieriprodukter generelt har jeg ikke noe å utsette på. det skal nok endel til før jeg går over til soya som erstatning for fløte, is, syrnet melk osv...

Dette synes jeg var et veldig fornuftig innlegg!

Jeg har liten tro på at melka er så sunn som Tine skal ha det til. Tenk på alt melkefettet man finner i melka, da spesielt h-melk. Jeg får også vondt i magen av melk, men har ingen allergier mot det (har testet). Jeg har aldri vært glad i melk, eller vært flink til å drikke melk/spise melkeprodukter. Så det blir spennende å se hvor benskjør jeg blir ;)

Skrevet

Grunnen til at mange (ja det er mange) mennesker tåler melk er en mutasjon som skjedde for tusenvis av år siden, mens vi (forfedrene til oss som tåler melk) var nomader. Det gav en fordel i forhold til overlevelse (jevn tilgang på føde), og gjorde at genet spredde seg.

Mange steder har omtrent alle laktoseintoleranse etter de første leveårene, så der er ikke melkeprodukter en særlig stor del av maten. Jeg har reist litt i Sørøst-Asia, og kan ikke si jeg savnet melk i det hele tatt, men på lang sikt hadde det kanskje blitt et savn. Uansett så de sunne og friske ut - trikset er nok å 'erstatte' melka med andre matvarer som gir kalsium osv.

Jeg har ikke særlig skrupler med å bruke melkeprodukter selv, jeg forsøker å velge økologisk når jeg kan (som med alle andre matvarer) og nyter min ost/yogurt/rømme, så unnskyld meg for at jeg svarer... :)

Skrevet

Jeg gir F i hvor sunt eller usunt melk måtte være, jeg drikker (skummet) melk fordi det rett og slett er GODT! :)

Skrevet
Jeg gir F i hvor sunt eller usunt melk måtte være, jeg drikker (skummet) melk fordi det rett og slett er GODT! :)

:jepp: Men så smører jeg Banos på skiva fra tid til annen også... :fnise:

Jeg tror heller ikke melk nødvendigvis er så alfa og omega i kostholdet som Tine (ikke akkurat en objektiv kilde...) skal ha det til, men jeg synes propagandaen andre veien om at ingen mennesker burde drikke melk, melk er for kalver osv blir litt latterlig all den tid veldig mange drikkr melk hver eneste dag med stor nytelse og uten ubehag av noe slag...

Gjest Elastica
Skrevet
:jepp: Men så smører jeg Banos på skiva fra tid til annen også... :fnise:

*skrik*

*prøver å få vekk bildene fra hjernen min*

:rope: Banos!!!!!????

Skrevet
Jeg tror heller ikke melk nødvendigvis er så alfa og omega i kostholdet som Tine (ikke akkurat en objektiv kilde...) skal ha det til, men jeg synes propagandaen andre veien om at ingen mennesker burde drikke melk, melk er for kalver osv blir litt latterlig all den tid veldig mange drikkr melk hver eneste dag med stor nytelse og uten ubehag av noe slag...

Bortsett fra argumentene om helse, så synes jeg det er verdt å tenke over hvilke forhold kyr og kalver lever i for at vi skal få en drikk som vi synes smaker godt men som vi ellers ikke har behov for. Det synes jeg er et vektig argument i saken.

Skrevet
Grunnen til at mange (ja det er mange) mennesker tåler melk er en mutasjon som skjedde for tusenvis av år siden, mens vi (forfedrene til oss som tåler melk) var nomader. Det gav en fordel i forhold til overlevelse (jevn tilgang på føde), og gjorde at genet spredde seg.

Det stemmer, men i tillegg til melkesukkeret (laktosen) er det et fakta at melkefett og muligens noe av melkeproteinet omtrent blir som "stein" i magen og ikke er spesielt fordøyelig - reaksjonen med magesyre kan man kanskje tenke seg når man lager en type indisk ost vha melk og sitron; osten felles ut pga syren. Jeg regner med at jeg personlig bryter ned laktosen, men føler likevel ubehag og lett fordøyelsesbesvær om jeg drikker ubehandlet melk - og jeg har drukket melk fram til de aller siste årene. Dessuten som nevnt over - man kan erstatte melk som kalsiumkilde, og likevel få i seg nok kalsium. I Norden er det d-vitamin det står og faller på, tror jeg.

Føler ikke at dette var noen god vitenskapelig forklaring, dog :ler: Og jeg understreker igjen - andre meieriprodukter har jeg ingen problemer med.

Skrevet
I Norden er det D-vitamin det står og faller på, tror jeg.
Det tror jeg også.

For øvrig har jeg aldri steiner i magen, men jeg tror syrnede melkeprodukter er litt mer skånsomt for magen. :)

Skrevet

Ingen her i huset drikker melk lenger, noe vi sluttet med da jentungen var lten og ble anbefalt å kutte ut melkeprodukter for å hanskes med noe andre kjipe greier. (ja det virket, hun ble et helt nytt barn).

Vi spiser ost og smør, og har en fløteskvett i maten. Bruker også melk i pannekaker og lignende.

Sant at kumelk er for kalver, og menneskemelk er for menneskebabyer.

Skrevet

Nå drikker ikke vi så kjempemye melk, men vi drikker det ungene drikker vel et glass til dagen (som oftest med sjokoladepulver i) jeg drikker et glass skummet melk til frokost i helgene.

Skrevet

Helt enig. :)

Skrevet
Helt enig. :)

Helt enig, jeg drikker Pepsi Max og jeg, selv om det ikke akkurat er så sunt

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Bortsett fra argumentene om helse, så synes jeg det er verdt å tenke over hvilke forhold kyr og kalver lever i for at vi skal få en drikk som vi synes smaker godt men som vi ellers ikke har behov for. Det synes jeg er et vektig argument i saken.

Flott at folk tenker over hvilke forhold kyr og kalver lever under. Personlig har jeg stort sett ikke problemer med forholdene i norske fjøs, stort sett så har ikke dyr i norge (ikke engang melkeproduserende dyr) det så værst.

Ser i et innlegg over at du velger økologisk melk når du skal bruke melk. Regner med at du vet at økologisk dyrehold ikke setter strengere krav til hus og stell av dyr enn det vanlig dyrehold har!?

Skrevet
Helt enig, jeg drikker Pepsi Max og jeg, selv om det ikke akkurat er så sunt

Si Cola Light så er jeg enig. ;) Alt må ikke være så grusomt sunt hele tiden. :)

Skrevet

Drikker ikke melk pga helse, og pga at jeg er mer eller mindre vokst opp på melkegård. Ønsker ikke å støtte den industrien lengre. Spiser heller ikke andre produkter som inneholder melk (eller kjøtt, eller egg ;))

Når det gjelder matlaging så går det mest i soyamelk til hvit saus, og vann eller jus til baking. Hender jeg bruker soyamelk også i baking, men prøver begrense det.

Skrevet
Ser i et innlegg over at du velger økologisk melk når du skal bruke melk. Regner med at du vet at økologisk dyrehold ikke setter strengere krav til hus og stell av dyr enn det vanlig dyrehold har!?

Vet ikke hva du definerer som hus og stell, men innefor økologisk produksjon er det bla krav som at kyrne skal ha løsdrift inne fjøset, at de skal få mulighet til å være ute en viss andel av dagen, noe som ikke kreves i konvensjonell produksjon.

Selv drikker jeg ikke melk alene, men bruker noe melk i matlaging ol, fordi jeg mener at det er overforbruk av melk som er galt, både av helsemessige og dyrevernmessige hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...