Gå til innhold

Klær ved intervju?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

Jeans ville jeg ikke valgt på et jobbintervju uansett hvor uformell selve jobben er.

Jeg går ofte i jeans på jobben jeg har nå, men på intervjuet hadde jeg en grå bukse med press og en enkel cardigan over en litt pyntete topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både privat og offentlig sektor takler fint kroppsnære sorte fincordbukser med bootleg, enkel ensfarget, langermet f.eks. grå v-hals overdel og enkle, klassiske brune skinnsko med høsthel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både privat og offentlig sektor takler fint kroppsnære sorte fincordbukser med bootleg, enkel ensfarget, langermet f.eks. grå v-hals overdel og enkle, klassiske brune skinnsko med høsthel.

Hva er dette?

Forresten...mulig noen i privat sektor hadde taklet et slikt antrekk, men langt ifra alle. Jeg jobber som advokat i et mellomstort forretningsadvokatfirma Oslo, og å komme hit i dette antrekket hadde definitivt ikke gjort suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrekket bør helst speile miljøet i den bedriften du skal på intervju i. Er du usikker på hvordan folk der går kledd, kan du enten rett og slett ringe å spørre ellers ville jeg til en type jobb du beskriver tatt en enkel drakt (grå eller sort), og ev. bluse eller enkel genser under. Det er stort sett ingen overdrivelse selv om de skulle være enklere kledd de du kommer til. Olabukser ville jeg ikke hatt på da jeans hos flere selvskaper er fyfy som du sier. De fleste norske bedrifter har vel likevel ikke så voldsom streng kleskode, ofte avhenger dagens antrekk av hva man skal (bare være på kontoret eller treffe klienter osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er dette?

Forresten...mulig noen i privat sektor hadde taklet et slikt antrekk, men langt ifra alle. Jeg jobber som advokat i et mellomstort forretningsadvokatfirma Oslo, og å komme hit i dette antrekket hadde definitivt ikke gjort suksess!

Hvorfor ikke? Det er da et anstendig og klassisk antrekk?

"Høsthel" betyr sko/støvlett-heler (det som er under skoene, vet du) som er mer robust og gåvennlig enn typiske sommersko.

Hva hadde passet i ditt firma da, miniskjørt og Madonna-topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forretningsadvokater pleier ikke gå i kroppsnære cordfløyelbukser. Og i hvertfall ikke miniskjørt. De forretningsadvokatene jeg har sett (gjennom jobb som konsulent) er alltid meget pertentlig kledd, i buksedrakter eller drakter med skjørt. I ull eller annet pent stoff, og ikke ettersittende. En eller annen form for bluse.

(Bortsett fra på fredager, da kunne de slå seg løs med designer- jeans hvis de ikke skulle ha kundekontakt...;))

Sjekk om du finner bilder av personalet på firmaets webside, det kan gi deg noen pekepiner på hvordan de er.

Ville gått for en pen drakt (enten bukse eller skjørt) hvis du har det, og en pen bluse eller skjorte under. Hvis du ikke har en drakt, noe annet passelig konservativt, litt vidde i underdelen og i stoff uten noe særlig struktur. I hvertfall ikke jeans i denne bransjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja casual friday er kanskje ikke det man baserer seg på på et intervju selv om det tilfeldigvis skulle være fredag..

Synes forøvrig noen av de frekke kommentarene over kunne vært unngått.. dette er vel ment som en litt seriøs diskusjon... er forøvrig enig i at kroppsnære cordbukser ikke er det man nødvendigvis går med hos et advokatfirma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg stiller alltid opp i sort linbukse, hvit silkebluse, en mørk jakke og naturlig sminke.

Har fungert bra for min del, til tross for at jeg ikke går kledd sånn til vanlig på jobb. :-)

Personlig velger jeg å kle meg pent for å vise at jeg har respekt for bedriften/ledelsen, jeg tar intervjuet seriøst, og rett og slett ønsker å skape et godt og mer seriøst inntrykk.

Mvh Jenna.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tenkte egentlig å stille opp med tettsittende jeans og tunika til barnehage-intervju i neste uke. Bør jeg ikke ta på meg jeans..?

Barnehageassistenter går jo ikke så veldig vakkert kledd på jobb, så vil ikke være for stasha opp, men shabby er uansett ikke min stil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt
Jeg tenkte egentlig å stille opp med tettsittende jeans og tunika til barnehage-intervju i neste uke. Bør jeg ikke ta på meg jeans..?

Barnehageassistenter går jo ikke så veldig vakkert kledd på jobb, så vil ikke være for stasha opp, men shabby er uansett ikke min stil...

Tror ikke det gjør noe med jeans på et intervju i en barnehage. Jeg hadde nok gjort det. Man skal ikke være FOR pynta heller. Vil jo være litt teit hvis du kommer der i drakt mens den som er intervjueren sitter der i collegegenser og jeans, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både privat og offentlig sektor takler fint kroppsnære sorte fincordbukser med bootleg, enkel ensfarget, langermet f.eks. grå v-hals overdel og enkle, klassiske brune skinnsko med høsthel.

Åh hjelp, dette høres jo ut som et smakløst antrekk fra 90-tallet! Blande svart, brunt og grått? Tror ikke det. Til svart pen bukse bør du overhodet ikke ha brune sko. Og cordbukser? Dropp det. Ta en enkel, smal dressbukse i helt vanlig stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte egentlig å stille opp med tettsittende jeans og tunika til barnehage-intervju i neste uke. Bør jeg ikke ta på meg jeans..?

Barnehageassistenter går jo ikke så veldig vakkert kledd på jobb, så vil ikke være for stasha opp, men shabby er uansett ikke min stil...

Det går helt fint. :) Jeg har jobbet i barnehage og ingen kom pyntet på intervju (inkludert meg selv). Man skal jo selvfølgelig se litt presentabel ut, men om det blir for pyntet ser det bare teit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel å velge en enkel, svart bukse med en hvit/lys skjorte til. Et kjedelig antrekk som kanskje ikke får dem til å huske meg akkurat pga det. Men det er rimelig safe om du ikke vet noe særlig om kleskodene i et firma.

I et barnehageintervju ville jeg kanskje droppet skjorta og valgt en enkel genser eller noe sånt i stedet. Definitivt ikke noe som ligner en drakt i alle fall. Den gangen jeg jobbet i barnehage var det stor oppstandelse blant de som hadde intevjuet ei jente som kom i langt skjørt og masse smykker husker jeg. De fleste kom i jeans tror jeg.

Men se an firmaet/yrket/bransjen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i offentlig sektor og når jeg ble innkalt til intervju hadde jeg på meg mørk bukse (dressbukse), kongeblå bluse og en jakke. Pent, men diskrè make-up og litt godlukt på.

De som intervjua meg hadde nesten lignende "stil" så jeg hadde truffet rett på den måten.

Fikk jobben - men jeg tviler faktisk på at det var klærne som gjorde utslaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...