Gå til innhold

Å ligge på magen

Maiken

Anbefalte innlegg

Synd at du tolker fakta som skremselspropaganda da.

Og du vil jeg skal legge alt min jordmor har sagt til meg i løpet av svangerskapet til side, fordi en anonym gjest på kvinneguiden slenger rundt seg med latinske navn på blodårer og opplyser oss alle sammen om at det er bare å lese en bok om obstetrikk, så blir vi alle sammen så mye klokere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hvilken som helst bok som omhandler obstetrikk, noen din jordmor burde holde seg oppdatert på. Sikekrt bare en liten glipp fra jordmorens side.

Høygravide skal aldri ligge rett på ryggen.

Jeg vil gjerne få et utdrag hvor det står at gravide ikke skal ligge på magen...

Og det at jordmødre (i flertall) "glipper" når de sier det er trygt å sove på magen tror jeg ingenting på.

Jordmødre sier også at man kan ligge på ryggen så lenge det ikke er ubehagelig for den gravide. Jeg kan LOVE DEG at man merker det dersom presset på vena cava (eller hva det nå heter) blir for stort, og da endrer man stilling (eller besvimer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen idag (-en trivelig jente som kom rett fra skolebenken). Jeg spurte om det fortsatt er ok at jeg ligger på magen. "Neeeii!! Da trykker jo du barnet sammen" utbrøt hun lettere hysterisk og med øyner som lurte på om jeg var spinnvill,..

Jeg er 5.mnd på vei, og har veldig liten mage.

Tenkte å høre med fastlegen min hva hun sier, tror hun er mer enig i jordmødrene til folk her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller på sin egen urimelighet at gravide ikke skal regulere dette selv. Som flere her skriver så kan man jo legge seg til å sove i en stilling, men i løpet av natta snur man på seg og romstrerer rundt. Hvis vi ikke selv merket og regulerte (i søvnen) hvilke stillinger som er forsvarlige/ikke forsvarlige, hvordan skulle det da blitt ordnet?

La være å sove?

Sove fastbundet i en bestemt stilling?

Endret av cand.intet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært noen som helst fare forbundet med å sove på magen så hadde nok alle gravide blitt opplyst om det på de første kontrollene hos legen/jordmor. At det kan bli trykk på vena cava når man ligger på rygg sent i svangerskapet er jo noe de fleste vet, men det kjennes ubehagelig for mor lenge før det utgjør noen som helst fare for hverken mor eller barn.

Selv syns jeg det begynte å bli ubehagelig å ligge på magen når jeg var rundt 22-23 uker gravid, og sluttet med det da. Men ligger fremdeles godt på siden og delvis over på magen. Barnet ligger godt beskyttet i livmoren med vann til alle kanter, så man trykker jo ikke ungen sammen.

Edit: Forresten så står det et lite tips i boka "På vei" av Gro Nylander om at dersom en vil sove på rygg så kan det være greit å ha en liten pute til høyre under ryggen. Da bikker livmoren forbi vena cava.

Endret av Umuriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...