Gå til innhold

Å ligge på magen

Maiken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt over 20 uker på vei, og begynner så smått å få en liten kul på magen.. Tidligere har jeg alltid ligget på magen når jeg skal sove, og sliter med å finne en alternativ stilling på kveldene..

Jeg er jo klar over at den voksende magen før eller siden vil sørge for at jeg ikke klarer å legge meg på magen, men foreløpig fungerer det bra med en "halvveis mellom siden-og-magen stilling" med en pute under den ene hoften...

..men kan det være skadelig for babyen at jeg legger vekt på magen ???

Maiken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste nylig (det står her) at det er best for barnet å ligge på venstre side. Lurer på hvordan jeg skal gjøre det når jeg en gang blir gravid. Er også en "magesover" :)

Endret av Amyrlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg på magen så lenge det er behagelig for deg.

Den i magen er så godt beskyttet, at det blir ubehagelig for deg LENGE før det blir ubehagelig for babyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg på magen så lenge det er behagelig for deg.

Den i magen er så godt beskyttet, at det blir ubehagelig for deg LENGE før det blir ubehagelig for babyen

Handler ikke om at det er ubehagelig!! Det handler om at når man ligger på magen så presser den gravide livmoren på de store blodårene, dermed kommer det for lite blod til morkaken og babyen lenge før det blir ubehagelig for moren.

For lite blod kan gi hypoksi skader (eller skader på baby pga for lite oksygen via for lite blod.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nylig (det står her) at det er best for barnet å ligge på venstre side.

Dette fordi det tar presset vekk fra inferior vena cava som er hovedvenen som fører blodet tilbake til hjertet, samt at det minimerer presset på livmoren og dens viktige blodårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed at så lenge det ikke er ubehaglig eller mini sparkerfebrilsk inni der så er det ikke farlig.

Jeg lå på magen høygravid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om at det er ubehagelig!! Det handler om at når man ligger på magen så presser den gravide livmoren på de store blodårene, dermed kommer det for lite blod til morkaken og babyen lenge før det blir ubehagelig for moren.

For lite blod kan gi hypoksi skader (eller skader på baby pga for lite oksygen via for lite blod.)

Akkurat der velger jeg å stole på de jordmødrene jeg har snakket med (siden jeg også er/var en magesover)

De sa at det vil være ubehagelig for meg lenge før det ble ubehagelig (eller farlig) for fosteret.

Har du noe skriftlig som underbygger dine påstander?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå også på magen helt til det ble ubehagelig for meg, min jordmor sa at det var helt ufarlig. Det viktigste er å finne en god sovestilling så man våkner uthvilt om morgenen etter en god natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Da satser jeg på at det er greit for Jr at jeg ligger på magen -så skal jeg gjøre nok et forsøk på ikke å bekymre meg om alt mellom himmel og jord :ler:

Maiken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fordi det tar presset vekk fra inferior vena cava som er hovedvenen som fører blodet tilbake til hjertet, samt at det minimerer presset på livmoren og dens viktige blodårer.

Når noe presser på inferior vena cava kan jeg love deg at det er ubehagelig! Du blir svimmel og kvalm og skifter stilling raskt. Jeg merket dette best hvis jeg som høygravid lå på ryggen, og det har jeg hørt andre også si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe skriftlig som underbygger dine påstander?

En hvilken som helst bok som omhandler obstetrikk, noen din jordmor burde holde seg oppdatert på. Sikekrt bare en liten glipp fra jordmorens side.

Høygravide skal aldri ligge rett på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høygravide skal aldri ligge rett på ryggen.

Nei, det stemmer det. Poenget mitt var altså at det ikke er noe man som gravid trenger boklig lærdom om, det merker man av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel når man ligger på ryggen, da kan man få et press på vena cava. Ikke hvis man ligger på magen. Og jeg har lest/ hørt fra jordmor at det blir ubehagelig for moren lenge før babyen merker noe.

Hvis babyen hadde tatt skade av det før moren merket noe ubehag, tror jeg det ville kommet mange skadde babyer til verden...

Jeg er høygravid selv, og den mest behagelige sovestillingen for meg er å ligge på rygg. Blir det ubehagelig utover natta, våkner jeg av meg selv, eller snur meg i søvne. Kroppen klarer fint å regulere dette selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på ryggen mesteparten av natten høygravid med tvillinger uten ubehag. Babyene hadde det også fint, det kunne ctg'en registrere, for jeg lå alltid på ryggen når de tok den.

Som det har blitt sagt her før, merker du ingenting selv så er alt bra med barnet også uansett sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på ryggen mesteparten av natten høygravid med tvillinger uten ubehag. Babyene hadde det også fint, det kunne ctg'en registrere, for jeg lå alltid på ryggen når de tok den.

Som det har blitt sagt her før, merker du ingenting selv så er alt bra med barnet også uansett sovestilling.

De ville aldri latt deg ligge flatt ut på ryggen, enten er hodet noe hevet eller de legger noe under på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel når man ligger på ryggen, da kan man få et press på vena cava. Ikke hvis man ligger på magen. Og jeg har lest/ hørt fra jordmor at det blir ubehagelig for moren lenge før babyen merker noe.

Hvis babyen hadde tatt skade av det før moren merket noe ubehag, tror jeg det ville kommet mange skadde babyer til verden...

Jeg er høygravid selv, og den mest behagelige sovestillingen for meg er å ligge på rygg. Blir det ubehagelig utover natta, våkner jeg av meg selv, eller snur meg i søvne. Kroppen klarer fint å regulere dette selv :)

Din kropp men ikke barnets. Selvsagt går det aller meste bra, men hvordan kan man si at alt har gått bra det er ingen som vet hvordan barnet kunne ha utviklet seg osv.

Når man ligger på magen presser den gravide livmoren på alle blodårer inkludert IVC. Men livmoren må selvsagt ha kommet opp fra bekkenet før dette skjer.

I ca uke 20 som TS snakker om så når livmoren opp til navlen og da vil den defintivt presse på viktige blodårer dersom man ligger på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på ryggen enda jeg, selv om jeg er gravid i uke 40. Sovner som regel på siden, men ligger ofte på ryggen når jeg våkner. Hvis dette var så farlig for mitt foster, så tror jeg ikke at kroppen ville innrettet seg på denne måten. Har aldri merket ubehag, og min baby har det fint.

Man må lytte til kroppen sin, ikke bare lese i bøker:) Hvis gravide skulle ta hensyn til alt mulig som muligens kunne være farlig, så hadde vi jammen hatt det travelt....Nei, kroppen regulerer dette fint selv, så jeg syns "gjest" burde slutte å skrive skremselspropaganda her inne i anonym form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på ryggen enda jeg, selv om jeg er gravid i uke 40. Sovner som regel på siden, men ligger ofte på ryggen når jeg våkner. Hvis dette var så farlig for mitt foster, så tror jeg ikke at kroppen ville innrettet seg på denne måten. Har aldri merket ubehag, og min baby har det fint.

Man må lytte til kroppen sin, ikke bare lese i bøker:) Hvis gravide skulle ta hensyn til alt mulig som muligens kunne være farlig, så hadde vi jammen hatt det travelt....Nei, kroppen regulerer dette fint selv, så jeg syns "gjest" burde slutte å skrive skremselspropaganda her inne i anonym form.

Synd at du tolker fakta som skremselspropaganda da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...