Gå til innhold

Hva bruker du tørkede erter til?


Gjest Sim

Anbefalte innlegg

Er det mange her som bruker tørkede erter? En ting som er litt rart er at selv den minste søndagsåpne butikk har tørkede eter i sortimentet sitt, mens matvarer som er mer "vanlige" etter mine begreper mangler helt.

Jeg må tilstå at jeg nesten aldri har brukt tørkede erter tidligere, bortsett fra til forsteking av paiskall. De få gangene jeg har laget ertestuing har jeg brukt hermetiske erter. Nå har jeg imidlertid "gjenoppdaget" tørkede erter. Det er jo en fantastisk ingrediens - særdeles rimelig, tilgjengelig og veldig sunt. Det krever bare litt planlegging i og med at de må bløtlegges først, og at de har lang koketid.

Spørsmålet mitt er altså: Bruker du tørkede erter? Og hva bruker du dem til i såfall?

Jeg har forresten brukt dem til grønn og gul ertesuppe de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gule erter til ertesuppe, grønne erter til ertestuing.

(Mangler visst litt fantasi innen "tørkede erter-feltet".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Gule erter til ertesuppe, grønne erter til ertestuing.

(Mangler visst litt fantasi innen "tørkede erter-feltet".)

Det samme gjør jeg. Har alltid hjemmelaget grønn ertestuing i fryseren. Det er så mye bedre enn ertestuing fra pose.

Av gule erter og en svineknoke + litt til, blir det den nydeligste ertesuppe.

Mangler sikkert fantasi jeg også, for jeg kommer ikke på andre måter å bruke tørkede erter på. Men disse tradisjonsrike rettene er vel ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke erter, så jeg bruker det ikke til annet enn til paiskall. Men, du har et poeng, erter er noe alle butikker har- av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før pleide jeg å putte tørkede erter i munnen og skyte dem på broren min med et spytterør. Det var moro og anbefales.

Ellers kan man vel bløte dem opp og lage ertestuing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...