Gjest imli Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Leser hele tiden, både på KG og andre steder, om hvor egositisk det er å få barn, være seg egne fødte eller adopterte. Hvorfor se så negativt på noe av det fineste man kan oppleve her i livet?
Saeria Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Jeg ser ikke på det å få barn som helt samme "type" egiosme som f.eks. å gjemme unna en eller annen gode for å slippe å dele, få folk til å føye seg for ens egen vilje osv. Javisst er det egiostisk å få barn. Man tar i mot barnet fordi man har lyst på barn, men det betyr ikke at man som mor eller far ikke ville gjøre alt for at barnet skal ha det bra. Snarere tvert i mot. Å få barn er i utgangspunktet egoistisk, men å være en god forelder betyr å gi av seg selv og sette barnet først. Altså langt i fra det å være en egoist.
Gjest imli Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Men hvorfor er det egoistisk da? Er det alltid egoistisk å følge sine ønsker? Ønsker du deg noe å spise, er det egoistisk å kjøpe deg mat? Ønsker du å besøke venninnen din, er det egoistisk å gjøre det? Jeg mener at det ikke er egoistisk å følge sine ønsker/lyster, så lenge det ikke går på bekostning av andre menneskers lykke/velvære. Jeg mener at det å få barn er et helt naturlig ønske, som ikke har noe med egoisme å gjøre.
Gjest vimselot Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Nei, det er vel ikke egoistisk. Vet om ektepar som har valgt å skilles pga uenighet om dette, men de er ikke uvenner av den grunn.
Kykkelikokos Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 De som uttaler seg om det mener kanskje at det er egoistisk fordi verden er overbefolket allerede, og at det ikke er noe god verden å bli født til? Jeg vet ikke.
Gjest imli Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 (endret) De som uttaler seg om det mener kanskje at det er egoistisk fordi verden er overbefolket allerede, og at det ikke er noe god verden å bli født til? Jeg vet ikke. Mulig. Men det ligger vel i menneskets natur å ville reprodusere seg... Endret 1. september 2007 av imli
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Pleier som regel å få høre at jeg er egoist når jeg sier at jeg ikke ønsker meg barn. Så jeg vet ikke jeg. Hovedsaken er vel at man kan ta de valg man selv kan leve og trives med, også når det gjelder å få/ikke få barn.
Gjest imli Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 Pleier som regel å få høre at jeg er egoist når jeg sier at jeg ikke ønsker meg barn. Så jeg vet ikke jeg. Hovedsaken er vel at man kan ta de valg man selv kan leve og trives med, også når det gjelder å få/ikke få barn. Enig. Jeg mener at uansett om man velger å få barn eller ikke, er det hverken egoistisk eller uegoistisk. Poenget mitt er, hvorfor blir dette med egoisme linket opp til det å få eller ikke å få barn? Jeg mener det har null med saken å gjøre.
Saeria Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 Det er vel gjerne sånn at mange ser på det å få barn som en handling med hvertfall et snev av egoisme i bunn, fordi en ønsker barnet for å berike sitt eget liv. En tenker i første omgang kun på seg selv for så å skifte fokus over på det kommende barnet.
Nigo-san Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Poenget mitt er, hvorfor blir dette med egoisme linket opp til det å få eller ikke å få barn? Jeg mener det har null med saken å gjøre. Du kan så si. Eller så har det så mye med saken å gjøre, på så mange forskjellige måter, at det blir helt umulig å få noe fornuftig ut av diskusjonen likevel. Hvis absolutt alle faktorer for/mot å få barn skulle veies på en egoismeskala, aner jeg ikke hva resultatet skulle blitt. Sammensatt, antar jeg. Er det egoistisk å ha sex? Kjøpe leilighet? Utdanne seg?
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Kanskje man kan si at det i enkelte tilfeller er egoistisk å få barn. Kjenner f.eks. folk som har fått barn for å redde et parforhold de selv har kjørt i grøfta. Det er egoistisk.
Kylling Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Kanskje man kan si at det i enkelte tilfeller er egoistisk å få barn. Kjenner f.eks. folk som har fått barn for å redde et parforhold de selv har kjørt i grøfta. Det er egoistisk. Kan virkelig et barn redde et parforhold som ligger i grøfta? det har jeg iallfall liten tro på! Alt man gjør for seg selv er i utgangspunktet egoistisk. Jeg spiser på restaurant og kjøper fine klær, sminker meg, drikker øl, drar på konsert.. Dette gjør jeg for meg selv, og dermed er det egoistisk? Ja, hvis man tenker veldig enkelt så er det det. Det ligger i mennesket natur å reprodusere seg, vi er født for å føre menneskeheten videre. Og ved å føde barn så gjør man også samfunnet en tjeneste, det er nemlig barna som er framtida.
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Det redda vel ikke akkurat parforholdet nei. Brukte det mest for å illustrere at å få barn kan ha bakgrunn i et egoistisk valg!
Brunhilde Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Leser hele tiden, både på KG og andre steder, om hvor egositisk det er å få barn, være seg egne fødte eller adopterte. Hvorfor se så negativt på noe av det fineste man kan oppleve her i livet? Det er mulig at det blir feil å si at det å få barn er egoistisk, men det er heller ikke en uselvisk handling slik noen ynder å gi inntryk av i tråden om en ekstra ferieuke...
Tabris Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 (endret) Alt man gjør fordi man selv har lyst/ønsker det, er vel pr. definisjon egoistisk, enten det gjelder få barn, ikke få barn, kjøpe en sjokolade eller kjøpe en ny bil. Endret 1. september 2007 av Tabris
Nigo-san Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Menneh... da vil det si at en kvinne som blir uønsket gravid og ikke tar abort, har en mer høyverdig moralsk grunn enn de som blir gravide av rent ønskemål? Selv om situasjonen ellers kan være til forveksling lik, så står vi da overfor ett ikke-egostisk og ett egoistisk tilfelle? Jeg er fremdeles av den formening at begrepet "egoisme" egner seg dårlig til å brukes i debatter for og imot barnefødsler. De eneste gangene det virkelig passer å dra inn egoisme-begrepet, er der ønsket om barn går ut over ønsket til noen annen- og da er det jo egentlig konteksten som diskuteres, ikke selve barnet.
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 Jeg er fremdeles av den formening at begrepet "egoisme" egner seg dårlig til å brukes i debatter for og imot barnefødsler. De eneste gangene det virkelig passer å dra inn egoisme-begrepet, er der ønsket om barn går ut over ønsket til noen annen- og da er det jo egentlig konteksten som diskuteres, ikke selve barnet. Enig!
Gjest Gjest_mamman_* Skrevet 1. september 2007 #18 Skrevet 1. september 2007 Man får jo stort sett barn for å tilfredstille sitt eget behov (om å få barn) - så da er det nok litt egoistisk ja. Man får vel ikke akkurat barn for å tilfredstille andre - enn seg selv? Man kan jo ikke akkurat si at det er av hensyn til barnet som ikke eksisterer ennå? (hvis det ikke skal adopteres da)
Gjest Vuori Skrevet 1. september 2007 #19 Skrevet 1. september 2007 [Man får vel ikke akkurat barn for å tilfredstille andre - enn seg selv? Man kan jo ikke akkurat si at det er av hensyn til barnet som ikke eksisterer ennå?
Top Gun Skrevet 1. september 2007 #20 Skrevet 1. september 2007 Er det alltid egoistisk å følge sine ønsker? Ønsker du deg noe å spise, er det egoistisk å kjøpe deg mat? Ønsker du å besøke venninnen din, er det egoistisk å gjøre det? Ja til alle spørsmålene, fordi egoisme er å handle i egeninteresse. Egosisme har et ufortjent dårlig rykte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå