*Enigma* Skrevet 15. september 2008 Forfatter #1901 Del Skrevet 15. september 2008 I min familie er høydepunktet ved ethvert selskap det Store Kakebordet, så det er minst 15 kaker om det er en ettårsdag. Hm, omtrent. Er litt slitsomt det også. Synes du er sterk som står i mot, det har jeg veldig vondt for i bursdager! I en travel hverdag for en arbeidende småbarnsmor er det nok umulig å ha masse kaker Der er det ingen hjelp å hente i huset fra mannfolka så lenge det er noe å gjøre ute. Kornet er viktigere å få i hus enn at det er 15 kaker på bordet Ikke er det så voldsomt vanskelig å være "sterk" heller når man vet at resultatet blir vondt i magen og diaré i noen dager etterpå :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 15. september 2008 #1902 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) duu.. jeg må spørre om noe. har meldt meg inn i vektklubb.no, og sliter litt med å forstå det matdagboken. utifra hva de sier, så skal jeg spise 1650 kcal om dagen. er det "lite" eller "mye"? og er kcal = fett? for de har laget en sånn "kake" som jeg skal se, og der skal jeg spise ca ja.. 70 % karbohydrater, 20% fett og 10% proteiner. men på min "kake" etter å ha skrevet inn hva jeg har spist i dag, er mer 25% proteiner, 35% karbohydrater og 40 % fett! men allikevel er jeg bare på 1530 kcal :klø: og hvorfor sier de jeg skal spise så mye karbohydrater? trodde det var liksom det man skulle se på jeg.. går forresten utifra at noe av fett prosenten er "sunt" fett, for jeg har spist fisk og makrell i tomat ogsånn i dag. Endret 15. september 2008 av LekeHusmor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 15. september 2008 Forfatter #1903 Del Skrevet 15. september 2008 duu.. jeg må spørre om noe. har meldt meg inn i vektklubb.no, og sliter litt med å forstå det matdagboken. utifra hva de sier, så skal jeg spise 1650 kcal om dagen. er det "lite" eller "mye"? og er kcal = fett? for de har laget en sånn "kake" som jeg skal se, og der skal jeg spise ca ja.. 70 % karbohydrater, 20% fett og 10% proteiner. men på min "kake" etter å ha skrevet inn hva jeg har spist i dag, er mer 25% proteiner, 35% karbohydrater og 40 % fett! men allikevel er jeg bare på 1530 kcal :klø: og hvorfor sier de jeg skal spise så mye karbohydrater? trodde det var liksom det man skulle se på jeg.. går forresten utifra at noe av fett prosenten er "sunt" fett, for jeg har spist fisk og makrell i tomat ogsånn i dag. 1650 kcal om dagen er mer enn det jeg skal spise Normalt forbrenner en voksen kvinne ca 2000 kcal pr dag, hvis hun er normalt aktiv. Kcal er så definitivt ikke lik fett, kcal er det du får i deg av energi fra maten du spiser. All mat (bortsett fra lightdrikker o.l inneholder jo kcal. Den kaka er sånn du bør spise, en kcal er en kcal uansett om det er fett, proteiner eller karbohydrater, men den inndelinga der er den som er mest gunstig i forhold til å unngå hjerte- og karsykdommer. Om du ligger på 40% fett og fortsetter å ligge der bør du gjøre noe drastisk med kostholdet ditt, men dersom det kun er en sjelden gang du ligger så høyt så er det ikke nødvendigvis noe galt i det. Karbohydrater er den viktigste energikilden, derfor skal du spise mest av karbohydrater. Karbohydrater er blant annet det næringsstoffet som leverer energi til hjernen, men du må passe på typen karbohydrater. Raske karbohydrater som du finner i hvitt mel, sukker, vanlig pasta, hvit ris o.l får blodsukkeret ditt til å stige raskt, gi deg masse energi, før det daler igjen og du føler deg trøtt og slapp. Derfor bør du få i deg trege karbohydrater som gir deg en jevnere stigning i blodsukkeret og du slipper da også den raske nedturen. Gode eller trege karbohydrater finner du i fullkornsprodukter/grove kornvarer, grønnsaker og frukt. Brun ris og fullkornspasta er også ok, samt meieriprodukter. Men, når det gjelder meieriprodukter må du være litt forsiktig fordi de inneholder mye fett, og det er ikke av det gunstige slaget. Meieriprodukter inneholder hovedsaklig mettet fett som ved høyt inntak kan gi økt kolestrol og dermed også større fare for hjerte- og karsykdommer. Anbefaler deg å lese litt på nett, søk på google, les litt på sidene jeg foreslo for deg, og ikke minst, les hva som står på sidene til vektklubb.no. Veldig mye av det du lurer på står det svar på der, men du må lete litt altså Det er forresten bare å spørre Ikke alltid jeg kan svare, men skal prøve så godt jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 15. september 2008 Forfatter #1904 Del Skrevet 15. september 2008 Da er jeg ferdig med dagens treningsøkt. 25 min sykkel, 20 min intervaller på tredemølla, 55 min spinning. Ikke så aller verst det, formen føles bra på tredemølla, litt slappere i spinningsalen, men det blir litt tett der når det er mange der som sliter og svetter. I tillegg har jeg jo da trent en liten stund, så jeg merker at formen ikke er helt på topp enda. Ellers har jeg vært hos frisøren igjen. Klippet håret enda litt kortere bak, og fikk frisket opp fargen litt. Deilig å bli dullet litt med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansjoni Skrevet 15. september 2008 #1905 Del Skrevet 15. september 2008 I min familie er høydepunktet ved ethvert selskap det Store Kakebordet, så det er minst 15 kaker om det er en ettårsdag. Hm, omtrent. Er litt slitsomt det også. Synes du er sterk som står i mot, det har jeg veldig vondt for i bursdager! I min familie også. Eller, det er høydepunkt nummer 2, etter Det Store Koldtbordet. Alt for masse mat er det iallefall, mottoet "på en slik dag skal det ikke mangle noe på bordene" etterleves på høyeste plan og nivå. For øvrig trenger det ikke være fest for at det skal være sånn, det holder at vi er hjemme på helgebesøk. To middager om dagen, er helt normalt liksom. Å prøve å stå imot er fånyttes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1906 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Jeg liker ikke høsten. I alle fall ikke sånne kjipe høstdager da man bare må på jobb. Jeg liker å kunne ligge lenge, kose meg under en varm dyne og ligge å døse. Helt greit å kle på seg varme klær og dra på en tur i skogen eller fjellet når det er fint vær og man kan ha med seg varm kakao osv, også komme hjem til varm hytte med fyr på peisen etter turen. Det jeg ikke liker er å stå opp til et kaldt soverom, tusle ut på et like kaldt bad, stresse av gårde til jobb lenge før man har fått gnidd søvnen ut av øynene, sitte på banen med andre likesinnede, og komme på jobb til åpent landskap med et støynivå som er alt for høyt for mitt stakkars hode sånn tidlig på morgenen. Det er det jeg misliker sterkest med jobben min, vi sitter i åpent landskap, dermed kan folk komme bort og se på skjermen min, vi har konstant støy, og en kollega som slipper ut alt av kroppslyder høyt og tydelig. Gjerne etterfulgt av en eller annen fornøyd lyd eller kommentar. Dessuten elsker han å sitte og plystre, høyt, falskt og skingrende. Eget kontor framstår som drømmen akkurat nå. Savnet etter en å krype sammen under teppet i sofaen med blir ekstra sterkt i disse tider. Ikke at jeg gjorde det så ofte da jeg faktisk hadde kjæreste, men drømmen om akkurat det er ganske sterk nå. Savner kroppskontakt, en å krype inntil, en som kan varme meg, gi meg kos. Jeg er omtrent ikke hjemme for tida, orker ikke sitte i en tom, kjølig leilighet aleine. Tyr til treningssenteret i stedet. Sikkert ikke det verste stedet å tilbringe tida sånn helsemessig sett. Jeg får jo dosen min med trening og vel så det. Samtidig som jeg lengter etter noen, er jeg jo ikke forelsket engang. Bortsett fra småflørting med Andy, er det ingen som interesserer meg nevneverdig, og Andy er egentlig bare tidsfordriv. Det fører ingensteds, og jeg bare venter på at en av oss eller begge skal gå lei. Tror jeg må se å komme meg på fest med guttegjengen min igjen. Trenger litt mannlige innslag i hverdagen min, men å gå ut og feste frister strengt tatt ikke. Det ødelegger sånn for dagen etter, og er det noe jeg ikke har "råd" til nå mens jeg forsøker å gå ned så er det vel de store utskeielsene og en lang, lat søndag. Endret 16. september 2008 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 16. september 2008 #1907 Del Skrevet 16. september 2008 Det er på slike dager det er godt å kunne ta med seg en kopp te under dyna med en god bok rett før man legger seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1908 Del Skrevet 16. september 2008 Det er på slike dager det er godt å kunne ta med seg en kopp te under dyna med en god bok rett før man legger seg Er ikke så glad i senga mi om dagen, den er så tom Men en tekopp foran tv-en tror jeg nok det blir i kveld ja, sammen med pc-en og forhåpentligvis en god samtale på msn. Må bare huske å kjøpe te.... Er så fryktelig distré om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 16. september 2008 #1909 Del Skrevet 16. september 2008 De har en nyyydelig te på den tebutikken på byporten som heter Blue Hawaii, skikkelig deilig te! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1910 Del Skrevet 16. september 2008 De har en nyyydelig te på den tebutikken på byporten som heter Blue Hawaii, skikkelig deilig te! Tebutikken på Byporten tror jeg ikke jeg har vært noen gang. Kanskje jeg skulle ta meg en tur dit en gang. Pleier som regel å stikke innom Blackcat i Grensen når jeg skal ha te i løsvekt, også et veldig bra sted for å skaffe seg te Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 16. september 2008 #1911 Del Skrevet 16. september 2008 Kan godt hende de har den der også. Jeg pleide alltid å drikke den på stamkafèen til trekløveret mitt i Porsgrunn, så jeg bare var innom på byporten tilfeldig for å spørre etter den. Black Cat har jeg gått forbi flere ganger, ser jo ut som om de har et kjempegodt utvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1912 Del Skrevet 16. september 2008 Hmmm, nå er jeg litt i villrede her. Jeg ble nettopp oppringt av en hodejeger, som tydeligvis hadde gjort leksa si. Han visste utmerket godt hvem jeg var og hva jeg jobbet som. Lurer på hvem han har snakket med. Har sjekket på LinkedIn og funnet ut at han har en del av mine tidligere kollegaer og kompiser som kontakter, men noe usikker på om noen av dem ville anbefalt meg sånn uten videre. Skal i alle fall spise frokost med ham i morgen. Egentlig trives jeg veldig, veldig godt i den jobben jeg har, jeg vet jeg har gode muligheter for å utvikle meg her. Samtidig er jeg jo interessert i en bedre karriere enn det foreløpig ser ut til at jeg kan få her. Jeg kan tenke meg andre utfordringer, kanskje gjøre noe helt annet enn det jeg gjør nå. Dette kan være en once-in-a-lifetime opportunity... Uansett er det jo vanskelig å si noe før jeg får høre mer i morgen, likevel fikk det meg jo inn på tanken om å skifte beite... Usj, ikke bra, også blir jeg jo litt nysgjerrig på hvem som kan ha sagt noe om meg, hvis jeg ikke får vite det i morgen kommer jeg jo til å dø av nysgjerrighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 16. september 2008 #1913 Del Skrevet 16. september 2008 Jupp, men for meg ble det litt sånn ekstra: gni det inn Jeg satt jo der og kunne ikke spise kake Altså, jeg vet du ikke mente det sånn, men det ble litt sånn likevel. Hvis det er noen trøst fikk jeg ikke skikkelig middag, siden de da altså hadde glemt at jeg ikke spiste kjøtt (til tross for at det har vært sånn i 15 år...) Det var forøvrig krem på kaka, og jeg tåler egentlig ikke krem heller... Så jeg ble dårlig etterpå. Smakte mest vanilje, jeg trodde det var vanilje... Men jeg skjønte etterpå at det var krem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansjoni Skrevet 16. september 2008 #1914 Del Skrevet 16. september 2008 Whee, så spennende! Det kan jo være den sjansen Lykke til med møtet LinkedIn er bra til sånne formål har jeg skjønt. Kanskje jeg burde revurdere det jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 16. september 2008 #1915 Del Skrevet 16. september 2008 Åååh så spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1916 Del Skrevet 16. september 2008 Whee, så spennende! Det kan jo være den sjansen Lykke til med møtet LinkedIn er bra til sånne formål har jeg skjønt. Kanskje jeg burde revurdere det jeg også Veldig greit å kunne finne litt ut om han hodejegeren ja Er fortsatt fryktelig nysgjerrig på hvem som kan ha sagt noe. Kan liksom ikke se for meg at D har sagt noe som helst om meg til noen hodejeger. Får ikke helt følelsen av at jeg eksisterer i hans lille verden lenger :gjeiper: Får vel bare smøre meg med tålmodighet til i morgen. Gratis frokost er jo uansett ikke å forakte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1917 Del Skrevet 16. september 2008 Funderer fortsatt på han hodejegeren. Aner ikke hvordan han har hørt om meg, eller hvorfor i alle dager han tror at jeg kan være aktuell for den jobben. Jobben er innenfor et område jeg ikke har noen utdannelse. Riktignok har jeg interesse innenfor området, men ingen formell utdannelse, ikke vet jeg om så mange som er oppmerksomme på at jeg er veldig interessert i emnet heller. :klø: Jeg får spørre i morgen, det må jo være lov for meg også å prøve å finne ut litt hvem som har gitt ham et hint om meg, og hvorfor han tok kontakt med meg akkurat i forbindelse med denne jobben, og nå? Han var litt for godt oppdatert på den jobben hvor fra vi begge har kontakter...litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg i forhold til hvorfor jeg ikke fikk fortsette der. Også veldig usikker på hva han vet, tror jeg må prøve å grave litt diskré der. Fikk en følelse av at han nesten vet mer enn meg. Er ferdig med dagens treningsøkt. Utrolig fornøyd med dagens innsats, som bestod av 25 min sykkel, 10 min intervaller på tredemølle, 30 min styrketrening, som for øvrig gikk enormt mye bedre denne gangen enn forrige gang. Dette til tross for at jeg ikke har trent noe styrke i mellomtiden. Nå var jeg ikke så forferdelig langt unna der jeg lå da jeg tok en pause i styrketreninga. Dette får meg til å føle at jeg kan komme meg tilbake igjen om ikke alt for lang tid. Avsluttet økta med 90 min spinning. Digger instruktøren, han er utrolig inspirerende. Han er skikkelig kul, og tøffere enn toget I tillegg spiller han inspirerende og tøff musikk. Blant annet Master of Puppets, Paradise city, Poison o.l. Det er ikke mange andre som prøver seg på hardrock/metal. Forrige gang mener jeg han hadde med bl.a Marilyn Manson også, men han har måttet kutte noe i den svarte musikken fordi enkelte andre ikke er like begeistret for meg Fikk ros for god innsats av ham i dag, blir litt satt ut når instruktørene legger merke til meg. Er liksom ikke helt vant til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 16. september 2008 #1918 Del Skrevet 16. september 2008 Synes absolutt du har lov til å spørre, det ville jeg gjort hvertfall. Ville syntes det var litt ubehagelig jeg, om han visste så mye uten at jeg visste hvem kilden hans var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 16. september 2008 #1919 Del Skrevet 16. september 2008 Klart du må spørre om hvor han har fått tak i opplysningene om deg. Det er det minste du bør forvente. Men - en spennende samtale, da. Jeg tror jeg hadde blitt litte gran nysgjerring, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 16. september 2008 Forfatter #1920 Del Skrevet 16. september 2008 Klart du må spørre om hvor han har fått tak i opplysningene om deg. Det er det minste du bør forvente. Men - en spennende samtale, da. Jeg tror jeg hadde blitt litte gran nysgjerring, jeg. Kan bli en spennende samtale ja Litt dårlig samvittighet har jeg jo for å møte ham, ettersom jeg tross alt liker meg i jobben min. Føler det litt slemt overfor sjefen min. Samtidig så ønsker jeg jo å holde mulighetene for en eventuell drømmejobb åpne, og eneste muligheten for det er å i det minste møte ham slik at han får et visst inntrykk av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg