Gå til innhold

Spørsmål til en journalist.


Fremhevede innlegg

Gjest Curious.
Skrevet

Etter Åndsverksloven paragraf 45 kan man ikke publisere bilder av personer uten at vedkommende har gitt sitt samtykke. (dog med enkelte unntak) Mitt spørsmål er da: hva med bildene som er kjøpt fra byråer eller som er merket illustrasjonsbilde? Er det i utgangspunktet gitt tillatelse til at disse kan benyttes fritt etter at de er kjøpt? Eller omfattes de av det samme lovverket?

Med andre ord: har personer på illustrasjonsbilder gitt samtykke til at disse bildene kan brukes?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fotografen_*
Skrevet
Etter Åndsverksloven paragraf 45 kan man ikke publisere bilder av personer uten at vedkommende har gitt sitt samtykke. (dog med enkelte unntak) Mitt spørsmål er da: hva med bildene som er kjøpt fra byråer eller som er merket illustrasjonsbilde? Er det i utgangspunktet gitt tillatelse til at disse kan benyttes fritt etter at de er kjøpt? Eller omfattes de av det samme lovverket?

Med andre ord: har personer på illustrasjonsbilder gitt samtykke til at disse bildene kan brukes?

Illustrasjonbilder der mennesker er innvolvert er motiver der modeller benyttes. (Illustrasjonsmodeller). Da det er jobben til disse modellene å posere på illustrasjonsfoto, har disse gitt sitt samtykke til å bli fotografert.

Skrevet
Etter Åndsverksloven paragraf 45 kan man ikke publisere bilder av personer uten at vedkommende har gitt sitt samtykke. (dog med enkelte unntak) Mitt spørsmål er da: hva med bildene som er kjøpt fra byråer eller som er merket illustrasjonsbilde? Er det i utgangspunktet gitt tillatelse til at disse kan benyttes fritt etter at de er kjøpt? Eller omfattes de av det samme lovverket?

Med andre ord: har personer på illustrasjonsbilder gitt samtykke til at disse bildene kan brukes?

Ja

Gjest vimselot
Skrevet

Hvis du tar bilder selv, f.eks. midt i Carl Johansgate, trenger du ikke å spørre personene om de vil være med på bildet, med ett unntak: de må kunne byttes ut med "hvem som helst", og ikke være viktig for å illustrere historien du vil fortelle. Samme om bildet blir fint.

Samme gjelder reporasjefilm.

Nrk spør ikke når de filmer i f.eks Oslos gater, men de må spørre om de f.eks. skal filme en eller flere personer som er viktig for bildet/historien.

Men bruker du bilder du har kjøpt fra et byrå f.eks., er modellene alt betalte og du trenger kun betale byrået, men du eier dermed ikke bildet, og kan ikke bruke det til andre formål, dvs. kommersielt, til annet enn avtalt, men du kan fint henge det på veggen hjemme om du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...