Gå til innhold

jeg lurer på noe

Fremhevede innlegg

Gjest anonymen
Skrevet

er det farlig for leveren å drikke en eller to øl annenhver dag? Hvordan påvirker det helsen? Er det verre enn å drikke brus?

Hva er tegn på begynnende alkoholisme?

Hvis man drikker ofte, også i små mengder, vil man etterhvert tåle mer eller mindre når man drikker, altså blir man fortere eller saktere full?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt for leveren å drikke øl annenhver dag i det lange løp. Mye verre enn å drikke brus.

Jeg mener at hvis man drikker alkohol så ofte som hver/annenhver dag, er dette tegn på begynnende alkoholisme. Kroppen vil etterhvert utvide toleransegrensen., og man tåler mer alkohol, dvs inntil et visst punkt, da man har drukket så mye over så lang tid at leveren begynner å bli påvirket - da tåler man mindre.

Etter min mening er alkohol svært skadelig annet enn i små mengder en gang i blandt. Mange tror at alkoholikere er uteliggere som ligger på gata - det er ikke tilfelle - de kan være hvem som helst i blandt oss.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror ikke man blir alkoholliker av å drikke en til to pils annenhver dag dersom man ikke har anlegg for det eller øker mengden.

Grunnen til at alkohol - som pils, vin eller sprit - er mer skadelig for kroppen enn f.eks. brus er at i tillegg til å bryte ned sukkeret og de andre næringsstoffene må bryte ned alkoholen. Det er leveren som gjør den oppgaven.

Tegn på begynnende alkoholisme er at man "MÅ" ha det. Hvis man ikke klarer en hvit periode har man et problem.

Merk at noen kan drikke store mengder alkohol hele livet uten problemer, andre kan bli alkoholiker eller pådra seg andre alkoholrelaterte sykdommer etter kort tid. Det er således verken mengden eller hyppigheten alene som avgjør dette, men sammensetningen av ens kropp og dens evne til å bryte ned alkohol.

Skrevet

Nei, det er ikke bare hyppigheten/mengden som spiller inn, men det er en avgjørende faktor det også. Jeg mener at man er slkoholiker om man drikker alkohol hver dag. Være seg to øl eller en liter brennevin. Selv om man tror man ikke er avhengig mens det står på, kjenner man det den dagen man skal prøve å klare seg uten.

-imli, pårørende til div. alkoholikere, og derfor muligens en smule forutintatt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Nei, det er ikke bare hyppigheten/mengden som spiller inn, men det er en avgjørende faktor det også. Jeg mener at man er slkoholiker om man drikker alkohol hver dag. Være seg to øl eller en liter brennevin. Selv om man tror man ikke er avhengig mens det står på, kjenner man det den dagen man skal prøve å klare seg uten.

-imli, pårørende til div. alkoholikere, og derfor muligens en smule forutintatt.

Jeg er enig i at dersom man ikke klarer å la være å drikke så er man alkoholiker, men jeg er ikke enig i at man er alkoholiker dersom man drikker hver dag.

Jeg vil gjerne understreke at jeg ikke forsvarer eller reklamerer for daglig alkoholinntak, bare at det ikke er noen automatikk i det.

Skrevet

Neida. Men jeg mener at samfunnet legger opp til alkoholisme. Det er et sosialt press for å drikke alkohol (ikke bare for ungdommer, men også for godt voksne mennesker), alkohol er så sosialt akseptert at fest/hyggelig samvær er ensbetydende med alkohol, utesteder sjenker berusede mennesker og får stadig press for lengre åpningstid, alkohollovgivningen blir stadig mer liberal (spesielt etter at rusbrus ble innført), stadig yngre mennesker drikker alkohol, og nordmenn drikker stadig mer alkohol.

Å ikke klare å la være å drikke, og å drikke hver dag, er som regel to sider av samme sak.

Gjest vimselot
Skrevet

Man kan drikke en enhet alk hver dag, men øker man inntaket, tåler man mer.

Litt enig med Blondie nå, men når anlegg eller talent/tålegrensen for å bli alkoholiker, skal måles, vet jeg ikke hva jeg skal si nå, men har nettopp fått høre at en venn av meg ligger på sykehus pga alk.

Så jeg kan ikke svare saklig nå.

Skrevet

Det er et vanskelig spørsmål. Selv om man ikke drikker hver dag kan man være alkoholiker. Hva med periode drankerne da? De klarer jo å holde opp i perioder og noen forsøker å overbevise seg selv om at da er det jo ikke et problem.

Problemet for en alkoholiker trenger ikke være det å stoppe, men det å klare å ikke begynne igjen.

Jeg tenker at alkohol kan være et problem når du selv ikke klarer å bestemme hvor mye du skal drikke og hvor lenge, når du først begynner å drikke.

Når man prioriterer alkohol over andre "viktigere" ting og dette begynner å gi konsekvenser for en selv og de rundt en.

Selvfølgelig er det graden av dette som teller, så det er vanskelig å komme med et fasitsvar.

Skrevet

Hovedinnlegger her..

takk for at dere har tatt dere tiden til å svare.

jeg bare lurer på om det er sånn at hvis man f.eks merker eller føler at man har et alkoholproblem og vil bli kvitt det, om man kan f.eks få hjelp uten å gå gjennom fastlege og sånt. kan man f.eks søke seg på sånne steder som f.eks modum bad UTEN å gå gjennom lege?

er det sånn at man har lettere for å få alkoholproblemer eller begynnende alkoholproblemer om man har en depresjon?

Skrevet
er det sånn at man har lettere for å få alkoholproblemer eller begynnende alkoholproblemer om man har en depresjon?

De første tingene du spør om vet jeg ikke noe om, men til det jeg siterer her er svaret JA. Alkohol vil fungere som en trøst eller noe som fjerner konsentrasjonen din om problemet/depresjonen - dessuten er det ikke noe godt tegn i seg selv om man drikker mer enn man ellers pleier om man har ulike bekymringer. Det er jo ingen god måte å løse eller avlaste problemet på - men dessverre en ganske vanlig løsning :forvirret:

Skrevet

Noen alkoholikere trenger bare å innta et par enheter alkohol for å oppnå tilsvarende effekt til en som drikker 10 enheter alkohol. Det er ikke nødvendigvis mengden som avgjør, det er det tvingende behovet for å drikke alkhol som definerer om en er misbruker. Den ytre faktoren som avgjør om det er et misbruk, er om alkholinntaket overstiger det som er allment sosialt akseptabelt. Og det vil jo variere fra gruppe til gruppe. I en gruppe kan det være unormalt å drikke hver helg, mens i andre grupper er det gjerne normalt å drikke 3 ganger i uken. En må se på totalen og konsekvensen av drikkemønsteret.

Tror ikke alkhol har noen positiv effekt på en depresjon. Det er ikke bare rusen som gjør at det blir gøy. Det sosiale laget har nok sitt å si også.

Har man det vanskelig fra før av, vil det neppe bli bedre. Heller tvertimot.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror du må gå gjennom fastlegen din. Men kan du ikke ringe til Modum bad eller en annen slik institusjon og høre - de kan i allefall svare deg korrekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...