Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Vet ikke helt om dette er riktig kategori, men prøver her likevel. Det gjøres arbeid i boligkomplekset her hvor jeg bor for tiden, noe som også krever at byggefolkene må inn i hver enkelt leilighet. Og det er selvfølgelig greit. Det jeg ikke synes er helt greit, er at de vil ha en nøkkel inn til leiligheten HELE høsten... Jeg spurte om det betydde at man plutselig kunne oppleve at det kom en hel masse mennesker inn i leiligheten, hvorpå han svarte nølende; "mjaaa... ikke MANGE!" Jeg har hatt et skikkelig tøft år, og denne høsten oppleves som ganske retraumatiserende for meg. Til tross for at jeg nok burde tatt permisjon for lengst, har jeg fortsatt som vanlig, og merker godt at det egentlig er for mye for meg. Derfor er jeg avhengig av den rekonvalisensen jeg føler når jeg er hjemme. Jeg føler at dersom noen alltid har tilgang inn hit, så mister jeg muligheten til å ta meg inn igjen, og dermed mister enhver evne til å fortsette med dagliglivet (noe jeg kanskje ikke bør med tanke på hvordan det egentlig står til med meg, men det er en annen diskusjon). Jeg har lyst til å fortelle dem at de kan ringe meg dagen før de trenger å komme inn (det blir flere ganger), og at de da kan få nøkkelen, og så får jeg den igjen etterpå. Det blir klønete, men jeg føler en mye større ro, dersom det kunne blitt gjort på den måten. Jeg fortalte dette til mamma, og hun sa at jeg kunne jo prøve, men måtte ikke regne med at dette var greit. Jeg hadde ikke tenkt til å spørre, men å fortelle at sånn var det nødt til å bli. Ellers er jeg en hyggelig beboer, og har aldri sagt eller gjort noe i mot de prosjektene som har pågått i løpet av de årene jeg har bodd her. Jeg har ofte hørt naboer skrike til styret i raseri, men jeg har alltid vært hyggelig. Hadde selvfølgelig tenkt til å si i fra på en hyggelig måte også. Så føler at jeg har litt "å gå på". Hva synes dere? Er jeg urimelig?
Gjest *smak* Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Enig med StockDama, du er ikke urimelig. Jeg hadde iallefall ikke gitt fra meg nøkkelen til totalt fremmede. Ubehagelig at ukjente mennesker innvarderer privatlivet på den måten.
Gjest Pax Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 Jeg har sosialangst, og hadde ikke fikset det. hjemmet skal jo være et fristed. Du kan jo forklare, hender jeg må det, og har alltid blitt møtt med forståelse.
Gjest TS Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Jeg har sosialangst, og hadde ikke fikset det. hjemmet skal jo være et fristed. Du kan jo forklare, hender jeg må det, og har alltid blitt møtt med forståelse. Ja, det er akkurat det jeg også mener! Jeg har begynt å lure på om jeg kanskje har sosial angst selv (forbigående om ikke annet), så tenkte å si det sånn, uansett om jeg har det eller ikke... Men gruer meg veldig, de er "gamle gubber", og ikke akkurat av den typen jeg føler for å åpne sjelen min for.. Er så redd for å bli kjeftet på.. Vet jo at de sikkert ikke kommer til å gjøre det, men er redd for det likevel. Så jeg lager en skikkelig forsvarstale klar i hodet, som jeg går over og over, og så blir jeg helt utmattet etterpå... Slitsomt.. Pax: hvordan opplever du å ha sosial angst? Hva gjør du for å håndtere det? Veldig godt å høre at dere ikke synes jeg er urimelig, er så lett å bli usikker!
Fakse Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Dersom det overhode ikke lar seg gjøre at de får nøkkelen dagen før de trenger den sånn som du sier, så kan du jo kanskje montere sikkerhetslenke som du har på når du er hjemme? Da vil du i alle fall være helt sikker på at ingen låser seg inn når du er der uten at du er klar over det. Skjønner godt at det føles slitsomt at de ønsker å ha full tilgang, men samtidig skjønner jeg jo at det er mest praktisk i en byggeprosess å ha det. Må være litt av en kabal de skal få til å gå opp dersom de må planlegge hver gang de skal inn i en leilighet.
Gjest Pax Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 (endret) Pax: hvordan opplever du å ha sosial angst? Hva gjør du for å håndtere det? Veldig godt å høre at dere ikke synes jeg er urimelig, er så lett å bli usikker! Neida, du er ikke urimelig! Jeg fikk det på barneskolen pga mobbing, men jobbet det av meg, og hadde det ikke i mange, mange år. Men så ble jeg utbrent av den gamle jobben min, ble sykemeldt, og da kom sosialangsten tilbake. Jeg jobber med å bli kvitt det, og tror jeg kan klare det, selv om mange hevder at det ikke går, at sosialangst har man for alltid. Jeg gjør stadig ting jeg egentlig ikke tør å gjøre, kaster meg ut i nye situasjoner. Og for hver situasjon jeg mester/takler, går bedre. Nå jobber og studerer jeg, treffer daglig på nye mennesker i både jobb og studie, og det går bra. Som regel oppfatter folk meg som åpen og sosial, og ikke en som har sosialangst i det hele tatt. Men det har jeg, jeg er bare flink til å skjule det. Jeg leker en "lek" med meg selv, jeg later som om jeg ikke har det, og at jeg klarter ting fint. Og det hjelper litt, i alle fall. Jeg nekter å la angst styre livet mitt. Det hadde vært så "lett" å gi etter, i stedet for å sloss med meg selv hver dag, men jeg har ikke tenkt å gi opp. Endret 31. august 2007 av Pax
Nabodama Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Jeg lurer litt på hva slags arbeid de skal gjøre som krever at de har tilgang til leiligheten din hele høsten? Jeg synes de er urimelige som mener man skal gi ut en nøkkel til fremmede for flere mnd. Jeg hadde IKKE gjort det.
Gjest Vampyra Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Ja dette synes jeg var rart. Selvsagt, skal de fikse badet ditt eller lignende tar arbeidet lang tid og det er ikke sikkert de har mulighet til å jobbe sammenhengende. Da kreves det også tilgang til leiligheten når de har behov for det. Da blir det vanskelig å avtale å få nøkkel hver eneste gang. Men så lenge de ringer på først og ikke buser inn når du er der blir det vel litt bedre? Og det skulle man da tro de gjorde?
Gjest beekeeper Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Jeg synes ikke at det spiller noen rolle om du er dårlig eller har angst. Nøkler bør de ikke få uansett! Jeg hadde aldri akseptert at noen fremmede hadde tilgang til mitt hjem, snekkere eller ikke.
Gjest vimselot Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Ts trenger ikke oppgi noen grunn, jeg hadde overhodet ikke likt at noen bare låste seg inn her hos meg, tenk om jeg ikke var i form, kom naken ut fra dusjen, eller lå og hadde sex? Ts er ikke urimelig, jeg hadde sagt i fra, og forlangt at de ringer først, akkurat det med at de hadde nøkler var ikke så viktig, men jeg hadde likevel ikke godtatt at de bare låste seg inn. Vet ikke om jeg ville godtatt at de hadde nøkler engang, har selv nøkler til bl.a mine foreldres bolig, men jeg ringer da først og spør om det passer at jeg kommer innom.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Jeg har ytterst vanskelig for å tro at de bare buser inn uten å ringe på først....
Cata Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Ikke urimelig i det hele tatt. Så lenge de kan få tilgang til nøkkelen når de trenger den så må det være bra nok. Men skjønner forsåvidt at de gjerne vil beholde nøklene i den perioden arbeidet står på for de flekser sikkert litt mellom leilighetene når de jobber. Men så lenge du sier fra på en fin måte og de kan få tilgang til leiligheten din uten problemer når de trenger det så bør det gå helt greit.
La Luna Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Jeg har ytterst vanskelig for å tro at de bare buser inn uten å ringe på først.... Det tror ikke jeg heller, men allikevel ville jeg ikke at de skulle hatt nøkkel til enhver tid....hvis jeg f.eks. har sex, stopper jeg ikke midt i for å åpne opp døra, er ikke sikkert jeg enser at det ringer på engang. Og da vil jeg helst ikke ha to byggfolk plutselig stående på soverommet mitt.....eller hvis jeg står i dusjen er det ikke sikkert jeg hører ringeklokka. Så når jeg kommer naken ut fra badet står det et par stykker i stua? Jeg tror ikke jeg ville levert ut nøklene mine for en hel høst uten en mer spesfikk avtale.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Når baderom og slikt pusses opp i leiligheter må man som regel flytte ut den perioden det gjøres. Dersom det er badet det er snakk om her har de nok valgt å gjøre det på en slik måte som tillater beboerne å bli boende i leiligheten (nå vet vi jo ikke om det er badet da), og da blir alternativet slik. Håndtverkere jobber bare på dagtid, så da er vel de aller færreste hjemme for å ha sex. Dersom man er hjemme hele dagen er det forsåvidt greit at man ønsker å inngå en avtale om at de skal få tilgang når de trenger det. Men da er de også avhengige av at man kan komme med nøklene asap. Jeg forstår ts sine ønsker, men man må også se håndtverkernes side av saken. De skal tross alt fikse opp i noe i hennes leilighet og da må man vurdere om man ønsker å få det fikset eller ikke. (forsåvidt lettere å vurdere nødvendigheten av at de har tilgang hele høsten når man ikke vet hva de skal)
Gjest vimselot Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Ville ikke gitt nøkler, men i fare for å bli kalt rasist, har jeg ikke skrevet det. La oss si at ts gir nøkler til bygningsarbeidere. De bruker kanksje tre mnd på jobben, har kopiert nøkler og låser seg inn og stjeler pc, dvd osv.
caso Skrevet 2. september 2007 #17 Skrevet 2. september 2007 I et borettslag / kompleks står det ofte i leiekontrakten til borettslaget at borettslaget har tilgang til leiligheten til beboere ved nødvendig vedlikehold. Normalt skal dette varsles i god tid og oppgi tidsperiode. Hvis du ikke gir fra deg nøkkel, kan det hende styret gir ut nøkkel. Jeg skjønner frustrasjonen, men ikke sikker på at det er urimelig. Dette må du sjekke i kontrakten din. Slikt arbeid skal selvsagt skje i "normal arbeidstid", dvs mellom kl 08 - 18.
¤flicka¤ Skrevet 2. september 2007 #18 Skrevet 2. september 2007 Du kan vel skrive en lapp til håndverkerne, og henge den på døra? Der kan du si noe sånt som at du håper de kan banke på/ringe på før de låser seg inn, slik at du ikke risikerer at de plutselig står i gangen.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2007 #19 Skrevet 2. september 2007 Jeg har ytterst vanskelig for å tro at de bare buser inn uten å ringe på først.... Jeg har dessverre opplevd det. De var vant til at det ikke var folk på dagtid så var man plutselig syk en dag og rakk bare å slenge rundt seg et håndkle før de sto i stuen. Var husverten som hadde gitt dem nøkkel. Så trådstarter - NEI jeg hadde ikke gitt dem nøkkel og ikke hadde jeg gitt dem en lang forklaring heller. Det med sikkerhetslenken var en god ide - men i utgangspunktet hadde jeg ikke gitt meg på å gi fra meg nøkkel. Det MÅ kunne gå an å avtale på forhånd ca tidspunkt og i verste fall får de vel komme å hente nøkkelen på arbeidsplassen din da.
venus* Skrevet 2. september 2007 #20 Skrevet 2. september 2007 I et borettslag / kompleks står det ofte i leiekontrakten til borettslaget at borettslaget har tilgang til leiligheten til beboere ved nødvendig vedlikehold. Normalt skal dette varsles i god tid og oppgi tidsperiode. Hvis du ikke gir fra deg nøkkel, kan det hende styret gir ut nøkkel. Jeg skjønner frustrasjonen, men ikke sikker på at det er urimelig. Dette må du sjekke i kontrakten din. Slikt arbeid skal selvsagt skje i "normal arbeidstid", dvs mellom kl 08 - 18. Slik er det ï borettslaget vårt også. Når de fikset blant annet ventilasjonsanlegget i alle leilighetene, så var de innom leilighetene i en ukes tid. De var veldig flinke til å ringe på først. Tror ikke håndverkere til se at folk har sex mer enn de som har sex vil bli sett på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå