Gå til innhold

Trening?


Gjest Gjest_Vera_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vera_*

Ser her på forumet at det er flere som fører opp gåturer som trening. Jeg forbinder trening med noe som er litt mer anstrengende enn som så, for eksempel løping, kampsport, aerobic, styrketrening osv.

Har vi blitt så stillesittende og i dårlig form at vi har begynt å kalle gåturer for trening? Hva er terskelen din for å kalle noe for "trening" (i form av fysisk aktivitet)?

Kom med synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Selvsagt er gåturer trening!

Man kan ha høyintensitet trening og man kan ha lav intensitet trening. Ikke alle passer det for å jogge (kommer ALDRI på tale for min del) og når jeg da velger en gåtur som alternativ til treningssenteret en søndag med fint vær og jeg går i 45 minutter da er dette trening. Går jeg fort og i oppoverbakke så er det i tillegg karboforbrennende trening.

En person som aldri har vært noe vant til å trene og som går rundt huset tre ganger på 15 minutter er også ute og trener. Det fine med gåturer er at det er et lavterskel treningssystem som ALLE kan gjøre uansett hvor de bor og uten dyrt utstyr.

For meg er gåturer et supplement til styrketrening og et absolutt must om vinteren for å komme ut i sol og dagslys slik at vinterdepresjoner kan holdes i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir en gåtur trening om jeg skifter om til treningsklær, har på pulsklokke og går i et tempo der jeg blir god og svett og får opp pulsen.

Men - en spasertur med høyhelte støvletter og skjørt ser jeg ikke på som trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåtur der man bare "dasser" avgårde i snegletempo, ser jeg ikke på som trening.

F.eks å gå tur med hunden.(den stopper jo annenhver meter og snuser)

Men rask gange så man blir god og varm(svett) ser jeg på som trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hm, i mitt hodet sorterer gåturer mer under ordet trim. Men hallo, det er bare ord. Hvis noe føles som trening så er det vel trening, uavhengig av aktivitet, sted, tid, antrekk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her på forumet at det er flere som fører opp gåturer som trening. Jeg forbinder trening med noe som er litt mer anstrengende enn som så, for eksempel løping, kampsport, aerobic, styrketrening osv.

Har vi blitt så stillesittende og i dårlig form at vi har begynt å kalle gåturer for trening? Hva er terskelen din for å kalle noe for "trening" (i form av fysisk aktivitet)?

Kom med synspunkter.

spørs vel også hva slags tempo man har på gåturen det, jeg regner gåturer som trening, tar jeg på treningstøy og raser oppover i marka eller andre områder der det er oppover og nedoverbakker etc etc, blir god og svett etter kort tid, til tross for at jeg trener styrke og kondis tre til fem dager i uka i tillegg.

Når jeg går på tredemølla, går jeg i ca 7 km/t og med litt hellning, blir ærlig talt god og svett av det jeg altså, men om du synes det blir rusling og ikke trening, så jogg istede. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Hvis jeg skal svare for meg selv, så regner jeg ikke gåturer for trening. Vel, hvis det er en tur med mye bakker, og som varer noen timer, så kan jeg kalle det trening. Men hvis jeg går meg en times tur om kvelden, så kaller jeg det ikke trening (selv om jeg går fort, fordi jeg alltid går fort). Jeg er mye i aktivitet i hverdagen, og trener jevnlig, så da skal det en del til for at en gåtur blir trening.

Men det blir jo bare hva man føler selv. Hvis man blir sliten, svett og andpusten av en gåtur, så blir det trening for den personen. Men for meg vil det nesten være et kriterium at man tar seg litt ut. Moren min blir ordentlig sliten av en times gange i et tempo som er en del roligere enn jeg går i til vanlig. Likevel vil det være en trening for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt føre opp en gåtur som trening.

Selvsagt kaller jeg det ikke trening om jeg triller en tur når jeg er barnevakt, går en tur i nabolaget eller trasker rundt i byen en hel dag.

jeg fører det opp som trening når jeg har vært ute å gått for å TRENE.

Det vil si, på med treningsklær, rask musikk på øret, finner en 5 km lang, bratt oppoverbakke og går i raskeste tempo jeg klarer.

Da mener jeg så raskt at jeg ikke klarer å gå lengre enn de 5 km opp!

Dette er super kondis-trening og resultatene har kommet raskt!

etterhvert når kondisen krever mer motstand for å utvikle seg, tar jeg intervall med gå og jogg oppover. :jepp:

Jepp, gåtur kan være trim ja!! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Jeg har ført opp en gåtur som trening én gang i august. Men egentlig er jeg enig med deg. Jeg er ung og i ok form så jeg regner det egentlig ikke som trening. Unntaket er hvis det er flere timer lange turer eller turer i fjellet.

Jeg sykler frem og tilbake til universitetet hver dag. Det tar 25 min hver vei. Skriver ikke ned det heller, siden jeg ikke trenger den samme motivasjonen for å gjøre det.

Men om gåturer regnes som trening kommer altså an på lengden på turen, terrenget, hastigheten og formen til den som går turen.

Endret av Peachbud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er gåturer trening. Jeg går ikke spesielt fort heller, men blir svett og utslitt. Jeg har egentlig veldig dårlig kondis. Jeg er kanskje litt for bedagelig. Liker dårlig å presse meg selv. Kanskje det blir lettere om jeg mister noen kilo (skal begynne på Grete Roede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det trening i å gå om jeg går langt og fort. Som en annen skriver, så blir dette etter formen til den som utøver aktiviteten.

Når jeg "dasser" avgårde til t-banen om morgenen, går til nærbutikken, følger på skolen e.l. er det ikke trening for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåturer er en gråsone. Hvis all aktivitet som man blir anpusten og svett av er trim. Så må jo det å stå langt bak i køen på sikkerhetskontrollen på flyplassen når du er sen til flyet regnes som trim. ;)

Du bestemmer selv hva du anser som trim. Det viktigste er at du gjør det. Og All trening må ikke være på høy intensitet. Under lav intensitet trening brenner man mer fett i forhold til innsatsen enn i høy intensitet. (merk! ved lav intensitet må man nødvendigvis holde på lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller på typen gange, akkurat som jeg skiller på typen sykling. Er det rask gange over litt tid slik at man blir svett er det trening. Er det rolig gange og eventuelt med pauser er det ikke trening. Samme på sykkel. Er det en tur på butikken der jeg ikke gider på sykle så fort at jeg må dusje regner jeg det ikke som trening. Tråkker jeg på så svetten siler og jeg kjenner blodsmaken i munnen er det selvfølgelig trening, selv om det tilfeldigvis er på tur hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Om en gåtur regnes som trening, avhenger vel av lengde, tempo, terreng, osv.

Dersom noen fullstendig utrente hadde spurt meg om råd vedrørende trening, ville jeg anbefalt dem å starte med å gå turer i raskt tempo hver dag. Dette fordi jeg ikke tror det er riktig å begynne for hardt dersom man ønsker å vedvare treningen. Det er nok av dem som jogger tre dager hver uke i tre uker - så gidder de ikke mer.

Jeg har løpt MYE de siste årene. Da regnet jeg ikke gåtur for trening - gå gjorde jeg de dagene jeg hadde treningsfri (en-to dager i uka). Nå trener jeg meg opp etter en operasjon, og er glad for å kunne føre opp "rask gåtur 1 time" i treningsdagboken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt mer på spørsmålet i denne tråden på sykkelturen hjem i dag (rart med det, det er ofte der jeg får tid til å tenke), og det slo meg at for meg er det faktisk et mål at mest mulig av treningen min skal være vanlige daglige aktiviteter. Jeg synes ikke det er så gøy å trene at jeg vil bruke masse av fritiden min på det, og jeg vil i alle fall ikke trene innendørs med mindre jeg må. Samtidig kjenner jeg at det er godt for kroppen å være i aktivitet, få brukt musklene og få opp pulsen. Bra både på kort og lang sikt.

Derfor forsøker jeg så mye som mulig å kombinere trening med andre ting som jeg faktisk synes er hyggelige og morsomme. For meg resulterer det i at jeg heller går på en fjelltur eller en tur med rulleskøyter med venner enn å dra på treningssenter. Jeg sykler til og fra jobb i stede for å ta bussen, men da sørger jeg for å ta en omvei og kjøre meg ekstra hardt i bakkene på tur hjem (ikke på tur til jobb, da er det bare nedoverbakker, og jeg gidder ikke dusje på jobb), samt ta en kjapp runde med styrketrening før dusjen. Om jeg har noe som skal graves i hagen ser jeg på det som positivt at det er nyttig som styrketrening og for hagen.

For meg er det optimale at all trening jeg gjør samtidig har en annen nytteverdi for meg, da har jeg ikke "kastet bort tida" på å trene. Samtidig tror jeg at det er lettere å opprettholde aktivitetsnivået resten av livet om jeg baker aktiviteten inn i mitt daglige virke i stede for å hver gang måtte ha ork og tid til å dra på trening. Sånn fungerer det for meg, men sikkert ikke for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...