Gå til innhold

"Nei" til menn i barnehager..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Bare for å være med på å gjøre det litt mindre farlig å være mann i barne arbeid. Når det gjelder incest - vet ikke om det også gjelder pedofili egentlig. Så er det faktisk slik at en temmelig høy prosent av disse forbrytelsene også blir gjort av kvinner. Jeg mener å huske det er noe slik som 16% eller var det noe å 30%?. Men er ikke sikker. Kanskje noen andre vet...

Ellers skal jeg komme tilbake til det hvis jeg finner de riktige tallene. Uansett - dette er ikke noe som BARE blir gjort av menn.

Asterism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

85% av menn

15% av kvinner

Og jeg tenker også hvor mye mer fokus det er på dette i forhold til menn enn til kvinner, og lurer på hvor store mørketall det er her? Ikke for å gjøre kvinner til sexuelle misbrukere, det er ikke hensikten med å si dette. Det er heller for å gjøre menns situasjon litt lettere. Fordi at for ca 20 år siden var der ikke sexuellt misbruk i norge - deg ble ikke virkelighet før fokus ble satt på det. Og da var det plutselig et stort problem. Det har selvfølgelig vært et problem hele tiden, men vi må bare tenke tanken før vi ser det.

Asterism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt ikke på deg som hjernedød eller paranoid på noen som helst måte, men jeg må si at jeg blir lei meg for at menn som er i jobber hvor de omgås barn ofte ikke føler at de har tillit blant foreldre.. Jeg mener at menn er viktig i barns liv. Like viktig som kvinner er...

Mange barn lever alene med sin mor, og endel har knapt kontakt med sin far - da mener jeg at det er ekstra viktig at de får ha kontakt med andre menn, enten i familie eller på skole/barnehage.

Trist at det er sånn ... Har du noen tanker om hva som kunne gjøres for å snu på denne utviklingen? Det er et tema som jeg syns er veldig viktig i alle fall.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg skikkelig sint!!! :frustrert:

Forstår Gjest godt, men synes det er så feil!!!

Har selv jobbet i barnehage hvor det jobbet en mannig B-U Arb.

Barna elsket ham!! Han fikk de "pysete" barna med og fikk dem aktive.

Han klatret i klær og var med på det barna gjorde, istedet for og gjøre som mange av de kvinnelige i bhg.: Stå på bakken og rope at barna måtte ikke klatre i trær, da kunne de slå seg!!

(mener ikke at han var uforsiktig)

Menn i bhg er NØDVENDIG og SUNDT!!!!

De er ofte mer aktive, litt tøffere, og ikke så "hønemor" som enkelte kvinnelige kan bli.

Her i Porsgrunn er det en bhg hvor det KUN jobber mannfolk!

Denne bhg er kjempe populær!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :) Jeg _måtte_ bare :)

:hoho::hoho::hoho::hoho:

Mente selfers TRÆR!!!!! (tenkte nemelig på klesvask da jeg skrev innlegget.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En annen gjest

Jeg kjenner meg igjen i denne problemstillingen. Jeg jobbet i flere år i skolefritidsordningen, og hadde en liten prosentstilling som assistent i skolen ved siden av. Ideelt, egentlig. Jeg syntes det var en helt fantastisk jobb å ha, jeg kan knapt tenke meg noe mer meningsfylt enn å jobbe med barn. I tillegg er det slik, som andre har påpekt i denne tråden, at menn i sånne jobber blir tatt imot med åpne armer av barna. Jeg fungerte som levende klatrestativ så godt som hver gang vi var ute og lekte. :)

Men man blir mistenkeliggjort og uglesett omtrent hele tiden. Da kan man velge om man vil unngå alle mulige normale situasjoner som kanskje kan sette fantasien i sving hos enkelte mennesker (løfte barn som trenger trøst, ha barn på fanget når man leser for dem, skifte klær osv. osv.), eller man kan gå på med krum nakke og insistere på at det faktisk ikke er noe galt i å gjøre de tingene.

Jeg valgte den siste løsningen, ettersom barna faktisk oppfatter at det er noe rart et sted når mannen/mennene hele tiden viker unna og lar kvinnene gjøre de jobbene. Det fungerte stort sett greit en god stund.

I et tilfelle kom styreren i skolefritidsordningen til meg, og fortalte at "noen" hadde reagert på at jeg bar på ungene (eller var det det at jeg hadde hatt noen på fanget, jeg husker ikke helt). Hun syntes åpenbart det var et vanskelig tema å ta opp, og hun sa egentlig bare at jeg kanskje burde være litt forsiktig. Jeg svarte at jeg syntes det var helt urimelig at vi skulle la perverse/pedofile mennesker sette rammene for hvordan vi andre skal omgås barn, og at jeg ikke aktet å la sånne folk "vinne". Det var hun egentlig helt enig i, og problemstillingen dukket aldri opp igjen så lenge jeg jobbet i den skolefritidsordningen.

Men hva gjør man den dagen man havner i en skolefritidsordning der styreren mener at det er galt at en mann kommer i noen som helst "nærhets-situasjoner" med barna, og at barn i 6-årsalderen er "for store til å bli løftet på uansett"? Da blir arbeidssituasjonen helt uutholdelig. Etter et par slike opplevelser fant jeg ut at jeg ikke ville ofre helsa på å fortsette i denslags arbeid, så jeg sa opp.

I dag jobber jeg med noe helt annet, og tjener over dobbelt så mye. Likevel hadde jeg gått tilbake til den andre jobben om jeg hadde kunnet. Men jeg holder fortsatt på med barne- og ungdomsarbeid på fritiden, og fra tid til annen dukker det opp situasjoner som minner meg på hvorfor jeg sluttet i skolen/SFO.

Jeg har hatt vondt for fatte at det eksisterer mennesker som med overlegg setter ut rykter om at den-og-den er en "tvilsom" person, og som mistenkeliggjør og setter spørsmålstegn ved motivene til menn som jobber med barn, uten å ha NOE SOM HELST konkret å basere sine mistanker på, men jeg vet av erfaring at slikt skjer. Ofte.

Bitter? Ja, litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger barnehagene i norge menn og barna trenger det også. Som en annen her inne sa , så er det veldig bra for barn som bor bare sammen med mor. Det er tragisk at du slutter og jeg forstår deg utifra det du skrev. Hvem vil leve i konstant frykt. Jeg håper du en dag kommer til yrket sterkere enn noen gang slik at du kan gå med hodet hevet parkere dem som prøver seg på noe muffins. Barn trenger rollemodeller både menn og kvinner. Og faktisk kanskje mest menn i barnehagene. Mor har de som regel masse kontakt med uansett.

Dette var leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...