Gå til innhold

"Nei" til menn i barnehager..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest No, one special!

Å være mannlig barnehageassistent i dag er det samme som å spille Russisk rulett. Hver dag legger man en kule i tønna, snurrer den og trekker av. Klikk, sier det som oftest for de fleste, men en dag kan det si pang, og da er livet, slik en kjenner det, over!

Å jobbe med barn er vel noe av det mest koselige og hyggelige et menneske kan oppleve, dersom en er glad i barn. De skaper mange positive følelser inne i deg og gjør deg til et mye bedre menneske. Det finnes ingen plass på denne jord der en kan lære så mye om seg selv som man gjør i en barnehage, fungerende som en assistent.

Ja, jeg kan omtrent fortsette inn i det uendelige med positive kriterier i forbindelse med barnehagearbeide, sett bort fra omgangssyke- og influensaepidemier. :D

Den negative siden av dette yrket er den siden som kan ødelegge ditt liv for alltid. Det er som oftest kombinasjonen av et barn som ordlegger seg klossete og fantasifullt, sammen med en hysterisk mor eller far. Jeg har heldigvis ikke opplevd dette, men jeg har i det siste fått angst for at noe slikt skal skje! Jeg har fått angst for å skifte på små piker som har tisset på seg. Jeg får angst av å gå med to barn på tur alene til biblioteket eller butikken. Dere vet, plutselig må hun tisse, og da må du kle av henne og løfte henne opp til benene. Og i dagens samfunn er dette et mindre bra syn å se inne i skogkanten! Dette er så forferdelig at jeg en gang ikke turte, og sa at hun måtte holde seg til barnehagen. Da gikk det selvsagt galt. Dette kalles for forsømming, og det er noe jeg skammer meg over i ettertid.

I dag er det et enormt fokus på ”pedofili” og ”menn”, i sammensatt betydning. Mediene holder heller ikke tilbake. Dette er blitt så ekstremt i den siste tiden at dagens frykt og jakt etter pedofile, har alle kjennetegn til oldtidens frykt og jakt etter hekser og trollmenn. Dersom en dame i oldtiden var uheldig og ble født med en litt stor nese, et krusete hår og uheldigvis feiet trammen en dag, så ble hun fraktet til et bål og brent levende. Selvsagt kan man ikke trekke regelrette paralleller, men det er faktisk mange fundamentale likheter ute og går!

Da jeg sa til barna at jeg skulle slutte, begynte noen å gråte. En liten jente tok armene sine rundt benet mitt og ville ikke slippe meg. En liten gutt spurte om jeg sluttet fordi han var slem en gang. Jeg må tydeligvis ha gjort positive inntrykk på barna, og jeg må bety en del for dem. De betyr iallfall mye for meg, og jeg kommer aldri til å glemme de!! Dette var et yrke som ble en svært viktig og stor del av mitt liv. For første gang i historien gledet jeg meg til å gå på jobb når klokken ringte om morgenen. Og dette er ikke et allment fenomen, tro meg!

Nå er det over. Nå skal jeg finne meg en annen jobb. Det blir sikkert en meningsløs, hjernedød og kjedelig jobb, men sånn er det når man ikke eier noen utdannelse. Jeg er, simpelt hen, bare et menneske som ikke klarer å leve i denne usikkerheten og frykten for samfunnets ultrahysteri og meningsløse fordommer. Og det som er veldig trist, for barnas del, er at jeg kjenner flere gutter/menn som føler det samme og som er godt på vei ut av yrket. Jeg har til og med hørt at det er blitt opprettet en webside i Sverige som er global (altså, på engelsk) og som advarer menn mot å jobbe med barn. Jeg tror ikke grunnleggerne av den siden vil barna vondt, men heller at de er realistiske!! ..med klare henvisninger til folkemord, kastreringer, lemlestelser og annen tortur, kun bygget på et barns utsang. Ja, i utlandet, selvsagt, men hvor trygg er en i dette landet innover i fremtiden, egentlig?

Mange vil nok kalle meg for et hysterisk, patetisk og paranoidlidende individ etter å ha lest dette innlegget. Alt _jeg_ kan si er at dette er et uunngåelig resultat av samfunnets kultur og funksjon. Det er så mange mennesker i denne verden som ikke stopper opp og gjør noe som helst for å bevare tryggheten rundt de menn som faktisk vil barn godt - de som vil gi dem riktig omsorg! Men paradoksalt nok mener de samtidig at menn trengs i dette yrket!

Mennene er på vei ut av arbeid med barn, og dette er noe som blir mer og mer tydelig for tiden. Se selv!

Medienes oppgave er jo å informere borgerne, noe jeg forstår like godt som jeg respekterer. Men i det siste har de praktisert ”brenning oppunder bålet” til de grader i forbindelse med pedofili! En kan nesten kjenne lukten av deres begjær etter høye seertall og generelt sett høy oppslunting bland nervøse sjeler – snart totalt hjernevasket.

Jeg ser til og med på denne siden at en kvinne mistenker sin mann for å være pedofil. Greit nok at det er uvanlig av en mann å låse seg inne på badet med barna under vask og skift, men hvorfor er så mange her inne imot dette, egentlig, når de fleste samtidig lar sine menn omgås med barna alene ellers? Ransak deg selv: hvor mye stoler du på menn egentlig? Ut fra det jeg leser her, så frister det svært lite å få seg en kvinne i det hele tatt! Ja, fordi hva tror de om oss, egentlig? :-(

Dette var alt jeg hadde å si. Og når det gjelder barna, så går det ikke en eneste dag utern at jeg tenker på og savner deres ubetingede tillit, kjærlighet, trofasthet og unike evne til å spre godhet rundt seg og lyse opp ethvert mørkt rom i ens hjerte.

Takk for meg.

Vennlig hilsen

Forhenværende, mannlig barnehageassistent. 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEg blir sint når jeg leser om menn som slutter fra sin jobb i barnehagen pga redsel av å kunne bli "stemplet"!!!!! :evil:

JEg blir ikke sint på mennene, men på det samfunnet vi lever i - hvor alt til tider er svart/hvitt......

Hvorfor kan ikke en mann jobbe i en barnehage uten å være pedofil?

Hva er det som gjør at menn er under "overvåkning" hele tiden????

Men gjør da en kjempeflott jobb i barnehagen - og til tider kan denne jobbe være bedre utført enn alle de PMS-sure damene som jobber der....

Menn har jo ofte en annen vinkling på ting og tang, og det er det bra det er inne i "høne-yrket" som jeg egentlig synes barnehagen er......

Jeg går nå på førskolelærer-studiet, og av oss 40 i klassen, så er det 2(!) menn!!!!!!!!

Det er ikke mye!!!!!

OG disse to har fått hørt fra sine omgivelser:

"Er du pedofil, eller?"

"Er du en frøken, eller?"

"Dame!"

osv...

Hva er det som gjør at det ikke er "akseptert" at en mann skal jobbe i barnehagen??

MEnn er jo like gode omsorgspersoner, og de er ikke dårligere til å skifte bleie, eller leke i dukke-kroken heller!!!!!!

*grrrr*

JEg blir jo så sint, at jeg ikke klarer å ordlegge meg på en ordentlig måte heller!!!!!

JEg synes det er TØFFT av menn å stille seg opp mot dette presset!!!!! (Presset fra samfunnet)

JEg er også sikker på at det er flere menn som kunne tenke seg å jobbe i barnehagen også, men som ikke "tør" det..... *synd*

Vel, siden du som la inn dette innlegget nå har bestemt deg for å slutte, så er det vel ikke noe noen kan gjøre for å påvirke deg til å bli (selv om jeg gjerne skulle ha prøvd å "overtalt" deg) :wink:

JEg vil ønske deg lykke til videre - samme hva du bestemmer deg for!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

veit hvordan du har det.

jeg sa klart fra når jeg begynnte i barnehagen at jeg bytter ikke tisseklær uten at andre voksne er i nerheten.

jeg nekter og være alene med et barn.

skal jenter tørkes på do så gjør ikke jeg det.

det er ikke forde jeg ikke vil gjøre noe av det , men jeg tørr ikke.

om en unge sier at jeg så hu naken så skal jeg ha vitner på at jeg ike var alene med henne osv.

men jeg velger og jobbe i b-h forsat , tar utdanelse og greier , jeg lar ikke dette hindre meg , jeg omgår det isteden med og kreve egene regler og de reglene blir forstått av personellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Smert Skidrow!!

Selv mener jeg det er så utrolig viktig med menn i barns omgivelser, særlig siden mange barn bor hos enslig mor.

For trist at noen velger å slutte, når de attpåtil liker jobben sin. Da er det mye bedre å gjøre som deg Skidrow. Håper gjesten ser innlegget ditt, og kanskje vurderer jobben sin på nytt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, det er trist å høre at du har forlatt jobben din i barnehagen pga. frykt for slike holdninger! Samfunnet vårt er fullt av fordommer og vrangforestillinger. De kan ramme oss alle; menn som kvinner. Ikke glem at kvinner faktisk også kan være potensielle overgripere!

De fleste av oss er heldigvis ikke utstyrt med pedofile tilbøyeligheter, så vi kan jo ikke gå rundt og tenke på sånne ting i hverdagen. Hva da med alle kvinnelige førskolelærere og assistenter som daglig bytter bleie på små søte gutter? Nei, skulle vi latt oss styre av denne frykten for å bli mistenkt for noe, kunne vi visst ha lagt inn årene og sluttet på dagen, alle som en!

Tror du noen av dine medarbeidere, eller barnas foreldre for den del, har hatt slike tanker om deg? Eller har du "hørt og lest" litt for mye om denne "problemstillingen" og "psyket" deg selv litt ut på sidelinjen?

Jeg tror at så lenge vi gjør en god jobb og har verdens beste samvittighet og moral, så har vi ingen grunn til å frykte noe!

Etter min mening bør du revurdere avgjørelsen din. Det virker som om du har blomstret i jobben, har stortrivdes sammen med barna - og de med deg - og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at du skal velge å slutte i en jobb du allerede savner så sterkt!

Husk også at menn ofte leker og er sammen med barn på en helt annen måte enn vi kvinner er. Mange barn setter pris på den litt "røffere" måten mange menn tar dem med i aktiviteter på. Det er f.eks. mange menn som jobber spesielt med uteliv og friluftsgrupper i barnehagen.

Du har helt klart mye å gi. Og jeg vil på det sterkeste oppfordre deg til å stå i mot slike holdninger, og våge å være mann i barnehagen, med alt det positive det kan og vil bety for svært mange barn! Søk deg ny jobb og kom deg tilbake til barnehagen!

Hva med å søke førskolelærerutdanning?

De beste ønsker og lykke til videre fra en kvinnelig førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil ikke kvinner si førskolelærinner, skulle tro det var flaut å være av hunkjønn.

Menmen nok om det, det dere er forteller er rett og slett skremmende lesning, hysteri fra massene, mye takket være media selvfølgelig gjør at det er dønn seriøse tråder på kg som ligner "redd for guttungen på offentlige bad"?

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wako; førskolelærer er en formell yrkestittel. På lik linje med de fleste andre stillinger i samfunnet vårt, har heller ikke vi "-inne" endelsen på slutten av tittelen. Slik kan en sysselmann eller fylkesordfører også være kvinne, uten at stillingstittelen dermed behøver å omdefineres.

For min del er jeg selvfølgelig svært stolt av å være både kvinne og førskolelærer, men i dette innlegget var det et poeng for meg å få fram at også kvinner kan bli utsatt for mistanker om overgrep mot mindre barn, og jeg undertegnet derfor med "kvinnelig" i dette tilfellet. Noe jeg vanligvis aldri gjør.

For øvrig synes jeg dette var en unødvendig digresjon som ikke hadde noe med dette viktige spørsmålet å gjøre, men jeg kunne bare ikke la være å kommentere... :wink:

Til Gjest; jeg håper du tenker deg om to ganger til, og kanskje tre, før du sier et endelig farvel til ungene i barnehagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg til Værens innlegg......

Og kjære gjest:

Vi trenger menn i barnehage, så ikke la samfunnet "vinne" over din frykt. Jeg vet også at mange barn, foreldre og ansatte setter stor pris på menn som jobber i barnehage. Så det hadde vært hyggelig om du tenkte deg om en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk forstatt blir uskyldig dømt for dette, så er det jo et problem... Men det er ikke et uoverkommelig problem... Man MÅ ikke være alene med barn som skidrow skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist jeg at menn må ta "spesielle hensyn" til barn........ det burde vel være like naturlig for en mann å ta seg av barn!!!!

Ikke alle menn er overgripere da........ ikke alle menn har pedofile tanker og følelser.......

Det er trist og synd for både barna våre og for samfunnet at vanlig, normal oppførsel nesten er umulig! Har hørt noen menn si at de nesten ikke tør å ha barn på fanget....... av frykt for å bli beskyldt for både "det ene og det andre"

Men - det er vel vi mennesker, og da i første rekke de som begår lovbrudd, som gjør denne verden så forskudd!!! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du trives så i denne jobben,

burde du hevet deg over dette.....

Men siden du allerde er så psyket ned er

det like greit at du sluttet i barnehagen

siden du gikk rundt å hadde angst hele tiden..

Jeg bare lurer på om det er noen grobunn til den

angsten din ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No, one special.
Ettersom du trives så i denne jobben,

burde du hevet deg over dette.....

Men siden du allerde er så psyket ned er

det like greit at du sluttet i barnehagen

siden du gikk rundt å hadde angst hele tiden..

Jeg bare lurer på om det er noen grobunn til den

angsten din ??

Din første setning er etter min mening mye mer enn kun en smule naiv. Det er ikke lett å heve seg over en potensiell fare som lett kan ødelegge ens hele liv. Vi snakker om et tema som er så eksplosivt at det nesten ikke skal noe til før det smeller.

Jeg har sluttet.

Det hele er snakk om realisme! Det er nok mange idealister der ute som overbeviser seg selv om at dette yrket er helt ufarlig for menn, så lenge man holder seg unna småjenter som har tisset på seg og skal tørkes. Hallo? Her snakker folk om å sikre seg for å ikke bli uskyldig beskyldt for noe griseri. Kan man ikke forholde seg naturlig ovenfor barna, så har man ikke noe i en barnehage å gjøre. Barna blir forvirret når menn ikke forholder seg naturlige til dem, og de fortsetter kulturen videre når de blir voksne; hold menn langt unna småjenter. Dersom man heller slutter, så har barna om ikke noe annet et aldeles så lite grunnlag å kunne naturlig akseptere menn på når de vokser og blir større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke unaturlig å fordele arbeid vel? Ser problemet, men mener du krisemaksimerer. Med litt organisering kan en være veldig naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir mest trist, jeg. På dine vegne, men også på barnas vegne. DE trenger flere menn i barnehagen, menn som ikke har den frykten du har. Jeg synes også at du krisemaksimerer, men respekterer deg ikke mindre av den grunn. Jeg er helt enig i at det er samfunnet vårt det først og fremst er noe "galt" med, siden det er så vanlig med fullt av fordommer og vrangforestillinger.

Ønsker deg uansett lykke til videre, forhåpentlig vil barn en vakker dag igjen bli en del av din hverdag :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - ja det er kjempetrist da. Menn i barnehagen er viktig, og det blir helt feil at dem skal være redd for å gjøre en fin jobb. Men samtidig er det forståelig og. For et samfunn da!!!

Skulle likevel ønske du valgte å ikke slutte jeg. Når du trives så bra i en jobb bør du være der. Det er ikke riktig at du skal måtte la deg skremme vekk på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabriel

Jeg er enig i at det er en risko for menn å jobbe i barnehage. De blir

mistenkeliggjort mere enn kvinner. Jeg kjenner flere menn som jobber

i barnehage og de har lært seg å leve med dette. Alternativet ditt

er å lære å leve med faren/riskoen eller å ta konsekvensen av dine

følelser og slutte. Du har valgt det siste.

Du virker litt "ensom" med dine tanker.

Har du hatt noe kontakt med andre menn som jobber i barnehager?

Når det gjelder barnehager så tror jeg det er en stor fordel for

menn å kunne jobbe sammen med andre menn, i hverfall når man

er uerfaren. Har du ikke vurdert å søke deg til barnehager

hvor du vet det er flere menn? Jeg vet i hvertfall om en barnehage

hvor det er mere en 50% menn...

Jeg mener at det er meget viktig for barna å treffe menn også i barnehagen.

Jeg ser tydelig at kvinner og menn bidrar, i tillegg med de verdier vi

har felles, med verdier som er spesifike for hvert kjønn. Barna trenger

begge deler! Når jeg jaktet på barnehage for mine barn spurte jeg

spesielt om de hadde noen menn der. Dessverre hadde de ikke det der

vi valgte plass.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Duchess

Trist å høre at du slutter-men jeg forstår deg.

I barnehagen jeg jobba var det flere av foreldrene som ikke likte at det jobba en mann der, ikke likte at han skulle skifte bleie o.l

Det er utrolig viktig å ha mannlige ansatte i barnehagen !

Ikke alle barn har kontakt med fedrene sine og uansett om de har begge foreldrene i livet sitt har alle barn godt av å ikke kun omgås kvinner i barnehagen, menn kan tilføre så utrolig mye positivt til barna de også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trist at du velger å slutte...... Vi trenger menn i barnehagene. Hvor mange barn lever vel uten noe særlig mannlige kontakter i Norge i dag?

Derfor så viktig at de finnes i barnehage og i skoleverket.

Vi har sett spøkelser i dagslys lenge nå i Norge. Media har ikke gjort det noe bedre. Mødrene får ta litt av skylden også. Legene også. De har funnet ting i underlivet til barn etter at mødrene har bringt de inn. Funn som de har tolket som misbruk. Menn har havnet i fengsel uten grunn, familier har blitt splittet opp.

Kvinner har hengt opp lapper i nabolag med bilder av pedofile naboer, gått rundt og fortalt at nabo xx er pedofil. Desverre har det vist seg at det var feil mann.

Vi skal verne om barna, men skal all fornuft legges til siden? Nei.

Det finnes pedofile. Når det går så langt at menn blir redd for å jobbe med barn, da er det noe galt.

Hva med mannlige sykepleiere? Menn på instutisjoner med psyk. utviklingshemmede? Prster, lærere?

Hver gang vi hører om overgrep, så kommer mødrene springende i media. Det har skjedd at etter at personen er buret inne, så forteller mødrene at de nå skal følge barna overalt.

Selvfølgelig er vi redde for barna våre, men vi kan da ikke gå rundt og mistenkeliggjøre enhver mann!

Det er en liten del av menn som har de tilbøyelighetene, men de finnes. Hva med alle farer barn kan bli utsatt for? Har sett de samme mødrene som skriker opp om pedofili som sender barn ut i trafikken på sykkel uten hjelm. Null kontroll med vidio/tv. Ingen kontroll om det stemmer at barna er der de sier. Mødre som røyker inne hos barna. Mødre som er på en snurr i helgen i lag med barna.

Jeg er mere redd for disse tingene enn at det kansje er en mann i nabolaget som ser ekstra på mitt barn.

Jeg lurer på om de samme kvinnene som står frem ville gjort det samme om det var deres onkel,bestefar eller far som var pedofil. ?

For all del, det er forferdelig når et barn blir så grovt misbruk. Slike menn fortjener den straffen de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samtidig tror jeg kanskje det er større sjanse for å dø i trafikken... for å sette det i litt perspektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...