Gå til innhold

Hjelp! Hvilken storby?


Gjest Vinduskarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra

Hvilken storby skal jeg reise til i oktover/november-skiftet?

London (da blir det bare shopping i tilfelle)

Budapest

Dubrovnik

Pisa

Marrakech

Roma

Beograd

Nice

Riga

Tallinn

Det er jeg og søsteren min som skal på tur, vi regner to overnattinger og vil oppleve mest mulig. Gode shoppingmuligheter er heller ikke å forakte.

Hjelp!!!! Råd ønskes NÅ! (skriv også gjerne hvorfor du anbefaler det du gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har ikke vært i Budapast så jeg kan egentlig ikke gi en kvalifisert stemme. Men Jeg synes Roma er et flott alternativ...men det er helst fordi det er mye og se og gjøre der, maten er god, rødvinen deilig etc Her er mitt reisebrev med bilder: http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . 2 dager er forresten altfor lite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har kommet frem til at det blir Budapest eller Roma...

Noen tips?

Har dessverre ikke fått dratt noen av stedene ennå, men samboer har vært begge steder og skryter veldig. Tror det er mye å se begge steder, men shopping vil jeg tro er best (og dyrest, hehe) i Roma. Hvem reiser du med? (tenker i forhold til hva du vil se/gjøre på turen).

Har vært i London 4 ganger, og utenom store shoppingmuligheter er jeg ikke veldig imponert, flere steder jeg heller vil dra for å si det sånn.

Hvis du vil ha andre alternativer på listen din kan jeg anbefale både Dubrovnik, Tallinn og Nice :) Dubrovnik og Tallinn er spesielt interessante om du liker historie, godt bevarte gamlebyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma eller Budapest?

Kommer litt an på reisebudsjettet, synes jeg. Roma er ikke akkurat kjent for å være så veldig billig hverken på shopping eller opphold, mens Budapest nærmest er "gratis" i forhold. Begge byene er vakre byer, men Roma er kanskje hakket vakrere (kommer selvfølgelig an på øyet som ser)...?

Shopping i Budapest er fantastisk, med enorme shoppingsentre med masse butikker. Har hørt om at byen blir kalt "Øst-Europas Paris". Men italienske sko og vesker er slettes ikke å forakte det heller... :fnise:

Nei - klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil anbefale. Begge byer fortjener et besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Ja begge byene tror jeg er helt supre, men vi bare tok et valg og endte på budapest :)

Mye pga budsjettene våre og fordi vi har lyst til å "spare" Roma til en litt varmere tid på året, og kanskje når vi har mulighet til å dra på romantisk weekend med våre kjære ;)

Jeg gleder meg til juleshopping i budapest!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja begge byene tror jeg er helt supre, men vi bare tok et valg og endte på budapest :)

Godt valg - kan love deg at pengene rekker lenger der enn i Roma!

Storkoste meg i Budapest, jeg! Anbefales å ta en aldri så liten spabehandling også!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Godt valg - kan love deg at pengene rekker lenger der enn i Roma!

Storkoste meg i Budapest, jeg! Anbefales å ta en aldri så liten spabehandling også!

God tur!

Hvilket hotell bodde du på?

Jeg vurderer Le Meridien ettersom vi får tilgang til basseng, boblebad, sauna og badstu i tillegg til hotellrommet for 3200 kr totalt!

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg likte Budapest veldig godt. Mener det var der vi tok varme bad også, og det anbefales. Husker ikke hva det heter, men det var et av de mest kjente badene, med flotte utsmykninger i taket. I guideboka stod det at det var som å bade i en kirke, og det var det nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte Budapest veldig godt. Mener det var der vi tok varme bad også, og det anbefales. Husker ikke hva det heter, men det var et av de mest kjente badene, med flotte utsmykninger i taket. I guideboka stod det at det var som å bade i en kirke, og det var det nesten.

Badet på Hotell Gelert, på Buda-siden. Sakral stemning der, ja! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Badet på Hotell Gelert, på Buda-siden. Sakral stemning der, ja! :jepp:

Stemmer. Det eneste kjedelige var at vi ikke var forberedt på at et av bassengene var delt etter kjønn, så det var litt vanskelig å vite hvor vi skulle finne hverandre. Men vi fant da fram til et fellesbasseng til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London - ok for shopping, teater og musikaler

Budapest - liker best området oppe på borgen

Dubrovnik - veldig koselig by med vakre omgivelser og mye historie

Pisa - flott område ved det skjeve tårn, kort togtur til Firenze

Marrakech - ikke vært

Roma - utrolig mye historie og severdigheter

Beograd - ikke vært

Nice - koselig by, fint å gå tur på stranda. Kort vei til Monaco

Riga - ganske trivelig gamleby

Tallinn - en av mine favoritter, utrolig koselig gamleby med middelalderstemning, masse butikker. Flott atmosfære.

Min rangering av de over blir slik

1 Tallinn

2 Dubrovnik

3 Roma

4 Nice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

En polsk dame jeg kjenner skryter veldig av Warsawa. Dama til sønnen hennes er norsk og reiste nylig dit med venninner. Hyggelige priser og masse flott kultur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra
En polsk dame jeg kjenner skryter veldig av Warsawa. Dama til sønnen hennes er norsk og reiste nylig dit med venninner. Hyggelige priser og masse flott kultur

Der har jeg vært, og hatet det! Forferdelig lite gjestfrie mennesker, møkkete by og ikke spesielt billig å handle der heller. Krakov skal være mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakow er nok mye triveligere enn warsaza som turist ja. Men dette er jo ikke en storby da...

Ikke? Det har jeg alltid trodd...

Hvorfor presenteres det som en storby hos reiseoperatørene da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det bor ca 750 000 mennesker i Krakow, noen definerer kanskje ikke dette som storby?

Krakow er forøvrig en fantastisk flott by (vi var mest i gamlebyen). Men av de stedene jeg har besøkt i Polen, var denne byen minst "polsk" (mulig fordi vi var mest på turiststeder).

Det bor forøvrig bare 100 000 i Pisa, så det er iallefall ikke storby. Pisa er vel et godt utgangspunkt for å besøke andre steder, men byen i seg selv er ganske kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til Berlin. Den står riktignok ikke på lista, men anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...