Gå til innhold

Baderom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bygger hus, og nå er det på tide og begynne og tenke på bad...

Det er et forholdsvis stort bad, ca. 3,8x3,6m

Det vi har tenkt er dobbel vask, dusj, vegghengt toalett, badekar/boblekar, skap/hyller.

Badstue kan også være aktuelt.

Hva må vi passe på/tenke på når vi planlegger?? Fordeler/ulemper, smarte løsninger.....forhandlere....etc

Kom med dine erfaringer og tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi pusset opp vårt bad satt vi inn dobbel dusj, og det kan absolutt anbefales. Det skjer ikke hver dag at vi er to eller tre i dusjen samtidig, men har vi det travelt så er ingenting bedre!! Eller dersom vi bare vil kose oss (da er vi bare to...).

Vårt bad er forholdsvis lite (6-7 kvm), og det virker da som du har plass til det hos deg!

Skrevet

Ja, vi har tenkt på det! Men sambo vil egt helst ha dusjkabinett (ikke dusje rett på fliser..) pga vannskaderisikoen...

Men får jeg viljen min og det ikke blir dusjkabinett, så blir det nok dobbel dusj!!

Hva mener dere egt om å dusje rett på fliser kontra kabinett?? Erfaringer og tips på dette??

Skrevet

Vi hadde fagfolk som la gulv, membran, varmkabler og fliser, så jeg stoler på at arbeidet er ordentlig utført. Vi ser jo at det er helling, for vannet renner mot sluket! Ellers er det vel en ekstra trygghet å bruke kabinett, men jeg ville uansett ikke bytte bort det vi har! Menn kan være litt for mye menn til tider - tenker bare praktisk :fnise: Hadde jeg vært deg ville jeg kjempet denne saken, og heller godtatt å tape en annen sak. Vi får masse kommentarer fra folk som ser badet vår, og sier at det ville de også ha dobbeldusj!

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Det finnes et kompromiss mellom dusjkabinett og det å dusje rett på flisene, nemlig dusjkar. Det peneste er om dusjkaret er nedfelt i gulvet, slik at dusjen ligger litt lavere enn baderomsgulvet for øvrig. Her er et eksempel. :)

Gjest Elastica
Skrevet

Vi dusjer rett på flisene og har vegger av flis og glassdør. Det har aldri vært noe problem og er helt klart det fineste synes jeg. Vi gjorde ingenting selv på badet, og rørleggerfirmaet som la flis og gjorde resten mente det overhodet ikke var problematisk så lenge grunnarbeidet var godt nok utført.

Skrevet

Vi dusjer også rett på flisene, og jeg er enig i at det er finest. Jeg føler meg imidlertid ikke 100% komfortabel med det, selv om vi hadde veldig dyktige håndverkere. Det er utvilsomt tryggere å ha dusjkar, for ikke å snakke om dusjkabinett.

Skrevet

Jeg synes også at det er definitivt finest med å lage dusj rett på flisene! Men har en som er veeeeldig skeptisk til akkurat det.

Men jeg skal jobbe for sagen i det lengste ;)

Det dusjkaret var jo igrunn et veldig fint alternativ til kabinett da!! Det må jeg si!! Kan jo bare kjøpe sånne pene "trerister" f.eks og ha oppi til å stå på...så ser man ikke det hvite karet så godt.... (Mener å ha sett at men kan bruke sånne trerister inni dusjen ihvertfall...)

Gjest Vampyra
Skrevet

Sånne dusjkar synes jeg er ganske fine, og da slipper du unna fugevaskingen på gulvet. Men hold deg unna de treflisene, de blir stygge og råtner etterhvert. Ikke får du rengjort de skikkelig heller.

Skrevet

Vil ha fint, stort dusjrom rett på flisene jeg :slåss:

Gjest Vampyra
Skrevet
Vil ha fint, stort dusjrom rett på flisene jeg :slåss:

Dere kan jo høre med eksen min, de hadde det hjemme hos seg ;)

Skrevet

Ja du synes jeg skal ta opp kontakten med han?? :tunge1:

trukke det...

Gjest Vampyra
Skrevet
Ja du synes jeg skal ta opp kontakten med han?? :tunge1:

trukke det...

:ler:

Kanskje ikke, men du så kanskje den dusjen en gang? :klø:

Det var iallefall et passe stor rom med fliser overalt. Veldig fint!

Skrevet

Nope, rota meg ikke inn på badet der jeg....tror jeg?? Var vel knapt nok der jeg tror jeg....

Ja fliser er fint!!!! Men alle rundt meg maser om de her fabelaktive nye baderomsplatene som ser ut som fliser osv osv osv..... ja det ser greit ut, men det ER jo ikke fliser.....

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)
Nope, rota meg ikke inn på badet der jeg....tror jeg?? Var vel knapt nok der jeg tror jeg....

Ja fliser er fint!!!! Men alle rundt meg maser om de her fabelaktive nye baderomsplatene som ser ut som fliser osv osv osv..... ja det ser greit ut, men det ER jo ikke fliser.....

I alle dager!

Når han gubben din på død og liv skal ha så flotte og dyre ting ellers i huset, hvorfor i alle dager skal han ha sånne plater og ikke ekte fliser??? Man har jo et mye finere og bedre utvalg i ekte flis.

Endret av Vampyra
Skrevet

Som jeg pleier å si til han..... -du skulle levd på 70-tallet...

hihi, ikke riktig så ille som det kanskje høres ut som, men han har noen merkelige meninger av og til...

Skrevet

Kom gjerne med nettsider med baderomsting...

-interiør som skap/benker/speil og andre lure ting

-gulv/vegger/fliser for bad

-do/badekar/boblebadekar/dusj/dusjkar/dusjkabinett/badstue/vask

-annet jeg må ha på badet?

Skrevet

Jeg synes at vegghengt toalett er utrolig mye finere og utrolig mye mer praktisk enn "vanlig" toalett. Men det er kanskje uansett standard i nye bygg? Vi har dette, som er designet av Philippe Starck.

Jeg kan anbefale www.vvskupp.no, som har et utrolig utvalg i baderomsutstyr. Vi har ikke handlet fra dem, men brukte sidene deres for å få litt oversikt over hva som finnes på det norske markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...