Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2003 #1 Skrevet 1. april 2003 http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...001&item=261478
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. april 2003 #2 Skrevet 2. april 2003 Det er greit at ikke penger gjør en så forferdelig happy på en to tre, men du blir ikke så veldig lykkelig av å ikke ha nok penger heller.
Jinx Skrevet 2. april 2003 #3 Skrevet 2. april 2003 "Den som påstår at lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den riktige butikken"
Litago Skrevet 2. april 2003 #4 Skrevet 2. april 2003 He-he Jinx! Den var bra! Jeg pleier å si at penger ikke gir lykke, men det gir frihet. Blant annet frihet til å ta seg litt fri nå og da.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2003 #5 Skrevet 2. april 2003 Jinx skriver: "Den som påstår at lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den riktige butikken" Nonsens. Lykke kommer innenfra. Noen mennesker nekter det ytre å påvirke sin lykkefølelse og setter pris på små gleder og opplevelser, og har et rikt indre liv. Men de som ikke evner se hva de har og hva som ligger rett i dagen, må kanskje kjøpe seg subsitutter som gir dem en følelse av vellykkethet. Gjerne måler de seg med andre og er påvirket av reklame og hva som er in. De blir heller aldri fornøyde, for moter og trender forandres. Som regel har de ikke kontakt med sitt indre liv, men er ikke selv klar over det og det er jo trist for dem. Men alle mennesker har evnen til å utvikle seg og på veien finne det de egentlig søker.
Gjest Kinga Skrevet 2. april 2003 #6 Skrevet 2. april 2003 Jinx skriver: "Den som påstår at lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den riktige butikken" Nonsens. Lykke kommer innenfra. Noen mennesker nekter det ytre å påvirke sin lykkefølelse og setter pris på små gleder og opplevelser, og har et rikt indre liv. Men de som ikke evner se hva de har og hva som ligger rett i dagen, må kanskje kjøpe seg subsitutter som gir dem en følelse av vellykkethet. Gjerne måler de seg med andre og er påvirket av reklame og hva som er in. De blir heller aldri fornøyde, for moter og trender forandres. Som regel har de ikke kontakt med sitt indre liv, men er ikke selv klar over det og det er jo trist for dem. Men alle mennesker har evnen til å utvikle seg og på veien finne det de egentlig søker. Gjest: Er dette fattigmanns trøst - eller har du bare aldri opplevd hvor kjipt det kan være å ha lite penger over lengre tid? Vibeke
Gjest Duchess Skrevet 2. april 2003 #7 Skrevet 2. april 2003 En ting som hvertfall er sikkert er at man blir ikke lykkelig av å være fattig, det skaper mye hodebry det. Så jeg vil nok påstå jeg ville vært lykkeligere om jeg hadde hatt bedre råd ja, men det betyr ikke at jeg ville hatt en hel haug. Alt med måte.
Gjest Starya Skrevet 2. april 2003 #8 Skrevet 2. april 2003 He-he Jinx! Den var bra! Jeg pleier å si at penger ikke gir lykke, men det gir frihet. Blant annet frihet til å ta seg litt fri nå og da. Helt enig. Noen sier også at den som sier penger ikke gjør lykkelig har nok av de.. 8) Vel, jeg mener nå at selv om man ikke kan kjøpe lykke, så hjelper det nå godt på. Bare tenk å kunne hatt såpass at man kunne tatt ungen med på ferie når det er sommer.. Det hadde vært lykke det. Men det må PENGER til.
Junebug Skrevet 2. april 2003 #9 Skrevet 2. april 2003 Jinx skriver: "Den som påstår at lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den riktige butikken" Nonsens. Lykke kommer innenfra. Noen mennesker nekter det ytre å påvirke sin lykkefølelse og setter pris på små gleder og opplevelser, og har et rikt indre liv. Jeg har funnet den rette butikken OG jeg har et rikt indre liv
Sisilie Skrevet 2. april 2003 #10 Skrevet 2. april 2003 Mat for sjelen er viktig, men basale behov som "mat i magen" må dekkes først! :o
Tusenfryd Skrevet 2. april 2003 #11 Skrevet 2. april 2003 Det er bare så mye deiligere å deppe i skreddersydd drakt i en lekker toppleilighet, enn på en studenthybel i opprevne jeans.
Jusy me Skrevet 2. april 2003 #12 Skrevet 2. april 2003 Penger gjør deg kanskje ikke lykkelig men, jeg gråter heller i en Jaguar enn på bussen...
Gjest Donna Skrevet 2. april 2003 #13 Skrevet 2. april 2003 Har ikke lest linken - men kan bare si det at for min del så hadde et budsjett som bare en eneste gang kunne gå i pluss - gjort meg utrolig lykkelig !!! Måned etter måned i minus og med sparing og bekymringer det er uutholdelig ...... Selvsagt kan man bli lykkelig av småting - en klem , noen fine ord .....en tue med snøklokker som bærrer bud om at det nærmer seg sommer .......men du verden så mye penger har å si ...desverre ....jeg visste ikke før hvilken stor rolle de faksisk spiller i et liv og på hvordan man kan leve ......sukk Det er trist å tenke på at verden er blitt slik at man ikke kommer noen vei uten ....det er liksom så fint å si at penger ikke betyr noe .... litt penger hadde gjort meg lykkelig .....en svææært glad Virgo hadde det blitt da ... det er lov å håpe sant? hehe......
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2003 #14 Skrevet 2. april 2003 Man må få dekket sine grunnleggende behov i samfunnet, bolig, mat, telefon osv.. I Norge f.eks. må man nesten ha pc i hjemmet, spess om man har barn, internett også, det hører til for å følge med. Bor man i et samfunn som Norge, vil man måtte ha andre ting for å høre til og ikke skille seg ut, enn f.eks. om man lever og er født i en stamme i Afrika. Penger gir ikke inngangsbillett til lykken, men til økonomisk trygghet. Har selv vært en av de fattigste i Norge, med masse gjeld, purringer osv. men kom meg ut av det igjen, det tok sin tid. Vet hva det vil si å måtte telle på tikronestykkene i slutten av måneden, og aldri ha råd til ferie. Men var ikke ulykkelig i hverdagen, selv om handleturen på Rimi kunne føles som en prøvelse der jeg telte hva ting kostet mens andre lesset kurvene fulle. (Jeg var ikke misunnelig, men drittlei.) Tror jeg hadde en bryter jeg slo av, slik at ikke fattigdommen fikk ødelegge mer enn høyst nødvendig. Jeg lot være å gruble, gjorde det jeg måtte gjøre, benyttet meg av de mulighetene jeg hadde, og lot det stå til. Det var beintøft. Og det gikk mange år før jeg kom meg ovenpå igjen. I dag er jeg ikke rik, men har litt mer slingringsmonn økonomisk. Tror lykken kommer innenfra, og selvfølgelig sammen med kjærligheten.
Gjest Turi Skrevet 2. april 2003 #15 Skrevet 2. april 2003 Penger gjør ikke lykkelig i seg selv. Jeg kan bli lykkelig av vårens første snøklokke, og jeg blir lykkelig av å handle noe jeg ønsker meg i den rette butikken, og av å få et kort tegnet på skolen fra junior... Men det er helt klart at dersom man har for lite penger til å klare seg i hverdagen, kan dette gi så mange bekymringer at det kan hindre virkelig lykke. Akkurat passe mye penger, må være fasiten.
Tamara Skrevet 2. april 2003 #16 Skrevet 2. april 2003 Nei, jeg tror ikke penger kan gjøre meg lykkelig. Men jeg VET at mangel på penger kan gjøre meg Ulykkelig....
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #17 Skrevet 3. april 2003 Dere går virkelig glipp av poenget!! Det er jo nettopp det at vi har fått for oss at internett osv er "nødvendig" selv om det for noen år tilbake var luksus, som gjør at vi ikke blir lykkeligere.. Des mer vi får, des mer synes vi at vi må ha.. Vi er i Norge laaangt forbi å dekke de basale behov (ja, jeg vet at det finnes unntak, men det er en helt annen debatt igjen..) Likevel jobber vi mer og mer... og får ikke ikke bedre.. Tenk om vi kunne droppe drømmen om den nye datamaskina, den hullfrie sofaen osv.. og heller ta oss fri og gå en tur, nyte vårsola osv.. Det er det som er poenget!! Selv er jeg student i Oslo.. og vet veldig godt hvordan det er å ha lite penger.. Og siden jeg har studielån, må jeg jo skaffe meg en "orntlig jobb".. Men jeg har også veldig lyst til å kjøpe et lite småbru i huttiheita og hive ut TV`N... Dyrke grønnsaker selv og ha lave bokostnader.. Jobbe bare halv stilling og få masse tid til barn og famillie.. Drømme, drømme.. Men andre ganger igjen blir jeg sugd inn i tankene om kul leilighet på Grünerløkka og klær som er kjøpt det siste året (det har jeg ikke nå).. Det er så lett å bli sugd inn i dette.. men gjør det oss lykkeligere? Jeg tror ikke det.. Men hva du gjør med ditt live er selvfølgelig opp til deg
OppNed Skrevet 3. april 2003 #18 Skrevet 3. april 2003 Det som gjør en lykkelig, gjør da ikke nødvendigvis en annen lykkelig... Jeg synes temaet blir litt useriøst hvis man skal lage en mal for hva som er lykke (lykke er et sånt opphauset ord, forresten). Unnskyld hvis jeg sporer av altså, men det å leve i en sånn lykkerus...hva er egentlig det for noe? Det at enkelte blir overkjempelykkelige av å gå en tur i skauen, betyr da ikke at det i seg selv er lykken, gjør det vel? Det er vel heller et tegn på at dette var noe akkurat den personen hadde godt av og behov for akkurat da. Synes ordet fornøyd er enklere å bruke i slike sammenhenger. For det er vel vanskelig å være lykkelig hvis man ikke er fornøyd, slik ser nå ihvertfall jeg på det. Lykkerus er sånne små glimt av et rush, et sånt plutselig glimt av etellerannet som kommer og går, litt ettersom. Derfor blir det litt søkt å dra pengespørsmålet inn. Klart du kan få et sånt rush når du kan kjøpe noe du har siklet etter lenge. Og selv om jeg har tilgode å møte noen som har fått dette rushet ved å unngå materielle kick's, så vil jeg vel tro at også dette kan gi glimt av en slags frigjørende følelsesrus. Som kanskje ikke gjør seg like gjeldende den dagen en av tenåringene blir nektet mobiltelefon av ideologiske årsaker (for det er vel det dette dreier seg litt om, er det ikke? Har snakket med foreldre som setter sin egen ideologiske mal for hva som skaper "lykkefølelse" som standard for både partner og øvrig familie...noe som gir meg en emmen smak i munnen) Finnes virkelig mennesker som vandrer rundt i en konstant lykkerus? Men en ting er jeg enig i, og det er at alle disse ytre påvirkningene som vi får presentert til enhver tid kan medføre en viss sånn avstumpethet i forhold til det å bevare evnen til å sortere inntrykk basert på egne vurderinger. Men, then again, kanskje er det rett og slik at enkelte mennesker er fornøyde med dette også; tilfreds med å leve i en slags imaginær verden, en drømmeverden, designet av smarte markedsførere, analytikere, psykologer og som øverste ledd, kapitalkrefter. Maiken (litt halvgjort dette...må jobbe litt)
asterix Skrevet 3. april 2003 #19 Skrevet 3. april 2003 Vet hva det vil si å måtte telle på tikronestykkene i slutten av måneden, og aldri ha råd til ferie. Er man virkelig fattig har man ingen tikoner å telle på slutten av måneden og ferie er ikke noe man nevner engang fordi det er så fjernt.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #20 Skrevet 3. april 2003 jeg forsøker ikke å lage en mal for lykke.. jeg forsøker bare å vise folk at den nye høyere levestandarden vår ikke har gjort oss lykkeligere.. og det at DU også kanskje ikke blir lykkeligere av mer penger.. selv om det kanskje virker sånn nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå