*_Lille meg_* Skrevet 31. mars 2003 #1 Skrevet 31. mars 2003 Lurer egentlig bare på om det er lov til å stenge ut skoleelever? Altså, å ikke slippe oss inn mellom visse klokkeslett? Blir så :evil: når jeg ikke får maten min, så jeg spør ikke kun for min egen del
Bettie Skrevet 31. mars 2003 #2 Skrevet 31. mars 2003 Stenge ute fra hvor? Fra butikken eller fra skolen, eller? Vet det er mange butikker som ikke ønsker skolelever som kunder i "storefri-tiden" rett og slett fordi det: - blir mange ungdom på en gang - ofte mye støy - svinnet i den halvtimen er temmelig drøyt Hvis det gjeder en butikk eller kiosk. hvorfor ikke ta det opp med butikkeieren/bestyreren på en skikkelig måte og foreslå en ordning både butikken og dere elever kan leve med. Vet det er butikker som sier at elever kan komme inn 10 og 10 om gangen, og skoler hvor elevrådet har gått inn på avtaler med "ekstravakter" i butikken for å hjelpe betjeningen med å holde orden. Hvis jeg ikke tar feil, kan en butikk "stenge ute" kunder de ikke vil ha.... Gjelder det skolen, er det ordensreglene som regulerer om elever kan stenges ute eller ikke.
*_Lille meg_* Skrevet 31. mars 2003 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2003 :oops: Glemte å skrive hvor Distrè?! Neeeida Fra matbutikker, ja. Har prøvd å snakke ordentlig med ham, men han ville ikke høre engang... Tenkte å overraske ham litt med sitater fra Den norske lov. Hehe Kanksje litt optimist, men jeg er lei nå!
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #4 Skrevet 31. mars 2003 Du kan jo gå inn på lovdata sine heimesider og kikke, der står heile lova. Håper du har god tid til å lese....... Ellers meiner eg også at alle bedrifter har lov til å velge ut kundane sine. Det gjer mange ute-plassar for eksempel.
Gjest Lea Skrevet 31. mars 2003 #5 Skrevet 31. mars 2003 Er rimelig sikker på at butikken har lov til dette. Har tidligere jobbet litt i en kafè og der fikk vi beskjed om at vi sto fritt til å velge hvike kunder vi vill ha. Hvis det f.eks kom en person som vi visste ville "skremme bort" andre kunder eller som ville lage bråk/uro, så kunne vi haste ham/henne ut. Tipper at det samme gjelder butikker. Menge butikker i nærheten av skoler praktiserer dette og jeg synes slett ikke at det er en uting. Skoleelever har som regel ikke så mye penger. Og hvis andre kunder går et annet sted pga køer, uro osv vil butikken tape penger på dette. I tillegg kommer svinn og problemer med å skaffe nok betjening i denne perioden. De kan jo ikke ansette noen som skal jobbe KUN når skoleelevene kommer.
*_Lille meg_* Skrevet 1. april 2003 Forfatter #6 Skrevet 1. april 2003 Hadde vært greit om det lov å gå to og to eller noe, men de stenger ut alle. Jeg syns det er litt døyt, og det er nesten et år siden de prøvde å slippe inn skoleelever sist gang..
Steggen Skrevet 1. april 2003 #7 Skrevet 1. april 2003 Det er nok tidlegare opplevingar med skuleelevar i butikken som har ført til dette. Kvifor må du på butikken i skuletida? Det skal ikkje mykje planleging til for å unngå det. Ser dette som eit større problem for butikkeigaren som får auka svinn og redusert inntening bl.a. fordi andre kundar vel andre butikkar. Dei kundane som kjem bak i køen er også skadelidande.
Gjest Scarlet Skrevet 1. april 2003 #8 Skrevet 1. april 2003 Enig med Steggen. Men et spørsmål: Hvorfor kan du ikke ta med deg mat hjemmefra? Det er jo mye billigere i lengden også 8) Om det er lov å stenge skoleelever ute fra en butikk eller ikke vil jeg jo tro måtte bli opp til hver enkelt butikkeier å avgjøre...? Husker da jeg gikk på skolen stengte butikken ved skolen oss ute. Det var grunnet lange køer, nasking, myye støy, og "smaksprøver" av smågodt i store mengder. Jeg tror nok at disse problemene er såkalte gjengangere i butikker som får besøk av skoleelever hver dag, så på en måte så kan jeg jo skjønne hvorfor noen blir stengt ute :blunke:
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2003 #9 Skrevet 1. april 2003 Finnes ingen egen lov om dette (jeg er jurist). En butikk er i privat eie, og de kan stenge de de ikke vil ha der ute. MEN, vet om flere skoleelever som har avtalt møte, vært saklige og avtalt to og to ordning med butikksjefer, fordi det ER drøyt å nekte alle adgang. Skjønner frustrasjonen, men hold ut, du er ikke elev resten av livet.
*_Lille meg_* Skrevet 1. april 2003 Forfatter #10 Skrevet 1. april 2003 :x Liker ikke å innrømme det Men det som er fustrerende er at verken butikksjefen eller de andre som jobber der tar oss på alvor. Vi har prøvd å snakke alvorlig til dem i flere annledninger, og nå er jeg
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2003 #11 Skrevet 1. april 2003 Her vi bor er det en u-skole like i nærheten av en storkiosk. Elevene strømmet på i storefri. Det som skjedde var at det var voldsomt til tyveri. Sier seg selv at butikken mister kontrollen med en gjeng elever som går inn for tyveri. De ble nektet adgang i storefri og da de sluttet for dagen. Dette ble gitt beskjed om til skolen. Så om noen blir nektet, så er det en grunn til det. Vet om flere butikker som har gjort det samme.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2003 #12 Skrevet 5. april 2003 Finnes ingen egen lov om dette (jeg er jurist). En butikk er i privat eie, og de kan stenge de de ikke vil ha der ute. MEN, vet om flere skoleelever som har avtalt møte, vært saklige og avtalt to og to ordning med butikksjefer, fordi det ER drøyt å nekte alle adgang. Skjønner frustrasjonen, men hold ut, du er ikke elev resten av livet. Kjempefint, da kan jeg altså nekte svarti.....,ehm..altså, jeg mener de jeg av personlige grunner ikke vil ha som kunder ute fra butikken min!!!!
*Lisa* Skrevet 5. april 2003 #13 Skrevet 5. april 2003 FBI tok opp en liknende sak i fjor: www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1734389.html *Lisa*
Gjest Poirot Skrevet 5. april 2003 #14 Skrevet 5. april 2003 Kjempefint, da kan jeg altså nekte svarti.....,ehm..altså, jeg mener de jeg av personlige grunner ikke vil ha som kunder ute fra butikken min!!!! Nei, det kan du nok ikke :blunke: Finnes regler mot dikriminering pga kjønn, hudfarge, religion etc... Men ikke mot alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå