Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er hos sin far annenhver helg. Dette fungerer bra når hun er der. Problemet er at jeg må levere henne og hente henne. Begynner å bli litt lei nå. Han sier han ikke har tid pga. jobben. Har prøvd å ta det opp med han og han sier vi må finne en løsning på dette, men ingenting skjer. Jeg vil ikke starte noen krangel pga. dette da vi endelig har fått til et samarbeid som ellers fungerer bra. Burdte jeg be om familierådgivning? Vi har vært til det en gang før der vi skrev under på delt foreldrerett og lagde kontrakt på hvordan samværet skulle fungere, dette fordi samværet mellom min datter og hennes far ikke har fungert tidligere. Men vi lagde ikke noen avtale på bringing/henting.

Noen der ute som har vært i denne situasjonen? Hvordan har dere ordnet det?12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig så er det han som skal bringe og hente, siden han er den som har samvær. Dette er faktisk regulert i barneloven (husker ikke hvilken paragraf). Ergo kan du kreve av han at han bringer og henter....

Skjønner jo at du ikke har lyst til å lage en masse bråk, men du kan informere han om hvordan loven er. Du kan jo selvsagt også tilby deg å dele på det, men syns ikke det hører noe sted hjemme at du skal stå for dette helt alene. Han vil da vel ha samvær, vil han ikke??

Lykke til!

Gjest remyline
Skrevet

Hei

Det er nok urimelig at du både skal bringe og hente.Hva med å få i stand en avtale der du leverer barnet til han,og han bringer barnet hjem til deg,etter endt opphold.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

ta dere en tur til famktr, jeg er på vei dit nå - med det samme problemet pluss en hel haug med problemer til. jeg har tenkt å foreslå for han, at han kan finne de tidspunktene som passer han for å ha barna, slik at han har TID når han faktisk har dem. på den måten håper jeg at han kan forplikte seg litt mer når det gjelder samværet. uansett - lykke til icon_smile.gif

Skrevet

Du sier ikke om det er lang vei til barnefaren, forteller ikke om du går i jobb eller om du faktisk har bedre tid enn han.

Av egen erfaring, vet jeg det er viktig å ha et godt samarbeid med barnefaren.

Om du ikke jobber og ikke har flere barn å ta ansvar for og det ikke er snakk om dyre reiser til og fra far, kun at du er lei, så synes jeg ikke du skal sette hardt mot hardt.Du kan jo nevne for han at egentlig så er det han som skal hente.12

Skrevet

Hei Netti.

Vi bor begge i Oslo, men det tar 3 kvarter (nesten 1 time) hver vei å reise.

Jeg har datteren min på nesten 7 år, pluss en gutt på snart 3 år (som er i besøkshjem annenhver helg).

Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen min (barne og ungdomsarbeider), så nå er jeg på tur til å gå videre med data kurs. Har så og si vært under utdannelse helt siden jentungen ble født. Har hatt svangerskapspermisjon innimellom utdannelsen da.

Grunnen til at jeg er lei er fordi jeg føler at jeg ikke får muligheten til å planlegge noe. F.eks hvis jeg vil reise bort en helg, så kan jeg ikke gjøre det rett etter skolen for jeg må hente dattera mi og levere henne hos far. Føler at mesteparten av tiden går med på å reise. Dessuten så er det nå det siste året at et så stabilt samvær har fungert. Før dette jobbet han hele tiden eller så hadde han andre unskyldninger for å ikke ha henne, så jeg er litt redd for at samværet skal opphøre hvis jeg tar dette opp.

Datteren min er også under utredning for ADHD og er utrolig krevende mesteparten av tiden, så jeg trenger litt tid for meg selv av og til for å lade opp.

Ikke misforstå meg. Jeg elsker barna mine og koser meg sammen med dem, men far har alltid prioritert jobben, vennene sine eller sine nye flammer fremfor datteren sin, og det klarer jeg ikke helt ha forståelse for.

12

Skrevet

Du har det ikke helt enkelt.

Jeg synes jo også at barnefaren burde stille mer opp. På den andre siden beskriver du at han tidligere har stilt enda dårliere opp.

Du må snakke skikkelig med han, forklare at du er sliten og at begge barna deres vil ha glede av at du har fri en gang i blandt. Siden det er viktig at han fortsatt stiller opp, må du forsøke å være diplomat når du snakker med han, slik at ikke situasjonen blir verre.

Det er barnets rett til å være sammen med sin far det gjelder, og ikke farens rett til

å være sammen med barnet. Om han ikke prioriterer å hente datteren sin, så har du ikke noe valg om hun skal få besøke faren. Det kan fortsatt bli du som må sørge for at hun får beholde kontakten med faren.

Men alternativet kan jo bli at han ikke stiller opp i det hele tatt og da blir vel situasjonen enda verre.

Håper dere finner frem til en ordning som lettterdin hverdag.

Lykke til!12

Gjest sexysadie
Skrevet

Hva m om dere kjørte en vei hver???

Gjest Anonymous
Skrevet

Ærlig talt - det er BARN det er snakk om her. Skal en mors/fars latskap m.h.t. henting og bringing også være et tema da???

GROW UP - det finnes større problemer enn det!!!12

Skrevet

10na

Du har tydeligvis aldri vært i en lignende situasjon,siden du kan lire av det noe så dumt og tankeløst. For lara sin del så tror jeg det handler veldig lite om latskap,men ett sårt ønske om å få litt hjelp av det mennesket som egentlig skall dele halve ansvaret,for barnet,sammen med henne.Har du noen gang prøvd å dra med deg to trøtte hylende unger noe sted,når du selv er så sliten ,etter skole og jobb ,at du aller mest har bare lyst til å sette deg ned å grine.Men det kan du ikke,for barna skal ha klær og mat og oppmerksomhet før de skal leveres til far. Og hvis du har prøvd det en gang eller to så holder ikke det.Jeg er sikker på at lara som de fleste andre hadde holdt ut situasjonen hvis dette var en gang i blant,men situasjonen blir en helt annen når det er hver gang og hele tiden.

Lara

jeg skjønner godt at du er frustrert og redd for at samværet skal bli dårligere. Ikke bare for din datter sin del,men også for din egen del.Prøv å si fra til han at dette går på bekostning av deg og dermed også datteren deres.Slutt å være så pusete og snill for det har han strengt tatt kke gjort seg fortjent til.Si ifra at hvis han ikke snart kan hjelpe litt til så vill det ende med at du blir så sliten at du ikke orker mer,noe som vill resultere i at han kanskje vill være nødt til å ha hoved ansvaret.Det er faktisk ikke en tom trussel å komme med.sliter du deg selv nok ut så møter du veggen til slutt,uansett om du vill eller ikke.Jeg syntes du er sterk og flink,som de fleste andre aleneforeldre.Desverre så er dette en så typisk situasjon som kvinner ender i fordi at vi ikke er flinke nok til å si fra hva vi trenger også.Det handler ikke om å være egoistisk,men å skåne både seg selv og barna sine,for man er ikke mye til nytte når man er utslitt.Så tenk deg om en gang til 10na før du slenger ut påstander som ikke holder vann.

blue

Gjest Anonymous
Skrevet

Blue...... (sier jo sitt)

Hvordan jeg kan "lire av meg noe så tankeløst" sammenhenger med at jeg ER i samme situasjon. Men, i motsetning til enkelte andre, så har jeg INGEN problemer med å transportere mine barn til og fra sin far - ingen. Hvorfor skulle jeg ha problemer med det? Hvorfor skulle jeg lage ytterligere problemer I TILLEGG til alle problemene som et samlivbrudd medfører for barnas del?

Jeg er voksen nok til å overse bagateller og velger heller å konsentrere meg om det som er til det beste for barna - og det er ikke surmulig og latskap fra foreldrene.

Dersom det er så fryktelig vanskelig å hente/bringe barna.......... SÅ LA DET VÆRE DA!!!! La barna være hos deg til faren selv henter dem. Det er ikke værre enn det skjønner du.12

Skrevet

10na:

Så fint at du ikke har problemer med dette da rosaengel.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lara den 2002-02-26 12:23 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg leverer barna på skolen og så henter far, det er vår ordning og motsatt. Ulempen med denne ordningen er at vi aldri møtes og får diskutert praktiske saker rundt barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

10na, din situasjon er ikke lik som den som beskrives her. At du henter og bringer er ganske naturlig, for som det er nevnt her tidligere er det den som skal ha samvær som skal hente og bringe, og såvidt jeg har forstått er det i din familie far som har hovedomsorg og du som har samvær.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet at min situasjon ikke er lik den som er beskrevet.

Poenget mitt er at dette er bagateller og filleting å ta opp som et "problem". Dette "problemet" bunner i at mor i dette tilfelle ikke gidder kjøre/hente - det blir for dumt etter min mening.

Dessuten, som nevnt tidligere, hun kan jo bare la være å bringe barna til sin far i påvente av at han innser at han faktisk må hente ungene for i det hele tatt å få noe samvær - det er ikke værre enn det.12

Skrevet

10na da. Hvor i all verden har jeg sagt at jeg ikke gidder å levere og hente jentungen min hos far? Dette blir for dumt.

Jeg leverer og henter jenta annenhver helg sånn at hun får samvær med far. Kjøre ungen er det ikke snakk om for jeg har ikke bil eller lappen. Vi reiser med buss som tar nesten 1 time hver vei.

Jeg har gått en lang vei for at hun i det hele tatt skal ha kontakt med far (barnevern, Nic waal, familievern kontoret m.m.) Problemet her er at han blir sliten av å ha henne fordi hun er som sagt en veldig aktiv jente med mye temperament, pluss at han jobber veldig mye. Ikke noe galt i å jobbe, men når vi har vært på møter før sammen så har det kommet fram at dette er et problem for han, han er en arbeisnarkoman.

I bunn og grunn ber jeg om råd ikke analyser på hvordan jeg er eller ikke, takk.12

Skrevet

Fra 010102 trådte ny lov i kraft mht transport og kostnader vedrørende henting/bringing av barn.

I den nye loven heter det at foreldrene skal dele på kostnader i forbindelse med henting/bringing. Hvordan man gjør dette er opp til hver enkelt, men man oppfordres til å velge den løsningen som er best for barnet og begge foreldre.

Min eks har nå flyttet fra byen vi bor i, til et tettsted i utkanten. Det betyr at jeg skal sørge for å enten bringe min sønn til han, eller hente han etter endt samvær. Helt greit for meg, vi har gjort det slik tidligere og - bortsett fra at han da bodde i nærheten av jobben min. Han har ikke bil, så jeg ønsker å hjelpe han slik at han kan være sammen med sønnen vår - og omvendt.

Jeg og min eks har satt som kriterium at dersom en av oss har fri en dag hvor barnet skal hentes/bringes, er det den som har fri som gjør dette. Kjøretid for oss er totalt 1.5 time.

Min samboer har to barn fra tidligere forhold, og deres løsning er at han både henter og bringer etter endt samvær. Hans eks jobber 60%. Kjøretid her er totalt 2 timer.

For meg er det ingen tvil om hvilken løsning som er best, selv om det betyr at jeg må ofre litt av min "fritid".

Skrevet

Ja å dele på det høres ut som en grei løsning. Har snakket litt med han og egentlig så har vi begge kommet fram til at det er greiest. Siden han jobber en del skift av og til så har han ikke muligheten til å ha henne en gang i uka, men der har vi funnet ut at jeg tar med meg barna når det passer, så reiser vi på besøk til han, spiser middag sammen og koser oss. En grei løsning som kommer dattera mi tilgode, for da har hun både pappa og mamma sammen med seg de timene icon_smile.gif12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er langt på vei enig med Tina. I motsetning til mange andre kvinner er Lara så heldig at barnefarenfaktisk har barna hos seg. Bråker hun for mye om hente og bringeordningen, så risikerer hun at faren ikke gidder ha ungene i det hele tatt. Mine barns far gidder ikke ha faste avtaler, stikker innom når det passer han, det er ille, men jeg er tross alt glad han stikker innom, så de ikke mister kontakten helt.

OK jeg er sliten av å ha eneansvare for to små unger, men forsøker gjøre det beste ut av situasjonen for dem.

Optimist tross alt

Skrevet

Atilla.

Den nye loven som har tredd i kraft fra 010102 sier ikke at man utelukkende skal dele utgiftene, men at man skal se på inntekt. Det er ikke riktig at dersom mor tjener 2-3 ganger mer enn far skal slippe å betale reise for barnet (dersom det er hun som har omsorgen). Det er dette de har grepet fatt i. Ofte har mødre/fedre som er alene med barna mindre tid og ressurser til å tjene så mye som den som har helgesamvær, så det er ofte den med helgesamvær har betydelig høyere lønn. Det er fryktelig viktig at man ikke bare slenger ut nye regler, og tror man følger dem uten å undersøke ordentlig hvordan de fungerer i praksis.

Maggie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...