Gå til innhold

Hva forbinder du med begrepet integritet??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva forbinder du med dette ordet..............?????? :roll:

Å kunne stå for den du er, og det du mener. Og å være stolt av det...

Det er integritet...

I tillegg tenker jeg at å respektere andre for deres meninger er å la andre få beholde sin integritet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

identitet - selvtillit - selvrespekt - uavhengighet/selvstendighet

Det er ord som popper opp i mitt hode når jeg leser ordet integritet. Og så kommer jeg på at for å bevare andres integritet (og dermed identitet, selvtillit, selvrespekt, og selvstendighet), må man vise respekt og hensyn. Det må nemlig vi sykepleiere gjøre for å bevare våre pasienters integritet... (kommer på noen bruddstykker av pensum fra skolen...) :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

identitet - selvtillit - selvrespekt - uavhengighet/selvstendighet

Det er ord som popper opp i mitt hode når jeg leser ordet integritet. Og så kommer jeg på at for å bevare andres integritet (og dermed identitet, selvtillit, selvrespekt, og selvstendighet), må man vise respekt og hensyn. Det må nemlig vi sykepleiere gjøre for å bevare våre pasienters integritet... (kommer på noen bruddstykker av pensum fra skolen...) :kgblunk:

Sant.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne være og stå for den man er og det man mener.

Behandle folk som du selv vil bli behandlet.

Det er det jeg forbinder med ordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg heller litt til denne tolkningen:

at har man Integritet :

-så vet man hva man snakker om (kunnskap)

-man har kjennskap til den gitte situasjonen (livserfaring)

-man er kjent som en sannferdig, rettferdig person (sosial faktor)

zloty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier leksikonet:

integritet (av lat. integritas, sunnhet, uskadd tilstand), helhet, ukrenkelighet; brukes om en stats helhet og uavhengighet, og om en persons (gode) egenskaper: redelighet, ubestikkelighet

Sier lite om at man ikke skal innrømme feil, men står for det man mener uansett.... :wink::briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sier ikke ukrenkelighet noe om dette med å kunne innrømme feil? Det er kanskje litt spørs hvordan man ser det da. Men for meg er det tegn på styrke og kunne rette de feil man har gjort. :)

Ordet integritet handler jo mye om retten til å være den man er. Ikke late som om man er noe man ikke er, det gir ikke noen sterk følelse av integritet, og det viser det heller ikke utad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dette sier leksikonet:

integritet (av lat. integritas, sunnhet, uskadd tilstand), helhet, ukrenkelighet; brukes om en stats helhet og uavhengighet, og om en persons (gode) egenskaper: redelighet, ubestikkelighet

Sier lite om at man ikke skal innrømme feil, men står for det man mener uansett.... :wink::briller:

Tror du har misforstått!?

Er man redelig så innrømmer man sine feil..OG man lar seg ikke "kjøpe" (av falske lurendreiere!)når man er ubestikkelig..SKJØNTE DU DET???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den forstod jeg ikke gjest... Jeg kommentere at det er stahet å ikke innrømme feil, og da ikke noe med integritet å gjøre...

Mener du jeghar gjort noe galt eller?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...