Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå må jeg slutte å spise før jeg sprekker!!!! :-?

Har spist hele dagene i det siste. Går mest på sjokolade, mat, frukt, og enda mer sjokolade.

Føler meg kjempeusunn, lat, i dårlig humør, og har i alle fall ikke tålmodighet til to små :blunke: (masse godt påskegodt nå!!)

Har prøvd å slutte, men jeg greier ikke! er blitt avhengig av å hele tiden putte noe i munnen... hvis ikke vet jeg ikke hvor jeg sklal gjøre av meg.

Føles nesten som da jeg sluttet å røyke... :kul: Jeg MÅTTE ha noe i hånden/ munnen...

Kanskje det faktum at jeg går alene hele dagene, sliter med to små gjør at jeg hele tiden unner meg litt godt, fordi jeg synes mat er godt, og fordi jeg synes jeg fortjener det?? Er veldig mye sliten, men det kan jo også kanskej være fordi jeg spiser så mye sjokolade?? (spiser lett en STOR pose Favoritter på 20 min..) Ikke bra for blodsukkeret det...

Hva gjør jeg nå? Før jeg blir feit, og får masse livsstilssykdommer og alt annet dritt?? :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekker du å drive med noe håndarbeid?

Jeg strikket mye en periode og glemte helt å spise :-? .

Og når jeg tenker "Nå må jeg ikke spise mer" så blir jeg fryktelig opphengt i mat/godis.

Ellers har jeg i slike perioder gulrøtter og kålrot i "staver" som jeg oppbevarer i en bolle med vann i kjøleskapet. Smaker godt og er sunt.

Det kan også være lurt å ikke kjøpe inn så mye snop om gangen (påske eller ei).

Jeg har en sånn daglig kose-greie jeg.

Etter jobb går jeg innom Narvesen og kjøper en sjokolade. Helst et Gullbrød eller en Smil. Så koser jeg meg i bilen på vei hjem. Denne lille gleden unner jeg meg nesten hver eneste dag og har ikke dårlig samvittighet. Det hender også at vi kjøper noe godt til kveldskosen da. Prøver å kjøpe små pakninger (selv om det ikke er så økonomisk). En liten sjokolade eller noen boller.. og når det er tomt, da er det tomt.

Du kommer ingen vei med dårlig samvittighet i alle fall. Da blir det bare til at du "trøstespiser" mer.

Skrevet

sant det ja. Er redd jeg er kommet i en vond sirkel...

Skrevet

Kanskje det faktum at jeg går alene hele dagene, sliter med to små gjør at jeg hele tiden unner meg litt godt, fordi jeg synes mat er godt, og fordi jeg synes jeg fortjener det??

Gjør noe slik at du "glemmer" å spise. Gå i familiebarnehage, ta turer med barna, tren hjemme, finn en hobby. Sitter man bare hjemme og tenker at jeg må slutte å spise - ja da sier det seg selv at man bare spiser desto mer.

Lykke til!

Skrevet

Du er inne i et usunt mønster, og det må brytes.

Selv kan jeg ikke ha noen liggende hjemme, ikke sjokolade eller snop av noe slag. Og i de verste periodene fyker også kokesjokolader og mandler - så ut av huset med det!

Så må du finne noe som kan være bra for deg. Ikke spise, tenker jeg på nå, men noe å gjøre. Gå en tur, ta med ungene, kikke etter gåsunger og hestehov, begynne å strikke som Lea sier - gjør noe sammen. Eller få deg barnevakt/trillepike så du kan gjøre noe alene.

Det viktigste er at du selv rykker opp med roten de dårlige vanene, og gjør noe annet.

Skrevet
Rekker du å drive med noe håndarbeid?

Jeg strikket mye en periode og glemte helt å spise

Jeg broderer, og glemmer til og med å røyke. Meget effektivt!

Gjest Gjesta
Skrevet

Å, jeg kjenner meg så godt igjen! Jeg putter til tider altfor mye i munnen, og får så dårlig samvittighet for det. Og som du sier, den dårlige samvittigheten blir igjen en ny unnskylding til å putte enda mer i munnen. Nå er du i en helt annen livssituasjon enn meg, men uvanen er nok den samme - og like vanskelig å snu for oss begge...

Hvis dette er noe du har begynt med i det siste, er det kjempeviktig at du på dette tidspunkt tar knekken på denne uvanen. Jeg har ikke noen veldig gode råd for å få dette til, men jeg kan i allefall skrive under på at det IKKE blir lettere å komme ut av dette etterhvert...Og går det for langt, vil det som du sier, få konsekvenser både for psyken og helsen.

Legg om kostholdet nå! La være å kjøpe snacks (eller bake kaker, som jeg gjør hvis skuffer og skap er tomme... :oops: ) - de første dagene uten å putte noe i munnen er alltid de verste, men så blir det mye lettere etterhvert, og du mister behovet for å spise noe hele tiden. Men man må være standhaftig de første dagene - det er ALFA og OMEGA!

Hvis dette er en "uvane" som er ny for deg, så tror jeg sjansene er store for at du kan komme deg ut av denne onde sirkelen.

Hvis du har mulighet, unn deg litt mer tid på KG - timene flyr, og man glemmer mat og andre mindre viktige saker... :wink:

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Kutt ut alt som inneholder sukker i en uke. Det er vanskelig, men det er mulig å bli kvitt søtbehovet. Ta krom-tilskudd, det hjelper i hvert fall meg.

:)

Skrevet

Jeg har også sluttet å kjøpe snoperier, og så har jeg kuttet ut brus på hverdagene. Jeg er colaholiker og var en periode oppe i minimum 2 liter hver dag. Og ikke light brus engang, men skikkelig rød cola. Så nå drikker jeg vann, vann og atter vann. Og jeg føler meg friskere bare av den grunn. Det skal ikke alltid så mye til vettu.

Gjest søta
Skrevet

Jeg er også veldig glad i mat, spesielt i godteri. MÅ ha godteri hver dag. Men; jeg vil heller spise det jeg vil, og så mye jeg vil, og trene ved siden av ( gå tur med barna dine hver dag for eksempel, det er godt for både deg og barna!), enn å sitte i sofaen å sulte meg. Tror det første alternativet er sunnere, og da kan du dessuten kose deg også! Siden du er hjemme med de to barna dine, kan dere jo tilbringe mye tid ute hver dag? Når man er ute, spiser man jo ikke hele tiden...

Gjest Jamila
Skrevet

Er så enig med Tusenfryd: ikke kjøp mat og godterier som ikke er bra for deg, og ikke oppbevar det i huset. For meg så blir det automatisk begrenset når jeg vet at jeg må gå i butikken for å få tak i noe, fordi jeg ikke har det i huset. Og du må for all del ikke gå i butikken når du er sulten, for da havner det lett i handlekurven, gitt!

Skrevet

Tusen takk for mange råd og oppmuntringer!! Det er jo motiverende bare å lese dette... :D

Har ikke spist noe usundt i hele dag, og har holdt meg til måltidene. Har funnet på endel å holde på med, f.eks. lekt endel ekstra med ungene.

Prøver å styre tankene slik at når jeg har lyst på noe, prøver jeg å finne på noe å gjøre.

Og i dag når jeg syntes jeg fortjente noe ekstra, satte jeg meg ned i sofaen og satte på yndlingsmusikken :)

Har heller ikke noe "godt" i hus, så om trangen blir for stor, så har jeg rett og slett ikke noe!! :roll: Ikke har jeg muligheten til å stikke på butikken heller, for jeg er alene med ungene :blunke:

Nå spørst det bare om jeg er sterk nok til å holde ut i lengden--- :-?

Gjest Gjesta
Skrevet

Kjempebra, AUF! :D

Hvis du bare holder ut et par-tre dager, så er du over den verste kneika! Gjør som du har gjort idag - gjør noe annet positivt når du får lyst på no' godt. Da glemmer du det fort!

Dette kommer til å gå bra! :wink: Stå på fortsatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...