Gå til innhold

Røykeloven - et hån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes røykeloven går for langt.

Skal ansatte på sykehus tygge nikotintyggegummi i stedet for å ta seg en røykepause - noe som gir en høyere konsentrasjon av nikotin i blodet og dermed gjør de enda mer avhengig av nikotin?? Når du inhalerer røyk, vil de neste tjue åndedrag inneholde nikotin - det vil med andre ord ikke være plagsomt for pasientene. Kan jo ta en vanlig pastill for å avverge evt. spor av lukt.

Og røykeforbud på pubene vil i alle fall ikke føre fram - det vil ploppe opp private klubber, der medlemmene kan røyke så mye de lyster på stampuben sin. En ny vri bare. Med lomma full av medlemskort, blir alt som det har vært.

Hva med alle parfymerte "velduftende" individer som gjør det umulig for allergikere å puste behagelig på f.eks. bussen. Forbud her også?

:kul:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tror røyklukta kommer bare fra ånden, tar du

grundig feil...

Det lukter av hår og klær, og det stinker av fingrene...

Tror ikke på ploppingen (nytt ord? :ler: ) av

private klubber...

Parfyme....

Er jo allerede forbudt på sykehus og helseinstutisjoner...

På bussen ? :ler:

Gjest sexysadie
Skrevet

Røykelove er ikke bare en hån.

Den er totalt sprengt i sin ufornuftighet.

Naturligvis skal røykerne ta hensyn men dette går over stokk og stein. :kjempesinna:

Skrevet

Jeg er totalt for fullstendig røykeforbud for helsearbeidere, ikke bare PÅ jobb, men også på vei TIL jobb. Det er ikke noe mer ekkelt enn mennesker som lukter røyk når man er syk.

Husker godt stinkbomben ene gangen jeg fødte. :spy:

Dessuten, det er tila lles beste med røykfrihet. Overalt.

Skrevet

enig - det går alt for langt. Det er ikke lenge til det er ulovlig å lufte hunden heller for det kan være det kommer en allergiker gående forbi. Forresten - det burde jo være like ulovlig. Like ens dårlig munnhygiene - det er så vanvittig vemmelig når noen puster med "den" ånden rett i trynet på deg......

Bare for å sette det litt på spissen da.

Skrevet

Det har gått for langt. Altfor langt!

Å det var alt jeg har å si!!!!!! :ler:

Skrevet

Ja det har gått altfor langt..

Stakkars røykere..

Ikke nok med at de "tar sine egne liv", men jammen skal de ikke

få ødelegge andres liv lenger heller...

Fysj...

Nei, det skulle vært påbudt med røyking overalt..

Bare for å sette det litt på spissen da..

Skrevet
Ja det har gått altfor langt..

Stakkars røykere..

Ikke nok med at de "tar sine egne liv", men jammen skal de ikke

få ødelegge andres liv lenger heller...

Fysj...

Nei, det skulle vært påbudt med røyking overalt..

Bare for å sette det litt på spissen da..

Det er da lenge siden røykere kunne røyke på en måte som risikerte andres liv da. Er det ikke?

Eneste stedet jeg kan tenke meg må være utesteder. Og jeg har heller ikke noe imot at de lager røkfrie utesteder. JEg syns bare at der kan være utesteder for røyker og, så kan man velge. Hvis røykefrie utesteder er det riktige vil jo de vinne kampen om kundene likevel. Så hvorfor gjøre det ved lov?

Skrevet

Og hva med alle de som har en udefinerbar angst for fremmede menn grunnet tidligere overgrep? Kanskje menn bør få portforbud etter mørkets frambrudd..!

:roll:

Nei, nå sporet det av.

Føler med de som må jobbe i resturantbransjen og utsettes for kontinuerlig passiv røyking, men det må da finnes andre måter enn forbud. Ventilasjonsanlegg, separate rom osv.

Tror det er verre å jobbe med spesialavfall - de får jo s.k. smusstillegg.

Noen avdelinger - for hjerte og lungesyke f.eks. bør kanskje forbeholdes ikkerøyker-ansatte - men det er da en god del pasienter som fint tåler røyk. Og hvorfor kommer alle ikke-røykere og setter seg i røykepausen - jo - på røykekantina.

Som Ludvig sa: Det er fali å leve.

Skrevet

HALLO Jeg har selv røyket i ca 5 år.Jeg er nå så imot røyk.Det lukter helt jævlig,det verste er de tullingene som kommer inn på buss el trikk el hva det måtte være.Står og røker når de venter greit nok det.Men ærlig talt hva tenker de på når de kommer inn i bussen og da skal de blåse ut det siste trekket :evil: DET ER LIKE FØR JEG KLIKKER PÅ DEM IDI...!!!Da tenker de ikke mye på andre. :x Folk må vel få røyke om de vil selv om jeg synes det er tegn på lite fornuft i hodet.Alle vet jo at det er farlig.DET verste er at ca 8 av 10 sykehussenger er de lungesvake røykerne som ligger og svader i,mens vi som er passive og må ligge der selv om vi ikke kan noe for det.Det burde være egene røykerom på alle arbeidsplasser.Det er bedre for alle.Sånn da fikk jeg sagt det jeg mener.HVA ER POENGET MED OG RØYKE???? :roll:

Gjest Embla s
Skrevet

Det jeg syns er merkelig er at de som vedtar røykelover samtidig bevilger seg selv retten til å røyke på jobb... Det lukter røyk og dobbeltmoral :evil:

Skrevet

På Stortinget har de en meget flott røykeavdeling på resturanten som er veldig populær. I tillegg har de jo sitt eget lille postkontor - som de ikke har planer om å legge ned nå i disse rasjonaliseringstider.

Prisen på kaffe, smørbrød, middag osv. ligger langt lavere enn på landets skolekantiner på grunn av subsidier de har gitt til seg selv.

Det er forskjell på folk, ja. Hvorfor vi nordmenn finner oss i alt som kommer i fra den kanten - er et stort mysterium. Kan det være at vi er blitt så fornøyd fordi vi ikke lenger er underlagt svenskene - at vi synes det er litt greit - siden det tross alt er blitt avgjort innenfor våre egne landegrenser og ikke av våre naboer.

Skrevet

Jøjemeg. Skjønner ikke helt hvorfor RØYKING sammenliknet med PARFYME her altså :roll:

Vet noen er allergiske mot parfyme, men det er det eneste disse har til felles.

Er sikkert litt treig jeg nå, men hvor har dere sett at sykehuspersonale ikke får lov til å ta seg en sigg i pausa ? Hva med en link eller kilder til de opplysningene ?

Dessuten, de sykehusene jeg har jobbet på, har de måttet stå utenfor sykehuset og langt nok vekk, i allefall på Rikshospitalet. Der må de så og så mange meter bort til muren (for de som har vært der) for å røyke der. Når det regner har det et slags telt å stå i. Jeg har ikke vært borti en røykekantine i allefall,- og det er like greit for min del.

At pasienter har klaget over røyklukt av ansatte, er ikke meg bekjent foreløpig. Man er da ikke nødvendigvis allergisk for LUKTEN ? Det er jo selve røyken!

Så lukte røyk vs. tåle røyk er såvidt jeg vet,- to forskjellige ting.

Diva

Skrevet

At folk stinker gammel røyk er en uting i en pasientsituasjon.

Det samme er parfyme.

Skrevet

Det er riktig Starfish, men stank i seg selv er ikke allergifremkallende såvidt jeg har lært!

Skrevet

For noen, ikke vet jeg om det gjelder røyk eller parfyme, kan kun LUKTEN av det de er allergisk mot, frembringe reaksjon.

Vi fikk. f.x. ikke ha makrell i tomat på brødskiven på skolen da jeg var liten, for en gutt var hyperallergisk mot det.

Men uansett om det ikke skaper allergiske reaksjoner, syns jeg man som helearbeider blant syke mennesker, burde gjøre sitt aller, aller beste for at pasientene skal ha det bra. Bl.a. ingen parfyme/ikke røyke på jobb. Det er selvsagt forskjell på avd. og pasienter, men det er en grei fellesregel å ha. JMHO.

Gjest Starya
Skrevet

Forleden satt jeg på bussen, og da den passerte sykehuset sto det sannelig to hvite skikkelser ute på en liten balkong og tok seg en blås. tror ikke de var spøkelser.. Ikke var de engler heller.

Og ved inngangspartiet på sykehuset er det storslagen skilting om at det ikke skal røkes på området.. :roll:

Skrevet

Røykeloven kan ta av noen ganger, det er jeg enig i.

MEN å kalle det tøv at sykehuspersonale ikke skal få røyke og "de kan jo ta en pastill" er uttalt av noen som ikke har ligget på sykehus, vært dårlig kvalm og trengt hjelp.

Jeg har vært i narkose et par ganger, jeg er av den friske typen som ikke blir syk av den, men hadde det kommet en sykepleier som luktet røyk, så hadde jeg nok blitt det. Dette har ingenting med allergi å gjøre (der er jeg enig med flere her) men det har noe med velvære å gjøre. Det har noe med et minimum av folkeskikk å gjøre. Det samme gjelder parfyme. Skal du omgås mennesker i en å sårbar situasjon, så må du faktisk tilpasse deg.

Jeg synes min parfyme lukter nydelig. Det gjør sikkert de som bruker VanderBilt også. Jeg synes den er grusom og den gir meg hodepine. Når jeg ligger nyoperert i en sykehusseng, skal jeg virkelig være nødt til å finne meg i å bli enda dårligere og uvel, bare fordi den som er på jobb den dagen "har rett til" å bruke den parfymen han eller hun vil? Eller fordi hun eller han MÅ ta seg en røyk?

Nei, jeg synes ikke det.

Jeg synes faktisk ikke det er din rett. Jeg synes faktisk at de som har tatt på seg å pleie syke og dårlige i en eller annen form får ta konsekvensen av det. man har som regel valgt et slikt yrke fordi man ønsker andres velvære, og har noe å bidra med. Flott! Vi trenger flere. Men hold deg unna røyk og parfyme når du er på jobb.

Det samme gjelder tannleger.

Men behøver ikke omfatte de i kassa på Rimi, eller i blomsterbutikken.

Det er en STOR forskjell her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...