Gå til innhold

Betaling for barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha nabojenta på 12 år som barnevakt for mine 2 barn. Det er i en ukedag. Den minste legger jeg før jeg går, og den andre legger seg ca en halv time etter at hun kommer.

Hun skal være her ca. 1 1/2 time.

Hvor mye bør jeg betale. Er første gang vi har barnevakt.

takk for hjelpen. :bukke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Så er spørsmålet:

Er det en gang i blandt?

En dag i uken?

Mer-mindre?

Hvor godt kjenner dere barnevakten?

Hvor godt kjenner barnevakten barna og de henne?

Tror jeg ville lagt meg på 75,- Dvs 50,- pr time.

Da er sjangsen større for at dere får ja ved en annen anledning. :)

Skrevet

150 kroner.

Hun skal bare sitte 1,5 time, men hun har kanskje et stykke å gå for å dra hjem igjen også og mister egentlig mer enn 1,5 time.

Skulle hun vært barnevakt i f.eks. 3 timer, ville jeg gitt 200 kroner.

Skrevet

ok takk for svar. Ser det er litt forskjellig priser. Lurte på å legge meg på 30 kr pr. barn pr time. Hvordan hørtes det ut?

På sikt kan vi kanskje bruke denne jenta i helger også. Bør vi da legge oss på samme pris, eller gi litt mer??

Gjest vimselot
Skrevet
ok takk for svar. Ser det er litt forskjellig priser. Lurte på å legge meg på 30 kr pr. barn pr time. Hvordan hørtes det ut?

På sikt kan vi kanskje bruke denne jenta i helger også. Bør vi da legge oss på samme pris, eller gi litt mer??

Helgetillegg ang barnevakt synes jeg ikke, 60 kroner timen, er kanskje ok, men husk at hvis hun passer barn f.eks kun en halvtime, så må denne jenta slippe andre evt. avtaler, må jeg dra en sammenligning bruker en rørlegger ta betalt for en hel time, selv om han kun bruker 5 min. på jobben.

60 kroner timen er ok, men jeg ville aldri gitt under hundre kroner, om det var f.eks. halv time.

Var det tre timer, ville jeg rundet av til 200 kroner. 5 timer: 3-400 kroner.

Men det avhenger jo også om hvor ofte hun skal være barnevakt. Er det ofte, er 30 kroner timen per barn ok.

Skrevet

Da jeg var på den alderen, var jeg barnevakt til et par barn nedi veien for der jeg bodde. Satt jeg kun et par timer, fikk jeg betalt tilsvarende kinobillett + litt kinosnop, satt jeg hele lørdagskveld, fikk jeg det dobbelte, pluss at de hadde kjøpt inn pizza, brus og snop og leid film til meg.

Gjest vimselot
Skrevet

Ja, mat, peanuts, og gjerne to øl også (men dette er en 12 åring, så det holder med brus og godteri, gjerne en dvd osv, i tillegg til lønn)

Var dagmamma en sommer og da var jeg bare 12 år, da fikk jeg 200 kroner dagen. Det er jo noen år siden, men jeg mener at det er helt avhengig av hvor ofte hun skal passe barna.

Derfor er det vanskelig å svare på sånn helt konkret, hva som er rimelig å betale.

Men det finnes vel mødre og fedre her som vet hva de selv betaler?

Skrevet
150 kroner.

Hun skal bare sitte 1,5 time, men hun har kanskje et stykke å gå for å dra hjem igjen også og mister egentlig mer enn 1,5 time.

De fleste nabojenter har vel ikke mer enn et halvt minutt å gå hjem.

Skrevet

Jeg har vært barnevakt for mange, inkludert nabounger.

- Hos den ene familien fikk jeg et par hundre gangen, avhengig av hvor lenge jeg satt. Noen ganger fikk jeg klær eller lignende gratis, fordi foreldrene jobbet med klær. Så kanskje 100 kroner timen der. Var visstnok mye i forholdt til mange andre, men de var så takknemlige for at jeg stilte opp, og jeg hadde perioder der jeg passet barna hver eneste dag.

- Hos en annen familie satt jeg bare barnevakt om de skulle noe i helgene, da fikk jeg noen hundre kroner, avhengig av hvor sent det ble og sånn. Kanskje 50-75 kroner timen, men da var det blitt kjøpt inn alt man kan ønske seg en lørdagskveld, og leid filmer og alt.

- Hos en tredje familie fikk jeg 35-40 kroner timen, de ville at jeg skulle ha jentungen 1-2 ganger i uken, noen timer. Det sluttet jeg raskt med, for det ble for dårlig betalt.

- En fjerde familie skulle ha barnevakt når foreldrene skulle på møte, jeg fikk 100 kroner for å sitte noen timer, og det var i tillegg langt hjemmefra. Jeg kom aldri tilbake.

Dette var noen av dem; poenget er at 30 kroner timen er for lite om du vil at hun skal fortsette med det. Uavhengig av når og hvor ofte og alt det der.

Og forresten; det er mange år siden jeg sluttet å være betalt barnevakt. (Nå sitter jeg bare for venners barn, og det tar jeg selvfølgelig ingenting for)

Skrevet

Jeg tenkte 30 kr timen pr barn. Er det også for lite??

Skrevet (endret)

Jeg satt en del barnevakt da jeg var yngre, (rundt 12-13) og fikk som regel utbetalt 350-500 kr pr. kveld. Edit: Må nesten presisere at det da var snakk om 2-5 timer, ikke kun 1,5 timer som i dette eksempelet. Familiene, (to stk), kjøpte som regel inn brus og godteri til meg og barna, men underholdning måtte jeg ta med/holde meg med selv. Jeg var veldig godt fornøyd med den lønna.

Hvorvidt 30 kr. timen pr. barn er for lite, avhenger av hvor mange barn du har. Har du f.eks to barn, og det til sammen blir 60 kr timen, hadde jeg syntes det er for lite. Jeg vet ikke hvordan forholdene er i området du bor i, men her er det vanskelig å få tak i barnevakter, (har et par venninner som sliter med det), og ungdommene får derfor ganske godt betalt.

Jeg ville betalt jenta 150-200 kr for 1,5 timer, samt leid en fin DVD og satt frem brus, eventuelt også litt snacks hun og ungene kan dele på.

Endret av Jenna88
Skrevet
150 kroner.

Har du for vane å få betalt til og fra jobben, for det får nå ikke jeg. Så hvorfor skal da en ung jente på 12 år få betalt for den tiden?

Ts

Jeg ville gitt henne 75-100 kr, for hun er tross alt ikke mer enn 12 år gammel . Og å betale 100 kr timen til en 12 åring hadde ikke jeg gjort.

Skrevet

Jeg gir alltid klekkelig betalt. Som gjest illustrerer, så har betalingen noe med hvor lojale og ivrige barnevakter man får.

Hos oss, på en vanlig skoledag, ville jeg nok gitt en 200 lapp. Men på den annen side, så skulle 12 åringen vært veldig moden og ansvarsfull for å sitte barnevakt for mine små.

Min filosofi er at man får det man betaler for. Jeg har selv sittet mye barnevakt opp igjennom, og det stedet jeg fikk mest betalt gjorde jeg mest utav det også.

Så nå som jeg er voksen selv og har barnevakt, så har jeg bestemt at barnevakt er ikke en utgiftspost jeg sparer inn på. Da lar jeg heller være å dra avgårde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...