Gå til innhold

fotvorter,hjeeelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at jeg har fått noen vorter under bena, synes dette er forferdelig ekkelt, og vil helst unngå å gå til lege. Etter litt google søking, fant jeg ut at det er noe som heter wartner som kan kjøpes på apoteket, som du kan bruke hjemme for å fjerne vortene. Er det noen som har prøvd dette, og funket det? har dere evt noen andre råd å gi meg, hvis det ikke fungerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om dem som har god erfaring med wartner, fått fjernet vorten vet en frysing, mens andre ikke har hjulpet noe i det hele tatt.

Ellers, om du er litt tøff, kan du jo gjøre som mannen min da han var liten, han satt og plukket på vorten, brant litt på den med lighteren, og da kom der svarte "tråder" ut (røttene). Etter noen dager var vorten borte vekk.. :ler:

Skrevet

Ha! Jeg har hatt fotvorter tidligere og de kan være ganske så hardnakkede. Du må kvitte deg med alle cellene på foten som er blitt infisert av papillomaviruset som lager vorta. Dette er ikke lett, for det begynner ofte å blø når du skjærer, før du har fått bort alt. Du kan til og med se kapplærer når du skjærer bort lagene av vorta. Jeg kombinerte vorteplaster med å bruke barberblad over tid etter å ha tatt foten i vann først. Fikk dem bort. Du kunne brukt en salve som inneholder lidokain når du skal skjære, for å bedøve huden.

Men ellers er dette et problem som en hudlege virkelig er best til å fikse. Dersom pengene er problemet, bør du tenke etter hvor mye problemer du er villig til å håndtere på egenhånd for å spare noen grunker.

Hvis det er andre problemer mht. at du kjenner legen, at legen er arrogant eller dust mot deg osv, så bytt lege.

Hvis det er andre negative erfaringer du har hatt med legen, så finn noen som kan hjelpe deg med det, for som oftest lønner det seg heller å gå til legen tidlig enn for sent. Jeg kjenner faktisk folk som har dødd av å vente for lenge, selv om det ikke var av fotvorter akkurat :ler:

Skrevet (endret)
Ha! Jeg har hatt fotvorter tidligere og de kan være ganske så hardnakkede. Du må kvitte deg med alle cellene på foten som er blitt infisert av papillomaviruset som lager vorta. Dette er ikke lett, for det begynner ofte å blø når du skjærer, før du har fått bort alt. Du kan til og med se kapplærer når du skjærer bort lagene av vorta. Jeg kombinerte vorteplaster med å bruke barberblad over tid etter å ha tatt foten i vann først. Fikk dem bort. Du kunne brukt en salve som inneholder lidokain når du skal skjære, for å bedøve huden.

Det høres ut som om du har vært litt for utålmodig... Jeg hadde mye fotvorter tidligere, og har brukt vorteplaster med godt resultat. Lot det vel sitte på noen dager, deretter tok jeg et fotbad slik at huden ble myket opp, og så skrapte jeg bort det døde vevet i og rundt vorten. (Deretter en ny runde med plaster og påfølgende skraping, helt til vorten var vekk.) Hvis du skjærer ned i huden er det jo ikke rart det blør og gjør vondt! Det er bare det døde vevet som skal skrapes vekk, det kjenner du ikke i det hele tatt. Det tar tid, men det funker. Jeg fikk forresten også beskjed av fastlegen min om at så lenge det bare var små, enkeltstående vorter var det like greit å fjerne dem selv. Hvis du derimot har større problemer med fotvorter kan det hende du bør til en spesialist.

Endret av Miel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...